Test spalania

Cykl pomiarowy WLTP stopniowo wypiera przestarzały NEDC, tym samym przedstawiając bardziej realne wyniki średniego zużycia paliwa nowych aut.

Od jakiegoś czasu katalogowe dane dotyczące średniego spalania znacznie odbiegały od rezultatów możliwych do osiągnięcia podczas normalnej jazdy. Wszystko przez przestarzałe metody pomiaru zużycia paliwa, a dokładniej cykl pomiarowy NEDC, mający swoje korzenie jeszcze w latach 60. i nie odpowiadający dzisiejszym warunkom na drogach. Od 1 września 2017 roku każdy nowo wprowadzony model samochodu musi już mieć przeprowadzone nowe badanie spalania, czyli cykl WLTP (Worldwide Harmonized Light Wehicle Test Procedure). Dokładnie rok później (1 września 2018) wszystkie nowe pojazdy będą mieć wyniki podawane według cyklu WLTP, a od 1 stycznia 2019 nowe dane o spalaniu trafią do aut sprzedawanych przez dealerów.

Szereg zmian

SpalanieNowy cykl pomiarowy powstał w oparciu o wiele tysięcy kilometrów pomiarów w autach uczestniczących w normalnym ruchu drogowym, dzięki czemu udało się stworzyć pomiar odpowiadający rzeczywistym warunkom na drodze. Badania nadal odbywają się na hamowni, ale zmieniono szereg kryteriów składających się na schemat cyklu. Zwiększył się jego czas, dystans, średnia prędkość, udział postojów i maksymalna prędkość w pomiarze. Nowy cykl zawiera cztery fazy o różnej dynamice i ujednolicono w nim udział jazdy miejskiej i w trasie. Samochody bada się teraz w oparciu o masę rzeczywistą, a nie własną z doliczeniem 100 kilogramów. Potwierdzenie testu WLTP ma znaleźć się w badaniach drogowych RDE (Real Driving Emissions), tym samym eliminując ewentualne przekłamania.

Więcej rzetelności

Przez najbliższy rok w danych technicznych znajdziemy wyniki spalania zarówno według normy NEDC, jak i WLTP. Z czasem nowy cykl całkowicie wyprze stary. Rezultaty będą co prawda wyższe (nawet o 25%), ale zdecydowanie bliżej im do faktycznych wyników spalania.

Zmiany w testach zużycia paliwa

Cykl NEDC WLTP
Czas trwania 20 min. 30 min.
Średnia prędkość 34 km/h 46,5 km/h
Temperatura pomiaru 20-30*C 23*C
Udział postojów 25% 13%
Maksymalna prędkość 120 km/h 131,5 km/h
Korekcja wyników brak do 14*C
Dystans cyklu 11 km 23,25 km
Fazy miasto/trasa 66/34% 48,52%
Masa auta masa własna + 100 kg masa rzeczywista

 

Jak bardzo zmienią się fabryczne wyniki zużycia paliwa

Samochód BMW X6 Opel Mokka X Peugeot 308 SW Volvo XC60 Volvo XC90
Silnik 3.0d xDrive 1.6 Ecotec 115 1.2 PureTech 130 2.0 D4 AWD 2.0 D5 AWD Geartronic
NEDC 5,9 l/100 km 6,6 l/100 km 4,8 l/100 km 5,0 l/100 km 5,6 l/100 km
WLTP 6,9 l/100 km 8,2 l/100 km 5,3 l/100 km 5,4 l/100 km 6,5 l/100 km
Różnica 17% 24% 12% 8% 16%
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]