Dopracowane opony marek premium są nawet 2 razy droższe od produktów budżetowych z Azji. Czy wysoka cena ma swoje odzwierciedlenie w dobrej skuteczności w każdych warunkach drogowych? Oto test 7 opon zimowych w rozmiarze pasującym do aut kompaktowych.
Nie sztuką jest stworzyć oponę zimową, która zapewni bezpieczeństwo na zaśnieżonej drodze. Zwykle udaje się to osiągnąć nawet budżetowym producentom z Chin lub Korei, jednak parametry ich produktów bledną w oczach, gdy śnieg stopnieje i pojawi się deszcz, albo jezdnia jest całkowicie sucha. Dlatego okazyjne ceny budżetowych opon nie powinny nikogo zwieść, jeśli jako priorytet stawiamy bezpieczeństwo na drodze niezależnie od warunków atmosferycznych. Obecnie zimy w Polsce nie obfitują w długo zalegający śnieg, a główną zmorą kierowców jest często padający deszcz i powstająca na jezdni gołoledź. Dlatego od skuteczności na śniegu bardziej liczy się wszechstronność opony i jej dopracowanie konstrukcyjne.
Test 7 opon zimowych do samochodu kompaktowego
O tym, która opona okazała się najlepsza na trzech rodzajach nawierzchni, dowiemy się z testu. Na profesjonalnym torze testowym w Szwecji wyczerpującym testom poddano 7 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16, czyli pasującym m.in. do Audi A3, Kii Cee’d, Forda Focusa, Skody Octavii, Volkswagena Golfa. Aż 5 z nich to produkty marek premium (Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian), pozostałe dwie to koreański Hankook reprezentujący klasę średnią oraz chiński, budżetowy Linglong. Wszystkie opony sprawdzono w identycznych warunkach drogowych w typowych pomiarach wykonywanych w większości tego rodzaju testów. Po zsumowaniu poszczególnych wyników wybrano najbardziej wszechstronne ogumienie, zapewniające pewne prowadzenie niezależnie od pogody. Poniżej przedstawiamy wyniki pomiarów.
Producent, model | Segment | Kraj produkcji |
---|---|---|
Continental WinterContact TS 860 | premium | Słowacja |
Dunlop Winter Sport 5 | premium | Niemcy |
Goodyear Ultra Grip 9 | premium | Słowenia |
Michelin Alpin 5 | premium | Hiszpania |
Nokian WR D4 | premium | Rosja |
Hankook i*cept RS32 W452 | średni | Węgry |
Linglong Green-Max Winter HP | budżetowy | Chiny |
Pomiary na śniegu
W typowo zimowych warunkach wygrywa Dunlop – nie tylko najlepiej hamuje na śniegu, ale i zapewnia najlepszą trakcję i udało mu się wypracować najniższy czas przejazdu po zaśnieżonym torze. Trzeba przyznać, że wyniki pozostałych opon (poza chińską) nie są o wiele gorsze od Dunlopa i bardzo do siebie zbliżone. Tylko Linglong wyraźnie odstaje od reszty: zajął ostatnie miejsce w każdym pomiarze. Szczególnie znacząca okazała się różnica w drodze hamowania na śniegu: auto z chińskimi oponami zatrzymało się o 7 metrów dalej niż samochód z ogumieniem Dunlop.
Hamowanie z ABS na śniegu (100-0 km/h) | Przyspieszanie z ASR (0-20 km/h) | Trakcja na śniegu (siła napędowa) | Jazda na czas po torze 1285 m | |
---|---|---|---|---|
Continental | 112,7 m | 0,183 g | 277,6 daN | 81,1 s |
Dunlop | 108,4 m | 0,184 g | 287,3 daN | 80,3 s |
Goodyear | 112,7 m | 0,183 g | 281,1 daN | 81,4 s |
Michelin | 112,5 m | 0,183 g | 284,6 daN | 80,8 s |
Nokian | 111,3 m | 0,181 g | 281,2 daN | 80,8 s |
Hankook | 112,6 m | 0,186 g | 287,2 daN | 80,6 s |
Linglong | 115,3 m | 0,167 g | 272,8 daN | 82,8 s |
Pomiary na mokrym asfalcie
Dopracowanie opony doskonale widać po tym, jak hamuje na mokrym, śliskim asfalcie – drogi Continental zatrzymał się ze 100 km/h już po niecałych 55 metrach, czyli 2 metry bliżej od drugiego Michelina i aż 5,5 metra bliżej od trzeciego Dunlopa. To i tak niewiele w porównaniu do najgorszego Linglonga: gdy samochód z Continentalami już stoi, auto z chińskim ogumieniem pędzi jeszcze 44 km/h. W zakręty najpewniej pozwala wchodzić Michelin, a w kałużach najlepiej zachowuje się Dunlop. Continental ponownie nie dał szans rywalom w dziedzinie przyczepności na mokrej nawierzchni: najszybciej przejechał zarówno tor, jak i okrąg.
Hamowanie z ABS (100-0 km/h) | Aquaplaning wzdłużny | Aquaplaning poprzeczny | Jazda po mokrym okręgu o średnicy 55 m | Jazda na czas po torze 1835 m | |
---|---|---|---|---|---|
Continental | 54,9 m | 74,2 km/h | 2,77 m/s | 12,60 s | 89,9 s |
Dunlop | 61,4 m | 71,9 km/h | 3,49 m/s | 13,08 s | 94,3 s |
Goodyear | 61,7 m | 74,2 km/h | 3,40 m/s | 12,84 s | 92,1 s |
Michelin | 56,9 m | 75,1 km/h | 2,94 m/s | 12,96 s | 91,0 s |
Nokian | 62,8 m | 73,8 km/h | 3,14 m/s | 13,21 s | 94,4 s |
Hankook | 65,8 m | 72,3 km/h | 3,00 m/s | 13,26 s | 96,4 s |
Linglong | 68,3 m | 66,4 km/h | 1,84 m/s | 13,47 s | 100,1 s |
Pomiary na suchym asfalcie
Gdy nawierzchnia jest sucha, różnice w wynikach poszczególnych opon zmniejszają się, ale i tak nie sposób wyróżnić Continentala, który wyhamował o blisko 2 metry bliżej od drugiego Nokiana i tylko nieznacznie przegrał w nim w jeździe na czas. Opona WinterContact jest przy tym najcichsza, zapewnia najwyższy komfort jazdy oraz uzyskała najlepszą (wraz z Nokianem) ocenę od doświadczonego kierowcy testowego, przyznającego punkty za reakcje na ruchy kierownicą, stabilność i zachowanie na granicy przyczepności. Co ciekawe, nie w każdym pomiarze srogo przegrał Linglong. W dziedzinie hamowania porażkę zaliczył Goodyear, a najgorszy komfort jazdy zapewnia Nokian. Najsłabiej ogólnie wypadł koreański Hankook, pomimo że całkiem nieźle hamuje.
Hamowanie z ABS (100-0 km/h) | Jazda na czas po torze 1650 m | Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | Własności jezdne | Komfort jazdy | Opory toczenia | |
---|---|---|---|---|---|---|
Continental | 43,6 m | 53,9 s | 65,1/71,8 dB | 7,125 pkt | 7,50 pkt | 0,818 |
Dunlop | 47,0 m | 54,3 s | 65,5/72,7 dB | 6,375 pkt | 7,50 pkt | 0,775 |
Goodyear | 47,9 m | 54,6 s | 65,7/72,0 dB | 6,594 pkt | 6,75 pkt | 0,825 |
Michelin | 47,8 m | 54,3 w | 65,3/72,6 dB | 7,000 pkt | 7,25 pkt | 0,900 |
Nokian | 45,5 m | 53,7 s | 65,9/72,6 dB | 7,125 pkt | 6,50 pkt | 0,877 |
Hankook | 46,2 m | 55,3 s | 64,9/73,1 dB | 6,000 pkt | 6,50 pkt | 0,963 |
Linglong | 47,2 m | 54,2 s | 64,8/73,0 dB | 6,250 pkt | 6,50 pkt | 0,872 |
Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 860
Doskonały w dziedzinie hamowania i prowadzenia na mokrym asfalcie, na suchym tylko delikatnie podsterowny, średnie lokaty w warunkach zimowych. Opona najbardziej wszechstronna, bezpieczna i komfortowa. Do maksymalnej noty zabrakło jedynie 10,2 pkt.
Miejsce 2 – Michelin Alpin 5
Lepszy od Continentala na śniegu, niewiele mu ustępuje w pomiarach na mokrej nawierzchni. Przewaga rywala zwiększyła się po zsumowaniu rezultatów testów na suchym: Michelin znacznie gorzej hamuje, ale w pozostałych pomiarach różnica nie jest aż tak znacząca.
Miejsce 3 – Dunlop Winter Sport 5
Niemal perfekcyjne zachowanie w warunkach zimowych. Na mokrym niezbyt precyzyjny, przy braku opadów zbliżył się do Continentala tylko w kategorii komfortu jazdy. Przegrał z Michelinem o zaledwie 0,8 pkt.
Miejsce 4 – Nokian WR D4
Przewidywalny na śniegu, brak nerwowego zachowania na zroszonym asfalcie, a po podliczeniu wyników z suchej nawierzchni przegrał tylko z Continentalem (Nokian okazał się podsterowny na granicy przyczepności z suchym). Do trzeciego miejsca zabrakło 1,3 pkt.
Miejsce 5 – Goodyear Ultra Grip 9
Najlepiej wypada w deszczowych warunkach, ale w pozostałych też zapewnia przyzwoity poziom bezpieczeństwa. Nie zapewnia jednak wystarczającej przyczepności na suchym asfalcie. Końcowy rezultat: 289,1 pkt na 310.
Miejsce 6 – Hankook i*cept RS32 W452
Na śniegu radzi sobie lepiej od Continentala i Goodyeara, ale zauważalnie traci na właściwościach, gdy popada deszcz. Na suchym przyzwoicie hamuje, ale w pozostałych pomiarach ląduje na ostatniej lokacie. Przedostatnie miejsce.
Miejsce 7 – Linglong Green-Max Winter HP
Nerwowe prowadzenie i wyczuwalny brak przyczepności podczas deszczu i śniegu. Lekko nadrabia straty na suchej nawierzchni, ale i tak przegrywa test. Niemniej do wyprzedzenia Hankooka zabrakło tylko 0,7 pkt.
Podsumowanie
Absolutnym liderem został tutaj Continental, ale pozostałe opony premium również zapewniają wysoki i zbliżony poziom bezpieczeństwa niezależnie od warunków pogodowych. Ogumienie chińskie i koreańskie zostaje w tyle na mokrym i suchym asfalcie, ale na śniegu te opony radzą sobie nieźle jak na swoją cenę.
Punktacja i klasyfikacja końcowa
Producent, model | Suma punktów | |
---|---|---|
1 | Continental WinterContact TS 860 | 299,8 |
2 | Michelin Alpin 5 | 293,0 |
3 | Dunlop Winter Sport 5 | 292,2 |
4 | Nokian WR D4 | 290,9 |
5 | Goodyear Ultra Grip 9 | 289,1 |
6 | Hankook i*cept RS32 W452 | 282,8 |
7 | Linglong Green-Max Winter HP | 282,1 |