Test spalania

Cykl pomiarowy WLTP stopniowo wypiera przestarzały NEDC, tym samym przedstawiając bardziej realne wyniki średniego zużycia paliwa nowych aut.

Od jakiegoś czasu katalogowe dane dotyczące średniego spalania znacznie odbiegały od rezultatów możliwych do osiągnięcia podczas normalnej jazdy. Wszystko przez przestarzałe metody pomiaru zużycia paliwa, a dokładniej cykl pomiarowy NEDC, mający swoje korzenie jeszcze w latach 60. i nie odpowiadający dzisiejszym warunkom na drogach. Od 1 września 2017 roku każdy nowo wprowadzony model samochodu musi już mieć przeprowadzone nowe badanie spalania, czyli cykl WLTP (Worldwide Harmonized Light Wehicle Test Procedure). Dokładnie rok później (1 września 2018) wszystkie nowe pojazdy będą mieć wyniki podawane według cyklu WLTP, a od 1 stycznia 2019 nowe dane o spalaniu trafią do aut sprzedawanych przez dealerów.

Szereg zmian

SpalanieNowy cykl pomiarowy powstał w oparciu o wiele tysięcy kilometrów pomiarów w autach uczestniczących w normalnym ruchu drogowym, dzięki czemu udało się stworzyć pomiar odpowiadający rzeczywistym warunkom na drodze. Badania nadal odbywają się na hamowni, ale zmieniono szereg kryteriów składających się na schemat cyklu. Zwiększył się jego czas, dystans, średnia prędkość, udział postojów i maksymalna prędkość w pomiarze. Nowy cykl zawiera cztery fazy o różnej dynamice i ujednolicono w nim udział jazdy miejskiej i w trasie. Samochody bada się teraz w oparciu o masę rzeczywistą, a nie własną z doliczeniem 100 kilogramów. Potwierdzenie testu WLTP ma znaleźć się w badaniach drogowych RDE (Real Driving Emissions), tym samym eliminując ewentualne przekłamania.

Więcej rzetelności

Przez najbliższy rok w danych technicznych znajdziemy wyniki spalania zarówno według normy NEDC, jak i WLTP. Z czasem nowy cykl całkowicie wyprze stary. Rezultaty będą co prawda wyższe (nawet o 25%), ale zdecydowanie bliżej im do faktycznych wyników spalania.

Zmiany w testach zużycia paliwa

CyklNEDCWLTP
Czas trwania20 min.30 min.
Średnia prędkość34 km/h46,5 km/h
Temperatura pomiaru20-30*C23*C
Udział postojów25%13%
Maksymalna prędkość120 km/h131,5 km/h
Korekcja wynikówbrakdo 14*C
Dystans cyklu11 km23,25 km
Fazy miasto/trasa66/34%48,52%
Masa autamasa własna + 100 kgmasa rzeczywista

 

Jak bardzo zmienią się fabryczne wyniki zużycia paliwa

SamochódBMW X6Opel Mokka XPeugeot 308 SWVolvo XC60Volvo XC90
Silnik3.0d xDrive1.6 Ecotec 1151.2 PureTech 1302.0 D4 AWD2.0 D5 AWD Geartronic
NEDC5,9 l/100 km6,6 l/100 km4,8 l/100 km5,0 l/100 km5,6 l/100 km
WLTP6,9 l/100 km8,2 l/100 km5,3 l/100 km5,4 l/100 km6,5 l/100 km
Różnica17%24%12%8%16%