Zużycie paliwa oraz poziom awaryjności to kluczowe parametry decydujące o wyborze samochodu używanego. Oto testowe wyniki spalania w 60 używanych autach wartych maksymalnie 30 tys. zł.
Osoby chcące kupić samochód z drugiej ręki często zastanawiają się, jakie ma rzeczywiste zużycie paliwa. Nie od dziś wiadomo, że zapewnienia producenta trzeba brać z dużym dystansem, bo pochodzą one jeszcze z pomiarów laboratoryjnych, w żadnym stopniu nie odzwierciedlających faktycznych warunków na drodze. Z tego powodu zebraliśmy wyniki faktycznego spalania i wytypowaliśmy 60 najoszczędniejszych aut używanych z 6 podstawowych segmentów. W każdym z nich przedstawiliśmy rezultaty z przepisowej jazdy w mieście i w trasie. Na ich podstawie wyliczyliśmy także średnią wartość zużycia paliwa.
Jak obliczyć zużycie paliwa samochodu?
Pomimo, że sporo aut faktycznie zużywa niewiele paliwa, ich zakup nie zawsze przyniesie użytkownikowi wymierne korzyści. Czasami warto zdecydować się na bardziej paliwożerny, ale prostszy konstrukcyjnie silnik benzynowy niż turbodiesla z dwumasowym kołem zamachowym lub filtrem cząstek stałych. Powód jest oczywisty: te części, a także turbosprężarka i wtryskiwacze nie należą do najtańszych, a kiedyś na pewno będą wymagały wymiany (zobacz koszty). Na przyspieszone zużycie narażone są zwłaszcza w autach miejskich użytkowanych na krótkich dystansach w obszarze zabudowanym. Rzecz jasna w mało którym samochodzie będziemy musieli „na dzień dobry” wymienić wszystkie drogie elementy, ale i tak oszczędności na niewielkim zużyciu paliwa mogą zniknąć w obliczu potencjalnych wydatków.
Redakcja poleca: ile kilometrów przejedziemy za 100 zł?
Przeglądając poniższe wyniki spalania bierzmy pod uwagę te, które tyczą się naszej codziennej jazdy, tzn. nie sugerujmy się średnim zużyciem paliwa danego modelu, jeśli przyjdzie nam jeździć nim wyłącznie w mieście na krótkich dystansach. Oto 60 najoszczędniejszych używanych samochodów w cenie do 30 tys. zł.
Przeczytaj również: co zrobić, gdy zatankuje się niewłaściwe paliwo?
Auta małe
Średnie spalanie w segmencie: 5,6 l/100 km
W najmniejszych autach coraz rzadziej montuje się silniki wysokoprężne. Diesla znajdziemy w Pandzie i choć faktycznie spala lekko ponad 5 l/100 km, nie polecamy go z uwagi na obecność filtra DPF. Lepiej wybrać jakikolwiek niewielki silnik benzynowy: w popularnych modelach rzadko spalają więcej niż 6 l/100 km.
Marka model | Paliwo | Silnik/Moc | Testowe zużycie paliwa (l/100 km) | ||
---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | |||
Fiat Panda 1.3 M-Jet | D | 1.3/75 KM | 5.7 | 4.5 | 5.1 |
Skoda Citigo 1.0 MPI | B | 1.0/60 KM | 6.0 | 4.6 | 5.3 |
Toyota Aygo 1.0 VVT-i | B | 1.0/68 KM | 6.0 | 4.8 | 5.4 |
Kia Picanto 1.0 MPI | B | 1.0/69 KM | 6.0 | 4.9 | 5.5 |
Fiat 500 0.9 TwinAir | B | 0.9/85 KM | 5.8 | 5.4 | 5.6 |
Kia Picanto 1.2 MPI | B | 1.2/85 KM | 6.0 | 5.2 | 5.6 |
Citroen C1 1.0 VVT-i | B | 1.0/68 KM | 6.5 | 4.9 | 5.7 |
Suzuki Splash 1.0 VTi | B | 1.0/65 KM | 6.6 | 5.2 | 5.9 |
Fiat Panda 0.9 TwinAir | B | 0.9/85 KM | 6.1 | 5.9 | 6.0 |
Fiat Panda 1.2 | B | 1.2/69 KM | 6.4 | 6.0 | 6.2 |
Auta miejskie
Średnie zużycie paliwa w segmencie: 4,8 l/100 km
Małe turbodiesle w autach miejskich średnio spalają mniej niż 5 l/100 km, a w mieście – 5,5 l/100 km. Taka eksploatacja im nie sprzyja, ale jeśli samochód ma być na różne okazje, to warto taki wariant rozważyć. Najoszczędniejsze auto benzynowe – Clio 0.9 TCe – potrzebuje już litr więcej.
