Akcje serwisowe przeprowadzają w zasadzie wszyscy producenci samochodów. Dowiedz się, na czym polegają akcje serwisowe i gdzie szukać informacji na ich temat.

Właściwie każdy producent co jakiś czas informuje o akcjach serwisowych, które dotyczą konkretnego modelu czy wybranej wersji silnikowej. Powodem ogłaszania kampanii naprawczej jest zazwyczaj błąd powstały na etapie produkcji auta (np. niewłaściwy montaż danej części) albo ryzyko wystąpienia usterki jakiegoś podzespołu w toku eksploatacji. Takie działania są na porządku dziennym, jednak najczęściej przeprowadza się je bez rozgłosu. Wyjątek stanowią zakrojone na szeroką skalę i nośne medialnie sprawy, jak np. afera „Dieselgate” sprzed kilku lat.

NASZ SKLEP

Warto wiedzieć, że przeprowadzanie kampanii serwisowych należy do obowiązków producentów aut, a zatajanie wiedzy o defekcie jest surowo karane. Co więcej, naprawa w ramach akcji przywoławczej musi zostać wykonana bezpłatnie, a dotarcie do właścicieli samochodów z wykrytą usterką leży w kompetencji przedstawiciela marki. Problem pojawia się, gdy dany pojazd został sprowadzony z zagranicy albo gdy akcja serwisowa nie dotyczy auta, tylko części kupowanych przez użytkownika we własnym zakresie, czyli np. opon czy wycieraczek.

Dlatego warto samodzielnie sprawdzić, czy nasz samochód nie wymaga wizyty w ASO, a jego podzespoły nie stwarzają zagrożenia. Na szczęście nie jest to trudne, ponieważ w przypadku auta wystarczy podać jedynie numer VIN, a w przypadku części – numer seryjny. Poniżej podpowiadamy, gdzie można znaleźć informacje na temat trwających akcji serwisowych.

Akcje serwisowe – gdzie szukać informacji?

Najlepiej zacząć od sprawdzenia u źródła, czyli na stronie producenta samochodu – taką możliwość dają m.in. Citroen, Skoda oraz Toyota. Jeśli to jednak nie wystarczy, to wtedy należy zgłosić się bezpośrednio do ASO, gdzie pracownicy serwisu zweryfikują w systemie, czy nasze auto podlega kampanii naprawczej.

Innym sposobem jest wizyta na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (uokik.gov.pl), gdzie można znaleźć aktualne komunikaty dotyczące akcji serwisowych. Zaawansowana wyszukiwarka pozwala w łatwy sposób odnaleźć interesujące nas informacje.

Powyższe źródła są przydatne w przypadku samochodów kupionych jako nowe w Polsce, natomiast jeśli auto zostało sprowadzone z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, to wówczas należy odwiedzić stronę Komisji Europejskiej (ec.europa.eu), gdzie można znaleźć ostrzeżenia dotyczące wszystkich pojazdów i produktów sprzedawanych na terenie UE. Zbiorcze informacje z krajów unijnych są zbierane w ramach systemu RAPEX (Safety Gate: the Rapid Alert System for dangerous non-food products), który utworzono dla zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów na obszarze Jednolitego Rynku Unii Europejskiej.

Z kolei właściciele samochodów importowanych z USA powinni zajrzeć na stronę amerykańskiej agencji National Highway Traffic Safety Administration (nhtsa.gov/recalls), gdzie na podstawie numeru VIN mogą zweryfikować, czy ich auto podlega jakiejś akcji serwisowej. Udostępniona baza danych pozwala sprawdzić wszystkie kampanie naprawcze dotyczące konkretnego egzemplarza w ciągu ostatnich 15 lat.