UżywaneOpinieUżywane Suzuki Vitara (LY; od 2015 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używane Suzuki Vitara (LY; od 2015 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Mimo przynależności do miejskich crossoverów, w Vitarze odrobinę czuć ducha auta terenowego. Poznajmy opinie na temat używanego Suzuki Vitara (LY).

Suzuki Vitara to auto znane nie od dziś. Jego historia sięga końcówki lat 80. – wtedy był to samochód stricte terenowy (oparty na ramie), dostępny również w rekreacyjnej wersji 3-drzwiowej. Z biegiem lat Vitara konstrukcyjnie zbliżała się do „osobówek” i rosła. Do tego stopnia, że późniejsze generacje nazywały się Grand Vitara – w tym popularny model z lat 2005-2014. Później Suzuki znów odjęło dopisek „Grand” w nazwie, ale i spozycjonowało nową Vitarę w segmencie miejskich crossoverów. Z tego też powodu trudno oszacować, którą generacją Vitary jest samochód opisywany w tym artykule. Dla rozróżnienia warto pamiętać o jego kodzie technicznym (LY). Produkowana od 2015 r. Vitara wymiarami mieści się pomiędzy autami miejskimi i kompaktowymi. Ok. 4,2 m długości to może i niedużo, ale zaledwie 2,5 m rozstawu osi przypomina o tym, że daleko jej do miana auta rodzinnego. W porównaniu do większego i droższego SX4 S-Crossa odstaje też wykończeniem wnętrza (jest dość toporne), poziomem wyciszenia i… grubością blach karoserii, co jednak nie wpływa w negatywnym stopniu na bezpieczeństwo podróżnych. Vitarę sprzedawano z kilkoma silnikami benzynowymi i turbodieslem (nie na polskim rynku). Co istotne, wszystkie jednostki opcjonalnie łączono z niezłym napędem na 4 koła AllGrip. Mimo tego faktu Vitary 4×4 stanowią margines ofert ogłoszeniowych, co nie zmienia faktu, że warto ich poszukać.

SUZUKI Vitara II 1.6 VVT 120KM 6AT AWD AllGrip WB2174L 10-2015
W napędzie AllGrip za rozdział momentu obrotowego pomiędzy osie odpowiada elektromagnetyczne sprzęgło wielopłytkowe. Układ posiada blokadę, która jednak rozłącza się po przekroczeniu 60 km/h lub po przegrzaniu napędu. Do obsługi przewidziano dedykowane pokrętło na desce rozdzielczej. Prześwit ustalono na przyzwoite 18,5 cm.

Suzuki Vitarę coraz łatwiej kupić z drugiej ręki, choć wciąż za niemałe pieniądze (minimum 50 tys. zł). Jak prezentuje się niezawodność japońskiego, ale produkowanego na Węgrzech crossovera? Czy zalety przeważają w nim nad wadami? Oto opinie o używanym Suzuki Vitara (LY).

Suzuki Vitara 1.4 Hybrid AllGrip Elegance Sun – nasz test

SUZUKI Vitara II XLED 1.6 VVT 120KM 5MT AWD AllGrip WB4815K 03-2015
Budżetowy charakter Vitary najdobitniej widać po jej zachowaniu na drogach szybkiego ruchu. Dają się wtedy we znaki niedoróbki układu jezdnego (kierowca musi dokonywać korekt, by utrzymać auto na właściwym torze jazdy) i skromne odizolowanie od zewnętrznych hałasów.

Używane Suzuki Vitara (LY) – wnętrze

W projekcie kokpitu Vitary postawiono na funkcjonalność i ergonomię. Obfituje on w wiele przycisków – czy to na konsoli centralnej, na panelu po lewej stronie od kierownicy, czy na samym kole sterującym. Od początku oferowano system multimedialny z dotykowym ekranem, ale ma on przestarzałą grafikę i niezbyt przemyślany interfejs: w efekcie „rozpracowanie go” wymaga czasu. Niewiele w tej kwestii pomógł nawet przeprowadzony w 2018 r. lifting modelu. Wykończenie można określić mianem akceptowalnego, o ile ktoś toleruje dominację twardych tworzyw. Deskę ożywiają kolorowe motywy, m.in. obwódki nawiewów lub aplikacje na kierownicy. Stylowy zegarek w górnej części kokpitu to miły dodatek w tej klasie aut.

Dzięki „pudełkowatej” karoserii krótka i niezbyt szeroka Vitara wcale nie sprawia wrażenia ciasnego samochodu. To również zasługa niemałej wysokości (ponad 1,6 m). Przekłada się ona na znaczną przestrzeń w obrębie głów, zaburzaną jedynie przez opcjonalny, szklany dach montowany w niektórych samochodach. Kanapa i fotele zostały wyprofilowane w wystarczającym stopniu i powinny odpowiadać kierowcom o spokojnym stylu jazdy. Wszyscy z kolei docenią niezłą widoczność z wnętrza Suzuki, zapewnianą przez duże, boczne szyby. Bagażnik mieści od 375 do 1120 l. Pozytywne aspekty (foremny kształt, oddzielne sekcje na drobiazgi) lekko zaburza wykończenie ścianek podatnymi na zarysowania plastikami. Równą powierzchnię po złożeniu kanapy można uzyskać tylko po umieszczeniu podłogi w górnym położeniu.

Używane Suzuki Vitara (LY) – silniki

Gama Vitary pokrywa się z tą w Suzuki SX4 S-Cross. Zachowano jeden silnik o uproszczonej konstrukcji, mianowicie wolnossącego 1.6 o mocy 120 KM. Jako jedyny w gamie wykorzystuje on wielopunktowy wtrysk paliwa – w turbodoładowanych Boosterjet stosowano już wtrysk bezpośredni. Zaliczają się do nich dwie jednostki: 1.0 Boosterjet (111 KM) i 1.4 Boosterjet (140 KM), występujący również w odmianie Mild Hybrid (129 KM; trochę na wyrost nazwaną przez Suzuki „pełnym” Hybrid). Taka wersja jednak naprawdę zadebiutowała w chwili pisania artykułu (na początku 2022 r.) – oparta na benzynowym 1.5, o łącznej mocy 115 KM. Na razie trudno cokolwiek o niej powiedzieć, ale o mikrohybrydzie – już tak. Elektryczny „wspomagacz” niezbyt obniża zużycie paliwa, lecz zauważalnie poprawia dynamikę auta i działanie systemu Start&Stop. Do 2018 r. (podobnie jak benzynowego 1.6) sprzedawano jedynego w ofercie turbodiesla – 1.6 DDiS/120 KM, który tak naprawdę jest konstrukcją Fiata (MultiJet). Tylko i wyłącznie on opcjonalnie łączyć się z dwusprzęgłową skrzynią biegów TCSS (6 przełożeń), podczas gdy pozostałe silniki już z klasycznym „automatem”. Dla wszystkich wersji zarezerwowano możliwość konfiguracji z napędem AllGrip.

SUZUKI Vitara II 1.6 VVT 120KM 6AT AWD AllGrip WB2174L 10-2015
Kres wolnossącego 1.6 przypadł na rok 2018. Od tego momentu w ofercie pozostały wyłącznie jednostki Boosterjet.
SUZUKI Vitara II 1.4BoosterJet 140KM 6AT AWD AllGrip WB6219L 02-2016
Jednostka 1.4 Boosterjet w 2020 r. doczekała się odmiany Mild Hybrid (129 KM). W styczniu 2022 r. ofertę uzupełniła „pełna hybryda” (1.5 Hybrid).

Używane Suzuki Vitara (LY) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Spodoba się wielu kierowcom: młodym – bo fajnie wygląda, starszym – bo łatwo się wsiada”

„Nawet bez napędu Allgrip Vitara ma niezłe własności terenowe. I sprawnie pokonuje krawężniki”

„Karoseria bez zbędnych blach ograniczających widoczność. Duża powierzchnia szyb”

„Łatwa wymiana filtrów kabinowego i powietrza. Nie spodziewałem się tego w nowym aucie”

 Wady 

„Trudno się połapać w menu wyświetlacza. Trzeba błądzić, by znaleźć konkretną opcję”

„Układ jezdny – do poprawy. Nie czuję się bezpiecznie, prowadząc Vitarę na autostradzie”

„Toporne wnętrze zmontowane z tanich materiałów niskiej jakości”

„Zdecydowanie przewspomagany układ kierowniczy. Dobry jedynie do miasta”

Używane Suzuki Vitara (LY) – awaryjność, typowe usterki

Używane Vitary przejechały jeszcze zbyt mało kilometrów, by jednoznacznie wytypować przypadłości ich silników. Sprawują się przewidywalnie i pozytywnie zaskakują rezultatami zużycia paliwa (nawet benzynowe). Zastrzeżenia płyną w kierunku działania systemu Start&Stop, który z opóźnieniem uruchamia silnik. Wielu właścicieli krytykuje precyzję wybierania biegów w ręcznych skrzyniach. We wnętrzu klekoczą plastiki. Zawodzi system multimedialny (rozłącza połączenie ze smartfonem, wiesza się lub wyłącza), a przy gorszej pogodzie „wariują” systemy bezpieczeństwa (głównie przez zabrudzenie rozlokowanych po całym aucie sensorów). Pojawiają się już pierwsze doniesienia o… korozji podwozia: oczywiście ma na razie charakter powierzchowny, ale mimo wszystko warto pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu Vitary. Użytkownicy zgłaszają jeszcze przyspieszone zużycie tylnych opon oraz mało wydajny układ wentylacji w okolicy przedniej szyby.

Suzuki Vitara II automatyczna skrzynia biegów
Automatyczna skrzynia biegów to rzadkość w Vitarze. W przyszłości najwięcej wydatków (wynikających z naturalnego zużycia) najprawdopodobniej przyniesie dwusprzęgłowa przekładnia montowana w dieslu.

Używane Suzuki Vitara (LY) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito pośrodku przegrody czołowej. Odczytamy go też z wnęki w desce rozdzielczej, z lewej strony.

Suzuki Vitara II numer VIN

Używane Suzuki Vitara (LY) – sytuacja rynkowa, ceny

Vitary staniały do 45 tys. zł, ale realny budżet zawiera się w kwocie 50-60 tys. zł: tyle wystarczy na Suzuki z początku produkcji, z silnikiem 1.6/1.6 DDiS i przebiegiem ok. 150 tys. km. Bliżej 70 tys. zł figurują auta z jednostkami Boosterjet, które przejechały kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Najmłodsze samochody (roczniki 2019 i 2020) podchodzą pod 80-85 tys. zł. Większość Vitar to odmiany benzynowe z przednim napędem i ręczną skrzynią biegów.

Używane Suzuki Vitara (LY) – podsumowanie

Vitara przypadnie do gustu osobom oczekującym nieskomplikowanego, ale jednocześnie nowoczesnego samochodu, który trochę odstaje od rywali poziomem wyciszenia czy jakością zabezpieczenia antykorozyjnego. Mechanicznie ten model sprawuje się bez zarzutu i, znając renomę Suzuki, niewiele się pod tym względem zmieni. Plus za całkiem niezłe możliwości terenowe!

Redakcja poleca artykuły o innych używanych Suzuki:

Używane Suzuki Grand Vitara II (2005-2014) – opinie użytkowników

Używane Suzuki SX4 S-Cross (2013-2021) – opinie użytkowników

SUZUKI Vitara II FL Premium 1.0BoosterJet 111KM 5MT AWD AllGrip WB5307S 02-2019

Suzuki Vitara (LY) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 418/178/161 cm
Rozstaw osi 250 cm
Pojemność bagażnika 375-1120 l
Suzuki Vitara (LY) – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.0 Boosterjet 1.4 Boosterjet 1.4 Boosterjet 1.5 Hybrid 1.6 1.6 DDiS
Pojemność 998 cm³ 1373 cm³ 1373 cm³ 1462 cm³ 1586 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz. + elektr. benz. turbodiesel
Maks. moc 112 KM 129 KM 140 KM 102 + 33 KM (115 KM*) 120 KM 120 KM
Maks. moment 170 Nm 235 Nm 220 Nm 138 Nm* 156 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,5 s 9,5 s b.d 11,5 s 11,5 s
Prędkość maks. 180 km/h 190 km/h 200 km/h 180 km/h 180 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 4,6 l/100 km 5,2 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km 4,0 l/100 km

* wartość łączna

Używane Suzuki Vitara (LY) – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji