NowościRozrywkaEA Sports WRC – RECENZJA GRY

EA Sports WRC – RECENZJA GRY

Tegoroczna odsłona gry WRC zrywa całkowicie z dotychczasowymi edycjami. Nowy, doświadczony producent, nowy pomysł na grę i nowy silnik to przepis na sukces. Czy jednak to wystarczyło?

Gdy jakiś czas temu EA ogłosiło, że przejęło licencję na gry rajdowe WRC to oczywistym było, że stworzenie nowej edycji zostanie powierzone doświadczonej ekipie Codemasters. Od wielu lat specjalizują się w grach samochodowych, ze szczególnym uwzględnieniem symulacji rajdowych. To w tym studiu powstała seria Colin McRae Rally, która później wyewoluowała w serię Dirt Rally. Nie można też zapomnieć, że Codemasters od wielu lat odpowiedzialna jest za kolejne odsłony symulacji F1. Trzeba przyznać, że jest to wyjątkowo doświadczony zespół, który wielokrotnie dostarczał wysokiej jakości hity.

EA Sports WRC 2023
Nie zabrakło oczywiście rajdówek z topowej klasy Rally 1.

Poprzednie edycje (takie jak opisywane wcześniej WRC Generations i WRC 10) tworzone były przez ekipę Kylotonn. Trudno więc nie będzie się uciec się do porównań EA Sports WRC do poprzedników. Zacznijmy jednak od suchych danych. W obecnym EA Sports WRC mamy 18 rajdów, 200 odcinków specjalnych i 78 samochodów. W WRC Generations (zeszłoroczna odsłona) mieliśmy 22 rajdy, 165 odcinków i 40 samochodów. Czyli, chociażby na papierze, nowe WRC zapewnia więcej zawartości.

EA Sports WRC – Rozgrywka

EA Sports WRC jest grą opartą na klasycznym schemacie samochodówek. Czyli mamy tryb kariery, możemy uczestniczyć w mistrzostwach, pojedynczym rajdzie czy też próbie czasowej. Tryb kariery przeniesie nas nie tylko na fotel kierowcy, ale też szefa zespołu. Zaczynamy właśnie do zarządzania ekipą – zatrudniamy inżynierów, kupujemy samochód i go rozwijamy. W międzyczasie startujemy w kolejnych imprezach (zarówno klasycznych rajdach jak i eventach dla sponsorów). Musimy oczywiście dbać o budżet – zarabiać od sponsorów i dbać, by za mocno nie uszkodzić samochodu w czasie jazdy (bo każda naprawa sporo kosztuje).

EA Sports WRC 2023
Audi Quattro znajdziemy sekcji aut historycznych.

Tryb kariery jest miłym dodatkiem, który pozwoli nam poczuć atmosferę zespołu rajdowego, jednak to co najważniejsze, to odcinki specjalne i różnorodne samochody. I pod tym względem EA Sports WRC nie zawodzi. Pojawił się także tryb nazwany Momenty, w którym odtwarzamy historyczne wydarzenia z dawnych rajdów. Nie zabrakło także szkoły rajdowej, w której nauczymy się podstaw szybkiej jazdy samochodem sportowym.

Pamiętano oczywiście o trybie rozgrywki wieloosobowej – EA Sports WRC, podobnie jak poprzednie edycje gier WRC stanie się więc centrum esportu związanego z tą dyscypliną sportów motorowych.

EA Sports WRC – Trasy, samochody

EA Sports WRC bazuje na sezonie 2023 Rajdowych Mistrzostw Świata. Teoretycznie wystartujemy więc we wszystkich 13 eliminacjach. Praktycznie jednak w grze dostępnych jest jedynie 12 oficjalnych lokalizacji. Na liście zabrakło Rajdu Europy Centralnej. Ten jednak ma zostać dodany do gry w późniejszym terminie (ponoć do końca listopada 2023).

Pojawiło się jednak kilka dodatkowych rajdów, nie występujących w tegorocznym kalendarzu WRC. Jednym z nich jest rajd Miditerrano (wyglądający jak Rajd Korsyki). Dodatkowo są tu dostępne rajdy Pacifico, Oceania, Scandia i Iberia. Jeżeli chodzi o różnorodność tras to jest tu w czym wybierać – mamy i odcinki po śniegu, jak i szutrze i asfalcie. Mamy trasy górskie, jak i bardziej po płaskim terenie. Zdecydowanie dobór odcinków pozwoli nam poczuć atmosferę światowych rajdów.

EA Sports WRC 2023
W rajdzie Safari przyjdzie nam zmierzyć się z luźną nawierzchnią.

Jeżeli chodzi o dostępne samochody, to także mamy w czym wybierać. Oczywiście nie zabrakło trzech marek rywalizujących o prymat w topowej klasie Rajdowych Mistrzostw Świata. Możemy więc zasiąść za kierownicą Toyoty Yaris, Forda Pumy i Hyundaia i20 w klasie Rally 1. Mamy też nieco wolniejsze, ale równie szybkie samochody klasy WRC2 (jest tu popularna Fiesta i Fabia). Mamy też sporo samochodów historycznych – zarówno takich które startowały w klasie WRC (jak chociażby utytułowany Citroen C4), jak i w grupie A (słynna Lancia Delta HF Integrale) czy w grupie B (porażające Audi Quattro). W sumie dostępnych jest 81 samochodów w 19 klasach. Zdecydowanie jest w czym wybierać.

Jedyną rzeczą, o jaką można się przyczepić do listy samochodów w licencjonowanej przez WRC grze, to brak zróżnicowanych malowań dla poszczególnych ekip i kierowców startujących w tegorocznych mistrzostwach. W poprzednich edycjach gry mogliśmy zasiąść za kierownicą Fabii Kajetana Kajetanowicza czy wcielić się w innych znanych kierowców i startować samochodami w oryginalnym malowaniu. W EA Sports WRC mamy tylko generyczne malowania dla poszczególnych modeli.

EA Sports WRC 2023
W Szwecji nie zabraknie śnieżnych odcinków.

EA Sports WRC – Grafika, dźwięk

Jedną z częściej powtarzanych informacji o EA Sports WRC jest to, że powstał na silniku Unreal (w odróżnieniu od poprzednich gier rajdowych od Codemasters). Jak twierdzą autorzy gry, wykorzystanie nowego silnika pozwoliło im na stworzenie długich odcinków specjalnych. I rzeczywiście tak jest, w grze dostępne są trasy mierzące ponad 30 km! Więc ta zmiana ma swoje plusy. Jednak okazuje się, że pojawiły się też pewne minusy, wynikające prawdopodobnie z tego, że silnik Unreal nie był tworzony z myślą o grach samochodowych. Przede wszystkim jakość grafiki jest dobra, ale nie aż tak dobra jak spodziewalibyśmy się po współczesnych konsolach (graliśmy na PlayStation 5). Wydaje się, że inne gry potrafią wycisnąć nieco więcej z tych układów graficznych. Dodatkowo, gra często traci płynność wyświetlania, pojawiają się krótkie skoki i wstrzymania. Nie jest to bardzo uciążliwe, jednak nie powinno mieć miejsca w takim tytule.

Jeżeli chodzi o dźwięk to zdecydowanie nie ma się do czego przyczepić. Wszystkie samochody brzmią jak prawdziwe, mamy różny dźwięk silnika jadąc w środku i inny jeżeli kamera operuje zza samochodu. Słyszymy wszystkie odgłosy uderzających kamieni, przejazdów przez wodę czy piszczących opon na asfalcie.

Głos pilota jest dobrze nagrany, chociaż mamy wrażenie, że niektóre komunikaty (zwłaszcza o ostrych zakrętach) potrafi czasem podyktować minimalnie za późno. A to może skończyć się wypadnięciem z trasy. Szkoda, że brak jest też polskiej wersji językowej.

EA Sports WRC 2023
W EA Sports WRC mamy możliwość własnoręcznego zaprojektowania rajdówki.

EA Sports WRC – PODSUMOWANIE

Pierwsza gra na licencji WRC wyprodukowana przez Codemasters pozostawia trochę niedosytu. Wydaje się, że nasze oczekiwania były zbyt wygórowane w stosunku do końcowego efektu. Brakuje nam tego co było w poprzednich WRC standardem – czyli wszystkich kierowców i ich pojazdów. Brakuje jednego rajdu (Europy Centralnej – ma zostać dodany po premierze). Grafika jest dobra, ale nie porywająca. Ale to, co EA Sports WRC robi doskonale, to dopracowany model jazdy. Nie jest aż tak symulacyjny, jak w kultowym Richard Burns Rally, ale sprawi przyjemność zarówno początkującym, jak i doświadczonym graczom. I co najważniejsze, da się grać bez kierownicy!

Gra wydana została na PC oraz konsole PlayStation 5 i Xbox Series X/S. Brak polskiej wersji językowej. 

Nasza ocena: 7/10

Egzemplarz do testów otrzymaliśmy od wydawcy gry.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji