Kto szuka młodego i nieskomplikowanego samochodu za rozsądne pieniądze, prędzej czy później weźmie pod lupę propozycję od Fiata. Poznajmy opinie na temat używanych Fiatów Tipo II.
Fiat Tipo powrócił na rynek w mocnym stylu. Włoski koncern postanowił udowodnić, że wciąż możliwe jest stworzenie atrakcyjnego pod wieloma względami samochodu kompaktowego, który nie będzie straszył ceną. Zamiast 60-80 tys. zł, priorytetem było zbicie ceny do 50-60 tys. zł za rozsądnie wyposażony egzemplarz. Plan udało się zrealizować, czego potwierdzeniem są wyniki sprzedaży tego modelu w Europie. Kompaktowy Fiat jest mocnym graczem także na polskim rynku, gdzie Tipo pojawiło się na początku 2016 r. Partię 1500 egzemplarzy klienci kupili „w ciemno”, znając auto tylko ze zdjęć. Zainteresowanie Fiatem Tipo i w późniejszych latach utrzymywało się na wysokim poziomie – model niejednokrotnie zbliżał się do pierwszej 10. najchętniej kupowanych nowych aut. To dowodzi słuszności idei obecności na rynku samochodu maksymalnie użytecznego i niedrogiego w eksploatacji, w którym względy estetyczne czy osiągi schodzą na drugi plan. Nie oznacza to, że budżetowe Tipo niczym nie kusi użytkowników. Producent przewidywał efektowniejsze wersje Mirror, Sport czy S-Design, a nawet uterenowionego Tipo Cross, który zadebiutował po liftingu (2020 r.). Próżno w tym modelu szukać mocnych silników (maksymalnie 130 KM), niemniej tę niedogodność rekompensuje wybór aż trzech wersji nadwoziowych – sedana, hatchbacka 5d i kombi.

Tipo II na dobre zadomowiło się na rynku wtórnym. Nie kosztuje wcale mało, bo minimum 30 tys. zł, czyli raptem o połowę mniej niż trzeba wydać w salonie na nowe auto. W przypadku kompaktowego Fiata w rozsądnym budżecie można znaleźć egzemplarz w lepszej wersji wyposażeniowej, napędzany świetnym silnikiem 1.4 T-Jet, oferowanym również z fabryczną instalacją gazową. Ile trzeba obecnie wydać na godne polecenia Tipo? Zobaczmy, co o tym modelu sądzą użytkownicy.
Fiat Tipo (2021) – opis wersji i cennik

Używany Fiat Tipo II – wnętrze
Fiat zaprojektował dla Tipo miłą dla oka deskę z dominującymi okrągłymi motywami. Choć od debiutu tego modelu minęło zaledwie kilka lat, dotykowy wyświetlacz w konsoli środkowej pełni tu raczej rolę drugoplanową: obsługę w większości przydzielono fizycznym przyciskom. Co ciekawe, w hatchbacku i kombi bardziej przypomina on odstający od reszty kokpitu tablet. W sedanie z kolei wbudowano go w zintegrowanej ze wskaźnikami konsoli przykrytej wspólnym daszkiem. Po budżetowym aucie nie sposób oczekiwać nadzwyczajnych materiałów wykończeniowych. Sytuację ratują skórzane akcenty bogatszych wersji (np. kierownicy czy gałki biegów). Wszystkie Tipo mają klimatyzację, elektryczne szyby przednie, radio i centralny zamek. Można spotkać auta z automatyczną „klimą” (ale jednostrefową), ale na popularne systemy bezpieczeństwa raczej nie ma co liczyć.
Jak na samochód kompaktowy, Fiat Tipo zwraca uwagę rozmiarami (prawie 4,4 m w hatchbacku i niemal 4,6 m w sedanie/kombi) oraz rozstawem osi ustalonym na 2,64 m (dla wszystkich wersji). Kabina pasażerska optymalnie zmieści czwórkę, a na krótszych dystansach także piątkę podróżnych. Większość aut wyposażono w podłokietniki obu rzędów, z czego przedni jest przesuwany, a tylny ma wbudowane uchwyty na napoje. Fotele spełnią oczekiwania mało wymagających kierowców. Odnośnie bagażników zalety ewidentnie przeważają nad wadami. Wszystkie są bardzo pojemne: już hatchback zabierze na pokład 440 l, z kolei sedan 520 l, a kombi – aż 550 l. Wypada pochwalić ich ustawność oraz wyposażenie w funkcjonalne gadżety (haczyki, lampki, podpórki na odchyloną część podłogi). Martwi jedynie skąpe wykończenie bagażnika sedana (w górnej części) i osadzenie klapy na wielkich, wnikających do środka zawiasach.
Używany Fiat Tipo II – silniki
Benzynową paletę opracowano w oparciu o silnik 1.4 w odmianie wolnossącej (95 KM) i turbodoładowanej T-Jet (120 KM). Słabszy domaga się ok. 6 l/100 km na zwykłych drogach krajowych i niecałych 8 l/100 km na autostradach i w mieście. Praktycznie takich samych porcji benzyny domaga się silnik 1.4 T-Jet, dlatego właśnie na niego lepiej postawić – szczególnie, że również posiada pośredni wtrysk i dobrze znosi zasilanie LPG (Fiat oferował go z fabryczną instalacją). Uzupełnienie gamy stanowiła jednostka 1.6 E-torQ (110 KM) łączona tylko z automatyczną skrzynią biegów (pozostałe odmiany: z ręcznymi, 6-biegowymi). Pod koniec 2020 r. wspomniane silniki wypadł 100-konny 1.0 T3, zestawiany już z przekładnią 5-biegową. Biorąc pod uwagę diesle, jesteśmy skazani na 1.3 MultiJet (95 KM) lub 1.6 MultiJet (120/130 KM), które w cyklu mieszanym zużywają ok. 5 l/100 km. Drugiego opcjonalnie konfigurowano z dwusprzęgłowym automatem DDCT (6 biegów). Po stronie słabszego turbodiesla należy postawić uproszczony osprzęt bez dwumasowego koła zamachowego. 1.3 MultiJet jako jedyny posiada rozrząd napędzany łańcuchem, którego i tak trzeba wymieniać z uwagi na przeciętną trwałość napinacza.


Używany Fiat Tipo II – opinie użytkowników
Zalety
„Dobry samochód dla spokojnych kierowców. Zawieszenie idealne na polskie drogi”
„Lepsze nowe Tipo niż nie wiadomo jaki samochód używany”
„Cena wybacza drobne wady. Na plus spora przestrzeń wewnątrz i design zewnętrzny”
„Bardzo wygodne fotele, wszystkie przyciski na miejscu”
Wady
„Plastiki trzeszczą, ale jak za te pieniądze to niewielki problem”
„Mój przebieg to 65 000 i na drzwiach już widać ze materiał się wyciera”
„Ubytki oleju w granicach 1 l na tysiąc km po 40 tys. i testowaniu olejów zeszło do 2-3 setek na 1000 km”
„Mam wrażenie, że słupek A od strony kierowcy jest trochę za gruby”
Używany Fiat Tipo II – awaryjność, typowe usterki
Jednym z najlepszych źródeł wiedzy na temat Fiata Tipo jest forum dyskusyjne Fiatklubpolska.pl. Dowiemy się z niego m.in., że przednie zawieszenie nie jest mocną stroną Fiata Tipo. Wymiana końcówek drążków kierowniczych czy łączników stabilizatora może być konieczna przed pokonaniem 30 tysięcy kilometrów. Użytkownicy niektórych egzemplarzy narzekają na hałasy materiałów wykończeniowych, np. tapicerki drzwi. Hałas przy szybszej jeździe mogą generować luźne nadkola. Pewne wątpliwości może budzić także jakość wybranych materiałów tapicerskich – np. mieszka wokół dźwigni zmiany biegów, który został wykonany ze sztucznej skóry, która jest podatna na pękanie. Poważne usterki mechaniczne, których usunięcie jest kosztowne, a wystąpienie unieruchamia samochód, należą do rzadkości. Na forum Fiata zostały opisane problemy z pękniętymi dociskami sprzęgła – przynajmniej jeden został naprawiony w ramach gwarancji. Od czasu do czasu elektronika zgłasza błędy. Zdarzyły się też źle dociśnięte kostki elektryczne, czego następstwem były problemy z regulacją lusterek czy otwieraniem szyb. W większości to drobnostki, które nie ograniczają mobilności samochodu i zostają usunięte chwilę po wybraniu się do serwisu. Nieco więcej powodów do narzekań mają Tipo z instalacjami gazowymi. Odnotowywane były nieszczelności układu chłodzenia. Do ich usunięcia wystarczał jednak montaż nowej opaski przewodu.

Używany Fiat Tipo II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się:
- na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.);
- na naklejce w słupku środkowy lewym;
- na podłodze przed fotelem pasażera lub obok fotela (dostęp po odchyleniu fragmentu wykładziny).
Używany Fiat Tipo II – sytuacja rynkowa
Tipo z pierwszych roczników (głównie sedany) w bazowych wersjach kosztują 25-35 tys. zł. Hatchbacki i kombi podchodzą bardziej pod 40 tys. zł (debiutowały później). Optymalny budżet na ten samochód mieści się w granicach 45-50 tys. zł (roczniki 2018-2019 z przebiegami poniżej 100 tys. km). Pod okolice 60 tys. zł – czyli kwotę za nowego Tipo – podchodzą egzemplarze roczne, które przejechały 10-20 tys. km. Najłatwiej kupić sedana, najtrudniej kombi. Przeważają silniki 1.4 16V, nierzadko z LPG.
Używany Fiat Tipo II – podsumowanie
Wprowadzając Tipo Fiat mówił o solidnym samochodzie za dobre pieniądze. Do perfekcji nieco zabrakło, jednak wszystko wskazuje, że włoski koncern zrealizował obietnicę. Nowe Tipo dało się poznać jako solidne auto. W dłuższej perspektywie czasu problemów nie powinny sprawiać także silniki: to jednostki o wieloletnim już stażu i wolne od poważniejszych usterek. W zasadzie to ostatni taki samochód na rynku – o miłym dla oka, nadążającym za trendami wyglądzie, a zapewniającym koszty eksploatacji na poziomie aut o kilkanaście lat młodszych.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Fiatach:
Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – którego wybrać?
Używany Fiat Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników
Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 437-457/179-180/150-156 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Pojemność bagażnika | htb 440-1400 l, sed 520 l, kmb 550-1650 l |
Silnik | 1.0 T3 | 1.4 16V | 1.4 T-Jet | 1.6 E-torQ |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 100 KM | 95 KM | 120 KM | 110 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 127 Nm | 215 Nm | 152 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 12,1 s | 9,6 s | 11,5 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 185 km/h | 200 km/h | 192 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Silnik | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet | 1.6 MultiJet |
---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 120 KM | 130 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 9,8 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,7 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Miły samochodzik dobrze mi się sprawuje poza jedną uwagą. Przy prędkości 110 km/h i więcej, przy lekkim bocznym wietrze nie trzyma toru jazdy, muszę kontrować kierownicą by utrzymać się na swoim pasie.
samochód z 2018 roku kupiony w 2019, przejechałem nim zaledwie ~13.000 km jako jedyny kierowca. Zgłaszałem usterkę do serwisu, jak twierdzą wszystko jest w porządku. Sprawdzono brak jakichkolwiek luzów, opony oryginał. Nie mam pojęcia co z tym robić. Za 9 m-cy kończy się gwarancja. Może ktoś spotkał się z taką przypadłością i może mi wskazać problem.
Nie martw się. miałem Fiata Stilo i przyczyną było zbyt miękkie zawieszenie. Fiaty tak mają. Są dla osób spokojnie jeżdżących na zakrętach. Za to jazda jest bardzo przyjemna. Są ciche. Mają dobre silniki. Byłe moje Stilo jeszcze jeździ, a silnik benzynowy 1,4 litra nadal pracuje bezawaryjnie, chociaż ma za sobą blisko 400 tys. km !!!
Unikaj jazdy podczas silnego wiatru z boku
dokładnie, zgadzam się, nie wyjeżdżać przy silnym wietrze i nie ma kłopotu.
Czy ty jesteś kretynem czy ktoś tobie płaci za takie komentarze ? Rozumiem gdyby ktoś napisał, uważajcie na boczny wiatr przy 180-190km/h… To nie jest żaglówka tylko samochód. Jeśli mam zrezygnować z jazdy samochodem z powodu wiatru, to coś jest nie tak z tobą albo motoryzacją.
Ha, ale co to za samochód, kiedy trzeba patrzeć na prognozę pogody, która umożliwiałaby jazdę.
To tak jakbyś pisał o butach, że fajne ale należy unikać wychodzenia z domu.
Mam Tipo 1.4 16V od tygodnia. Ogólnie ok, ale- przy prędkości ok 110 km/h hałaśliwy, ale to wina plastików i słabego wygłuszenia (oszczędność na materiach i wadze). Na trasie kiepska zrywność (może wina opon 205/55/16), bardzo słabo się „zbiera” (ale, to tylko 1.4), nawet bez obciążenia – jest to szczególnie ważne podczas wypraw w góry. Należy uważać na „krótki” pierwszy bieg, tj. nauczyć się zmiany na dwójkę- bo pooszarpuję. Trzeba uważać na boczną belkę od przedniej szyby – trochę ogranicza widoczność (ważne na rondach). Kierownica z chińskiego plastiku (ręce „śmierdzą” po paru minutach użytkowania)- proponuję nakładkę ze skóry. Cena jednak niweluje powyższe niedogodności i ogólnie jestem bardzo zadowolony – a w góry jeżdżę raz w roku.
Wolnossący silnik 1.4 16v po 2015r. ma zmodyfikowaną głowicę do normy Euro 6, przez co często miewa problemy z wypalającymi się zaworami, gdy silnik zasilany jest LPG.
Mam Tipo od 2 lat, świetny samochód, na pewno kupiłbym go ponownie. Stara dobra konstrukcja silnika, 4 cylindry, hydrauliczna regulacja luzów zaworowych. Do tej pory od nowości zero awarii, dobrze się zbiera. Zaskoczyło mnie bardzo dobre wyciszenie nawet przy prędkościach autostradowych. Z tego co zauważyłem to narzakaja głównie na Tipo osoby które kupiły najbiedniejsze wersję wyposażenia, i dziwią się ze maja kiepskie radio, niewygodne siedzenia czy twarde plastiki w środku. Przy lepszej konfiguracji auto posiada dynamiczny silnik TJet, lepsze wyciszenie inną deskę rozdzielczą, świetne audio, wygodne siedzenia w eco skórze, kamerę czy biksenon. Polecam Tipo wersję S-Design 🙂
Mialem 2 fiaty tipo, 1.4 tjet nowy 120km,ktory palil litr oleju na kazde 1000km.szybko zmienilem go na 1.6 diesel 120km,roczny.tu mila niespodzianka. Super silnik, bardzo oszczedny, zwawy itd, itd, ale wykonanie obu aut, masakra. Cieknaca woda do wewnatrz przez klamki, spasowanie plastikow, problem z otwieraniem sie drzwi przy temp plus 5 stopni. Lista jest dluga, wiem ze to auto tanie, budzetowe jak niektorzy nazywaja, ale naprawde jestem ciagle bardzo rozczarowany wykonaniem tego ulepa. Sprzedalem to cos, dzis jezdze innym autem I jestem szczesliwy. Bardzo goraco nie polecam fiata tipo.
Mam TIPO SW z podstawowym silnikiem 1,4 w wersji LOUNGE zakupiony w 2018, aktualnie mam na liczniku ~40000km. Jak na razie jedyną awarią jaka mnie spotkała to sprzęgło. Auto jest świetne, nie potwierdzam złego wygłuszenia, nie mam żadnych problemów z otwieraniem drzwi (dzisiaj 4-5stopni). Niestety według mnie jedyny mankament to zbyt słaby silnik do tego auta. Uważam, że spełnia moje oczekiwania jakie były podczas zakupu. Gdybym kupował jeszcze raz to wybrałbym T-Jeta lub 1,6 diesla.
Po faceliftingu standardowe zegary nie zostały zamienione cyfrowymi – są zarówno klasyczne (przeprojektowane), jak i cyfrowe.