Toyota Corolla to jedno z najpopularniejszych aut w segmencie C, a dziewiąta generacja do dziś cieszy się sporą popularnością. Szeroka oferta, kilka wersji do wyboru, niskie koszty eksploatacji. Jakie są opinie o tym modelu?
Toyota Corolla, czyli konwencjonalny, niewielki samochód z napędem na przednie koła, była dostępna jako czterodrzwiowy sedan, trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, a nawet niewielkie kombi, co czyniło ją atrakcyjną opcją dla nabywców małych samochodów, niezależnie od ich potrzeb i pragnień. Fakt, nie jest to propozycja dla szukających emocji i poklasku, choć odmiana T-Sport (oraz limitowana T-Sport Compressor) to ciekawy i pożądany kąsek dla kolekcjonerów. Jedno auto, a tyle możliwości, a to wszystko w rozsądnej cenie. Poznajmy bliżej to z pozoru nudne auto kompaktowe.

Używana Toyota Corolla IX (E12) – wymiary, nadwozie
Toyota Corolla dziewiątej generacji nie jest autem, które zwróci na siebie uwagę na ulicy, ale z drugiej strony stylistyka wciąż wydaje się świeża i przyjemna dla oka. Najczęściej spotykana będzie oczywiście odmiana 5-drzwiowa, oferująca odpowiednią równowagę pomiędzy gabarytami a wymiarem praktycznym, choć na rynku znajdziemy również wersję 3-drzwiową, kompaktowe kombi oraz sedana. Przód we wszystkich wersjach zdominowany jest przez duże klosze lamp, które nachodzą na nadkola i mają charakterystyczną „łezkę” w dolnej części. Grill jest wąski i subtelny, podobnie jak zderzak z niewielkim wlotem powietrza, światłami przeciwmgielnymi i czarnymi listwami. Linia boczna jest bardzo poprawna i widać, że stylistom bardziej zależało na przestrzeni w środku, niż sportowej sylwetce. Światła tylne z kolei przywodzą na myśl te, które Toyota zastosowała w ówczesnym modelu Avensis. Wymiary Toyoty Corolli IX w wersji 5-drzwiowej to 4180 mm długości, 1710 mm szerokości i 1470 mm wysokości. Rozstaw osi to 2600 mm.

Używana Toyota Corolla IX (E12) – wnętrze, bagażnik
Wnętrze również zaskakuje prostotą, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Ergonomia jest bez zarzutu, rozmieszczenie wszystkich elementów sterujących jest wzorowe, a jakość materiałów zaskakująco poprawna. Jest szaro, trochę smutno, ale jeśli ktoś szuka auta solidnego i praktycznego, na pewno doceni tą prostotę formy i treści. Będąc większą od poprzedniego modelu i z wyższym nadwoziem, kabina nowej Corolli jest przestronna; pasażerowie siedzą bardziej wyprostowani, zapewniając sobie przyzwoitą przestrzeń na nogi z przodu i z tyłu. Teoretycznie Corolla IX może pomieścić pięć osób, ale umieszczenie trzech osób na kanapie z tyłu jest raczej rozwiązaniem chwilowym i na krótki dystans.
Sedan może poszczycić się sporym bagażnikiem, klapa zapewnia większą elastyczność dzięki składanemu tylnemu siedzeniu, a kombi wyróżnia się przede wszystkim pudełkowatym kształtem. Najpopularniejszy jest oczywiście hatchback w wersji 5-drzwiowej, choć osoby bez rodziny mogą pokusić się o nieco mniej praktyczną, ale zgrabniejszą wersję 3-drziwową. Jeśli chodzi o pojemność przestrzeni bagażowej, wersja 5-drzwiowa oferuje 289 litrów przestrzeni w standardowej konfiguracji oparć kanapy oraz 960 litrów po jej złożeniu. Do Corolli kombi wejdzie 402 l pakunków (z możliwością powiększenia do 1480 l), natomiast do sedana – 437 l.
Używana Toyota Corolla IX (E12) – silniki
Oferta silnikowa jest przyzwoita, ale zakres mocy do wyboru jest raczej wąski, z wyjątkiem rzadko spotykanej wersji T-Sport z silnikiem 1.8 16V o mocy 192 KM i momencie obrotowym 180 Nm. Auto w tej odmianie jest naprawdę dynamiczne i daje sporo frajdy, choć wygląda zaskakująco normalnie. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 7,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Średnie spalanie? Przyzwoite 8,3 l/100 km. Zejdźmy jednak na ziemię do bazowej jednostki 1.4 16V o mocy 97 KM i momencie obrotowym 130 Nm. Zaskakująco, nawet ta jednostka daje sobie radę, a jeśli ktoś nie planuje częstych wycieczek z całą rodziną, powinna w zupełności wystarczyć oferując sprint do setki w 12 sekund, prędkość maksymalną 185 km/h i średnie spalanie 6,7 l/100 km. Nieco więcej werwy funduje kierowcy jednostka 1.6 16V o mocy 110 KM i momencie obrotowym 150 Nm. Tutaj przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10 sekund, a prędkość maksymalna to 190 km/h. Średnie spalanie to 7 l/100 km.

Paleta silników wysokoprężnych obejmuje silnik 1.4 D-4D o mocy 90 KM oraz silnik 2.0 D-4D o mocy od 90 do 116 KM (w zależności od rocznika). Topowa wersja generuje 116 KM oraz 280 Nm momentu obrotowego i świetnie sprawdzi się w dojazdach na dłuższych dystansach. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 sekundy, prędkość maksymalna to 185 km/h a średnie spalanie to całkiem niezłe 5,6 l/100 km.

Używana Toyota Corolla IX (E12) – opinie użytkowników
Zalety
„Sporo przestrzeni w kabinie jak na kompaktowe wymiary auta”.
„Wciąż miła dla oka, konserwatywna stylistyka”.
„Sporo wersji i wariantów do wyboru, w tym cztery wersje nadwoziowe”.
„Bezproblemowa eksploatacja i dość oszczędne silniki”.
Wady
„Brak mocnych wersji napędowych z wyjątkiem rzadko dostępnej T-Sport”.
„Należy sprawdzać wyeksploatowane wersje z silnikami Diesla”.
„Dość miękkie zawieszenie i bardzo lekki układ kierowniczy”.
„Egzemplarze z pewną historią i rozsądnym przebiegiem mogą być kosztowne”.
Używana Toyota Corolla IX (E12) – awaryjność, typowe usterki
Toyota cieszy się zasłużoną reputacją marki niezawodnej, a Corolla została równie solidnie zaprojektowana i dobrze zbudowana, jak wiele innych modeli tej marki. Nie oznacza to, że nic się nie dzieje lub nie pójdzie źle. Wręcz przeciwnie, bowiem wiele egzemplarzy w ofertach ma na liczniku sporo ponad 300 000 kilometrów, a to wiąże się z koniecznością dokonywania pierwszych, zazwyczaj poważnych i kosztownych napraw. Mając to na uwadze, ważne jest, aby rozejrzeć się i poszukać samochodu z możliwie niskim przebiegiem, w doskonałej kondycji i serwisowanego jak należy. To może się oczywiście wiązać z dłuższymi poszukiwaniami i/lub wyższą ceną, ale warto się poświęcić i dobrze prześwietlić każdy model. Chociaż reputacja Toyoty w zakresie niezawodności jest ogólnie nienaganna, Corolla była również przedmiotem licznych wycofań. Najbardziej niepokojące wycofanie dotyczyło napełniaczy poduszek powietrznych, które mogą działać nieprawidłowo w razie wypadku. Inny dotyczy wyłącznika reflektorów, który może ulec awarii i uniemożliwić działanie reflektorów. Aby upewnić się, że wykonano odpowiednie poprawki, należy skontaktować się z najbliższym dealerem Toyoty.

Używana Toyota Corolla IX (E12) – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Toyocie Corolli IX znajduje się na środkowej części przegrody czołowej (wytłoczony trwale na nadwoziu) oraz na słupku B po lewej stronie (tabliczka z numerem pod drzwiami kierowcy).
Używana Toyota Corolla IX (E12) – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 170 ogłoszeń dotyczących Toyoty Corolli IX. Przykładowo model z 2006 roku z silnikiem 1.6 o mocy 110 KM i z przebiegiem 138 000 kilometrów to koszt około 13 000 złotych. Za około 11 000 złotych można znaleźć model z 2006 roku z przebiegiem 245 000 kilometrów i z silnikiem 1.4 D-4D o mocy 90 KM.
Używana Toyota Corolla IX (E12) – podsumowanie
Toyota Corolla IX (E12) to praktycznie klasyka gatunku w tym segmencie, roczniku i przedziale cenowym. Niezawodna, prosta, praktyczna, dość komfortowa i oszczędna, choć nie dająca zbyt wiele satysfakcji podczas jazdy. Jest co prawda wersja sportowa, ale dla poszukiwaczy emocji jest wiele innych modeli w tej cenie.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Toyotach:
Używana Toyota Corolla X (2007-2013) – opinie użytkowników
Używana Toyota Auris I (2007-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 418/171/147 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Pojemność bagażnika | htb 289-960 l, kmb 402-1480 l, sed 437 l |
Silnik | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.8 16V T-Sport | 1.4 D-4D | 2.0 D-4D |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 1364 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 97 KM | 110 KM | 192 KM | 90 KM | 116 KM |
Maks. moment | 130 Nm | 150 Nm | 180 Nm | 190 Nm | 280 Nm |
0-100 km/h | 12 s | 10,2 s | 7,4 s | 13,3 s | 10,6 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 190 km/h | 225 km/h | 180 km/h | 185 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 7,0 l/100 km | 8,3 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,6 l/100 km |