Nissan Juke I

Po modnym crossoverze Nissana w ogóle nie widać upływających lat. W tym materiale postaramy się wybrać najbardziej polecają wersję silnikową Juke’a.

10 lat temu Juke bez wątpienia szokował kontrowersyjną stylizacją. Ryzykowne posunięcie opłaciło się Nissanowi, bowiem auto przez cały okres produkcji nie traciło klientów. W 2019 r. byliśmy świadkami premiery drugiej generacji Juke’a, wizualnie bardzo podobnej do pierwowzoru. Niestety, crossover Nissana należy też do grupy aut robiących pozytywne tylko pierwsze wrażenie. Wraz z jego głębszym poznaniem emocje stopniowo opadają, jeśli zobaczy się tandetnie wykonane wnętrze o wielkości kabiny samochodu miejskiego. Przydatny nawet w mieście spory prześwit (18 cm) nieco rekompensuje mocno ograniczoną widoczność w tył przez malutkie boczne okna. Te zresztą potęgują w środku wrażenia klaustrofobiczne.

Jeśli jednak zaakceptujemy wszelkie wyrzeczenia związane z posiadaniem Juke’a, otrzymamy samochód całkiem solidny i trwały, pod warunkiem wyboru najlepszego silnika. Co w tym modnym aucie przewidział Nissan? Którą wersję silnikową wybrać?

Używany Nissan Juke I – silniki benzynowe

Gama jednostek zasilanych benzyną początkowo opierała się na dwóch wersjach 1.6wolnossącej (117 KM) i turbodoładowanej DIG-T (190 KM). W przypadku tej drugiej kolejne lata przyniosły jeszcze mocniejsze odmiany Nismo (200 KM) i Nismo RS (218 KM), zaś moc standardowego 1.6 w 2013 r. zmalała do 94 KM, by później znów wzrosnąć do 112 KM. Wszystko przez wprowadzenie przy okazji liftingu (2014 r.) downsizingowego silnika 1.2 DIG-T o mocy 115 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dość szybko wyszły na jaw problemy niewielkiej jednostki z pobieraniem oleju silnikowego, to samo spotyka się również w 1.6 DIG-T. W obu silnikach czasami wyciąga się też łańcuch rozrządu. Poza ręcznymi skrzyniami o 5 lub 6 przełożeniach, Nissan przewidywał zestawienie Juke’a z bezstopniową przekładnią CVT (1.6/117 KM i 1.6 DIG-T), zaś opcjonalny napęd 4×4 z elektronicznie sterowanym sprzęgłem międzyosiowym trafiał tylko do najmocniejszych odmian.

NISSAN Juke I Ministry of Sound 1.6 16V 117KM 5MT WY4152V 10-2012
Wolnossący silnik 1.6 generuje 94, 112 lub 117 KM. Pozostał on w ofercie Juke’a do samego końca. Uchodzi za najpewniejszą jednostkę w tym samochodzie, choć na pewno nie najoszczędniejszą.
Nissan Juke I
Niewielki 1.2 DIG-T pracuje całkiem kulturalnie (ma 4 cylindry), ale przy ostrym traktowaniu wcale nie generuje większych oszczędności na paliwie względem 1.6. Mimo, że jest nowszą konstrukcją, już znane są jej typowe dolegliwości.
NISSAN Juke I Shiro 1.6DIG-T 190KM AT CVT 4WD 2AR0707 02-2012
190-konnego Nissana Juke’a nie sposób odróżnić od słabszych odmian. Dopiero wersje Nismo/Nismo RS wyróżnia rozbudowany pakiet stylistyczny.

Używany Nissan Juke I – silniki Diesla

Preferujący odmiany wysokoprężne mieli do wyboru „starego wyjadacza”, czyli 1.5 dCi w tylko jednej wersji mocy – 110 KM. Większości kierowców ten silnik nie kojarzy się zbyt dobrze za sprawą głośnych problemów z zatarciem na panewkach. Nissan Juke otrzymał kilkukrotnie zmodernizowaną wersję tej jednostki napędowej, w której większość bolączek zostało wyeliminowanych lub przynajmniej ograniczonych. Nie znaczy to jednak, że kłopot nie wróci. Z doświadczenia użytkowników wynika, że bezpośrednią przyczyną obracania panewek było stosowanie się do fabrycznych terminów wymiany oleju (co 30 tys. km). Zmniejszenie go do 10-15 tys. km powinno znacznie przedłużyć żywotność silnika. Mimo wszystko przed zakupem Juke’a z turbodieslem prześledźmy historię serwisową, ewentualnie wybierzmy egzemplarz z wyremontowanym silnikiem.

Nissan Juke I
Skala awarii panewek w 1.5 dCi montowanym w Juke’u znacznie zmalała. Nie oznacza to jednak całkowitego braku ryzyka zatarcia silnika.

Używany Nissan Juke I – który silnik wybrać?

By mieć jak najmniej problemów z tym „gadżeciarskim” samochodem, postawmy na najpopularniejszą odmianę 1.6 16V. Może nie będzie najszybsza i najoszczędniejsza, ale przynajmniej najpewniejsza w eksploatacji. Turbodoładowanym jednostkom trzeba poświęcać więcej uwagi, a wersji 1.5 dCi wciąż nie można określić mianem całkowicie wolnej od wad z przeszłości.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Nissana Juke’a, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Nissan Juke I (2010-2019) – opinie użytkowników

Nissan Juke I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 DIG-T1.61.61.6 DIG-T1.6 DIG-T (Nismo RS)
Pojemność1197 cm³1598 cm³1598 cm³1618 cm³1618 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc115 KM94 KM117 KM190 KM218 KM
Maks. moment190 Nm140 Nm157 Nm240 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s12,0 s11,1 s8,0 s7,0 s
Prędkość maks.178 km/h168 km/h178 km/h215 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km6,0 l/100 km6,0 l/100 km6,9 l/100 km7,2 l/100 km
Nissan Juke I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi
Pojemność1461 cm³
Paliwoturbodiesel
Maks. moc110 KM
Maks. moment240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Prędkość maks.175 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km

Nissan Juke I

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here