TestyTestNapęd 4x4 w hybrydowej Toyocie RAV4: jak to działa, skuteczność w terenie...

Napęd 4×4 w hybrydowej Toyocie RAV4: jak to działa, skuteczność w terenie – TEST

Sprawdziliśmy, jak w rzeczywistości sprawuje się hybrydowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i, czyli z układem 4×4. Warto wiedzieć, że jej napęd na obie osie różni się od typowych rozwiązań stosowanych w SUV-ach. Na lepsze czy na gorsze?

SUV-y z napędem 4×4 to dziś towar mocno rozchwytywany – podobnie jak hybrydowe Toyoty, które użytkownicy cenią przede wszystkim za niskie zużycie paliwa oraz bezawaryjność. „Skrzyżowaniem” tych trendów jest Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD, czyli hybrydowy SUV z napędem obu osi.

Większość czteropędnych SUV-ów korzysta ze sprzęgła wielotarczowego, które w razie potrzeby dołącza napęd tylnej osi; z biegiem lat inżynierom udało się dopracować to rozwiązanie – usprawnić (przyspieszyć) jego działanie i sprawić, że na tylne koła trafia nawet ponad 50% momentu obrotowego.

toyota rav4 hybrid 4x4 06
W RAV4 2.5 Hybrid AWD za napęd tylnej osi odpowiada dodatkowy silnik elektryczny.

To jednak tradycyjne, mechaniczne rozwiązanie. Toyota stosuje inną koncepcję: zamiast wału napędowego RAV4 ma dodatkowy silnik elektryczny odpowiadający wyłącznie za napęd tylnej osi. Japończycy obiecują, że taki napęd 4×4 jest szybszy w reakcjach i efektywniejszy od konwencjonalnego. W aktualnej generacji „Ravki” tylna jednostka dysponuje wyższym momentem obrotowym (121 Nm) oraz elektroniczną blokadą dyferencjału, która przyhamowuje koło o gorszej przyczepności, przekazując więcej momentu obrotowego na drugie (można ją załączyć, wciskając przycisk Trail na konsoli środkowej).

toyota rav4 hybrid 4x4 05
Pokrętło wyboru trybów jazdy. Przycisk Trail załącza elektryczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, wspomagając jazdę w terenie.

Jak jest naprawdę – przekonaliśmy się podczas testu RAV4 2.5 Hybrid AWD-i na torze off-roadowym w Sękocinie Starym. Tor składa się z 4 sekcji: dla aut terenowych, quadów, motocykli i gokartów. Łącznie zajmuje powierzchnię 50 tys. m kw. Pomijając ogromną ilość błota, sekcja dla terenówek zawiera liczne podjazdy i zjazdy (w tym najtrudniejszy, na 8-metrową górę, ze zjazdem pod kątem 35°), trawers pod kątem 15°, a także doły błotne czy przeszkody wodne. O ile Land Cruiser w takich warunkach czułby się jak u siebie, o tyle dla zwykłych SUV-ów stanowią one nie lada wyzwanie.

toyota rav4 hybrid 4x4 03
Na nieutwardzonych drogach Toyota korzysta ze sporego jak na „drogowego” SUV-a 19-centymetrowego prześwitu.

Ważąca 1634 kg Toyota RAV4 okazała się zaskakująco sprawna w terenie. Po wjechaniu na tor egzemplarz z zimowymi oponami Nokian WR SUV 4 w rozmiarze 225/60 R18 nie wykazywał żadnych słabości w związku z zastosowaniem z tyłu silnika elektrycznego. Wręcz przeciwnie – wzbudzał duże zaufanie i pewnie parł do przodu. Stosunkowo miękkie zawieszenie o sporym skoku dobrze niweluje pofałdowania nawierzchni, a 19-centymetrowy prześwit przeważnie okazuje się wystarczający. To więcej niż w wielu oferowanych dziś kompaktowych SUV-ów, dzięki czemu trudniej „zawiesić” podwozie w newralgicznych miejscach.

toyota rav4 hybrid 4x4 02
W terenie RAV4 pomaga przede wszystkim świetna współpraca pomiędzy napędem 4×4 i układem ESP.

Nawet w podstawowym ustawieniu nie ma tutaj problemów z trakcją, natomiast po przełączeniu trybu jazdy w Trail (zblokowany tylny „dyfer”) Toyota jest w stanie zamieść tyłem. Swój udział w jej skuteczności poza asfaltem ma świetnie zestrojone ESP, które potrafi pomóc w sytuacjach zdawałoby się beznadziejnych – np. przy ruszaniu w połowie wzniesienia na mocno rozwodnionym błocie. Podobnych sytuacji zdarzyło się kilka, a za każdym razem napęd przy pomocy systemu stabilizacji toru jazdy drobnymi kroczkami wyciągał RAV4 na szczyt. Nie zdarzyło się nam również, że układ odmówił posłuszeństwa z powodu przegrzania, co trapi niektóre SUV-y z tradycyjnymi mechanicznymi rozwiązaniami.

Trzeba też uwzględnić, że konwencjonalne napędy ze sprzęgłem wielopłytkowym wymagają regularnego serwisowania – a ich złożona budowa jest bardziej podatna na usterki od elektrycznego układu RAV4.

Dane techniczne: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i

Silnik spalinowy: benzynowy, R4, 2487 ccm (176 KM, 221 Nm)
Silniki elektryczne: po jednym z przodu i z tyłu (120 + 54 KM, 202 + 121 Nm)
Moc łączna: 222 KM
0-100 km/h: 8,1 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Wymiary (dł./szer./wys.): 460/186/169 cm
Rozstaw osi: 269 cm
Prześwit: 19 cm

toyota rav4 hybrid 4x4 04
Względem wersji przednionapędowej odmiana 4×4 hybrydowej RAV4 wymaga 10 000 zł dopłaty.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji