Hit Toyoty na dobre rozgościł się na rynku wtórnym. W jakiej wersji warto kupić używaną Toyotę C-HR I – benzynowej, czy hybrydowej?
Jeśli trzeba podać przykład SUV-a, który mimo ograniczonej funkcjonalności i wysokiej ceny zdobył w Polsce ogromną popularność, z pewnością będzie to BMW X6 oraz Toyota C-HR. To typowi reprezentanci SUV-ów coupe, choć w przypadku BMW agresywna stylizacja przynajmniej idzie w parze z ponadprzeciętnymi osiągami. Ta kwestia w C-HRze schodzi na drugi plan. Auto stało się dynamiczne dopiero po liftingu (2019 r.), gdy w ofercie pojawiła się aż 184-konna hybryda. Wcześniej użytkownicy mogli liczyć jedynie na wersje o mocy 116/122 KM. Ale to niewielka strata, ponieważ miękkie zawieszenie i charakterystyka układu hybrydowego i tak nie nastrajają do szybkiej jazdy. Poza nietuzinkowym wyglądem, Toyota C-HR oferuje przy tym niezłe wykończenie w środku, całkiem przestronne wnętrze i bogate wyposażenie. Potrafi być też oszczędna, choć to ze względów oczywistych domena hybryd.
Czy używaną Toyotę C-HR I lepiej kupić z silnikiem benzynowym, czy może zdecydować się na hybrydę? Jak te auta spisują się od niemałego już czasu od debiutu? Zobaczmy, co znajdziemy pod maskami tych aut.
Używana Toyota C-HR I – silniki benzynowe
- 1.2 Turbo (116 KM)
W Toyocie C-HR nigdy nie montowano diesli, ale dostępny był silnik benzynowy. Oferowano go jednak tylko do liftingu (w latach 2016-2019). Mowa o rozwijającym 116 KM 1.2 Turbo, który stanowi autorską konstrukcję Toyoty – trafiał także do drugiej generacji Aurisa i 12. wcielenia Corolli. Mimo względnie przeciętnej mocy nie jest on ospałą jednostką napędową, a dość żywiołową (wyposażoną w system zmiennych faz rozrządu VVT-i) i przyjemnie pracującą (ma 4 cylindry). Właściciele twierdzą, że w cyklu mieszanym spala ok. 7 l/100 km, co jest niezłym wynikiem (C-HR to przecież kompaktowy SUV), ale dość przeciętnym na tle montowanych w tym modelu hybryd. Z uwagi na obecność bezpośredniego wtrysku paliwa montaż LPG nie jest do niego zalecany. Napęd rozrządu stanowi łańcuch, który w niektórych egzemplarzach potrafił się rozciągać. Pojawiają się też doniesienia (sporadyczne, ale jednak) o awariach pomp paliwa i cewek zapłonowych. Plusem wersji benzynowej jest możliwość wyboru skrzyni biegów (albo ręczna z 6 przełożeniami, albo bezstopniowa) i napędzanych osi (tylko przednia lub 4×4).

Silnik | 1.2 Turbo | 1.2 Turbo (4×4) |
---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1197 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. Moc (łączna) | 116 KM | 116 KM |
Maks. moment | 185 Nm | 185 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 11,4 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Używana Toyota C-HR I – wersje hybrydowe
- 1.8 Hybrid (122 KM)
- 2.0 Hybrid (184 KM)
Jak przystało na Toyotę, głównym motorem napędowym sprzedaży były odmiany hybrydowe. W C-HRze oferowano dwie, z czego tylko jedną przez cały okres produkcji. Mowa o wariancie 1.8 Hybrid (122 KM), wykorzystywanym również w czwartej generacji Priusa. W 2019 roku ofertę uzupełniła wersja 2.0 Hybrid. Był to ważny moment w historii modelu, bowiem dopiero wtedy użytkownicy otrzymali rewelacyjne połączenie niewielkiego spalania z ponadprzeciętnymi osiągami. Wszystko za sprawą dużej mocy układu (184 KM) i sporej dawki momentu obrotowego od silnika elektrycznego (202 Nm). Mocniejszy wariant jest godny zainteresowania z uwagi na… podobne spalanie jak odmiana 1.8 Hybrid (ok. 5-5,5 l/100 km w cyklu mieszanym), choć z uwagi na młody wiek jest od niego sporo droższy. Warto podkreślić, że hybrydy oferowano tylko z przednim napędem i przekładnią planetarną e-CVT.
W hybrydach Toyoty zamontowane są niewielkie baterie umożliwiające przejechanie w trybie zeroemisyjnym ok. 2-3 km. W C-HRach rzadko słyszy się o ich usterkach, ale nie można wykluczać konieczności regeneracji, gdy auto skończy ok. 10 lat (lub było mało jeżdżone). Wyspecjalizowane zakłady przeprowadzają kompleksowe regeneracje baterii za ok. 3-4 tys. zł. Część spalinowa również jest niezawodna, gdyż stanowią ją wolnossące, niewysilone silniki. Możliwe awarie tyczą się wyświetlania błędów układu hybrydowego i przechodzenia go w tryb awaryjny. W hybrydowym C-HR warto kontrolować stan akumulatora 12V, gdyż jego rozładowanie może doprowadzić do braku możliwości uruchomienia auta.


Silnik | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid |
---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1987 cm³ |
Paliwo | benz. + elektr. | benz. + elektr. |
Maks. moc (łączna) | 98+72 (122) KM | 152+109 (184) KM |
Maks. moment | 142+163 Nm | 190+202 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,9 l/100 km | 4,0 l/100 km |
Używana Toyota C-HR I – który silnik wybrać?
Godna polecenia jest zarówno wersja benzynowa, jak i obydwie hybrydy. Zelektryfikowane napędy ujmują płynnością pracy i niskim spalaniem, a przy tym jest w nich niewiele „do popsucia się” – przynajmniej dopóki samochód nie wejdzie w wiek kilkunastoletni. Turbodoładowana jednostka benzynowa nie ma opinii „jednorazówki”, dlatego nie ma żadnych podstaw, by ją skreślać.