2019 Dodge Challenger SRT Hellcat

Lada chwila startują salony samochodowe w Nowym Jorku i Szanghaju, a wraz z nimi czeka nas wysyp nowości. Tymczasem zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: 10-proc. reeksport nowych aut w Polsce, można u nas oficjalnie kupić Dodge’a Challangera, BMW zaskoczone popytem na serię 7 z silnikiem V12.

Dodge’a Challengera kupisz w Polsce

W Polsce rusza oficjalna sprzedaż samochodów marek Dodge i RAM. Auta będzie można kupić w wybranych salonach koncernu Fiat-Chrysler (FCA). Co istotne, poszczególne placówki współpracują z różnymi importerami (więcej: Autokult Biznes), należy więc starannie porównać ceny i wyposażenie aut. Lista modeli obejmuje trzy Dodge’e: Durango, Chargera i Challengera, a także pick-upa RAM 1500.

Jak podaje jeden z importerów w wywiadzie z Samarem, ceny Challengera mieszczą się w granicach 160-390 tys. zł, Durango to wydatek 230-340 tysięcy złotych, za RAM-a 1500 trzeba będzie zapłacić 240-340 tys. złotych netto. Prawdziwą atrakcją będzie Challenger Hellcat z 717-konnym silnikiem 6.2 V8 doładowanym kompresorem (zdj. główne).

Marzec 2019 r.: najpopularniejsze nowe auta w Polsce wśród nabywców indywidualnych

Instytut Samar opublikował listę 30 najczęściej kupowanych modeli nowych samochodów w Polsce wśród nabywców prywatnych (znajdziesz ją tutaj). Czołówka przedstawia się następująco:

1. Dacia Duster: 1103 egzemplarze
2. Toyota Yaris: 742
3. Skoda Fabia: 600
4. Fiat Tipo: 438
5. Toyota Auris: 397
6. Hyundai Tucson: 354
7. Toyota Corolla: 349
8. Skoda Octavia: 339
9. Skoda Rapid: 326
10. Toyota C-HR: 309

Dacia Duster II
Dacia Duster – bestseller wśród prywatnych nabywców nowych aut w Polsce w marcu 2019 r.

Łącznie, w trzecim miesiącu bieżącego roku polskie urzędy komunikacji zarejestrowały 50 120 osobówek (-3%), a od stycznia – 139 804 egzemplarzy (-0,1%; zobacz ranking).

Co ciekawe, instytut Samar szacuje, że tylko w marcu 2019 roku ok. 10,43% aut (5900 szt.) zarejestrowanych w Polsce zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu (więcej).

BMW zainteresowane zakupem fabryki Hondy w angielskim Swindon…

…podają brytyjskie media. Przypomnijmy, że w lutym Honda poinformowała o planach dotyczących zamknięcia zakładu produkcyjnego w Swindon w 2021.

Honda - fabryka w Swindon
Honda zatrudnia w Swindon 3500 osób.

Obecnie powstaje tam 150 tys. samochodów rocznie przy zatrudnieniu wynoszącym około 3500 osób. BMW mogłoby produkować w Wielkiej Brytanii tańsze modele np. X1 (więcej informacji: IBRM Samar).

Oferta Subaru wzbogaci się o hybrydy

A ściślej, o Subaru Forester e-Boxer oraz XV e-Boxer – oba z hybrydowym napędem plug-in (o XV pisaliśmy szerzej w Motoprzeglądzie kilka tygodni temu). Poniżej zdjęcia północnoamerykańskiej wersji hybrydowego XV:

Ford skończy produkcję C-Maxa oraz Grand C-Maxa

Minivany Forda powstają w niemieckim Saarlouis, ale ich produkcja ma potrwać tylko do końca czerwca. Powód: zmiany w preferencjach nabywców, którzy wolą SUV-y i crossovery. Ford proponuje im np. nową Kugę.

Ford C-Max
Obecny Ford C-Max (a także Grand C-Max) w 2015 r. przeszedł lifting (fot.).

Obecna odsłona C-Maxa zadebiutowała w 2010 r. i bazuje na Focusie III. W 2018 r. C-Max i Grand C-Max znalazły w Europie 54 tys. nabywców, podczas gdy jeszcze w latach 2013-2016 było to 80-100 tys. klientów.

BMW: utrzymujemy silnik V12 przy życiu

V-dwunastka na pewno nie zniknie z oferty BMW do 2023 roku – potwierdzili przedstawiciele bawarskiej marki. I dodają, że warianty V12 cieszą się… „zaskakującym popytem”. Nie ze strony europejskich, lecz chińskich i bliskowschodnich nabywców. Niemniej pod znakiem zapytania stawia to ostateczne pożegnanie z silnikami V12 produkcji BMW. W rozmowie z „Top Gearem” przedstawiciel firmy zdradził, że rozważane jest zaprojektowanie nowej jednostki takiej konstrukcji. Na drodze stoją jednak nowe, restrykcyjne normy zużycia paliwa.

Przypomnijmy, że obecnie BMW ma w ofercie jedną widlastą „dwunastkę”: BMW M760Li z 6,6-litrowym silnikiem V12 o mocy 577 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego, 8-biegowym automatem oraz napędem na obie osie xDrive. Jego moc obniżono ostatnio w celu zgodności z aktualnymi standardami emisji spalin.

Fiat łączy siły z Teslą, by nie płacić za nadmiar emitowanego dwutlenku węgla

Tesla nie ma problemów ze spełnianiem europejskich norm emisji dwutlenku węgla. Ma je natomiast koncern FCA, który zapłaci Tesli, by ich łączna produkcja dwutlenku węgla była liczona wspólnie. Nie zdążył z rozbudową swojej floty o elektryczne pojazdy ani dostatecznie zmodernizować swoich silników, by „mieścić się” w obowiązującej od 2020 r. normie średniej emisji dwutlenku węgla w UE w wysokości 95 g/km. Za przekroczenie tej wartości trzeba będzie płacić wysokie kary (więcej informacji: Autoblog.pl).

Stylista Skody przechodzi do Rolls-Royce’a

Jozef Kabaň, wieloletni szef designerów Skody, znalazł nową pracę – będzie projektował dla Rolls-Royce’a. Wcześniej pracował też dla BMW oraz Bugatti, gdzie odpowiadał za design Veyrona. Słowak zaprojektował też VW Lupo.

Jozef Kabaň
Jozef Kabaň ma 46 lat.

Skoda nie wyrabia się z produkcją

– Sprzedalibyśmy w zeszłym roku o 100 tysięcy samochodów więcej, gdyby nie to, że skończyły się nam moce produkcyjne – oznajmił szef Skody Bernhard Maier. Na świecie w 2018 r. sprzedano 1,2 milionów Skód. Dwie główne fabryki Skody w Czechach, Mlada Boleslav i Kvasiny, mimo że produkują ok. 800 tysięcy samochodów rocznie, nie dały rady sprostać rosnącemu popytowi na pojazdy tej marki. 100 tysięcy sztuk więcej pozwoliłoby Skodzie wspiąć się szczebel wyżej w europejskim rankingu sprzedaży i przeskoczyć BMW (Skoda: 730 tys. aut, BMW: 815 tys.; więcej informacji: Autoblog.pl).

Produkcja Skody Scali.
Najnowszy kompakt Skody – Scala – na taśmie produkcyjnej.

Smart będzie chiński

Znane są szczegóły współpracy, jaką koncern Daimler (właściciel m.in. marek Mercedes i smart) nawiązał z chińskim holdingiem Geely, by reanimować smarta. W Państwie Środka powstanie oddzielna fabryka aut tej firmy, a w 2022 r. na rynek trafi nowa generacja smartów – w tym model należący do klasy aut miejskich (segmentu B). Do 2022 r. Daimler zamierza utrzymać produkcję smartów we francuskiej fabryce Hambach (powstaje tam elektryczny, dwudrzwiowy model EQ fortwo) oraz w zakładach Nove Mesto na Słowenii (gdzie wytwarzany jest elektryczny, czterodrzwiowy model EQ forfour). W międzyczasie w Hambach będzie prowadzona modernizacja mająca na celu uruchomienie tam produkcji nowego kompaktu Mercedesa z napędem na prąd – EQA.

Prototypowy Mercedes EQA z 2017 r.
Prototypowy Mercedes EQA z 2017 r.

Hyundai – wirtualny kokpit inaczej

Hyundai opracował prototyp „wirtualnego kokpitu”, w którym największą uwagę zwraca kierowca z… ekranami zamiast przycisków:

Dotykowe pola mogą służyć jako różne przyciski, ale wydaje się nam, że jest to w równym stopniu zaleta, co wada.

Pojedynek pięciu hot hatchy

BMW M140i, AMG A 35 4Matic, VW Golf R, Audi S3 czy Ford Focus RS – który z tych modeli jest najszybszy? Serwis Carwow przeprowadził po dwie próby dynamiczne i próbę hamowania. Werdykt? Zobaczcie sami:

Co jeszcze się zdarzyło, co jeszcze warto przeczytać?

  • Ciekawostka: w Polsce jest zarejestrowanych już 400 Tesli, w 3 egzemplarze Tesli Model 3 – podaje IBRM Samar.
  • Mitsubishi z 8-biegową skrzynią biegów – i to z lat 80. (Autoblog.pl)
  • Fiat 126p we flocie firmy Panek – do wypożyczenia w ramach car-sharingu w Warszawie (Moto.pl)
  • „Policjanci stali z radarem na łuku drogi. Biegły: to dyskwalifikuje pomiar” – katowicka „Gazeta Wyborcza” opisuje przypadek kierowcy, który nie zgodził się przyjąć mandatu za prędkość, ponieważ policjanci dokonywali pomiaru, stojąc na łuku drogi.
  • Mitsubishi oferuje na wybrane modele 15% zniżki dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny (więcej: IBRM Samar)
  • Volkswagen testuje na ulicach Hamburga autonomiczne Golfy – ich „treningowa” trasa liczy… 3 km (źródło: Autoblog.pl)

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here