Audi Q5 II - przód

Audi Q5 od początku istnienia cieszył się ogromną popularnością i był bardzo często wybieranym średniej wielkości SUV-em. Niedawno druga, wciąż obowiązująca generacja (FY) przeszła lifting, więc najwyższa pora sprawdzić opinie o używanych egzemplarzach.

Pierwsza generacja Audi Q5 zadebiutowała w 2008 roku i niemal od razu spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem na rynku średniej wielkości crossoverów segmentu premium. Zresztą nie jest to wielką tajemnicą, bowiem na ulicach możemy spotkać dość sporo egzemplarzy zarówno pierwszej generacji (8R; 2008-2016), jak i wciąż oferowanego następcy, który zadebiutował w 2017 roku i niedawno przeszedł facelifting. Na plus możemy zaliczyć przede wszystkim klasyczną, wciąż modną i ładną sylwetkę. Niektórzy stwierdzą, że linia Audi Q5 II jest nudna i zachowawcza, ale nie wszyscy oczekują od auta finezyjnych i ekstrawaganckich kształtów. Od takich atrakcji są inne marki, np. DS. Tutaj jest stonowana, elegancka stylistyka, a szukający nowoczesnych linii z odpowiednim umiarem, zawsze mogą sięgnąć po odmianę coupe. Tak, Audi Q5 ma również modną ostatnio taką odmianę (Sportback – od 2020 r.), a mnogość wersji, konfiguracji, dodatków do wyglądu itp. sprawia, że trudno znaleźć dwa identyczne egzemplarze. Jasne, najwięcej jest srebrnych modeli z zachowawczą konfiguracją, ale można trafić modele np. w zielonym „leśnym” kolorze, z czerwonymi zaciskami hamulców i 20-calowymi felgami.

Audi Q5 II - tył
Stonowana, klasyczna, ale mimo to dość dynamiczna sylwetka Audi Q5 przyciąga wzrok.

Przednią część auta zdominował rzecz jasna szeroki, duży grill „Single Frame” z solidną srebrną ramką i pionowymi i/lub poziomymi poprzeczkami – w zależności od wersji i rocznika. Klosze lamp są smukłe, dominują geometryczne kształty i bardzo charakterystyczna sygnatura LED. To sprawia, że Audi od razu jest widoczne na ulicy i trudno je pominąć, nawet, jeśli jest w srebrnym, grafitowym lub czarnym kolorze. Również linia boczna jest klasyczna, odrobinę muskularna, z charakterystycznym przetłoczeniem biegnącym przez całą długość nadwozia. Linia klapy łagodnie opada, ale dopiero w odmianie coupe jest wyraźnie ścięta. Tył także jest klasyczny dla Audi i jeśli komuś podobają się inne modele, tutaj na pewno znajdzie coś dla siebie. Ponownie, sygnatura LED tylnych lamp jest bardzo ciekawa i rozpoznawalna. Dodatki i elementy wykończeniowe zależą w głównej mierze od wersji wyposażenia. Przykładowo odmiana S line będzie miała wiele wstawek, agresywniej namalowane zderzaki czy też lakierowane na kolor nadwozia elementy z tworzywa. Auto w odmianie 5-drzwiowej mierzy 4663 mm długości, 1893 mm szerokości i 1659 mm wysokości. Rozstaw osi to 2819 mm.

Audi Q5 II - przód
Możliwości konfiguracyjne Audi Q5 II są naprawdę imponujące. Zielony kolor w odcieniu lasu? Nie ma problemu!

Używane Audi Q5 II (FY) – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Audi Q5 II to również klasyka niemieckiej marki. Dużo przycisków, pokręteł, szeroki tunel centralny oraz sporo wersji wyposażenia oraz wykończenia. Dla wielu miłośników Audi najgorszym elementem wnętrza jest wystający i niepasujący do niczego ekran systemu info-rozrywki. Dodatkowo w wersjach przedliftingowych był on niewielki i posiadał jeszcze starszą wersję systemu. Prostą, intuicyjną, ale raczej mało estetyczną wizualnie. Jeśli jednak komuś to nie przeszkadza, z pewnością doceni możliwość sterowania wszystkim z poziomu panelu dotykowego w centralnej części. Króluje tutaj duży i wygodny lewarek skrzyni biegów, a w wyższej części znajdziemy także estetyczny panel do sterowania klimatyzacją i nawiewami. Niżej jest rząd przycisków do podstawowych funkcji. Projekt całej deski rozdzielczej jest bardzo estetyczny i nawet w początkowych wersjach z lepszym wyposażeniem, prezentuje się po prostu dobrze i wciąż nowocześnie. Kierownica również ma ładną budowę oraz mocne profilowanie wieńca, co dodaje sportowego charakteru nawet w wersjach z bazowymi silnikami. Na jakość materiałów nie można narzekać, choć spasowanie elementów mogłoby być lepsze.

Miejsca z przodu również nie brakuje, na plus można oczywiście zaliczyć szeroki zakres regulacji fotela z możliwością ustawienia długości siedziska włącznie. Do tego szeroki i regulowany podłokietnik, miejsce na telefon (z opcjonalną ładowarką), mnóstwo dodatków poprawiających komfort – trudno na cokolwiek narzekać w wyższych wersjach wyposażenia. Miejsca nad głową z przodu jest wystarczająco, z tyłu jest nieco gorzej, a odmiana coupe zabiera dodatkowe kilkanaście milimetrów. Na minus należy zaliczyć wysoki i szeroki tunel środkowy, który mocno uprzykrza podróż pasażerowi siedzącemu na centralnym miejscu kanapy. Oparcie kanapy jest regulowane, więc każdy może je ustawić według własnych preferencji. Bagażnik imponuje ergonomią i funkcjonalnością. Ma płaską podłogę, oparcie kanapy składa się w proporcjach 40:20:40 (również na płasko), po bokach wygospodarowano miejsce na drobiazgi zabezpieczone siatką, są również haczyki i uchwyty do składania oparć. Pojemność bagażnika w odmianie 5-drzwiowej to 550/1510 litrów, w Sportbacku – 510/1480 l.

Używane Audi Q5 II (FY) – silniki

Bazowa oferta silnikowa Audi Q5 II ogranicza się tylko do 2-litrowych jednostek napędowych. Wyjątkiem są tylko wersje SQ5, ale o nich za chwilę. Bazową odmianę silnika benzynowego jest 2.0 TFSI o mocy 190 KM. Mocniejsza wersja, w zależności od rocznika, miała moc 245, 252 lub 265 KM. Ta najmocniejsza (po liftingu w 2020 roku) oferuje 370 Nm i bardzo przyzwoite osiągi. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 240 km/h. Nie jest to poziom SQ5, ale z pewnością pozwala na o wiele tańszą eksploatację z odrobiną emocji. Od 2019 roku w ofercie jest również wersja hybrydowa plug-in Q5-e. W wersji 50 TFSI e układ hybrydowa ma moc systemową 299 KM, a w wersji 55 TFSI e aż 367 KM. Tutaj sprint do setki zajmuje imponujące 5,3 sekundy.

Audi Q5 II - silnik 2.0 TFSI
Nawet 190-konna odmiana silnika 2.0 TFSI nie pozostawi niedostatków jeśli chodzi o dynamikę.

Odmiana SQ5 oferowana w latach 2017-2018 posiadała silnik 3.0 TFSI o mocy 354 KM i momencie obrotowym 500 Nm. Tutaj przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Osiągi porównywalne, co w wersji hybrydowej 55 TFSI e. Co ciekawe, od 2018 roku pod maską Audi SQ5 pracuje… silnik Diesla. To 3.0 TDI o mocy 347 KM i momencie obrotowym aż 700 Nm. Co ciekawe, osiągi są jeszcze lepsze, niż w wersji benzynowej, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 5,1 sekundy. Jeśli już jesteśmy przy silnikach wysokoprężnych, jest ich naprawdę mnóstwo w najróżniejszych wersjach mocy w zależności od rocznika. Na początku bazową wersją było 2.0 TDI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Już ten silnik zapewnia wystarczającą dynamikę, choć nie oczekujmy tutaj szybkiej jazdy. Była też wersja o mocy 163, 190, 204 a nawet 286-konne 3.0 TDI z momentem obrotowym 620 Nm. Podobnie jak wspominana hybryda plug-in, tak i ten silnik Diesla był ciekawą i sporo tańszą alternatywą dla SQ5.

Audi Q5 II - silnik 2.0 TDI
Silnik 2.0 TDI potrafi być bardzo oszczędny. Dla tych, którzy pokonują dużo kilometrów w trasie to najlepsze rozwiązanie.

Używane Audi Q5 II (FY) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo ładna stylistyka w wielu wersjach wyposażenia”.

„Nieźle wykonane wnętrze ze świetnym doborem materiałów”.

„Szeroki wybór jednostek napędowych, oszczędne i dynamiczne silniki Diesla”.

„Bardzo przyjemne prowadzenie, również w bazowych wersjach silnikowych.”

 Wady 

„Ładne wnętrze, które szpeci wystający z deski rozdzielczej ekran”.

„W egzemplarzach z dużym przebiegiem wnętrze może trzeszczeć”.

„Bardzo drogie i czasami bezsensowne odmiany SQ5”.

„Trochę mało miejsca nad głową z tyłu Spodziewałem się większej przestronności”.

Używane Audi Q5 II (FY) – awaryjność, typowe usterki

Nie ma zbyt wielu znanych problemów z Audi Q5 II. To stosunkowo nowe auto i posiadacze nie skarżą się na poważne usterki, a jedynie na drobne, choć irytujące kłopoty z elektroniką, głównie systemem info-rozrywki. Problemy pojawiają się po podłączeniu urządzenia mobilnego tj. system często nie rozpoznaje urządzenia, gubi z nim połączenie, nie reaguje na polecenia itp. Pojawiają się również problemy z klimatyzacją, jak również spasowaniem elementów wnętrza – potrafi trzeszczeć na nierównościach w autach z większymi przebiegami. W wersjach z napędem quattro należy sprawdzić działanie systemu, czy przełączanie napędu jest płynne, jak również na działanie skrzyni biegów. Auta użytkowane głównie w mieście, przede wszystkim z silnikiem Diesla, mogą mieć problemy z zapychającym się filtrem DPF.

Audi SQ5 II - ekran
System w wersji przedliftingowej nie zawsze działa idealnie. Warto również sprawdzić stan i działanie napędu quattro.

Używane Audi Q5 II (FY) – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Audi Q5 II znajduje się między innymi przy mocowaniu przedniego prawego amortyzatora, jak również na podszybiu – w dolnym lewym rogu. Oprócz tego numer VIN znajdziemy na naklejce umieszczonej na słupku B pod drzwiami po stronie kierowcy.

Audi Q5 II - VIN

Używane Audi Q5 II (FY) – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 460 ogłoszeń dotyczących Audi Q5 II. Przykładowo model z 2017 roku z przebiegiem 40 000 kilometrów w wersji 2.0 TFSI quattro to koszt około 120 000 złotych. Za około 170 000 złotych znajdziemy odmianę 2.0 TDI quattro z przebiegiem 60 000 kilometrów. Za około 200 000 złotych znajdziemy wersję 45 TFSI mHEV z przebiegiem zaledwie 20 000 kilometrów.

Używane Audi Q5 II (FY) – podsumowanie

Audi Q5 II to klasyka gatunku w tym segmencie, która co prawda świetnie trzyma wartość, ale pozwala przebierać spośród ogromnej ilości propozycji w najróżniejszych wersjach, wariantach i konfiguracjach. Auto jest wygodne, dobrze wygląda, świetnie się prowadzi i ma mocne oraz oszczędne silniki. Warto jedynie uważać na egzemplarze sprowadzane z niejasną przeszłością i historią.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Audi:

Używane Audi Q5 8R (2008-2016) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 B9 (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Audi Q5 II - bok

Audi Q5 II (FY) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.466/189/165 cm
Rozstaw osi281 cm
Pojemność bagażnika550-1510 l
Audi Q5 II (FY) – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki benz.)
Silnik2.0 (40 TFSI)2.0 (45 TFSI)2.0 (50 TFSI e)2.0 (55 TFSI e)3.0 TFSI (SQ5)
Pojemność1984 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³2995 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz. + elektr.benz. + elektr.benz., turbo
Maks. moc190 KM245 KM299 KM367 KM354 KM
Maks. moment320 Nm370 Nm370 Nm370 Nm500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,1 s6,4 s6,1 s5,3 s5,4 s
Prędkość maks.220 km/h237 km/h239 km/h239 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,2 l/100 km7,5 l/100 km2.0 l/100 km2,0 l/100 km8,3 l/100 km
Audi Q5 II – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki Diesla)
Silnik2.0 (35 TDI)2.0 (40 TDI)3.0 TDI3.0 TDI (SQ5)
Pojemność1968 cm³1968 cm³2967 cm³2967 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc163 KM190 KM286 KM347 KM
Maks. moment400 Nm400 Nm620 Nm700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s8,1 s5,8 s5,1 s
Prędkość maks.211 km/h218 km/h237 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,6 l/100 km6,2 l/100 km6,8 l/100 km

Używane Audi Q5 II – galeria

2 KOMENTARZE

  1. Nie napisaliście ile litrów tzw. dolewek oleju na 1000km trzeba stosować, aby nie zatrzeć silnika TFSI? wg. książki serwisiwej z poprzednej wersji,,1L/1000km. jest w pełni dopuszczalny i normalny….

  2. Trzeba było dodać jeszcze że nowe auta robione są z plasteliny. Wymiana pompy wody bo się rozszczelniła przy przebiegu 39000 tyś km. Coś nie do zaakceptowania w stosunku do ceny zakupu 268tys zł. A wymiana wiąże się z robotą rozrządu niestety. Serwis koszt 5300zl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj