Test opon zimowych 2016 - otwierające

Dopracowane opony marek premium są nawet 2 razy droższe od produktów budżetowych z Azji. Czy wysoka cena ma swoje odzwierciedlenie w dobrej skuteczności w każdych warunkach drogowych? Oto test 7 opon zimowych w rozmiarze pasującym do aut kompaktowych.

Nie sztuką jest stworzyć oponę zimową, która zapewni bezpieczeństwo na zaśnieżonej drodze. Zwykle udaje się to osiągnąć nawet budżetowym producentom z Chin lub Korei, jednak parametry ich produktów bledną w oczach, gdy śnieg stopnieje i pojawi się deszcz, albo jezdnia jest całkowicie sucha. Dlatego okazyjne ceny budżetowych opon nie powinny nikogo zwieść, jeśli jako priorytet stawiamy bezpieczeństwo na drodze niezależnie od warunków atmosferycznych. Obecnie zimy w Polsce nie obfitują w długo zalegający śnieg, a główną zmorą kierowców jest często padający deszcz i powstająca na jezdni gołoledź. Dlatego od skuteczności na śniegu bardziej liczy się wszechstronność opony i jej dopracowanie konstrukcyjne.

Test 7 opon zimowych do samochodu kompaktowego

O tym, która opona okazała się najlepsza na trzech rodzajach nawierzchni, dowiemy się z testu. Na profesjonalnym torze testowym w Szwecji wyczerpującym testom poddano 7 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16, czyli pasującym m.in. do Audi A3, Kii Cee’d, Forda Focusa, Skody Octavii, Volkswagena Golfa. Aż 5 z nich to produkty marek premium (Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian), pozostałe dwie to koreański Hankook reprezentujący klasę średnią oraz chiński, budżetowy Linglong. Wszystkie opony sprawdzono w identycznych warunkach drogowych w typowych pomiarach wykonywanych w większości tego rodzaju testów. Po zsumowaniu poszczególnych wyników wybrano najbardziej wszechstronne ogumienie, zapewniające pewne prowadzenie niezależnie od pogody. Poniżej przedstawiamy wyniki pomiarów.

Producent, modelSegmentKraj produkcji
Continental WinterContact TS 860premiumSłowacja
Dunlop Winter Sport 5premiumNiemcy
Goodyear Ultra Grip 9premiumSłowenia
Michelin Alpin 5premiumHiszpania
Nokian WR D4premiumRosja
Hankook i*cept RS32 W452średniWęgry
Linglong Green-Max Winter HPbudżetowyChiny

Pomiary na śniegu

W typowo zimowych warunkach wygrywa Dunlop – nie tylko najlepiej hamuje na śniegu, ale i zapewnia najlepszą trakcję i udało mu się wypracować najniższy czas przejazdu po zaśnieżonym torze. Trzeba przyznać, że wyniki pozostałych opon (poza chińską) nie są o wiele gorsze od Dunlopa i bardzo do siebie zbliżone. Tylko Linglong wyraźnie odstaje od reszty: zajął ostatnie miejsce w każdym pomiarze. Szczególnie znacząca okazała się różnica w drodze hamowania na śniegu: auto z chińskimi oponami zatrzymało się o 7 metrów dalej niż samochód z ogumieniem Dunlop.

 Hamowanie z ABS na śniegu (100-0 km/h)Przyspieszanie z ASR (0-20 km/h)Trakcja na śniegu (siła napędowa)Jazda na czas po torze 1285 m
Continental112,7 m0,183 g277,6 daN81,1 s
Dunlop108,4 m0,184 g287,3 daN80,3 s
Goodyear112,7 m0,183 g281,1 daN81,4 s
Michelin112,5 m0,183 g284,6 daN80,8 s
Nokian111,3 m0,181 g281,2 daN80,8 s
Hankook112,6 m0,186 g287,2 daN80,6 s
Linglong115,3 m0,167 g272,8 daN82,8 s

Pomiary na mokrym asfalcie

Dopracowanie opony doskonale widać po tym, jak hamuje na mokrym, śliskim asfalcie – drogi Continental zatrzymał się ze 100 km/h już po niecałych 55 metrach, czyli 2 metry bliżej od drugiego Michelina i aż 5,5 metra bliżej od trzeciego Dunlopa. To i tak niewiele w porównaniu do najgorszego Linglonga: gdy samochód z Continentalami już stoi, auto z chińskim ogumieniem pędzi jeszcze 44 km/h. W zakręty najpewniej pozwala wchodzić Michelin, a w kałużach najlepiej zachowuje się Dunlop. Continental ponownie nie dał szans rywalom w dziedzinie przyczepności na mokrej nawierzchni: najszybciej przejechał zarówno tor, jak i okrąg.

 Hamowanie z ABS (100-0 km/h)Aquaplaning wzdłużnyAquaplaning poprzecznyJazda po mokrym okręgu o średnicy 55 mJazda na czas po torze 1835 m
Continental54,9 m74,2 km/h2,77 m/s12,60 s89,9 s
Dunlop61,4 m71,9 km/h3,49 m/s13,08 s94,3 s
Goodyear61,7 m74,2 km/h3,40 m/s12,84 s92,1 s
Michelin56,9 m75,1 km/h2,94 m/s12,96 s91,0 s
Nokian62,8 m73,8 km/h3,14 m/s13,21 s94,4 s
Hankook65,8 m72,3 km/h3,00 m/s13,26 s96,4 s
Linglong68,3 m66,4 km/h1,84 m/s13,47 s100,1 s

Pomiary na suchym asfalcie

Gdy nawierzchnia jest sucha, różnice w wynikach poszczególnych opon zmniejszają się, ale i tak nie sposób wyróżnić Continentala, który wyhamował o blisko 2 metry bliżej od drugiego Nokiana i tylko nieznacznie przegrał w nim w jeździe na czas. Opona WinterContact jest przy tym najcichsza, zapewnia najwyższy komfort jazdy oraz uzyskała najlepszą (wraz z Nokianem) ocenę od doświadczonego kierowcy testowego, przyznającego punkty za reakcje na ruchy kierownicą, stabilność i zachowanie na granicy przyczepności. Co ciekawe, nie w każdym pomiarze srogo przegrał Linglong. W dziedzinie hamowania porażkę zaliczył Goodyear, a najgorszy komfort jazdy zapewnia Nokian. Najsłabiej ogólnie wypadł koreański Hankook, pomimo że całkiem nieźle hamuje.

 Hamowanie z ABS (100-0 km/h)Jazda na czas po torze 1650 mGłośność zewnętrzna przy 50/80 km/hWłasności jezdneKomfort jazdyOpory toczenia
Continental43,6 m53,9 s65,1/71,8 dB7,125 pkt7,50 pkt0,818
Dunlop47,0 m54,3 s65,5/72,7 dB6,375 pkt7,50 pkt0,775
Goodyear47,9 m54,6 s65,7/72,0 dB6,594 pkt6,75 pkt0,825
Michelin47,8 m54,3 w65,3/72,6 dB7,000 pkt7,25 pkt0,900
Nokian45,5 m53,7 s65,9/72,6 dB7,125 pkt6,50 pkt0,877
Hankook46,2 m55,3 s64,9/73,1 dB6,000 pkt6,50 pkt0,963
Linglong47,2 m54,2 s64,8/73,0 dB6,250 pkt6,50 pkt0,872
Continental WinterContact TS 860 Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 860 

Doskonały w dziedzinie hamowania i prowadzenia na mokrym asfalcie, na suchym tylko delikatnie podsterowny, średnie lokaty w warunkach zimowych. Opona najbardziej wszechstronna, bezpieczna i komfortowa. Do maksymalnej noty zabrakło jedynie 10,2 pkt.

 

Michelin Alpin 5
 Miejsce 2 – Michelin Alpin 5 

Lepszy od Continentala na śniegu, niewiele mu ustępuje w pomiarach na mokrej nawierzchni. Przewaga rywala zwiększyła się po zsumowaniu rezultatów testów na suchym: Michelin znacznie gorzej hamuje, ale w pozostałych pomiarach różnica nie jest aż tak znacząca.

 

Dunlop Winter Sport 5
 Miejsce 3 – Dunlop Winter Sport 5 

Niemal perfekcyjne zachowanie w warunkach zimowych. Na mokrym niezbyt precyzyjny, przy braku opadów zbliżył się do Continentala tylko w kategorii komfortu jazdy. Przegrał z Michelinem o zaledwie 0,8 pkt.

 

Nokian WR D4 Miejsce 4 – Nokian WR D4 

Przewidywalny na śniegu, brak nerwowego zachowania na zroszonym asfalcie, a po podliczeniu wyników z suchej nawierzchni przegrał tylko z Continentalem (Nokian okazał się podsterowny na granicy przyczepności z suchym). Do trzeciego miejsca zabrakło 1,3 pkt.

 

Goodyear Ultra Grip 9 Miejsce 5 – Goodyear Ultra Grip 9 

Najlepiej wypada w deszczowych warunkach, ale w pozostałych też zapewnia przyzwoity poziom bezpieczeństwa. Nie zapewnia jednak wystarczającej przyczepności na suchym asfalcie. Końcowy rezultat: 289,1 pkt na 310.

 

Hankook icept R32 W452 Miejsce 6 – Hankook i*cept RS32 W452 

Na śniegu radzi sobie lepiej od Continentala i Goodyeara, ale zauważalnie traci na właściwościach, gdy popada deszcz. Na suchym przyzwoicie hamuje, ale w pozostałych pomiarach ląduje na ostatniej lokacie. Przedostatnie miejsce.

 

Linglong Green-MaX Winter HP Miejsce 7 – Linglong Green-Max Winter HP 

Nerwowe prowadzenie i wyczuwalny brak przyczepności podczas deszczu i śniegu. Lekko nadrabia straty na suchej nawierzchni, ale i tak przegrywa test. Niemniej do wyprzedzenia Hankooka zabrakło tylko 0,7 pkt.

 

Podsumowanie

Absolutnym liderem został tutaj Continental, ale pozostałe opony premium również zapewniają wysoki i zbliżony poziom bezpieczeństwa niezależnie od warunków pogodowych. Ogumienie chińskie i koreańskie zostaje w tyle na mokrym i suchym asfalcie, ale na śniegu te opony radzą sobie nieźle jak na swoją cenę.

Punktacja i klasyfikacja końcowa

 Producent, modelSuma punktów
1Continental WinterContact TS 860299,8
2Michelin Alpin 5293,0
3Dunlop Winter Sport 5292,2
4Nokian WR D4290,9
5Goodyear Ultra Grip 9289,1
6Hankook i*cept RS32 W452282,8
7Linglong Green-Max Winter HP282,1

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here