Citroen C-Elysee

Mimo iż Citroen C-Elysee to przysłowiowy „kawał samochodu” w rozsądnej cenie, w Polsce przyjął się z umiarkowanym zainteresowaniem. Poznajmy opinie o używanym Citroenie C-Elysee.

W 2012 roku koncern PSA przedstawił bliźniaczą parę samochodów kierowanych do osób poszukujących nowego auta, ale nie chcących wydawać na niego majątku. Do salonów trafiły Citroeny C-Elysee i ich odpowiedniki spod znaku Peugeota – model 301. Samochody były kompaktowymi sedanami opracowanymi na płytach podłogowych z aut miejskich, a zatem charakteryzujące się mniejszą szerokością (w tym także wnętrza). Osie rozlokowano jednak w znacznej odległości (265 cm), zatem przestrzenią w środku te budżetowe auta wyprzedzały znaczną część rywali z segmentu C. Bezpośrednimi konkurentami duetu C-Elysee/301 były jednak takie modele jak Fiat Tipo II czy Skoda Rapid. Pewną wadą odpowiedników z Francji był wybór tylko jednej wersji nadwoziowej, mianowicie sedana z co prawda wielkim bagażnikiem (506 l), lecz skąpo wykończonym i z zaburzającymi pakowność ogromnymi zawiasami klapy. W bogatszych wersjach zadbano o przyzwoity poziom wyposażenia, montując takie udogodnienia jak automatyczna klimatyzacja, rozbudowane radio czy tempomat. W 2017 r. auto poddano gruntownej modernizacji, która nadała nowoczesności przedniej części nadwozia.

NASZ SKLEP
Citroen C-Elysee
Wysoki, jak na tę klasę aut, prześwit oraz miękko zestrojone zawieszenie sprawiają, że Citroenem C-Elysee przyjemnie jeździ się po mieście. Wyjazd na autostradę obnaża oszczędności na wyciszeniu i zaledwie akceptowalną precyzję układu kierowniczego.

Citroen C-Elysee był tani jako nowy i w związku z tym nie dopadła go potężna utrata wartości. Dysponując ok. 35 tys. zł można pokusić się o zakup kilkuletniego francuskiego sedana z przebiegiem około 100 tys. km. Czy budżetowy charakter C-Elysee przekłada się na pogorszenie wrażeń z użytkowania? A może wręcz przeciwnie – dzięki uproszczeniom to naprawdę niezawodny samochód? Oto opinie właścicieli używanych Citroenów C-Elysee.

Citroen C-Elysee
Nawet w samochodach po liftingu (od 2017 r.) nie zdecydowano się na montaż wysilonych, downsizingowych silników benzynowych. Montowany na szeroką skalę w innych Citroenach turbodiesel 1.6 HDi stopniowo ustępował miejsca nowszej konstrukcji 1.5 HDi.

Używany Citroen C-Elysee – wnętrze

Projektanci podjęli trochę wysiłku, by ten uproszczony kokpit choć w niewielkim stopniu przyciągał uwagę. W tym celu pokuszono się o błyszczące dodatki lub lakierowane w innym kolorze panele. Efekt robi niezłe wrażenie: deska nie wygląda przestarzale. Niestety, kiepsko znosi upływ czasu, ponieważ plastiki błyskawicznie się rysują i zaczynają trzeszczeć. Praktycznie brak tu miękkich tworzyw, choć na szczęście nie zrezygnowano z wyściełanych tapicerką podłokietników w boczkach drzwi. Wyposażenie bazowych wersji nie imponuje: trudno w dzisiejszych czasach przełknąć brak klimatyzacji i radio sprawiające wrażenie wyjętego z lat 90. Po liftingu wprowadzono opcjonalny ekran dotykowy o przejrzystym interfejsie.

Przestrzeń dla podróżnych i ich bagaży to jeden z asów w rękawie Citroena C-Elysee. W obydwu rzędach siedzeń nie brakuje miejsca na nogi i głowy (nawet na kanapie, co nie zawsze jest takie oczywiste w sedanie). Odrobinę gorzej jest w obrębie ramion: tu daje o sobie znać ograniczona szerokość wnętrza. Niektóre samochody wyposażono w środkowy podłokietnik z przodu, co pozwala choć w niewielkim stopniu podnieść komfort podróżowania na przeciętnie wyprofilowanych fotelach. Do obszernego bagażnika (506 l). prowadzi wielki, jak na sedana, otwór załadunkowy. Co istotne, składanie kanapy nie pełni w tym modelu funkcji gadżetu, a naprawdę umożliwia przewóz długich przedmiotów o większych gabarytach. Niestety, wykończenie bagażnika pozostawia wiele do życzenia.

Używany Citroen C-Elysee – silniki

Do Citroena C-Elysee nie przewidziano mocnych silników (najwyżej 115 KM), ale nawet te najsłabsze jeżdżą lepiej, niż można się spodziewać po osiągach „na papierze”. Po stronie benzynowych zawarto 3-cylindrowego 1.2 VTi/PureTech o mocy 72 lub 82 KM oraz 115-konnego 1.6 VTi. Tu drobna uwaga: nie jest to awaryjny silnik opracowany wspólnie z BMW, a ukryta pod tym określeniem jednostka starszego typu z rodziny TU5. To akurat dobre wieści dla zainteresowanych C-Elysee, bowiem benzynowy 1.6 w zadowalającym stopniu napędza lekkiego (1-1,1 t) francuskiego sedana. Zwolennicy turbodiesli mieli do wyboru dwie wersje silnika 1.6 HDi (92/99 KM), z kolei w późniejszych latach wprowadzano jednostkę 1.5 HDi o mocy 99/102 KM. Wszystkie odmiany poza 1.5 HDi/102 KM zestawiano z ręcznymi skrzyniami biegów o 5 przełożeniach. Automaty trafiały do benzynowych 1.2 PureTech (82 KM; 5-biegowy) i 1.6 VTi (6-biegowy).

Citroen C-Elysee silnik
Pod mylnym określeniem 1.6 VTi ukryto jednostkę 1.6 TU5 z paskiem rozrządu, która bez wątpienia sprawia mniej problemów od „prawdziwego” 1.6 VTi montowanego w wielu innych Citroenach z tego okresu produkcji.

Używany Citroen C-Elysee – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik 1.2 PureTech jest bardziej żwawy, niż sugerowałyby to dane techniczne. Lubi wysokie obroty”

„Nawet 2-metrowiec odnajdzie wygodną pozycję za kierownicą. Z tyłu lepiej niż w innych kompaktach”

„Duże okna, niska linia okien, cienkie słupki z przodu – parkowanie bezproblemowe”

„Przy 110 km/h pali 4 l/100 km, trudno przekroczyć 5,5 l/100 km. Oszczędny samochód (1.6 HDi)”

 Wady 

„Długi skok lewarka ogranicza precyzję wybierania biegów. Czasami zgrzyta wsteczny”

„Przy dużych prędkościach niełatwo utrzymać C-Elysee w stabilnym torze jazdy”

„Jakość wykonania wnętrza trochę jak w Dacii. Na każdym kroku widać, że to auto budżetowe”

„Jest trochę dziwnych rozwiązań: przełączniki szyb w konsoli, ogromne zawiasy klapy bagażnika i wiele innych”

Peugeot 301
Model bliźniaczy – Peugeot 301 – poza emblematami różni się stylistyką przedniej części nadwozia.

Używany Citroen C-Elysee – awaryjność, typowe usterki

Żadnemu silnikowi C-Elysee nie można przypisać nadzwyczaj uciążliwych niedomagań. Awarie się zdarzają, ale nie mają charakteru plagi. Chodzi głównie o nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami (1.6 HDi), usterki oprogramowania, które podlegały akcji serwisowej (samochód z opóźnieniem reagował na gaz) i psujące się katalizatory (objaw: świecąca kontrolka check engine). W turbodieslach z rzadko wymienianymi olejami interwencji mogą domagać się turbosprężarki. Użytkownicy narzekają na zapalające się bez sensu inne kontrolki i świszczące uszczelki. Zawieszenie nieźle daje sobie radę po naszych drogach: w razie konieczności naprawy nie zrujnują portfela (z tyłu pracuje belka skrętna). Lakier karoseryjny nie grzeszy odpornością na zarysowania. W samochodzie z segmentu budżetowego warto coraz częściej zwracać uwagę na korozję, choć ta w C-Elysee na razie pojawia się na wydechu lub powierzchownie na podwoziu.

Citroen C-Elysee skrzynia biegów
Precyzja wybierania biegów nie jest mocną stroną skrzyń w Citroenie C-Elysee. Na 6-biegową można liczyć tylko w 102-konnym 1.5 HDi.

Używany Citroen C-Elysee – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito pod plastikową osłoną podszybia (przy zbiorniczku płynu do spryskiwaczy).

Citroen C-Elysee numer VIN

Używany Citroen C-Elysee – sytuacja rynkowa, ceny

C-Elysee z dolnego pułapu cenowego (20-30 tys. zł) to z reguły 1.2 VTi, ale z deklarowanym, niskim przebiegiem (100-150 tys. km). Od 30 do 40 tys. zł dostępne są auta z 1.6 VTi i dieslami, w tym poliftowe. Citroeny z ostatnich roczników wyceniane są na 45-50 tys. zł. Co czwarty egzemplarz ma pod maską diesla. Praktycznie brak samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów.

Używany Citroen C-Elysee – podsumowanie

C-Elysee nie zachwycał jako nowy samochód, ale po kilku latach jego prosta budowa procentuje w postaci niewielkiej awaryjności. W dodatku za rozsądną kwotę otrzymujemy młode auto z wystarczającym wyposażeniem, wielkim bagażnikiem i przestronną kabiną. Omijać go z kolei powinni amatorzy osiągów i motoryzacyjni esteci.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników

CITROEN C-Elysee

Citroen C-Elysee – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.442-443/175/147-148 cm
Rozstaw osi265 cm
Pojemność bagażnika506 l
Citroen C-Elysee – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 VTi1.2 PureTech1.6 VTi1.5 HDi1.5 HDi1.6 HDi1.6 HDi
Pojemność1199 cm³1199 cm³1587 cm³1499 cm³1499 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc73 KM82 KM115 KM99 KM102 KM92 KM99 KM
Maks. moment110 Nm117 Nm150 Nm250 Nm250 Nm230 Nm254 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,2 s12,9 s9,4 s10,1 s10,1 s11,2 s10,8 s
Prędkość maks.160 km/h168 km/h188 km/h189 km/h190 km/h180 km/h183 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km4,8 l/100 km6,5 l/100 km3,9 l/100 km3,9 l/100 km4,1 l/100 km3,8 l/100 km

Używany Citroen C-Elysee – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj