UżywaneOpinieUżywany Citroen C-Elysee (od 2012 r.) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Citroen C-Elysee (od 2012 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Mimo iż Citroen C-Elysee to przysłowiowy „kawał samochodu” w rozsądnej cenie, w Polsce przyjął się z umiarkowanym zainteresowaniem. Poznajmy opinie o używanym Citroenie C-Elysee.

W 2012 roku koncern PSA przedstawił bliźniaczą parę samochodów kierowanych do osób poszukujących nowego auta, ale nie chcących wydawać na niego majątku. Do salonów trafiły Citroeny C-Elysee i ich odpowiedniki spod znaku Peugeota – model 301. Samochody były kompaktowymi sedanami opracowanymi na płytach podłogowych z aut miejskich, a zatem charakteryzujące się mniejszą szerokością (w tym także wnętrza). Osie rozlokowano jednak w znacznej odległości (265 cm), zatem przestrzenią w środku te budżetowe auta wyprzedzały znaczną część rywali z segmentu C. Bezpośrednimi konkurentami duetu C-Elysee/301 były jednak takie modele jak Fiat Tipo II czy Skoda Rapid. Pewną wadą odpowiedników z Francji był wybór tylko jednej wersji nadwoziowej, mianowicie sedana z co prawda wielkim bagażnikiem (506 l), lecz skąpo wykończonym i z zaburzającymi pakowność ogromnymi zawiasami klapy. W bogatszych wersjach zadbano o przyzwoity poziom wyposażenia, montując takie udogodnienia jak automatyczna klimatyzacja, rozbudowane radio czy tempomat. W 2017 r. auto poddano gruntownej modernizacji, która nadała nowoczesności przedniej części nadwozia.

Citroen C-Elysee
Wysoki, jak na tę klasę aut, prześwit oraz miękko zestrojone zawieszenie sprawiają, że Citroenem C-Elysee przyjemnie jeździ się po mieście. Wyjazd na autostradę obnaża oszczędności na wyciszeniu i zaledwie akceptowalną precyzję układu kierowniczego.

Citroen C-Elysee był tani jako nowy i w związku z tym nie dopadła go potężna utrata wartości. Dysponując ok. 35 tys. zł można pokusić się o zakup kilkuletniego francuskiego sedana z przebiegiem około 100 tys. km. Czy budżetowy charakter C-Elysee przekłada się na pogorszenie wrażeń z użytkowania? A może wręcz przeciwnie – dzięki uproszczeniom to naprawdę niezawodny samochód? Oto opinie właścicieli używanych Citroenów C-Elysee.

Citroen C-Elysee
Nawet w samochodach po liftingu (od 2017 r.) nie zdecydowano się na montaż wysilonych, downsizingowych silników benzynowych. Montowany na szeroką skalę w innych Citroenach turbodiesel 1.6 HDi stopniowo ustępował miejsca nowszej konstrukcji 1.5 HDi.

Używany Citroen C-Elysee – wnętrze

Projektanci podjęli trochę wysiłku, by ten uproszczony kokpit choć w niewielkim stopniu przyciągał uwagę. W tym celu pokuszono się o błyszczące dodatki lub lakierowane w innym kolorze panele. Efekt robi niezłe wrażenie: deska nie wygląda przestarzale. Niestety, kiepsko znosi upływ czasu, ponieważ plastiki błyskawicznie się rysują i zaczynają trzeszczeć. Praktycznie brak tu miękkich tworzyw, choć na szczęście nie zrezygnowano z wyściełanych tapicerką podłokietników w boczkach drzwi. Wyposażenie bazowych wersji nie imponuje: trudno w dzisiejszych czasach przełknąć brak klimatyzacji i radio sprawiające wrażenie wyjętego z lat 90. Po liftingu wprowadzono opcjonalny ekran dotykowy o przejrzystym interfejsie.

Przestrzeń dla podróżnych i ich bagaży to jeden z asów w rękawie Citroena C-Elysee. W obydwu rzędach siedzeń nie brakuje miejsca na nogi i głowy (nawet na kanapie, co nie zawsze jest takie oczywiste w sedanie). Odrobinę gorzej jest w obrębie ramion: tu daje o sobie znać ograniczona szerokość wnętrza. Niektóre samochody wyposażono w środkowy podłokietnik z przodu, co pozwala choć w niewielkim stopniu podnieść komfort podróżowania na przeciętnie wyprofilowanych fotelach. Do obszernego bagażnika (506 l). prowadzi wielki, jak na sedana, otwór załadunkowy. Co istotne, składanie kanapy nie pełni w tym modelu funkcji gadżetu, a naprawdę umożliwia przewóz długich przedmiotów o większych gabarytach. Niestety, wykończenie bagażnika pozostawia wiele do życzenia.

Używany Citroen C-Elysee – silniki

Do Citroena C-Elysee nie przewidziano mocnych silników (najwyżej 115 KM), ale nawet te najsłabsze jeżdżą lepiej, niż można się spodziewać po osiągach „na papierze”. Po stronie benzynowych zawarto 3-cylindrowego 1.2 VTi/PureTech o mocy 72 lub 82 KM oraz 115-konnego 1.6 VTi. Tu drobna uwaga: nie jest to awaryjny silnik opracowany wspólnie z BMW, a ukryta pod tym określeniem jednostka starszego typu z rodziny TU5. To akurat dobre wieści dla zainteresowanych C-Elysee, bowiem benzynowy 1.6 w zadowalającym stopniu napędza lekkiego (1-1,1 t) francuskiego sedana. Zwolennicy turbodiesli mieli do wyboru dwie wersje silnika 1.6 HDi (92/99 KM), z kolei w późniejszych latach wprowadzano jednostkę 1.5 HDi o mocy 99/102 KM. Wszystkie odmiany poza 1.5 HDi/102 KM zestawiano z ręcznymi skrzyniami biegów o 5 przełożeniach. Automaty trafiały do benzynowych 1.2 PureTech (82 KM; 5-biegowy) i 1.6 VTi (6-biegowy).

Citroen C-Elysee silnik
Pod mylnym określeniem 1.6 VTi ukryto jednostkę 1.6 TU5 z paskiem rozrządu, która bez wątpienia sprawia mniej problemów od „prawdziwego” 1.6 VTi montowanego w wielu innych Citroenach z tego okresu produkcji.

Używany Citroen C-Elysee – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik 1.2 PureTech jest bardziej żwawy, niż sugerowałyby to dane techniczne. Lubi wysokie obroty”

„Nawet 2-metrowiec odnajdzie wygodną pozycję za kierownicą. Z tyłu lepiej niż w innych kompaktach”

„Duże okna, niska linia okien, cienkie słupki z przodu – parkowanie bezproblemowe”

„Przy 110 km/h pali 4 l/100 km, trudno przekroczyć 5,5 l/100 km. Oszczędny samochód (1.6 HDi)”

 Wady 

„Długi skok lewarka ogranicza precyzję wybierania biegów. Czasami zgrzyta wsteczny”

„Przy dużych prędkościach niełatwo utrzymać C-Elysee w stabilnym torze jazdy”

„Jakość wykonania wnętrza trochę jak w Dacii. Na każdym kroku widać, że to auto budżetowe”

„Jest trochę dziwnych rozwiązań: przełączniki szyb w konsoli, ogromne zawiasy klapy bagażnika i wiele innych”

Peugeot 301
Model bliźniaczy – Peugeot 301 – poza emblematami różni się stylistyką przedniej części nadwozia.

Używany Citroen C-Elysee – awaryjność, typowe usterki

Żadnemu silnikowi C-Elysee nie można przypisać nadzwyczaj uciążliwych niedomagań. Awarie się zdarzają, ale nie mają charakteru plagi. Chodzi głównie o nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami (1.6 HDi), usterki oprogramowania, które podlegały akcji serwisowej (samochód z opóźnieniem reagował na gaz) i psujące się katalizatory (objaw: świecąca kontrolka check engine). W turbodieslach z rzadko wymienianymi olejami interwencji mogą domagać się turbosprężarki. Użytkownicy narzekają na zapalające się bez sensu inne kontrolki i świszczące uszczelki. Zawieszenie nieźle daje sobie radę po naszych drogach: w razie konieczności naprawy nie zrujnują portfela (z tyłu pracuje belka skrętna). Lakier karoseryjny nie grzeszy odpornością na zarysowania. W samochodzie z segmentu budżetowego warto coraz częściej zwracać uwagę na korozję, choć ta w C-Elysee na razie pojawia się na wydechu lub powierzchownie na podwoziu.

Citroen C-Elysee skrzynia biegów
Precyzja wybierania biegów nie jest mocną stroną skrzyń w Citroenie C-Elysee. Na 6-biegową można liczyć tylko w 102-konnym 1.5 HDi.

Używany Citroen C-Elysee – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito pod plastikową osłoną podszybia (przy zbiorniczku płynu do spryskiwaczy).

Citroen C-Elysee numer VIN

Używany Citroen C-Elysee – sytuacja rynkowa, ceny

C-Elysee z dolnego pułapu cenowego (20-30 tys. zł) to z reguły 1.2 VTi, ale z deklarowanym, niskim przebiegiem (100-150 tys. km). Od 30 do 40 tys. zł dostępne są auta z 1.6 VTi i dieslami, w tym poliftowe. Citroeny z ostatnich roczników wyceniane są na 45-50 tys. zł. Co czwarty egzemplarz ma pod maską diesla. Praktycznie brak samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów.

Używany Citroen C-Elysee – podsumowanie

C-Elysee nie zachwycał jako nowy samochód, ale po kilku latach jego prosta budowa procentuje w postaci niewielkiej awaryjności. W dodatku za rozsądną kwotę otrzymujemy młode auto z wystarczającym wyposażeniem, wielkim bagażnikiem i przestronną kabiną. Omijać go z kolei powinni amatorzy osiągów i motoryzacyjni esteci.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników

CITROEN C-Elysee

Citroen C-Elysee – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 442-443/175/147-148 cm
Rozstaw osi 265 cm
Pojemność bagażnika 506 l
Citroen C-Elysee – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.2 VTi 1.2 PureTech 1.6 VTi 1.5 HDi 1.5 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1199 cm³ 1199 cm³ 1587 cm³ 1499 cm³ 1499 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 73 KM 82 KM 115 KM 99 KM 102 KM 92 KM 99 KM
Maks. moment 110 Nm 117 Nm 150 Nm 250 Nm 250 Nm 230 Nm 254 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,2 s 12,9 s 9,4 s 10,1 s 10,1 s 11,2 s 10,8 s
Prędkość maks. 160 km/h 168 km/h 188 km/h 189 km/h 190 km/h 180 km/h 183 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 4,8 l/100 km 6,5 l/100 km 3,9 l/100 km 3,9 l/100 km 4,1 l/100 km 3,8 l/100 km

Używany Citroen C-Elysee – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji