Toyota Urban Cruiser to model, który kompletnie nie zyskał popularności i dość szybko opuścił rynek. To szkoda, bowiem w dzisiejszych czasach takie auto miałoby szansę na sukces. Jakie są opinie o tym modelu?
Toyota Urban Cruiser wydawała się genialnym pomysłem – niewielkie auto miejskie z napędem na cztery koła, z praktycznym wnętrzem i oszczędnymi silnikami. To mogła być idealna propozycja dla aktywnej rodziny, która większość czasu spędzała w mieście, ale okazjonalnie chciała wyrwać się z betonowej dżungli i udać się na działkę, do lasu itp. – czyli tam, gdzie mógł się przydać napęd na cztery koła. Niestety, podobnie jak wiele innych modeli, Urban Cruiser wyprzedzał swoje czasy i wtedy nie zyskał aprobaty. Wtedy był to dla producenta problem, ale dziś taka kolej rzeczy może być zaletą dla potencjalnych kupujących, którzy szukają nietuzinkowego auta na rynku wtórnym.
Używana Toyota Urban Cruiser – wymiary, nadwozie
Jeszcze kilkanaście lat temu jazda samochodem z napędem na cztery koła po mieście była uznawana za przejaw przesady i fanaberii, ale dziś bardzo wielu kierowców świadomie się na to decyduje, chcąc mieć auto uniwersalne, bezpieczne i mobilne nawet w trudnych warunkach pogodowych. Mniejszy niż RAV4 i pozbawiony pretensji do jazdy terenowej Urban Cruiser wydawał się intrygującą perspektywą w segmencie subkompaktowych pojazdów z napędem 4×4. Prezentował się bardzo dobrze, a w odpowiedniej wersji mógł nawet przyciągać spojrzenia. Odrobinę muskularna sylwetka, napompowane nadkola i krótka maska, a do tego niemal pozioma dolna linia okien i szeroki słupek C z pionowo poprowadzoną linią klapy bagażnika. Urban Cruiser nawet dziś prezentuje się dobrze, choć w latach produkcji wzbudzał raczej mieszane uczucia – dla wielu fanów Toyoty był zbyt ekstrawagancki. Model ten mierzy 3930 mm długości, 1725 mm szerokości i 1525 mm wysokości. Rozstaw osi to 2460 mm.
Używana Toyota Urban Cruiser – wnętrze, bagażnik
Wewnątrz Urban Cruisera jest trochę więcej blasku niż w przypadku innych ówczesnych modeli Toyoty. Nowatorski zestaw wskaźników jest wzorowany na ekranie radaru i zawiera tarcze prędkościomierza i obrotomierza w tym samym okręgu, przy czym dodatkowe wyświetlacze są umieszczone po obu stronach. Wersja 2WD jest wyposażona w system siedzeń Easy Flat Toyoty, który umożliwia przesuwanie, odchylanie i składanie siedzeń, ale obecność tunelu dla przekładni uniemożliwia wykorzystanie tej funkcji w modelach 4×4. Warto mieć to na uwadze podczas poszukiwań.
Standardowe wyposażenie Urban Cruisera obejmuje klimatyzację, 16-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane szyby, chowane lusterka boczne i sześciogłośnikowy zestaw stereo ze sterowaniem montowanym na kierownicy. Na rynku jest on pozycjonowany poniżej kompaktowych pojazdów z napędem 4×4, takich jak Toyota RAV4 i Nissan X-Trail. Miejsca jest zatem o wiele mniej, szczególnie na nogi z tyłu, ale jeśli ktoś nie oczekuje luksusów, będzie w pełni zadowolony. Bagażnik o pojemności 314 litrów nie jest zły, a tylne siedzenia dzielone w proporcji 60:40 zwiększają pojemność do 749 litrów po ich złożeniu. Ponownie warto pamiętać, że wersja z napędem na cztery koła ma nieco mniejszy kufer.
Używana Toyota Urban Cruiser – silniki
Oferta silnikowa jest skromna, ale zakres mocy do wyboru jest bardzo wąski. Początkowo w ofercie był silnik benzynowy 1.33 Dual VVT-i o mocy 100 KM i momencie obrotowym 132 Nm, który dość sprawnie radził sobie z tym autem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 12,5 sekundy, a prędkość maksymalna dobijała do 175 km/h. Potem pojawiła się jednostka 1.5 Dual VVT-i o mocy 111 KM, ale jest to jednostka bardzo rzadko spotykana w tym modelu. Jest także jeden silnik wysokoprężny 1.4 D-4D o mocy 90 KM i momencie obrotowym 205 Nm. Osiągi są nieco lepsze, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 11,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 175 km/h, a średnie spalanie to około 4,5 l/100 km.
Używana Toyota Urban Cruiser – opinie użytkowników
Zalety
„Sporo przestrzeni w kabinie jak na kompaktowe wymiary auta”.
„Wciąż miła dla oka, dość ciekawa stylistyka”.
„Wersje z napędem na cztery koła znacząco poprawiają trakcję i mobilność”.
„Bezproblemowa eksploatacja i dość oszczędne silniki”.
Wady
„Bardzo skromny wybór na rynku wtórnym”.
„Oferta silnikowa obejmuje w zasadzie tylko dwie jednostki napędowe”.
„Dość miękkie zawieszenie i bardzo lekki układ kierowniczy”.
„Wersje 4×4 mają znacznie mniejszy bagażnik i mniej miejsca z tyłu na nogi”.
Używana Toyota Urban Cruiser – awaryjność, typowe usterki
Toyota cieszy się zasłużoną reputacją marki niezawodnej, a Urban Cruiser został równie solidnie zaprojektowany jak każdy inny pojazd tej marki. Obydwa silniki zostały odpowiednio wcześniej przetestowane przez tysiące właścicieli Yarisów i Aurisów, więc przyszłego nabywcę nie spotka żadna niemiła niespodzianka. Układ zawieszenia jest prymitywny, ale solidny, a układ napędu na wszystkie koła nie wymaga specjalnych ingerencji czy serwisów. W związku z tym Urban Cruiser jest jednym z najbardziej niezawodnych małych samochodów na rynku i jedyną rzeczą, na którą trzeba uważać, jest to, czy poprzedni posiadacz modelu z napędem na wszystkie koła pozwolił sobie na nierozważną jazdę terenową. Łatwo jest uszkodzić układ wydechowy i konstrukcje podwozia samochodu, dlatego przed zakupem warto zajrzeć pod samochód, aby upewnić się, że nie został on bezlitośnie poobijany.
Używana Toyota Urban Cruiser – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Toyocie Urban Cruiser znajduje się na słupku przednich drzwi kierowcy lub pasażera, tuż pod zatrzaskiem drzwi, w formie czarnej naklejki. Numer VIN wytłoczony na nadwoziu znajduje się również pod prawym przednim fotelem pod plastikową klapką.
Używana Toyota Urban Cruiser – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 20 ogłoszeń dotyczących Toyoty Urban Cruiser. Przykładowo model z 2009 roku z silnikiem 1.33 Dual VVT-i i z przebiegiem 135 000 kilometrów to koszt około 20 000 złotych. Za około 30 000 złotych można znaleźć model z 20011 roku z przebiegiem 145 000 kilometrów i z silnikiem 1.4 D-4D o mocy 90 KM i napędem na cztery koła.
Używana Toyota Urban Cruiser – podsumowanie
Toyota Urban Cruiser to bardzo ciekawa propozycja dla tych, którzy chcieliby mieć niezawodne auto japońskiej marki, ale jednocześnie kusi ich nietypowa stylistyka i opcjonalny napęd na cztery koła. To niezawodny, praktyczny, dość komfortowy i oszczędny model, choć nie dający zbyt wiele satysfakcji podczas jazdy dla niewielkiej rodziny.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Toyotach:
Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie użytkowników
Używana Toyota Auris I (2007-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 393/172/152 cm |
Rozstaw osi | 246 cm |
Pojemność bagażnika | 314-749 l |
Silnik | 1.33 Dual VVT-i | 1.4 D-4D |
---|---|---|
Pojemność | 1329 cm³ | 1364 cm³ |
Paliwo | benzynowy | turbodiesel |
Maks. moc | 100 KM | 90 KM |
Maks. moment | 132 Nm | 205 Nm |
0-100 km/h | 12,5 s | 11,7 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 4,5 l/100 km |