Kia Picanto I

O ograniczonej popularności Picanto I być może zdecydowały uprzedzenia do marki Kia. Tymczasem ten model dobrze znosi trudną eksploatację miejską. Oto opinie o używanej Kii Picanto I.

W 2004 r. Kia nie miała najlepszej opinii wśród polskich odbiorców: kojarzyła się raczej z topornymi i rdzewiejącymi modelami z lat 90. Wprowadzone w tym roku do sprzedaży Picanto I było jednym z samochodów, które zmieniło to niezbyt pozytywne postrzeganie marki w oczach Polaków. Koreański reprezentant segmentu mini w standardzie oferował 5-drzwiowe nadwozie, a od 2005 r. także możliwość zestawienia z niewielkim silnikiem wysokoprężnym. Wnętrza Picanto nie urządzono co prawda z polotem, lecz nadrabiało ono porządnym, jak na tą klasę aut, wykończeniem bez widocznych wszędzie oszczędności. W lepszych wersjach zadbano o dobór niezbędnych opcji wyposażenia, niemniej na rynku wtórnym nie brakuje samochodów bez wspomagania kierownicy i elektrycznych szyb, o klimatyzacji nie wspominając. Miejskie Kie miały nawet swój niemały epizod w rozgrywkach sportowych, bowiem regularnie ścigały się w zawodach Picanto Lotos Cup, przemianowanych później na Kia Lotos Cup. Startowały w nich seryjne samochody, które nieźle znosiły trudy rabunkowej jazdy po torze. To dowodzi wysokiego poziomu dopracowania konstrukcji Picanto I i ogromu pracy, jaki włożono w zbudowanie tego modelu.

NASZ SKLEP
Kia Picanto I
Z jednej strony dzięki wysokiemu prześwitowi Picanto dobrze czuje się na gorszych jakościowo drogach lub wręcz w lekkim terenie. Z drugiej jednak twarde zawieszenie słabo filtruje nierówności i przenosi na kabinę sporo wibracji.

Jeśli na wstępie nie będziemy zbyt wiele oczekiwać od kilkunastoletniego samochodu segmentu mini, Kia Picanto I może w wielu aspektach pozytywnie zaskoczyć (np. w kwestii zużycia paliwa czy przestronności wnętrza). Ile trzeba wydać na miejską Kię z drugiej ręki? Lepiej wybrać model benzynowy czy z dieslem? Oto opinie o używanej Kii Picanto I.

Kia Picanto I
Auta po liftingu (2008 r.) poznamy po okrągłych przednich reflektorach. Sporo zmian zastosowano również we wnętrzu i na liście wyposażenia standardowego/opcjonalnego.

Używana Kia Picanto I – wnętrze

Deska Picanto przypomina zminiaturyzowaną wersję kokpitu z auta kompaktowego. Mamy zatem rozbudowany system wentylacji (w niektórych samochodach miejskich brakuje chociażby nawiewów pośrodku deski), konsolę środkową zwróconą w stronę kierowcy, dwa uchwyty na napoje i klasyczną obsługę przy użyciu przycisków. Po liftingu odświeżono kokpit i dodano nowe opcje wyposażenia, np. niedostępną wcześniej automatyczną klimatyzację. Do wykończenia użyto tworzyw o twardej fakturze, zmontowanych na niezłym poziomie. Plus za pełne obudowanie boczków drzwi.

Po 3,5-metrowym samochodzie można się spodziewać bardziej wnętrza typu 2+2 niż w pełni 4-osobowego. Tymczasem Picanto bliżej do tej drugiej opcji, zwłaszcza że niektóre egzemplarze homologowano nawet na 5 osób. W dodatku wszystkie auta mają 5 drzwi ułatwiające dostęp na kanapę. Bez wyrzeczeń zmieszczą się tam dwie dorosłe osoby i odbędą komfortową podróż, pod warunkiem że nie będzie ona zbyt daleka. Wysokie umiejscowienie siedziska i niski tunel środkowy sprzyjają odpowiedniemu ulokowaniu nóg. Nie brakuje też miejsca na głowy (Picanto ma prawie 1,5 m wysokości). Kierowcy może nieco przeszkadzać krótkie siedzisko fotela. Plus za regulację pasów w pierwszym rzędzie. Na niezłych warunkach podróżowania we wnętrzu „dostało się” bagażnikowi, który mieści skromne 157 l z możliwością powiększenia do 868 l (ze schodkiem powstałym po złożeniu oparć kanapy).

Używana Kia Picanto I – silniki

Benzynowe silniki Picanto I są do siebie bardzo podobne pod względem budowy i parametrów. Montowano dwie konstrukcje R4 z trzema zaworami na cylinder, paskiem rozrządu i wtryskiem wielopunktowym: 1.0/62 KM oraz 1.1/65 KM. Obydwa nie generują nawet 100 Nm momentu obrotowego, zatem ich dynamika mieści się najwyżej w akceptowalnych normach. Potrafią za to być oszczędne, spalając ok. 6 l/100 km w jeździe miejskiej. Nie ma też jakichkolwiek przeciwwskazań do założenia instalacji gazowej. W latach 2005-2008 sprzedawano Picanto I z turbodieslem 1.1 CRDi o mocy 75 KM. To dla odmiany konstrukcja 3-cylindrowa z łańcuchem rozrządu i wtryskiem common rail. Nigdy nie doczekała się montażu filtra cząstek stałych czy dwumasowego koła zamachowego, w turbosprężarce z kolei nie zastosowano zmiennej geometrii łopatek. Małego diesla warto rozważyć dla odrobinę lepszych osiągów na drogach szybkiego ruchu. Pod względem zużycia paliwa nie będzie szczególnie opłacalny na tle silnika benzynowego z LPG. We wszystkich Kiach ze skrzyniami ręcznymi przewidziano przekładnie 5-biegowe. Dla benzynowego 1.1 przewidywano możliwość zestawienia z 4-stopniową skrzynią zautomatyzowaną.

Kia Picanto I silnik
Niezła kultura pracy i oszczędny charakter skłaniają do zakupu Picanto z benzynowym silnikiem. Inna sprawa, że na rynku wtórnym diesle praktycznie nie występują, więc potencjalni użytkownicy są wręcz na nie skazani.

Używana Kia Picanto I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dobry system wentylacji jak na tego typu auto. Plus za kratki pośrodku deski rozdzielczej”

„Świetne przeszklenie nadwozia, duże lusterka. Manewrowanie to sama przyjemność”

„Kierowcy nie brakuje nigdzie miejsca. W Picanto siedzi się jak w większym samochodzie”

„Picanto ma już swoje lata, a do tej pory ciężko znaleźć na nim rdzę. Ma wymiar raczej punktowy”

 Wady 

„Wyciszenie marne: od 100 km/h jest już głośno. W trasie trudno wytrzymać od hałasu”

„Sztywno zestrojone zawieszenie nie lubi gorszych nawierzchni: słychać postukiwania i czuć wibracje”

„Bagażnik ma wymiar symboliczny. Nawet wakacyjny ekwipunek dla 2 osób wymagał złożenia kanapy”

„Biegi raz wchodzą, raz wymagają ponownego wrzucenia. Najgorzej jest z wstecznym”

Używana Kia Picanto I – awaryjność, typowe usterki

Jeśli w silnikach regularnie wymieniano olej, a w jednostkach benzynowych nie odkładano w czasie wymiany rozrządu, raczej można się nastawić na bezproblemową eksploatację. Zdarzają się co najwyżej awarie cewek zapłonowych, koła pasowego rozrządu lub sprzęgła (wskutek jazdy wyłącznie po mieście). Picanto zazwyczaj wymagają napraw zawieszenia (m.in. wymiany sworzni wahaczy), wymiany płynu w przekładni kierowniczej lub ingerencji elektryka: w tych autach często przepalają się bezpieczniki. Trwałością nie grzeszą też łożyska kół. Mimo niezłego zabezpieczenia antykorozyjnego w najstarszych autach warto zwrócić uwagę na postęp rdzy, osiadającej głównie na podwoziu i układzie wydechowym.

Kia Picanto I skrzynia biegów
Na utrudnione wybieranie biegów (szczególnie wstecznego) niewiele da się poradzić. Haczące skrzynie montowano zresztą do wielu modeli z najniższego segmentu rynkowego.

Używana Kia Picanto I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na naklejce w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).

Kia Picanto I numer VIN

Używana Kia Picanto I – sytuacja rynkowa, ceny

Budżet na Picanto I otwiera kwota 6 tys. zł. Do 8 tys. zł znajdziemy niezbyt przyciągające oko samochody, ale z deklarowanymi przebiegami poniżej 200 tys. km. Za 8-10 tys. zł mamy już pełen przekrój pomiędzy zadbanymi „przedliftami” a pierwszymi egzemplarzami po liftingu. Ładne „polifty” wystawiane są za 12-13 tys. zł, sporadycznie do 15 tys. zł. Większość Kii napędza benzynowy 1.1.

Używana Kia Picanto I – podsumowanie

Udany, choć nie wyróżniający się samochód, w którym przydałby się odrobinę mocniejszy silnik benzynowy. Picanto I mieści się w gronie aut o najniższych kosztach utrzymania, dlatego polecamy ją osobom liczącym każdy grosz lub poszukującym swojego pierwszego samochodu. Odrzućmy jednak na bok oferty aut z zerowym wyposażeniem.

Redakcja poleca artykuły o innych używanych Kiach:

Używana Kia Picanto II (2011-2017) – opinie użytkowników

Używana Kia Cee’d I (2006-2012) – opinie użytkowników

Kia Picanto I

Kia Picanto I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.350/160/148 cm
Rozstaw osi237 cm
Pojemność bagażnika157-868 l
Kia Picanto I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.0 12V1.1 12V1.1 CRDi
Pojemność999 cm³1086 cm³1120 cm³
Paliwobenz.benz.turbodiesel
Maks. moc62 KM65 KM75 KM
Maks. moment89 Nm97 Nm153 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,8 s15,1 s16,0 s
Prędkość maks.150 km/h154 km/h162 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km5,0 l/100 km4,2 l/100 km

Używana Kia Picanto I – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj