Po modnym crossoverze Nissana w ogóle nie widać upływających lat. W tym materiale postaramy się wybrać najbardziej polecają wersję silnikową Juke’a.
10 lat temu Juke bez wątpienia szokował kontrowersyjną stylizacją. Ryzykowne posunięcie opłaciło się Nissanowi, bowiem auto przez cały okres produkcji nie traciło klientów. W 2019 r. byliśmy świadkami premiery drugiej generacji Juke’a, wizualnie bardzo podobnej do pierwowzoru. Niestety, crossover Nissana należy też do grupy aut robiących pozytywne tylko pierwsze wrażenie. Wraz z jego głębszym poznaniem emocje stopniowo opadają, jeśli zobaczy się tandetnie wykonane wnętrze o wielkości kabiny samochodu miejskiego. Przydatny nawet w mieście spory prześwit (18 cm) nieco rekompensuje mocno ograniczoną widoczność w tył przez malutkie boczne okna. Te zresztą potęgują w środku wrażenia klaustrofobiczne.
Jeśli jednak zaakceptujemy wszelkie wyrzeczenia związane z posiadaniem Juke’a, otrzymamy samochód całkiem solidny i trwały, pod warunkiem wyboru najlepszego silnika. Co w tym modnym aucie przewidział Nissan? Którą wersję silnikową wybrać?
Używany Nissan Juke I – silniki benzynowe
Gama jednostek zasilanych benzyną początkowo opierała się na dwóch wersjach 1.6 – wolnossącej (117 KM) i turbodoładowanej DIG-T (190 KM). W przypadku tej drugiej kolejne lata przyniosły jeszcze mocniejsze odmiany Nismo (200 KM) i Nismo RS (218 KM), zaś moc standardowego 1.6 w 2013 r. zmalała do 94 KM, by później znów wzrosnąć do 112 KM. Wszystko przez wprowadzenie przy okazji liftingu (2014 r.) downsizingowego silnika 1.2 DIG-T o mocy 115 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dość szybko wyszły na jaw problemy niewielkiej jednostki z pobieraniem oleju silnikowego, to samo spotyka się również w 1.6 DIG-T. W obu silnikach czasami wyciąga się też łańcuch rozrządu. Poza ręcznymi skrzyniami o 5 lub 6 przełożeniach, Nissan przewidywał zestawienie Juke’a z bezstopniową przekładnią CVT (1.6/117 KM i 1.6 DIG-T), zaś opcjonalny napęd 4×4 z elektronicznie sterowanym sprzęgłem międzyosiowym trafiał tylko do najmocniejszych odmian.
Używany Nissan Juke I – silniki Diesla
Preferujący odmiany wysokoprężne mieli do wyboru „starego wyjadacza”, czyli 1.5 dCi w tylko jednej wersji mocy – 110 KM. Większości kierowców ten silnik nie kojarzy się zbyt dobrze za sprawą głośnych problemów z zatarciem na panewkach. Nissan Juke otrzymał kilkukrotnie zmodernizowaną wersję tej jednostki napędowej, w której większość bolączek zostało wyeliminowanych lub przynajmniej ograniczonych. Nie znaczy to jednak, że kłopot nie wróci. Z doświadczenia użytkowników wynika, że bezpośrednią przyczyną obracania panewek było stosowanie się do fabrycznych terminów wymiany oleju (co 30 tys. km). Zmniejszenie go do 10-15 tys. km powinno znacznie przedłużyć żywotność silnika. Mimo wszystko przed zakupem Juke’a z turbodieslem prześledźmy historię serwisową, ewentualnie wybierzmy egzemplarz z wyremontowanym silnikiem.
Używany Nissan Juke I – który silnik wybrać?
By mieć jak najmniej problemów z tym „gadżeciarskim” samochodem, postawmy na najpopularniejszą odmianę 1.6 16V. Może nie będzie najszybsza i najoszczędniejsza, ale przynajmniej najpewniejsza w eksploatacji. Turbodoładowanym jednostkom trzeba poświęcać więcej uwagi, a wersji 1.5 dCi wciąż nie można określić mianem całkowicie wolnej od wad z przeszłości.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Nissana Juke’a, odsyłamy do poniższego materiału:
Używany Nissan Juke I (2010-2019) – opinie użytkowników
Silnik | 1.2 DIG-T | 1.6 | 1.6 | 1.6 DIG-T | 1.6 DIG-T (Nismo RS) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1618 cm³ | 1618 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 115 KM | 94 KM | 117 KM | 190 KM | 218 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 140 Nm | 157 Nm | 240 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 12,0 s | 11,1 s | 8,0 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 168 km/h | 178 km/h | 215 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi |
---|---|
Pojemność | 1461 cm³ |
Paliwo | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM |
Maks. moment | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Prędkość maks. | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km |