Rzeczywiste spalanie aut - otwierające

Testy nie kłamią – nowe auta w rzeczywistych warunkach spalają nawet o połowę więcej paliwa niż deklaruje producent. Oto raport spalania 237 modeli opisanych w tygodniku „Motor”. W pierwszej części – zestawienie aut miejskich, kompaktowych, klasy średniej, wyższej i luksusowej.

Mało kto wierzy w zapewnienia producentów odnośnie zużycia paliwa ich modeli. Każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją, zrozumie że niemożliwe jest osiągnięcie m.in. 5 l średniego spalania przez BMW serii 7 lub minimalistycznych wyników samochodów hybrydowych. Spalanie aut wciąż jest mierzone archaiczną metodą NEDC. Pomiar odbywa się w zamkniętym pomieszczeniu, bez dynamicznych zmian prędkości, z wyłączoną klimatyzacją i korzystnych warunkach temperaturowych. Producenci mają do tego prawo do korekty wyniku na swoją korzyść. Jak sami piszą, „dane mają charakter wyłącznie poglądowy i służą jedynie porównaniu różnych wersji”. Trudno jednak nie uznać, że to jest zwykłe oszukiwanie klienta.

Rzeczywiste spalanie nowych aut – część II: SUV-y i crossovery, minivany, auta sportowe, pickupy, auta elektryczne.

Interwencja za oceanem

Problem wzięli na warsztat Amerykanie. Rządowa organizacja mierzy tam spalanie niektórych nowych aut w rzeczywistych warunkach, z włączoną klimatyzacją i uwzględniając zmiany temperatury i stylu jazdy. W przypadku odchyleń od tego co zadeklarował producent, ma on obowiązek wypłacić klientom odszkodowanie.

Nowa metoda WLTP

Na szczęście niedługo i Europa przestanie być krainą fikcji, jeśli chodzi o pomiary średniego spalania nowych aut. Od 1 września br. wchodzi w życie nowa metoda pomiaru spalania, nazwana cyklem WLTP. Odtąd pomiary będą prowadzone na zewnątrz, z uwzględnieniem faktycznych warunków atmosferycznych i drogowych (RDE). Nowa metoda zostanie wdrażana systematycznie i rezultat badania WLTP wkrótce zobaczymy w oficjalnych cennikach nowych aut.

Rzetelny raport spalania „Motoru”

Tygodnik „Motor” tradycyjnie już przygotował swój własny raport spalania dla modeli, które przewinęły się w redakcyjnych testach na przestrzeni roku. Wszystkie dane dotyczące rzeczywistego zużycia paliwa pochodzą z własnych testów. Porównano je z fabrycznym spalaniem i wyliczono wynikającą z tego różnicę. Łącznie zgromadzono 237 modeli 10 segmentów. W pierwszej części skupimy się na samochodach miejskich, kompaktowych, klasy średniej, wyższej i luksusowej. Przyjrzyjmy się, na jakich autach producenci oszukują nas najbardziej.

1 Auta małe/miejskie

Średnia różnica: 34%

Małe pojazdy w rzeczywistości spalają ok. 6-7 litrów na 100 kilometrów, a nie 4-5 jak deklarują producenci. Najbardziej paliwożerna jest Skoda Fabia z jednostką 1.2 TSI i skrzynią DSG. Jej fabryczne dane są w dodatku bardzo zaniżone – o prawie 50%. Tylko Ford Fiesta przekroczył wartość o połowę. Nie oznacza to, że jej spalanie trudno zaakceptować.

Marka, model, wersjaPaliwoZuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Różnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaTrasa
Citroen C3 1.2 PureTechB5.54.04.67.34.76.030
Dacia Sandero 1.0 SCeB6.54.55.26.45.76.117
Ford Fiesta 1.0 EcoBoostB5.43.64.37.75.36.551
Honda Jazz 1.3 i-VTECB6.24.55.16.84.85.814
Hyundai i20 1.0 T-GDiB5.83.94.67.85.86.848
Kia Rio 1.4B6.34.35.06.95.56.224
Nissan Micra 0.9 DIG-TB5.83.94.68.25.56.950
Opel Corsa 1.0 Turbo 115B6.54.65.37.75.96.828
Peugeot 208 1.2 PureTechB5.23.74.37.14.75.937
Renault Clio 1.2 TCeB6.84.55.38.45.06.726
Renault Twingo GT 0.9 TCeB6.24.55.28.06.57.340
Seat Ibiza 1.0 TSIB5.84.14.77.54.56.028
Skoda Fabia 1.2 TSI DSGB5.84.14.78.45.57.049
Smart Fortwo Cabrio 90 TwinamicB4.93.84.27.84.96.350
Suzuki Baleno 1.2 DualJetB5.33.64.26.14.35.224
Suzuki Ignis 1.2 AllgripB 5.54.14.66.54.75.622
Suzuki Swift 1.0 EleganceB + elektr.4.84.04.36.44.45.426
Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-iE SelectionB5.73.94.66.34.55.417
Volkswagen Up! 1.0 TSI high up!B5.53.84.46.85.76.343

2 Auta kompaktowe

Średnia różnica: 40%

Niektórym kompaktom blisko deklaracji producenta i w praktyce okazują się niezwykle oszczędne. Mowa tu o Maździe 3 czy Hyundaiu Elantra z silnikami wysokoprężnymi – te auta faktycznie palą ok. 5 l/100 km. Na pochwałę zasługują wyniki hybryd: również niewiele odbiegają od danych fabrycznych (poza Priusem Plug-In, w którym producent uwzględnił przejechanie ok. 50 km na silniku elektrycznym). Najwięcej pali Mercedes A 250, natomiast najbardziej „oszukała” Skoda w modelu Rapid. Tylko 9 modeli przekroczyło średnią różnicę w segmencie.

Marka, model, wersjaPaliwoZuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Rzeczywiste zuż. paliwaRzeczywiste zuż. paliwaRzeczywiste zuż. paliwaRóżnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednie
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDMD5.13.84.36.04.75.323
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S tronicB5.94.24.88.54.96.740
Audi A3 Sportback 2.0 TDI quattroD5.94.45.07.34.76.020
Citroen C-Elysee 1.6 VTi 115B8.75.06.49.16.37.720
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120B7.75.06.08.65.87.220
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125D5.74.14.78.75.57.151
Honda Civic 1.5 VTEC TurboB7.44.95.88.75.47.122
Hyundai Elantra 1.6 CRDiD5.73.84.56.24.35.318
Hyundai i30 1.6 CRDiD4.43.94.17.54.96.251
Hyundai Ioniq 1.6H3.43.63.44.44.44.418
Infiniti Q30 2.0t 7DCT AWDB8.75.56.710.66.58.628
Kia Cee'd 1.0 T-GDI B6.24.24.98.45.87.145
Mazda 3 1.5 SkyActiv-DD4.94.14.46.14.35.218
Mazda 3 2.0 SkyActiv-GB7.54.85.88.66.47.529
Mercedes A 250 Sport 7G-DCTB8.05.16.210.86.68.740
Mini Clubman Cooper S Aut.B7.25.15.910.56.78.646
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115B6.34.35.08.34.96.632
Opel Astra 1.4 Turbo 125 D7.44.65.68.46.07.229
Opel Astra ST 1.6 CDTI BTD5.23.74.27.04.65.838
Peugeot 308 1.2 PureTech 130B5.84.04.67.24.96.133
Renault Megane GrandCoupe 1.2 TCeB6.84.75.47.85.06.419
Seat Leon 1.4 TSI 125B6.74.35.27.75.16.423
Skoda Octavia 1.0 TSI 115D6.04.24.77.55.36.436
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 DSGD5.64.65.08.25.16.734
Skoda Rapid 1.2 TSI 90B6.04.04.78.26.07.253
Toyota Prius 1.8 Hybrid E-CVTH3.63.63.64.33.94.114
Toyota Prius Plug-In HybridH1.04.73.84.3330
Volkswagen Golf 1.4 TSI 125D7.04.55.48.05.26.622
Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI DSGD5.64.54.98.05.26.635
Volkswagen Golf GTD DSGD5.64.54.96.94.25.614
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150B6.84.65.49.25.57.437
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDID5.33.94.47.35.06.241
Volkswagen Jetta 2.0 TDID4.93.74.16.54.15.329
Volvo V40 T3 GeartronicB7.34.55.59.45.27.333

3 Auta klasy średniej

Średnia różnica: 38%

Sporo limuzyn klasy średniej z silnikami benzynowymi spala więcej niż 10 litrów paliwa na 100 kilometrów – według producentów powinno „zmieścić” się w 8 l. Najwięcej pali Volvo S60 T6, ale „tylko” o 2 litry więcej niż jest napisane w cenniku. Najbardziej optymistyczne wyniki podaje Alfa Romeo: Giulia w rzeczywistości potrzebuje średnio o 3-4 litry więcej niezależnie od rodzaju paliwa. Na pochwałę zasługuje nowy Opel Insignia z jedyną różnicą niższą o 20%. Optymalnym spalaniem może się też pochwalić Peugeot 508 i Renault Talisman.

Marka, model, wersjaPaliwoZuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Różnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednie
Alfa Romeo Giulia 2.0 TB Q4B8.94.96.412.78.310.564
Alfa Romeo Giulia 2.2 D 180 AT8D5.84.04.78.76.27.560
Alfa Romeo Giulia QuadrifoglioB12.86.18.514.78.811.839
Audi A4 Allroad 2.0 TDI S tronicD5.54.64.97.75.06.431
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattroB7.95.46.312.47.610.059
BMW M3 M DCT CompetitionB11.16.78.313.48.310.931
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150D4.83.84.27.44.86.145
Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi T.-TurboD5.84.55.08.75.47.142
Hyundai i40 1.7 CRDi 141D4.24.44.77.65.26.436
Kia Optima 1.7 CRDi 141 7DCTD5.14.14.47.55.16.343
Kia Optima Kombi 2.0 T-GDIB11.86.18.213.28.410.832
Lexus IS 200tB10.85.97.713.37.510.435
Lexus IS 300hH4.44.44.36.96.56.756
Mazda 6 2.5 SkyActiv-GB8.55.06.310.66.48.535
Mazda 6 2.2 D 150 SportKombiD5.53.84.47.44.86.139
Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165B7.35.26.08.65.67.118
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 170D6.74.35.28.14.96.525
Peugeot 508 1.6 e-THPB7.74.75.88.85.87.326
Peugeot 508 2.0 BlueHDi 150D4.93.84.26.64.55.531
Renault Talisman 1.6 TCe 150 EDCB7.54.65.68.35.87.025
Renault Talisman dCi 160D5.14.44.58.45.06.749
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4D6.14.55.18.65.57.037
Skoda Superb Combi 2.0 TSI DSGB7.95.46.39.87.88.840
Skoda Superb Sportline 2.0 TSI DSG 4x4B8.96.17.110.88.09.433
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSGD6.64.85.59.66.17.944
Volvo S60 T6 PolestarB14.87.410.216.08.412.220

4 Auta klasy wyższej

Średnie różnica: 39%

Tylko w przypadku Kii Stinger z silnikiem V6 producent uczciwie przyznaje, że auto średnio spali ponad 10,5 l/100 km. W praktyce przekroczono 11 l, ale to i tak niewielka różnica w porównaniu do konkurentów. Dwucyfrową wartość przekracza BMW 540i i Audi S6, a najoszczędniejszym autem został Mercedes E 220 d (również All-Terrain). Co z tego, jak „na papierze” powinien spalać 4-5 l/100 km. Ale to nie Mercedes najbardziej oszukał klientów, tylko Jaguar w modelu XF.

Marka, model, wersjaPaliwoZuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Różnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednie
Audi A7 Sportback 3.0 TDI CompetitionD7.65.66.39.66.48.027
Audi S6 3.0 biturboB13.16.99.216.59.012.738
BMW 530d xDrive TouringD6.45.25.77.86.67.226
BMW 540i xDriveB9.66.17.411.78.210.035
Jaguar XF 2.0 i4D 180 RWD AUTOD5.23.84.38.64.96.858
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8ATB14.28.510.614.67.511.15
Mercedes E 220 dD4.74.14.38.14.96.551
Mercedes E 220 d 4Matic All-TerrainD5.65.15.38.35.06.726
Volkswagen Arteon 2.0 TDI Bi-TurboD7.15.15.98.65.67.120
Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4MotionB9.26.17.311.47.09.226
Volvo S90 D4 AT8D5.33.94.48.64.76.752
Volvo V90 D5 AWD AT8D5.74.54.98.95.77.349

5 Auta klasy luksusowej

Średnia różnica: 80%

Średnie spalanie luksusowych limuzyn z dieslami z „piątką” z przodu? Ciężko w to uwierzyć. I słusznie, bo w praktyce trzeba do tego doliczyć 2-3 litry na 100 kilometrów (w benzynowym Mercedesie Klasy S nawet 5 litrów!). Flagowy Mercedes nie jest oszczędny nawet jako hybryda. Katalogowe dane to fikcja.

Marka, model, wersjaPaliwoZuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Różnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednie
Audi A8 50 TDID6.35.15.69.35.77.534
BMW 730dD5.84.44.97.553
Mercedes S 350 dD6.95.45.97.425
Mercedes S 500 e LH2.89.4236
Mercedes S 560 4Matic LB11.66.88.517.58.513.053
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

2 KOMENTARZE

  1. Mam mazdę 3 2.0 z 2018 r w automacie i ciężko zejść ze spalaniem w miescie ponizej 10litrów na trasie spala ok 8 litrów. Wg mnie mazda przekłamuje o prawie 100% w porównaniu do katalogu.

  2. Dużo – noga bardzo ciężka.
    A ja mam Mazdę 6 2015 2.5 benzyna, automat
    Średnie spalanie z 3 lat wynosi 8,1 litra na 100 km, ze średnią prędkością z komputer 51 km/h
    Trasa codziennie ok. 160 km, w tym trasa: 50 km z prędkością 80-120 km / h i 60 km z prędkością 0-50 km/h.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here