Test opon zimowych 2018 205 55 R16 - otwierające

Tym razem do walki o tytuł najlepszej „zimówki” staje pięć opon segmentu premium i trzy budżetowe. Czy wysoka cena faktycznie odzwierciedla poziom oferowanego bezpieczeństwa? Odpowiedź w poniższym teście opon zimowych do samochodu kompaktowego (rozmiar 205/55 R16).

W tym teście opon zimowych, wyczerpującym próbom poddano ogumienie ośmiu producentów. Znalazły się wśród nich produkty tak uznanych producentów jak Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear i Michelin, ale również trzy tańsze alternatywy: Dębica, Kleber oraz Nexen. Swoim rozmiarem – 205/55 R16 – doskonale pasują do najpopularniejszych samochodów kompaktowych, takich jak Audi A3, Citroen C4, Opel Astra, Skoda Octavia czy Volkswagen Golf.

Test 8 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

Opony testowano na profesjonalnym torze w południowej Szwajcarii. Pomiary sporządzano podczas godzin nocnych, by wyeliminować wpływ słońca na stabilność parametrów śniegu. Każdy parametr zmierzono przynajmniej siedmiokrotnie dla każdego kompletu opon oraz wykonano pomiary referencyjne, mające ograniczyć ryzyko błędu warunków otoczenia. Z uwagi na coraz łagodniejsze zimy w naszym kraju, nie można było pominąć przetestowania opon na mokrym i suchym asfalcie, bo najprawdopodobniej będą użytkowane także w takich warunkach. Te pomiary wykonano na równie uznanym obiekcie w centralnych Niemczech, wyposażonym we właściwą aparaturę pomiarową i systemy zraszania asfaltu.

Zobacz także: inny test opon zimowych w tym samym rozmiarze oraz zestawienie opon zimowych sporządzone przez niemiecki ADAC

Producent, modelSegmentKraj produkcji
Bridgestone Blizzak LM 001premiumPolska
Continental WinterContact TS 860premiumSłowacja
Dębica Frigo HP2budżetowyNiemcy
Dunlop Winter Sport 5premiumNiemcy
Goodyear Ultra Grip 9premiumSłowenia
Kleber Krisalp HP3budżetowyPolska
Michelin Alpin 5premiumHiszpania
Nexen Winguard Snow’G WH2budżetowyKorea

Oto jak prezentowały się poszczególne opony podczas pomiarów w trzech różnych warunkach drogowych.

Pomiary na śniegu

Zaskakująco dobrze wypadło ogumienie Klebera. Ta wytwarzana w Polsce niedroga opona przegoniła rywali we wszystkich parametrach na śniegu, a szczególnie dobrze wypadła w jeździe na czas po zaśnieżonym torze. Nieźle spisały się także produkty koncernu Goodyear, czyli Dunlop i Dębica. Zaśnieżone drogi nie są mocną stroną Bridgestone’a i Michelina – te opony przeważnie zajmowały ostatnie lokaty. Nie oznacza to jednak, że nie nadają się do zimowej eksploatacji.

 Hamowanie
 z 40 km/h
Trakcja bez ASRPrzyspieszanie 
do 20 km/h z ASR
Jazda na czas
Bridgestone17,6 m347,0 daN0,2100 g89,8 s
Continental16,9 m368,2 daN0,2180 g86,8 s
Dębica17,0 m373,4 daN0,2182 g87,1 s
Dunlop16,8 m371,6 daN0,2174 g86,8 s
Goodyear17,0 m370,8 daN0,2164 g88,4 s
Kleber16,5 m375,8 daN0,2186 g85,0 s
Michelin17,5 m361,9 daN0,2108 g88,5 s
Nexen17,0 m358,4 daN0,2104 g87,6 s
Test opon zimowych 2018 205 55 R16 - hamowanie na śniegu
Kleber na zaśnieżonym asfalcie nie dał szans rywalom. Samochód z tymi oponami zatrzymał się najbliżej i uzyskał najlepszy czas przejazdu po torze.

Pomiary na deszczu

Swoją przewagę pokazuje tutaj Continental, który zapewnia najkrótszą drogę hamowania i osiągnął najszybszy czas po zroszonym torze. W pomiarach aquaplaningu wzdłużnego, czyli poślizgu wodnego na prostej nawierzchni, wyprzedził go Michelin, a poprzecznego (poślizg w zakręcie) – także Goodyear i Dunlop. Ponownie nie popisało się tutaj ogumienie marki Bridgestone, ale jeszcze gorzej od niego wypadł Nexen. Ta opona szczególnie nie sprawdza się podczas pokonywania mokrych zakrętów.

 Hamowanie ze 100 km/hAquaplaning wzdłużnyAquaplaning poprzecznyJazda 
po okręgu
Jazda 
na czas
Bridgestone56,1 m74,1 km/h2,56 m/s²0,677 g92,2 s
Continental49,8 m78,5 km/h3,09 m/s²0,678 g89,4 s
Dębica54,6 m69,3 km/h3,01 m/s²0,676 g94,9 s
Dunlop52,5 m75,0 km/h3,58 m/s²0,670 g92,1 s
Goodyear51,9 m77,9 km/h3,32 m/s²0,656 g89,7 s
Kleber55,4 m75,3 km/h2,94 m/s²0,649 g92,7 s
Michelin55,9 m78,6 km/h3,51 m/s²0,644 g92,1 s
Nexen51,8 m67,4 km/h1,83 m/s²0,640 g92,7 s
Test opon zimowych 2018 205 55 R16 - jazda po mokrym
Jazdę po torze przeprowadzono po nawodnieniu go warstwą 1 mm wody. W pomiarach aquaplaningu głębokość zwiększono do 9 mm.

Pomiary na suchym

Poza drogą hamowania i pomiarem czasu przejazdu po torze, badając opony na suchym asfalcie skupiono się również na głośności (w środku i na zewnątrz), komforcie jazdy i generowanych oporach toczenia (te sprawdzono na stanowisku laboratoryjnym). W trzech na sześć kategorii ponownie zwyciężył Continental, który dał się poznać jako opona przewidywalna i gładko wybierająca nierówności. Jego główni rywali – Michelin, Goodyear i Bridgestone – wypadły raczej średnio, choć różnice między nimi trudno uznać za znaczące. Najgorzej na suchym asfalcie „czuje się” Dębica, Kleber oraz Nexen.

 Hamowanie ze 100 km/hJazda 
na czas
Głośność zewn. 
(50/80 km/h)
Opory toczeniaWłasności jezdneKomfort jazdy
Bridgestone45,6 m52,8 s65,3/72,3 dB0,8296,531 pkt7,0 pkt
Continental44,9 m52,4 s65,7/72,2 dB0,8367,375 pkt7,5 pkt
Dębica48,2 m53,4 s65,9/74,7 dB0,8456,000 pkt6,5 pkt
Dunlop47,0 m53,3 s65,5/72,5 dB0,8436,750 pkt7,0 pkt
Goodyear46,9 m53,0 s65,4/72,3 dB0,8627,125 pkt7,0 pkt
Kleber46,8 m53,4 s64,8/72,0 dB0,9396,188 pkt6,5 pkt
Michelin46,5 m52,8 s66,6/73,9 dB0,9077,500 pkt7,0 pkt
Nexen45,4 m53,4 s64,7/72,1 dB1,0176,875 pkt6,5 pkt
Test opon zimowych 2018 205 55 R16 - jazda po suchym
Próby na suchej nawierzchni wykonał kierowca testowy ze sportowym doświadczeniem. Ocenił m.in. własności jezdne i komfort jazdy. Pomiary głośności z zewnątrz zmierzono odpowiednim urządzeniem.

Przeczytaj także: test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16

Continental Winter Contact TS 860 Miejsce 1 – Continental Winter Contact TS 860 
Cena za sztukę: 374 zł

Zasłużone zwycięstwo. Continental zachowuje się przewidywalnie niezależnie od warunków pogodowych, a jej „konikiem” jest mokra nawierzchnia. Kosztuje niemało, ale doskonale się sprawdzi podczas polskiej zimy.

Goodyear Ultra Grip 9 Miejsce 2 – Goodyear Ultra Grip 9 
Cena za sztukę: 353 zł

Bardzo dobra opona tylko nieznacznie ustępująca Continentalowi na każdym rodzaju nawierzchni (chociaż na suchym asfalcie nie tylko jemu). Zakup pozwala zaoszczędzić ok. 100 zł na komplecie.

Dunlop Winter Sport 5 Miejsce 3 – Dunlop Winter Sport 5 
Cena za sztukę: 362 zł

Na śniegu prezentuje podobny poziom jak Continental, ale cechuje się lekką podsterownością, przez co straciła punkty na mokrym i suchym asfalcie. Cenowo plasuje się pomiędzy zwycięzcą a  Goodyearem.

Michelin Alpin 5 Miejsce 4 – Michelin Alpin 5 
Cena za sztukę: 441 zł

Opona niezbyt pewnie zachowuje się na śniegu, ale na suchym prezentuje poziom godny lidera. Bardzo przyzwoite wyniki w aquaplaningu. Niestety, to za mało, by uzasadnić tak wysoką cenę.

Kleber Krisalp HP3 Miejsce 5 – Kleber Krisalp HP3 
Cena za sztukę: 303 zł

Absolutny lider zimowych zmagań. Kleber zdobył maksymalną ilość punktów i nie dał szans rywalom w żadnej dziedzinie. Niestety, w pozostałych warunkach plasował się raczej na końcowych miejscach.

Bridgestone Blizzak LM 001 Miejsce 6 – Bridgestone Blizzak LM 001 
Cena za sztukę: 321 zł

Najtańsze ogumienie segmentu premium zaliczyło porażkę podczas pomiarów na śniegu. Na zroszonym i suchym asfalcie było już lepiej, ale nadal daleko od ideału. Na plus wysoki komfort jazdy i niewielkie opory toczenia.

Dębica Frigo HP2 Miejsce 7 – Dębica Frigo HP2 
Cena za sztukę: 263 zł

Dębica zajęła drugie miejsce na śniegu, ale bardzo dużo straciła na suchym asfalcie: jest nie tylko głośna, ale i nieprzewidywalna w zakrętach. Na mokrym: tylko niewielka poprawa.

Nexen Winguard Snow'G WH2 Miejsce 8 – Nexen Winguard Snow’G WH2 
Cena za sztukę: 250 zł

Pomimo ostatniego miejsca trudno uznać Nexena za oponę niebezpieczną. Nie błyszczy w żadnej kategorii, ale przynajmniej jest najtańsza. Najlepiej poradził sobie na śniegu, gdzie wyprzedził Bridgestone’a i Michelina.

Podsumowanie

Żadnej z testowanych opon nie można jednoznacznie odradzić. Najbardziej wszechstronny jest oczywiście Continental, ale Goodyear i Dunlop są tylko nieznacznie od niego gorsi. Mało satysfakcjonująca lokata Michelina nie powinna budzić obaw, bowiem ogumienie Alpin 5 stopniowo jest wypierane przez następcę – Alpin 6. Kleber i Bridgestone to dwie największe niespodzianki, jednak pozytywnie zaskoczył tylko pierwszy z nich. Nexen co prawda przegrał, ale z bardzo mocną konkurencją.

 Producent, modelSuma punktów
1Continental Winter Contact TS 860296,4
2Goodyear Ultra Grip 9291,8
3Dunlop Winter Sport 5290,4
4Michelin Alpin 5287,7
5Kleber Krisalp HP3287,0
6Bridgestone Blizzak LM 001286,2
7Dębica Frigo HP2281,7
8Nexen Winguard Snow’G WH2281,5
Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

1 KOMENTARZ

  1. Nexen najcichsza z testowanych a mimo tego komfors oceniony najslabiej i opisana opona jako nie bszyszcaca a zadnej kategori ? jest najcichsza wiec jak to jest.
    Ta opona wygrala niemeicki test opon zimowych ADAC.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here