Nissan Note

Złote czasy mikrovanów z pewnością już minęły. Nissan Note długo brylował w tym segmencie i do dzisiaj wiele nie stracił. Która generacja używanego Note’a jest atrakcyjniejsza?

Nissan modelem Note celował w konkretną, może nawet niszową grupę odbiorców. Ten samochód miał być dla rodzin, które z powodu ograniczonego budżetu szukały samochodu „do wszystkiego”: na co dzień miał wozić dzieci do szkoły/przedszkola, w wakacje zabrać rodzinę na urlop, a czasami przewieźć też większy gabaryt ze sklepu meblowego. Konstruktorzy wywiązali się ze swojego zadania i stworzyli samochód w istocie spełniający powyższe warunki, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Jakimi? Na drugi plan zeszły względy estetyczne (głównie w zakresie wykończenia wnętrza) i parametry techniczne – dla Note’a przewidziano co najwyżej wystarczające silniki, choć w drugiej generacji zerwano z tą ideą, wprowadzając do oferty 140-konnego Note’a Nismo.

NISSAN Note I FL 1.4 16V 88KM 5MT BA671VT 07-2009
Nissana Note I opracowano na płycie podłogowej Renault Grand Modusa. Auto z japońskim emblematem odniosło bez wątpienia większą popularność. Dzięki rozstawowi osi typowemu dla kompaktów (260 cm) przy długości przerośniętego auta miejskiego (409 cm) udało się wygospodarować zaskakująco obszerne wnętrze.

Europejska kariera Nissana Note zakończyła się wraz z wprowadzeniem w 2016 r. piątej generacji Micry: producent wycofał go, obawiając się wewnętrznej konkurencji. Jakby nie było, aktualna Micra faktycznie jest od niego tylko niewiele krótsza, natomiast objętością kabiny pasażerskiej stanowi już zupełnie inną ligę. Nissan Note II zasłynął bowiem z rekordowo przestronnego drugiego rzędu siedzeń, i to przy właściwie identycznym rozkładzie centymetrów względem poprzednika. Czy to już wystarczający powód, by wybrać go zamiast starszej generacji? Zobaczmy, za ile można kupić oba Note’y i wybierzmy rozsądniejszą propozycję.

Nissan Note II
Nissana Note’a II na tle konkurentów (np. Renault Grand Modus) wyróżnia naprawdę przestronny drugi rząd siedzeń. W porównaniu do innych rywali (Kia Venga, Hyundai ix20) ma jednak trochę za mały bagażnik (296-1465 l).

Używany Nissan Note I i Nissan Note II – deska rozdzielcza

Wzornictwo kokpitów obu Note’ów oddaje to, co uświadczymy na zewnątrz. Starszy model cechuje uporządkowana deska z licznymi schowkami i wnękami, bez nadmiaru niepotrzebnych przycisków i niewygodnie umiejscowionych przełączników. W Note II postawiono na śmielsze kreski i ozdobne detale trochę podobne do tych z Juke’a. Na szczęście kokpit nie stracił przez to na funkcjonalności. Niestety, w nowszej generacji nie ma co liczyć na lepszą jakość wykonania kokpitu. Nissan wciąż przewidział twarde i niezbyt przyjemne w dotyku tworzywa, które bądź co bądź zmontował dosyć solidnie. Poprawił się za to poziom wyposażenia. Podczas gdy w starszych Note’ach przewidziano nawet wersję bez klimatyzacji, do Note’a II można było zamówić m.in. przydatny system Safety Shield (ostrzegający przed obiektami znajdującymi się w tzw. martwym punkcie) i kamery wyświetlające obraz w 360°.

NISSAN Note I FL 1.4 16V 88KM 5MT BA671VT 07-2009
Note I: przeciętne materiały, ale wszystko jest pod ręką. Uważajmy na słabo wyposażone wersje – później niełatwo znajdą nowego właściciela.
Nissan Note II
Note II otrzymał kokpit stylistycznie nadążający za karoserią. Podobnie jak w poprzedniku, przed pasażerem znalazł się podwójny schowek.

Używany Nissan Note I i Nissan Note II – przestrzeń w środku

Bez wątpienia Nissanowi należą się brawa za pomysłowe rozwiązania i umiejętne wykorzystanie każdego dostępnego centymetra. Już w Note I bez problemu zmieszczą się cztery dorosłe osoby, natomiast w nowszym modelu Ci z tyłu będą mogli wręcz rozprostować nogi. Trzeci pasażer doceni niski tunel środkowy, umożliwiający względnie wygodne ulokowanie stóp. Charakterystyczną dla Note’a opcję stanowi dzielona w proporcji 2:1 i przesuwana (także w częściach) kanapa. Szkoda, że przednie fotele można określić wyłącznie mianem wystarczających. Przeciętne wyprofilowanie i krótkie siedzisko podczas długich wyjazdów dają się we znaki. Grube słupki skutecznie zabierają sporą część z pola widzenia kierowcy. Optymalne przeszklenie potęguje jednak wrażenie przestronności w środku.

Używany Nissan Note I i Nissan Note II – bagażniki

W tej dziedzinie Nissan Note nigdy nie bił rekordów. Przeciętne wartości pojemności bagażników (280 l w Note I i 296 l w Note II) mały Nissan rekompensuje praktycznymi rozwiązaniami. Należy do nich przede wszystkim dwuelementowa podłoga FlexiBoard – można ją zamontować na dwóch różnych wysokościach, dopasowując bagażnik do aktualnych preferencji. M.in. dzięki niej uzyskamy równą przestrzeń bagażową po złożeniu kanapy. Ta, w zależności od generacji, wynosi 1130 l (Note I) i pokaźne 1465 l w Note II. Zwiększeniu możliwości przewozowych sprzyja również przesuwana kanapa – cała, albo jej wybrana część. Do bagażników japońskiego mikrovana prowadzą szerokie otwory załadunkowe, a pakowanie ułatwia optymalnie położony próg załadunkowy.

NISSAN Note I FL 1.4 16V 88KM 5MT BA671VT 07-2009
Głębokość bagażnika Note’a określa się podłogą FlexiBoard, długość – umiejscowieniem przesuwanej kanapy. Wyjściowe pojemności: w okolicach tego, co oferują auta miejskie (280-1130 l).
Nissan Note II
W Note II bazową objętość zwiększono do 296 l, natomiast po złożeniu kanapy rośnie ona do bardzo dobrych 1465 l.

Używany Nissan Note I i Nissan Note II – silniki

W przypadku odmian benzynowych odbiorcy Note’a I mają do dyspozycji dwa silniki 4-cylindrowe – 1.4/88 KM i 1.6/110 KM. Dopiero drugi z nich żwawo radzi sobie z autem na drogach szybkiego ruchu, pierwszy za to wykazuje oszczędny charakter podczas łagodnego obchodzenia się z pedałem gazu. Do Note’a II trafił z kolei 3-cylindrowy silnik żywcem przejęty z Micry IV – 1.2, rozwijający 80 KM lub 98 KM po dodaniu kompresora mechanicznego. Decydując się na niego trzeba zaakceptować terkot jednostki o nieparzystej liczbie cylindrów. Zresztą, nie ma innego wyjścia, bo poza nim przewidziano tylko 140-konnego 1.6 w odmianie Nismo, ale to u nas przysłowiowy biały kruk. Chyba że zdecydujemy się na turbodiesla. W obu wcieleniach Note’a stosowano jednostki Renault – 1.5 dCi (68-103 KM w Note I i 90 KM w Note II). Ten silnik we francuskich modelach nie zbiera dobrych opinii, jednak w Nissanie skala problemów wydaje się mniejsza. By mieć pewność posiadania zmodernizowanej jednostki, warto szukać Note’ów 1.5 dCi z roczników powyżej 2010 (czyli od pierwszej generacji po liftingu).

NISSAN Note I 1.5dCi 86KM 5MT WY8418Y 08-2008
Note’y 1.5 dCi z lat 2006-2010 wciąż mieszczą się w gronie ryzyka. Uporczywe problemy z panewkami i układem wtryskowym zminimalizowano dopiero w wersjach montowanych w poliftowych Note I (2010-2012) i w Note II.
Nissan Note 07
3-cylindrowy 1.2 nie zachwyca kulturą pracy i nie radzi sobie tak z Note’em II jak z mniejszą Micrą. Dopiero odmiana z kompresorem (DIG-S) zapewnia przyzwoite osiągi.

Używany Nissan Note I i Nissan Note II – co się w nich psuje?

Mechanicznie temu mikrovanowi nie można wiele zarzucić. Nawet niewielki silnik 1.2 z Note II sprawuje się bez zarzutu, a benzynowe 1.4/1.6 uchodzą wręcz za przewidywalne w eksploatacji. Ewentualne źródło kłopotów stanowią tylko najstarsze turbodiesle: warto szukać samochodów z wymienionymi panewkami i/lub wtryskiwaczami. Newralgiczne punkty Note I to postukujące kolumny kierownicze, niedziałające trzecie światło stop (woda dostaje się pod klosz) i niewielkie wycieki oleju z silników. Użytkownicy nowszego modelu skarżą się na delikatny lakier karoseryjny i korodujący układ wydechowy. Problemy sprawiają też łączone z Note’em II skrzynie bezstopniowe (w Note I stosowano hydrokinetyczną): po 200-250 tys. km trzeba je zregenerować, a to koszt ok. 3,5-4 tys. zł.

NISSAN Note I 1.4 16V 88KM 5MT WY70992 05-2006
Przedliftowe Nissany Note I (2006-2010) mają podatne na awarie turbodiesle 1.5 dCi. Chcąc takiego kupić, wybierzmy egzemplarz doinwestowany, ewentualnie odłóżmy trochę pieniędzy na wymianę silnika (naprawy powoli przestają mieć ekonomiczny sens).

Używany Nissan Note I i Nissan Note II – za ile można go kupić?

Note starszej generacji wystawiane są nawet za czterocyfrowe kwoty. Optimum na egzemplarz „do jazdy” (nie do napraw) stanowi kwota 13-16 tys. zł, pośród nich spokojnie można trafić samochód poliftowy. Pod 20 tys. zł podchodzą już tylko ostatnie roczniki (2010-2012) z deklarowanymi przebiegami 100-150 tys. km. To jednak wciąż za mało na Note II, który „startuje” dopiero od pułapu 25 tys. zł. Za 30 tys. zł wystawiane są nawet auta z ostatniego rocznika w Europie, czyli 2016. Przebiegi rzadko przekraczają 100 tys. km.

Nissan Note Nismo
W polskich ogłoszeniach właściwie nie uświadczymy 140-konnych Note Nismo. Tę niszę na naszym rynku wypełnił usportowiony Nissan Juke.

Używany Nissan Note I i Nissan Note II – którą generację wybrać?

Z jednej strony Note I ma przyjemniejsze w codziennym obyciu silniki benzynowe, z drugiej Note II – poprawione turbodiesle. W nowszym modelu można liczyć na ciekawsze wyposażenie i obszerniejszy drugi rząd siedzeń, starszy oferuje podobną funkcjonalność za dwa razy mniej pieniędzy. Dysponując budżetem 15-20 tys. zł warto kupić zadbanego, benzynowego Note I. Komu nie szkoda 30 tys. zł na tak małe auto jak Note II, też nie powinien się zawieść – za taką kwotę ciężko będzie znaleźć równie młodą i przestronniejszą w środku propozycję, a przy okazji wciąż przykuwającą uwagę.

Nissan Note I – plusy i minusy

 +  ciekawe rozwiązania we wnętrzu, udane silniki benzynowe, atrakcyjne ceny
 –  niewielki bagażnik, awaryjne turbodiesle (do 2010 r.), ubogie wyposażenie tanich aut

NISSAN Note I FL 1.4 16V 88KM 5MT BA671VT 07-2009

Nissan Note II – plusy i minusy

 +  rekordowa ilość miejsca na kanapie, ciekawa stylistyka, nowoczesne opcje wyposażenia
 –  brak sensownego silnika benzynowego, przeciętne materiały wykończeniowe, bagażnik mniejszy niż u konkurentów

Nissan Note 11

Nissan Note I i Nissan Note II – podstawowe dane techniczne
Nissan Note INissan Note II
Lata produkcji2006-20122012-2016
Dł./szer./wys.409/169/155 cm410/169/152 cm
Rozstaw osi260 cm260 cm
Pojemność bagażnika280-1130 l296-1465 l
Silniki benzynowe1.4-1.6 (88-110 KM)1.2-1.6 (80-140 KM)
Silniki Diesla1.5 (86-103 KM)1.5 (90 KM)
Nissan Note I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.41.61.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1386 cm³1598 cm³1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc88 KM110 KM68 KM86 KM103 KM
Maks. moment128 Nm153 Nm160 Nm200 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s10,7 s16,5 s13,0 s11,1 s
Prędkość maks.165 km/h183 km/h155 km/h168 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km6,6 l/100 km5,1 l/100 km5,1 l/100 km5,1 l/100 km
Nissan Note II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.21.2 DIG-S1.2 DIG-S (CVT)1.6 Nismo1.5 dCi
Pojemność1198 cm³1198 cm³1198 cm³1597 cm³1461 cm³
Paliwobenz.benz., kompr.benz., kompr.benz.turbodiesel
Maks. moc80 KM98 KM98 KM140 KM90 KM
Maks. moment110 Nm155 Nm155 Nm163 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,7 s11,7 s12,2 sb.d.11,9 s
Prędkość maks.170 km/h181 km/h172 km/hb.d.179 km/h
Śr. zużycie paliwa4,7 l/100 km4,3 l/100 km5,2 l/100 kmb.d.3,6 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Nissana Note, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Nissan Note I (2006-2012) – opinie użytkowników

Oceny czytelników
[Głosów: 9 Średnia: 4.4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here