Najoszczędniejsze auta używane - otwierające

Zużycie paliwa oraz poziom awaryjności to kluczowe parametry decydujące o wyborze samochodu używanego. Oto testowe wyniki spalania w 60 używanych autach wartych maksymalnie 30 tys. zł.

Osoby chcące kupić samochód z drugiej ręki często zastanawiają się, jakie ma rzeczywiste zużycie paliwa. Nie od dziś wiadomo, że zapewnienia producenta trzeba brać z dużym dystansem, bo pochodzą one jeszcze z pomiarów laboratoryjnych, w żadnym stopniu nie odzwierciedlających faktycznych warunków na drodze. Z tego powodu zebraliśmy wyniki faktycznego spalania i wytypowaliśmy 60 najoszczędniejszych aut używanych z 6 podstawowych segmentów. W każdym z nich przedstawiliśmy rezultaty z przepisowej jazdy w mieście i w trasie. Na ich podstawie wyliczyliśmy także średnią wartość zużycia paliwa.

Jak obliczyć zużycie paliwa samochodu?

Pomimo, że sporo aut faktycznie zużywa niewiele paliwa, ich zakup nie zawsze przyniesie użytkownikowi wymierne korzyści. Czasami warto zdecydować się na bardziej paliwożerny, ale prostszy konstrukcyjnie silnik benzynowy niż turbodiesla z dwumasowym kołem zamachowym lub filtrem cząstek stałych. Powód jest oczywisty: te części, a także turbosprężarka i wtryskiwacze nie należą do najtańszych, a kiedyś na pewno będą wymagały wymiany (zobacz koszty). Na przyspieszone zużycie narażone są zwłaszcza w autach miejskich użytkowanych na krótkich dystansach w obszarze zabudowanym. Rzecz jasna w mało którym samochodzie będziemy musieli „na dzień dobry” wymienić wszystkie drogie elementy, ale i tak oszczędności na niewielkim zużyciu paliwa mogą zniknąć w obliczu potencjalnych wydatków.

Redakcja poleca: ile kilometrów przejedziemy za 100 zł?

Przeglądając poniższe wyniki spalania bierzmy pod uwagę te, które tyczą się naszej codziennej jazdy, tzn. nie sugerujmy się średnim zużyciem paliwa danego modelu, jeśli przyjdzie nam jeździć nim wyłącznie w mieście na krótkich dystansach. Oto 60 najoszczędniejszych używanych samochodów w cenie do 30 tys. zł.

Przeczytaj również: co zrobić, gdy zatankuje się niewłaściwe paliwo?

Auta małe

Średnie spalanie w segmencie: 5,6 l/100 km

W najmniejszych autach coraz rzadziej montuje się silniki wysokoprężne. Diesla znajdziemy w Pandzie i choć faktycznie spala lekko ponad 5 l/100 km, nie polecamy go z uwagi na obecność filtra DPF. Lepiej wybrać jakikolwiek niewielki silnik benzynowy: w popularnych modelach rzadko spalają więcej niż 6 l/100 km.

Marka modelPaliwoSilnik/MocTestowe zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednie
Fiat Panda 1.3 M-Jet D1.3/75 KM5.74.55.1
Skoda Citigo 1.0 MPIB1.0/60 KM6.04.65.3
Toyota Aygo 1.0 VVT-iB1.0/68 KM6.04.85.4
Kia Picanto 1.0 MPI B1.0/69 KM6.04.95.5
Fiat 500 0.9 TwinAir B0.9/85 KM5.85.45.6
Kia Picanto 1.2 MPI B1.2/85 KM6.05.25.6
Citroen C1 1.0 VVT-iB1.0/68 KM6.54.95.7
Suzuki Splash 1.0 VTiB1.0/65 KM6.65.25.9
Fiat Panda 0.9 TwinAirB0.9/85 KM6.15.96.0
Fiat Panda 1.2B1.2/69 KM6.46.06.2

Auta miejskie

Średnie zużycie paliwa w segmencie: 4,8 l/100 km

Małe turbodiesle w autach miejskich średnio spalają mniej niż 5 l/100 km, a w mieście – 5,5 l/100 km. Taka eksploatacja im nie sprzyja, ale jeśli samochód ma być na różne okazje, to warto taki wariant rozważyć. Najoszczędniejsze auto benzynowe – Clio 0.9 TCe – potrzebuje już litr więcej.

Marka modelPaliwoSilnik/MocTestowe zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednie
Renault Clio 1.5 dCiD1.5/90 KM4.93.94.4
Chevrolet Aveo 1.3 DD1.3/95 KM5.04.04.5
Skoda Fabia 1.4 TDID1.4/80 KM5.04.24.6
Mini One 1.4 DD1.4/75 KM5.14.24.7
Toyota Yaris 1.4 D-4D D1.4/90 KM5.34.24.8
Ford Fiesta 1.4 TDCiD1.4/70 KM5.24.34.8
Peugeot 208 1.4 HDiD1.4/68 KM5.24.34.8
Fiat Grande Punto 1.3 M-JET D1.3/95 KM5.34.44.9
Opel Corsa 1.3 CDTI D1.3/95 KM5.44.44.9
Renault Clio 0.9 TCeB0.9/90 KM6.75.15.9

Auta kompaktowe

Średnie spalanie w segmencie: 5,4 l/100 km

Najoszczędniejsze wysokoprężne kompakty zadowalają się maksymalnie niecałymi 6 l/100 km, a w mieście – ok. 6,5 l/100 km. Większość takich aut pochodzi z flot i ma udokumentowany, ale wysoki przebieg. Czasami są nawet tańsze od zadbanych egzemplarzy z silnikami benzynowymi.

Marka modelPaliwoSilnik/MocTestowe zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednie
Renault Megane 1.6 dCiD1.6/130 KM5.54.65.0
Seat Leon 1.6 TDID1.6/105 KM5.64.75.2
Skoda Octavia 1.6 TDID1.6/105 KM5.84.75.3
Volkswagen Golf 1.6 TDID1.6/105 KM5.94.95.4
Kia Cee’d 1.6 CRDiD1.6/128 KM6.04.85.4
Opel Astra 1.7 CDTID1.7/110 KM5.94.95.4
Ford Focus 1.6 TDCiD1.6/115 KM6.04.85.4
Fiat Bravo 1.6 M-Jet 120D1.6/120 KM6.04.85.4
Audi A3 2.0 TDI D2.0/140 KM6.15.15.6
BMW 118dD2.0/122 KM6.35.25.8

Auta klasy średniej

Średnie zużycie paliwa w segmencie: 5,8 l/100 km

Gabaryty dają o sobie znać: limuzyny klasy średniej z najoszczędniejszymi silnikami potrzebują ok. 1-2 litry więcej oleju napędowego na każde 100 kilometrów przejechane w mieście. Różnica zmniejsza się przy porównaniu wartości średniego spalania. Warto zaznaczyć, że „rekordziści” w spalaniu mają zaledwie 110/112 KM: to zdecydowanie za mało, by sprawnie rozpędzić samochód tej klasy.

Marka modelPaliwoSilnik/MocTestowe zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednie
Renault Laguna 1.5 dCiD1.5/110 KM6.54.85.7
Peugeot 508 1.6 HDiD1.6/112 KM6.64.85.7
Audi A4 2.0 TDID2.0/143 KM6.84.55.7
Seat Exeo 2.0 TDID2.0/143 KM6.84.55.7
VW Passat 2.0 TDID2.0/140 KM7.04.65.8
Skoda Superb 2.0 TDID2.0/143 KM7.04.65.8
BMW 318dD2.0/122 KM7.14.75.9
Opel Insignia 1.6 CDTID1.6/120 KM7.04.85.9
Opel Insignia 2.0 CDTID2.0/163 KM7.14.96.0
Renault Laguna 2.0 dCiD2.0/150 KM7.25.16.2

Kompaktowe SUV-y

Średnie spalanie w segmencie: 6,6 l/100 km

Wysokie i pudełkowate nadwozia SUV-ów niekorzystnie wpływają na zużycie paliwa: jest ono zauważalnie wyższe w trasie. Dodatkowo zwiększa je napęd 4×4. W budżecie 30 tys. zł ciężko będzie znaleźć oszczędnego, nowoczesnego i zadbanego SUV-a. Wymaga to długotrwałego wertowania tysięcy ogłoszeń.

Marka modelPaliwoSilnik/MocTestowe zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednie
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x2D2.0/140 KM6.25.05.6
Mitsub. ASX 1.8 DI-DD1.8/150 KM6.15.15.6
Nissan Qashqai 1.6 dCi D1.6/130 KM7.65.26.4
VW Tiguan 2.0 TDI 4x4D2.0/140 KM7.65.26.4
Mitsubishi Outlander 2.0 DIDD2.0/140 KM7.65.86.7
Ford Kuga 2.0 TDCi D2.0/140 KM7.65.96.8
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4D1.5/110 KM7.66.26.9
Fiat Sedici 2.0 M-JetD2.0/135 KM7.66.57.0
Renault Captur 1.2 TCeB1.2/120 KM7.96.17.0
Toyota RAV4 2.2 D-4DD2.2/150 KM7.96.57.2

Minivany

Średnie zużycie paliwa w segmencie: 6,5 l/100 km

Minivany średnio potrzebują tyle paliwa co SUV-y. Duża powierzchnia czołowa ciężkiego nadwozia zwiększa spalanie szczególnie przy prędkościach autostradowych (często zbliża się ono do rezultatu uzyskanego w mieście). W ich przypadku diesel stanowi oczywisty wybór: wysoki moment obrotowy przydaje się, gdy samochodem jedzie komplet pasażerów z bagażami.

Marka modelPaliwoSilnik/MocTestowe zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednie
Dacia Lodgy 1.5 dCiD1.5/110 KM6.54.95.7
Renault Scenic 1.6 dCiD1.6/130 KM6.84.85.8
Ford C-Max 1.6 TDCiD1.6/115 KM6.74.95.8
Mercedes B 180 CDI D2.0/109 KM7.15.16.1
VW Touran 2.0 TDID2.0/140 KM7.35.56.4
Ford Gr. C-Max 2.0 TDCi D2.0/140 KM6.96.76.8
C4 Picasso 2.0 HDi D2.0/150 KM6.96.76.8
Opel Zafira 1.9 CDTID2.0/150 KM7.16.76.9
Chevrolet Orlando 2.0 DD2.0/163 KM7.66.87.2
Ford S-Max 2.0 TDCiD2.0/140 KM7.76.97.3
Zapraszamy do lektury zestawień rzeczywistego spalania nowych samochodów:
Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

5 KOMENTARZE

  1. Yaris z silnikiem 1.5 hybrydowa wersja, kozak spalanie 3-5l benzyny tryb mieszany. Służbowa i o dziwo jak narazie dobrze znosi eksploatację. Sam myślę na zakupem

  2. Dorzuciłbym jeszcze do zestawienia mojego korando 2.0 Low Emission, spala tylko 6,3 litra ropy na setkę. Mało znana marka, ale warta uwagi

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here