Marka model | Paliwo | Silnik/Moc | Testowe zużycie paliwa (l/100 km) | ||
---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | |||
Renault Clio 1.5 dCi | D | 1.5/90 KM | 4.9 | 3.9 | 4.4 |
Chevrolet Aveo 1.3 D | D | 1.3/95 KM | 5.0 | 4.0 | 4.5 |
Skoda Fabia 1.4 TDI | D | 1.4/80 KM | 5.0 | 4.2 | 4.6 |
Mini One 1.4 D | D | 1.4/75 KM | 5.1 | 4.2 | 4.7 |
Toyota Yaris 1.4 D-4D | D | 1.4/90 KM | 5.3 | 4.2 | 4.8 |
Ford Fiesta 1.4 TDCi | D | 1.4/70 KM | 5.2 | 4.3 | 4.8 |
Peugeot 208 1.4 HDi | D | 1.4/68 KM | 5.2 | 4.3 | 4.8 |
Fiat Grande Punto 1.3 M-JET | D | 1.3/95 KM | 5.3 | 4.4 | 4.9 |
Opel Corsa 1.3 CDTI | D | 1.3/95 KM | 5.4 | 4.4 | 4.9 |
Renault Clio 0.9 TCe | B | 0.9/90 KM | 6.7 | 5.1 | 5.9 |
Auta kompaktowe
Średnie spalanie w segmencie: 5,4 l/100 km
Najoszczędniejsze wysokoprężne kompakty zadowalają się maksymalnie niecałymi 6 l/100 km, a w mieście – ok. 6,5 l/100 km. Większość takich aut pochodzi z flot i ma udokumentowany, ale wysoki przebieg. Czasami są nawet tańsze od zadbanych egzemplarzy z silnikami benzynowymi.
Marka model | Paliwo | Silnik/Moc | Testowe zużycie paliwa (l/100 km) | ||
---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | |||
Renault Megane 1.6 dCi | D | 1.6/130 KM | 5.5 | 4.6 | 5.0 |
Seat Leon 1.6 TDI | D | 1.6/105 KM | 5.6 | 4.7 | 5.2 |
Skoda Octavia 1.6 TDI | D | 1.6/105 KM | 5.8 | 4.7 | 5.3 |
Volkswagen Golf 1.6 TDI | D | 1.6/105 KM | 5.9 | 4.9 | 5.4 |
Kia Cee’d 1.6 CRDi | D | 1.6/128 KM | 6.0 | 4.8 | 5.4 |
Opel Astra 1.7 CDTI | D | 1.7/110 KM | 5.9 | 4.9 | 5.4 |
Ford Focus 1.6 TDCi | D | 1.6/115 KM | 6.0 | 4.8 | 5.4 |
Fiat Bravo 1.6 M-Jet 120 | D | 1.6/120 KM | 6.0 | 4.8 | 5.4 |
Audi A3 2.0 TDI | D | 2.0/140 KM | 6.1 | 5.1 | 5.6 |
BMW 118d | D | 2.0/122 KM | 6.3 | 5.2 | 5.8 |
Auta klasy średniej
Średnie zużycie paliwa w segmencie: 5,8 l/100 km
Gabaryty dają o sobie znać: limuzyny klasy średniej z najoszczędniejszymi silnikami potrzebują ok. 1-2 litry więcej oleju napędowego na każde 100 kilometrów przejechane w mieście. Różnica zmniejsza się przy porównaniu wartości średniego spalania. Warto zaznaczyć, że „rekordziści” w spalaniu mają zaledwie 110/112 KM: to zdecydowanie za mało, by sprawnie rozpędzić samochód tej klasy.
Marka model | Paliwo | Silnik/Moc | Testowe zużycie paliwa (l/100 km) | ||
---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | |||
Renault Laguna 1.5 dCi | D | 1.5/110 KM | 6.5 | 4.8 | 5.7 |
Peugeot 508 1.6 HDi | D | 1.6/112 KM | 6.6 | 4.8 | 5.7 |
Audi A4 2.0 TDI | D | 2.0/143 KM | 6.8 | 4.5 | 5.7 |
Seat Exeo 2.0 TDI | D | 2.0/143 KM | 6.8 | 4.5 | 5.7 |
VW Passat 2.0 TDI | D | 2.0/140 KM | 7.0 | 4.6 | 5.8 |
Skoda Superb 2.0 TDI | D | 2.0/143 KM | 7.0 | 4.6 | 5.8 |
BMW 318d | D | 2.0/122 KM | 7.1 | 4.7 | 5.9 |
Opel Insignia 1.6 CDTI | D | 1.6/120 KM | 7.0 | 4.8 | 5.9 |
Opel Insignia 2.0 CDTI | D | 2.0/163 KM | 7.1 | 4.9 | 6.0 |
Renault Laguna 2.0 dCi | D | 2.0/150 KM | 7.2 | 5.1 | 6.2 |
Kompaktowe SUV-y
Średnie spalanie w segmencie: 6,6 l/100 km
Wysokie i pudełkowate nadwozia SUV-ów niekorzystnie wpływają na zużycie paliwa: jest ono zauważalnie wyższe w trasie. Dodatkowo zwiększa je napęd 4×4. W budżecie 30 tys. zł ciężko będzie znaleźć oszczędnego, nowoczesnego i zadbanego SUV-a. Wymaga to długotrwałego wertowania tysięcy ogłoszeń.
Marka model | Paliwo | Silnik/Moc | Testowe zużycie paliwa (l/100 km) | ||
---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | |||
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x2 | D | 2.0/140 KM | 6.2 | 5.0 | 5.6 |
Mitsub. ASX 1.8 DI-D | D | 1.8/150 KM | 6.1 | 5.1 | 5.6 |
Nissan Qashqai 1.6 dCi | D | 1.6/130 KM | 7.6 | 5.2 | 6.4 |
VW Tiguan 2.0 TDI 4x4 | D | 2.0/140 KM | 7.6 | 5.2 | 6.4 |
Mitsubishi Outlander 2.0 DID | D | 2.0/140 KM | 7.6 | 5.8 | 6.7 |
Ford Kuga 2.0 TDCi | D | 2.0/140 KM | 7.6 | 5.9 | 6.8 |
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 | D | 1.5/110 KM | 7.6 | 6.2 | 6.9 |
Fiat Sedici 2.0 M-Jet | D | 2.0/135 KM | 7.6 | 6.5 | 7.0 |
Renault Captur 1.2 TCe | B | 1.2/120 KM | 7.9 | 6.1 | 7.0 |
Toyota RAV4 2.2 D-4D | D | 2.2/150 KM | 7.9 | 6.5 | 7.2 |
Minivany
Średnie zużycie paliwa w segmencie: 6,5 l/100 km
Minivany średnio potrzebują tyle paliwa co SUV-y. Duża powierzchnia czołowa ciężkiego nadwozia zwiększa spalanie szczególnie przy prędkościach autostradowych (często zbliża się ono do rezultatu uzyskanego w mieście). W ich przypadku diesel stanowi oczywisty wybór: wysoki moment obrotowy przydaje się, gdy samochodem jedzie komplet pasażerów z bagażami.
Marka model | Paliwo | Silnik/Moc | Testowe zużycie paliwa (l/100 km) | ||
---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | |||
Dacia Lodgy 1.5 dCi | D | 1.5/110 KM | 6.5 | 4.9 | 5.7 |
Renault Scenic 1.6 dCi | D | 1.6/130 KM | 6.8 | 4.8 | 5.8 |
Ford C-Max 1.6 TDCi | D | 1.6/115 KM | 6.7 | 4.9 | 5.8 |
Mercedes B 180 CDI | D | 2.0/109 KM | 7.1 | 5.1 | 6.1 |
VW Touran 2.0 TDI | D | 2.0/140 KM | 7.3 | 5.5 | 6.4 |
Ford Gr. C-Max 2.0 TDCi | D | 2.0/140 KM | 6.9 | 6.7 | 6.8 |
C4 Picasso 2.0 HDi | D | 2.0/150 KM | 6.9 | 6.7 | 6.8 |
Opel Zafira 1.9 CDTI | D | 2.0/150 KM | 7.1 | 6.7 | 6.9 |
Chevrolet Orlando 2.0 D | D | 2.0/163 KM | 7.6 | 6.8 | 7.2 |
Ford S-Max 2.0 TDCi | D | 2.0/140 KM | 7.7 | 6.9 | 7.3 |
Najtańsze auto i najlepsze to jest to na gaz !
Yaris z silnikiem 1.5 hybrydowa wersja, kozak spalanie 3-5l benzyny tryb mieszany. Służbowa i o dziwo jak narazie dobrze znosi eksploatację. Sam myślę na zakupem
Dorzuciłbym jeszcze do zestawienia mojego korando 2.0 Low Emission, spala tylko 6,3 litra ropy na setkę. Mało znana marka, ale warta uwagi
Kupiłem Mazdę2 w 2015r. Pali nie więcej niż 5,5 l/100 km. Fajne, niezawodne i oszczędne wozidełko.
Orlando prawda nawet mniej szkoda że wycofany z nSzego rynku
pozwałbym wszystkie koncerny za szerzenie zbednej elektroniki, ktora przede wszystkim miała oczyscic spaliny a niestety tylko bardziej skomplikowała budowe aut i zycie kierowcom i mechanikom.tak wyglada postep technologiczny na ktory stac tylko lepszy sort.
Duży wysoki Van 1389 kilogramów masy własnej silnik 1.8 korki miasto spalanie 12 litrów LPG trasa 11.20 przy prędkości średniej 140km na odcinku 200km autostrady żadnego dotrysku benzyny, cena maksymalna w mieście 21 zł na 100km, ktoś jest w stanie to przebić pod względem oporów powietrza pojemności silnika i masy nie sądzę
Do tego i tak trzeba nalać benzyny, a i częściej wymianę oleju robić. Zgadzam się, wychodzi taniej niż na samej benzynie, ale oszczędność sporo mniejsza niż się wydaje.
Zróbcie sobie test Vauxhall Insignia 2.0 140km ecoflex , a20dth po mieście 5.2 do 5.5 , autostrada przy prędkości 110 do 140km/h 4.0 z pełnym bagażnikiem oraz 4 pasażerami ,cykl mieszany 4.5 do 4.8 . Europejskie standardy różnią się od brytyjskiego . Według emisji CO2 ma 98g/km
A co wy na to moja toyota prius Plug in Z silnikiem 1,8 pali na trasie 2.2 litra a w mieście nawet mniej No i gdzie wy jesteście pozdrawiam Marek
Fat Tip disel 1.3 MultiJet spalanie 4,5 l
O kant d..y ten ranking. Na początku artykułu autor pisze że koszty to nie tylko paliwo a później w zestawieniu prawie same diesle. Może trzeba było rozdzielić i zrobić po pięć w każdym „rozmiarze”.
Spalanie np. diesli jest na podobnym poziomie c/d wielkości czy mady pojazdu .
Moje Volvo s80 2,4 D5 w automacie przy jeździe ok 100 km/g pali ok. 5 l/100 km.
Ostatni zrobiłem 5 tys. w trasie.
Podobnie spalały stare Mercedesy 2.0 , 2.5 przy spokojnej jeździe.
W/w samochody ważą ponad 1,5 t.
Wychodzi podobnie.