NowościRozrywkaSeryjna Skoda z rekordem Guinnessa w... drifcie

Seryjna Skoda z rekordem Guinnessa w… drifcie

Skoda Enyaq RS iV ustanowiła dwa oficjalne rekordy świata w drifcie, czyli w jeździe kontrolowanym poślizgiem na lodzie.

Elektryczny SUV o mocy 299 KM ustanowił rekordy w kategoriach „najdłuższego, nieprzerwanego driftu pojazdu na lodzie” oraz „najdłuższego, nieprzerwanego driftu na lodzie pojazdem elektrycznym”. Osiągnięcia zostały już oficjalnie zatwierdzone przez biuro Księgi Rekordów Guinnessa.

Bicie rekordów odbyło się w czwartek 19 stycznia 2023 r. na okrągłym torze o obwodzie 188,496 m, powstałym na zamarzniętym jeziorze Stortjärnen w Szwecji. Grubość lodowej pokrywy wynosi tu około 40 cm. Za kierownicę Enyaqa RS iV wsiadł dziennikarz motoryzacyjny Richard Meaden. Ekipie towarzyszył sędzia z biura Księgi Rekordów Guinnessa i międzynarodowy sędzia driftingu David Kalas.

Skoda Drifting on Ice Record20th January 2023 Sweden Copyright Malcom Griffiths Contact:malcy1970@me.com IG:@malcy1970
Tor, po którym driftował „rekordowy” Enyaq iV RS, mierzył prawie 190 m długości.

Pierwszy rekord na jeziorze Stortjärnen dotyczy najdłuższego, nieprzerwanego driftu pojazdu na lodzie. Richard Meaden ustanowił go, utrzymując samochód w kontrolowanym poślizgu przez ponad 15 minut i pokonując w tym czasie 7,351 km. Tym samym pobił poprzedni rekord wynoszący 6,231 km, ustanowiony w Chinach w 2022 r. Przy okazji ustanowił drugi rekord, w kategorii „najdłuższego, nieprzerwanego driftu na lodzie pojazdem elektrycznym”.

Podczas rekordowego przejazdu Enyaq RS iV w ciągu 15 minut i 58 sekund okrążył tor driftowy 39 razy. Maksymalna prędkość auta wyniosła 48,69 km/h, a najniższa – 31,64 km/h. W przejeździe wziął udział seryjny egzemplarz wyposażony w 20-calowe obręcze. Z przodu zamontowano opony Michelin 245/35 R20 z 600 pięciomilimetrowymi kolcami, co zapewniło jeszcze lepszą trakcję i sterowność na zamarzniętej powierzchni, a z tyłu zastosowano ogumienie Nokian 255/45 R20 z 300 dwumilimetrowymi kolcami. Dobór opon wymagał licznych prób z różnymi kombinacjami i pochłonął aż 18 godzin ćwiczeń.

Skoda Enyaq RS iV
W pobiciu rekordu pomogły specjalnie dobrane opony z kolcami.

To kolejny raz, gdy Skoda i Richard Meaden biją rekord Guinnessa. W 2011 r. ten brytyjski kierowca ustanowił rekord prędkości na lądzie w kategorii aut seryjnych z silnikiem 2,0 turbo (przyznany przez Southern Californian Timing Association – SCTA) za kierownicą Octavii RS. Na dnie wyschniętego jeziora Bonneville w USA osiągnął 227,080 mph, czyli blisko 366 km/h. Rekord pozostał niepobity przez 10 lat. Czytaj więcej: Najszybsza Skoda w historii ma 10 lat.

„Powrót za kierownicę kolejnej rekordowej Skody. to wyjątkowe doświadczenie. Jestem niesamowicie dumny, że po 12 latach znów należę do zespołu bijącego rekordy – kto by pomyślał, że będziemy driftować samochodem elektrycznym po lodzie? To pokazuje, jak dynamicznie zmienia się świat motoryzacji i jak ekscytujące są to zmiany” – mówi Richard Meaden.

W stosunku do słabszych wersji modelu Enyaq RS iV wyróżnia się sportowym zawieszeniem obniżonym o 15 mm z przodu oraz o 10 mm z tyłu oraz progresywnym układem kierowniczym. Na życzenie dostępne są adaptacyjne amortyzatory DCC. Z dwoma silnikami o łącznej mocy 299 KM i 460 Nm momentu elektryczny SUV Skody przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 s. Nasza redakcja testowała już Enyaqa RS IV z nadwoziem coupe, zapraszamy do lektury: Skoda Enyaq Coupe RS iV – TEST.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji