toyota rav4 hybrid którą wybrać poradnik kupującego test 2020

Toyota RAV4 należy do najchętniej wybieranych kompaktowych SUV-ów na polskim rynku. Podpowiadamy, którymi wersjami szczególnie się interesować i czy warto dopłacać do odmiany hybrydowej oraz 4×4.

Nasza redakcja ma z Toyotą RAV4 liczne doświadczenia – poza standardowymi testami kilku egzemplarzy wariant 2.5 Hybrid przez kilka miesięcy służył nam w teście długodystansowym.

W tym czasie „Ravka” dała się poznać niemal z samych dobrych stron: w obecnej generacji jest przestronna, oferuje duży bagażnik, ma komfortowe, ciche zawieszenie godne SUV-ów premium, a jej skuteczny napęd 4×4 sprawdził się nawet w bardziej wymagającym terenie (przeczytaj test hybrydowego napędu 4×4 w Toyocie RAV4 Hybrid).

Przede wszystkim Toyota RAV4 z hybrydowym zespołem napędowym jest wybitnie oszczędna: w mieście zużywa od 5,1 do niespełna 7,0 l/100 km (szarpana jazda w gęstych korkach), ok. 5,5 l/100 km na trasie i ok. 8,5 l/100 km na autostradzie.

toyota rav4 hybrid 2020 spalanie
W trakcie płynnej jazdy po mieście i okolicach w naszych testach hybrydowa RAV4 zużywała 5,1-5,4 l/100 km.

Nowa Toyota RAV4: który silnik wybrać

Pytanie, czy warto dopłacać do wersji hybrydowej (218/222 KM), która w porównywalnej wersji kosztuje o 18-22 tys. zł od odmiany stricte benzynowej 2.0 Dual VVT-iE (173 KM) ze skrzynią ręczną i o 10-14 tys. zł więcej od „benzyniaka” z przekładnią CVT.

Po pierwsze – radzimy nie skreślać bazowego wariantu benzynowego. Za sprawą sporej pojemności to bardzo dobre źródło napędu do sporego kompaktowego SUV-a. W wersji z manualną skrzynią – która typowo dla Toyot wyróżnia się precyzyjną pracą – przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,8/9,9 s (wersja przednionapędowa/4×4).

Niewysilenie tego silnika sprawia, że już na niskich obrotach kierowca ma do dyspozycji spory moment obrotowy i nie musi go wysoko „kręcić”. Paradoksalnie „Ravka” 2.0 będzie zużywać mniej paliwa od niejednego SUV-a zasilanego małą benzynową jednostką turbo. W starciu z gabarytami i masą pojazdu takie motory przestają być oszczędne – nie wspominając o bardziej skomplikowanej, potencjalnie droższej w obsłudze konstrukcji.

W skrócie: benzynowa Toyota RAV4 2.0 będzie dobrym wyborem dla wszystkich, którzy nie zamierzają pokonywać dużych przebiegów, uzasadniających zakup odmiany hybrydowej, i będą użytkować swoje auto w mieszanym trybie z dużym udziałem przejazdów za miastem. Nasz wybór to wariant ze skrzynią manualną; przy wyborze „benzyniaka” z CVT warto już rozważyć dopłatę do hybrydy.

AdvertisementSPRAWDŹ AKTUALNĄ CENĘ

toyota rav4 2.5 hybrid 2020 silnik
2,5-litrowy silnik benzynowy hybrydowego napędu RAV4 ma wysoką kulturę pracy, uruchamia się i gaśnie niemal nieodczuwalnie, i dzięki elektrycznemu „wspomaganiu” łączy bardzo dobre osiągi i ze zużyciem paliwa niższym od diesli.

Dla tych, którzy przejeżdżają co roku 20-30 tys. km i więcej, w dużej mierze po mieście, najlepszym wyborem będzie wariant hybrydowy z benzynową jednostką 2.5. W takiej konfiguracji RAV4 jest bardzo dynamiczna (0-100 km/h w 8,1 lub 8,4 s, zależnie od typu napędu) i zużywa bardzo mało paliwa. Jak wspomnieliśmy na początku, spalanie wynosi ok. 5,5 l/100 km w trasie, 5-7 l/100 km w mieście i ok. 8,5 l/100 km na autostradzie. Dodatkowym atutem RAV4 2.5 Hybrid jest cicha, miękka praca napędu, a także standardowa skrzynia automatyczna (przekładnia e-CVT).

Oczywiście częściowo większy wydatek na zakup hybrydowej „Ravki” zwróci się przy odsprzedaży – używane hybrydy są droższe od odmian spalinowych.

Nowa Toyota RAV4: który napęd wybrać

Silnik to nie wszystko – zostaje jeszcze kwestia napędu. Dopłata do układu 4×4 (AWD) we wszystkich wersjach RAV4 wynosi okrągłe 10 tys. zł. Trzeba zaznaczyć, że odmiana hybrydowa ma nieco efektywniejszy napęd 4×4, realizowany za pomocą elektrycznego motoru przy tylnej osi (benzynowa: klasyczne sprzęgło wielotarczowe).

Oczywiście SUV 4×4 jest rozwiązaniem najbardziej optymalnym: napęd obu osi zapewnia najlepszą możliwą trakcję oraz większe bezpieczeństwo. Przydaje się nie tylko podczas jazdy po lesie, w błocie, ale i na asfalcie – w trakcie dynamicznej jazdy latem, na mokrej nawierzchni jesienią i przy wyjeździe z zaśnieżonego parkingu.

Pytanie, w jakich warunkach eksploatujemy auto. Jeśli mamy zamiar używać naszego SUV-a wyłącznie na utwardzonych drogach, które praktycznie zawsze są odśnieżone, zazwyczaj wystarczą korzyści z większego prześwitu oraz porządne opony. Dopłata do układu 4×4 nie będzie wtedy konieczna.

toyota rav4 hybrid 4x2
Wbrew pozorom pokonywanie zbitych leśnych duktów wcale nie wymaga napędu 4×4 – wystarczy duży prześwit (a „Ravka” taki ma) oraz dobre opony.

Jeśli natomiast zdarza się nam zjeżdżać z asfaltu, regularnie jeździmy marnymi drogami w górach lub w lesie albo od czasu do czasu holujemy przyczepę (RAV4 2.5 Hybrid 4×4 ma większy uciąg niż odmiana przednionapędowa), to do napędu 4×4 warto dopłacić.

Nowa Toyota RAV4: którą wersję wyposażenia wybrać

  1. Teoretycznie już bazowa wersja wyposażenia RAV4 – Active – oferuje sensowną specyfikację (m.in. układ antykolizyjny, adaptacyjny tempomat, reflektory LED, system multimedialny, oczywiście klimatyzacja i skórzana kierownica). Taki wariant, przednionapędowy, z benzynowym silnikiem 2.0 kosztuje 115 900 zł, a z napędem hybrydowym 134 900 zł (cena promocyjna). Warto zainwestować 3900 zł w pakiet Business (alufelgi 17″, kamera cofania, światła przeciwmgłowe, zapasowe koło dojazdowe) – ale dostępny tylko dla przednionapędowego wariantu benzynowego.
  2. Żeby mieć jednak efektowniejszą RAV4 ze srebrnymi dodatkami karoserii, cyfrowymi zegarami i 17-calowymi alufelgami, kamerą cofania, a przy okazji – dwustrefową klimatyzacją i fotochromatycznym lusterkiem wstecznym, należy zainwestować w wersję Comfort za 125 900 zł (2.0). W tym przypadku zakup hybrydy opłaca się bardziej z uwagi na mniejszą różnicę w cenie (143 900 zł, czyli 18 zamiast 19 tys. zł dopłaty). Dla odmiany Comfort dostępny jest pakiet Style, obejmujący m.in. elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, dostęp bezkluczykowy, ładowarkę indukcyjną i koło dojazdowe (2900 zł).

    toyota rav4 2020 ładowarka indukcyjna
    Gadżet przydatny w dzisiejszych czasach – bezprzewodowa (indukcyjna) ładowarka do smartfona.
  3. Dla wymagających zarezerwowano odmiany Selection i Executive – z rozbudowanymi reflektorami LED, skórzaną tapicerką, 18-calowymi alufelgami, podgrzewaną kierownicą i przednią szybą, a w przypadku Executive – także z kamerami 360 stopni oraz monitorowaniem martwego pola i tylnej strefy przy cofaniu. To już kompletny rodzinny SUV, ale i odpowiednio droższy. Za benzynową odmianę Executive trzeba zapłacić 162 900 zł (tylko 4×4), a za hybrydową – 174 900 zł (4×2) lub 184 900 zł (4×4).

Podsumowując, oto nasze typy w czterech przedziałach cenowych:

  • jeśli nie pokonujemy rocznie dużych przebiegów i samochód użytkujemy w trybie mieszanym miasto/trasa, a dodatkowo zależy nam na niskiej cenie, warto wybrać benzynową Toyotę RAV4 2.0 Dual VVT-iE z przednim napędem i ręczną skrzynią, w wersji wyposażenia Active z pakietem Business, za 119 800 zł (ewentualnie plus 2900 zł za lakier metalizowany);
  • w podobnym przypadku jak wyżej, ale przy większym budżecie można sobie pozwolić na benzynową odmianę 2.0 z ręczną skrzynią, napędem 4×4, w wersji Comfort z pakietem Style za 138 800 zł – będzie to wszechstronny SUV z klasycznym źródłem napędu
  • jeśli dużo jeździmy po mieście, a dodatkowo zależy nam na lepszej dynamice, optymalnym rozwiązaniem będzie przednionapędowa hybryda w rozsądnej, dobrze wyposażonej odmianie Comfort z pakietem Style za 146 800 zł;
  • jeśli szukamy bogato wyposażonego, rodzinnego SUV-a, który poradzi sobie w zróżnicowanych warunkach drogowych i pogodowych, warto przemyśleć zakup RAV4 2.5 Hybrid z napędem 4×4 w topowej wersji Executive (dopłata do układu 4×4 nie jest tu aż tak „bolesna” jak w przypadku tańszych odmian) za 184 900 zł.

AdvertisementSPRAWDŹ AKTUALNĄ CENĘ

Toyota RAV4: galeria zdjęć

Oceny czytelników
[Głosów: 32 Średnia: 4.1]

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here