Najgorsze 5-letnie auta male i miejskie

Najmniejsze auta palą mało i są tanie w naprawach. Nie wszystkie jednak są wybitnie trwałe. Prezentujemy najbardziej problematyczne 5-letnie małe auta z najnowszego raportu ADAC.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najgorsze 10-letnie małe i miejskie auta według ADAC (2022)

Poniżej prezentujemy 5-letnie auta małe i miejskie, a więc z rocznika 2017, których awaryjność oceniono jako przeciętną, wysoką lub bardzo wysoką. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki. Nie zawsze dotyczą rocznika 2017, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2017 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Opel Corsa

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,5 (przeciętna)

Opel Corsa E 01

Samochód o wciąż atrakcyjnej linii nadwozia oraz z przestronnym wnętrzem i pakownym bagażnikiem jest poszukiwany na rynku wtórnym. Długi okres produkcji oraz popularność Corsy na rynku pierwotnym przełożyła się na dostępność masy używanych egzemplarzy. Części używanych i markowych zamienników, a model jest dobrze znany mechanikom, którzy sprawnie przywracają go do dobrego stanu. To istotne, bo bez względu na rocznik awaryjność Corsy okazuje się jedynie przeciętna.

Za typowe źródła problemów Opla Corsy eksperci ADAC uznali zamki w drzwiach kierowcy (głównie auta z roczników 2009 i 2012), stacyjki (2002, 2005, 2012-2016), zautomatyzowane skrzynie (2001-2005), pompy paliwa (2001-2006) oraz świece zapłonowe (2002, 2005).

Renault Clio

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,6 (przeciętna)

Renault Clio IVReguła „im nowszy, tym lepszy” nie znajduje zastosowania w przypadku Clio. Rocznik 2012 jest jednym z… najwyżej ocenionych w analizowanym okresie 2012-2019. Ponowny lekki wzrost formy zaobserwowano w autach 2017 r. Ogólnie jednak natężenie problemów zauważalnie wzrosło po 2012 roku, a więc wprowadzeniu czwartej odsłony Clio.

Za typowe źródła problemów Renault Clio eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2013-2016, 2018-2020), świece zapłonowe (2012), rozruszniki (2001-2003), elektromagnes rozrusznika (2001-2004), klocki hamulcowe (2005), czujniki położenia wału korbowego (2001-2006) oraz immobilisery (2001-2003, 2005).

Hyundai i10

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,6 (przeciętna)

Hyundai i10

W drugiej odsłonie Hyundaia i10 poprawiono stylizację. Ze względu na relatywnie wysokie ceny auto nie odniosło sukcesu na rynku pierwotnym w Polsce. Po latach używane auto, które jest technicznym bliźniakiem Kia Picanto dostaje drugą szansę, kusząc potencjalnych nabywców rozsądnymi cenami, wnętrzem wykończonym lepiej niż u wielu rywali, praktycznością i niezłą przestronnością oraz trwałością. ADAC ocenił najlepiej egzemplarze z rocznika 2012. Od 2013 r. na drogi zaczęły trafiać i10 II. Ich awaryjność uznano za przeciętną.

Za typowe źródła problemów Hyundaia i10 eksperci ADAC uznali akumulatory (szczególnie kapryśne w autach z roczników 2014-2018) oraz świece zapłonowe (2020).

Renault Twingo

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,8 (przeciętna)

Renault Twingo

Twingo trzeciej generacji jest zupełnie nową konstrukcją – aby poprawić zwrotność postawiono na tylnonapędową architekturę, która umożliwiła zaprojektowanie skręcających pod dużym kątem kół przednich. Auto dzieli mechanikę ze Smartami ForTwo III/ForFour II. Potencjalny nabywca powinien być przygotowany na możliwość wystąpienia problemów – praktycznie we wszystkich rocznikach awaryjność oceniono jako przeciętną.

Za typowe źródła problemów Renault Twingo eksperci ADAC uznali rozruszniki (zwłaszcza w autach z rocznika 2015), klocki hamulcowe (2008-2010, 2012), przepustnice (2011-2012), akumulatory (2015-2019), czujniki położenia wału korbowego (2001-2006), immobilisery (2001) i przewody zapłonowe.

Kia Picanto

Awaryjność dla rocznika 2017: 12,3 (przeciętna)

Kia PicantoZ generacji na generację Picanto zyskuje na wyglądzie, wykończeniu wnętrza oraz wyposażeniu. Niestety, przynajmniej według raportu ADAC, auto nie zyskuje na trwałości. Awaryjność, w zależności od rocznika określono jako przeciętną lub wysoką (2016 i 2019). Na szczęście mechanicznie auto jest relatywnie proste, co ułatwia ewentualne naprawy.

Za typowe źródła problemów Kia Picanto eksperci ADAC uznali
akumulatory (zwłaszcza w samochodach z roczników 2011-2019), świece zapłonowe (2012-2016), rozruszniki (2011) i linki sprzęgła (2005-2006).

Fiat Panda

Awaryjność dla rocznika 2017: 12,6 (przeciętna)

Fiat Panda

Pod względem wizualnym to zupełnie nowe rozdanie, ale mechanicznie trzecia odsłona Pandy wywodzi się z produkowanej w Tychach „dwójki”, co przekłada się na prostotę budowy, łatwo dostępne części i niskie koszty napraw. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich wersji – wyposażona w silnik 0.9 TwinAir ma skomplikowany układ sterowania zaworami dolotowymi. Wyróżnikiem Pandy jest dostępność odmiany z napędem 4×4. W tym segmencie to ewenement.

Za typowe źródła problemów Fiata Pandy eksperci ADAC uznali akumulatory (głównie w egzemplarzach z rocznika 2012, 2015-2017) oraz pompy paliwa (2004-2008).

Ford Fiesta

Awaryjność dla rocznika 2017: 12,8 (przeciętna)

Ford Fiesta - przódMiejski Ford jest ceniony za atrakcyjną stylizację nadwozia i wnętrza, świetne właściwości jezdne oraz rozsądne koszty zakupu i utrzymania. Fiesta wraz z dostawczym modelem Courier nie okazały się jednak wzorem trwałości. Pocieszeniem jest ogromna baza zamienników i używanych części, dzięki którym usuwanie awarii nie jest wyzwaniem.

Za typowe źródła problemów Forda Fiesta eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w samochodach z roczników 2013-2014 oraz 2017), pompy paliwa (2001), przewody układu chłodzenia (2001), mechanizm wybierania biegów (2002) oraz przewody zapłonowe.

Fiat 500

Awaryjność dla rocznika 2017: 13,9 (przeciętna)

FIAT 500 II 1.3MultiJet 75KM 5MT SB2351A 02-2009

Produkowany w Tychach miejski model Fiata jest blisko spokrewniony z drugą i trzecią odsłoną Pandy. Ceny ofertowe bywają zaskakująco wysokie, ale trzeba przyznać, że „pięćsetka” broni się ponadczasową urodą, szerokimi możliwościami personalizacji (na rynku trudno spotkać dwa identyczne auta) oraz rozsądnymi kosztami utrzymania. Pod względem trwałości auto wypada przeciętnie. ADAC ocenił najwyżej egzemplarze z lat 2018-2019, a najniżej z 2015-2016.

Za typowe źródła problemów Fiata 500 eksperci ADAC uznali wodziki skrzyni biegów (głównie w egzemplarzach z roczników 2013-2015, 2017), akumulatory (2015-2017), wiązki elektryczne (2008), układ chłodzenia (2011) oraz termostaty (2011).

Smart ForTwo

Awaryjność dla rocznika 2017: 21,8 (wysoka)

Smart FortwoProdukowany w Słowenii mikrosamochód koncernu Daimler nigdy nie był wzorem trwałości. Wręcz przeciwnie. Z raportu ADAC wynika jednak, że kto szuka możliwie małej liczby problemów, powinien wybrać Smarta produkowanego przed rozpoczęciem kooperacji z Renault, której owocem jest trzecia odsłona modelu ForTwo (od 2014 r.) oraz druga ForFour.

Za typowe źródła problemów Smarta ForTwo eksperci ADAC uznali paski osprzętu (zwłaszcza w autach z roczników 2009-2010, 2013-2014), akumulatory (2007, 2015-2019), świece zapłonowe (2012-2014), stacyjki (2016-2017), rozruszniki (2003-2009), zautomatyzowane skrzynie (2001-2003, 2005-2011), alternatory (2002), sprzęgła (2007-2009), czujniki położenia wału korbowego (2005), silniki (2002-2003), kluczyki (2003) oraz immobilisery (2003).

Smart ForFour

Awaryjność dla rocznika 2017: 24,8 (bardzo wysoka)

SMART ForfourChyba największe, a do tego negatywne zaskoczenie całego zestawienia, w którym Smart ForFour okazał się jednym z najniżej ocenionych modeli w raporcie ADAC. Co równie zaskakujące, auto wypadło wyraźnie gorzej od bliźniaczych modeli, czyli Renault Twingo oraz Smarta ForTwo. Może to wynikać ze sposobu eksploatacji lub zaniedbań serwisowych.

Za typowe źródła problemów Forda Fiesta eksperci ADAC uznali rozruszniki (zwłaszcza w samochodach z roczników 2015), alternatory (2015-2016), akumulatory (2015-2019), stacyjki (2016-2017) oraz pompy paliwa (2005).

Zdjęcie otwierające: ADAC/Martin Hangen

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj