NowościRozrywkaSkoda Fabia – seryjna kontra rajdowa. Ile mają wspólnego?

Skoda Fabia – seryjna kontra rajdowa. Ile mają wspólnego?

Czym różni się drogowa Skoda Fabia od rajdówki? A może łatwiej byłoby zapytać: czym się nie różni? Wbrew pozorom oba samochody mają jednak sporo wspólnego.

W salonach Skody czeka Fabia czwartej generacji w widocznej na zdjęciach, wizualnie usportowionej wersji Monte Carlo, której nazwa nawiązuje do sukcesów Skody w kultowym Rajdize Monte Carlo. Z kolei zawodowi kierowcy rajdowi mogą wybrać zupełnie nową Fabię RS Rally2 sygnowaną przez Skoda Motorsport.

Już na pierwszy rzut oka Fabia RS Rally2 mocno bardzo różni się od fabrycznej Fabii, nawet wersji Monte Carlo. Różnica numer 1 jest jednak niewidoczna – to cena. Rajdowy model jest o około 10-krotnie droższy od nieźle wyposażonej Fabii Monte Carlo.

Skoda Fabia Monte Carlo i Rally2 2023 01
Wcześniejsze wydania rajdowej Fabii – Fabia Rally2 oraz Rally2 evo – odniosły w różnych rajdach ponad 1700 zwycięstw.

Więcej wspólnego niż myślisz

Ale są i cechy wspólne – znaczące. Pierwszy łącznik pomiędzy tymi dwoma samochodami stanowią konstrukcja i design nadwozia. „Przepisy są surowe i wymagają, aby nadwozie auta rajdowego było identyczne z seryjnym. Jedynym wyjątkiem jest możliwość wymiany błotników oraz zderzaków. Możemy dodać spojlery i zbudować tunel do napędu 4×4 w podłodze” – wyjaśnia Aleš Rada, szef działu inżynierii samochodów wyścigowych w Skoda Motorsport. Rajdowa Fabia korzysta ze sztywnego seryjnego nadwozia, co stawia ją w czołówce pod względem bezpieczeństwa w swojej kategorii.

„Opracowanie nowego modelu zawsze daje nam możliwość wykorzystania niektórych elementów samochodu seryjnego” – wyjaśnia Rada. Co nowa Fabia RS Rally2 wzięła zatem z modelu produkcyjnego, poza podstawową architekturą nadwozia, z jego zasadniczym kształtem? Ma większy rozstaw osi i jest szersza, co przekłada się na lepsze położenie środka ciężkości. Korzysta też z dopracowanej aerodynamiki seryjnej Fabii, chociaż jej zwiększone wymiary zaowocowały większą powierzchnią czołową. Oprócz nowych zderzaków wersja rajdowa ma nowe lusterka, a także szereg specyficznych dodatków, takich jak obowiązkowe zamki maski, „wentylacja dachu” do kierowania powietrza do wnętrza czy boczne szyby z poliwęglanu. Inne są również koła; zespoły wybierają określony zestaw, aby dopasować go do warunków konkretnego rajdu.

Całkowicie odnowione wnętrze

Podczas gdy na zewnątrz istnieje wersja rajdowa i produkcyjna Fabii wykazują znaczne prawdopodobieństwo, wewnątrz trudno byłoby zgadnąć, że te auta są ze sobą spokrewnione. Chociaż z uwagi na konstrukcję podstawowe umiejscowienie deski rozdzielczej jest identyczna, to wystrój kabiny jest już zupełnie inny.

W samochodzie rajdowym kluczową rolę odgrywa solidna klatka bezpieczeństwa chroniąca załogę. I chociaż masowo produkowane siedzenia Monte Carlo są naprawdę świetnie wyprofilowane i mają zintegrowane zagłówki, rajdowe fotele są pod tym względem znacznie bardziej radykalne. Ponadto zostały wyposażone w obowiązkowe sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa.

Istnieją również duże różnice w oprzyrządowaniu, położeniu dźwigni hamulca ręcznego oraz zespole pedałów. Podczas gdy Fabia Monte Carlo stawia na komfort kierowcy i pasażerów, Fabia RS Rally2 podporządkowuje wszystko osiągom i niskiej masie. Jednak niektóre detale, takie jak klamki drzwi czy logo na kierownicy, pochodzą z auta seryjnego.

Zmiany pod maską i nie tylko

Mimo że silnik samochodu rajdowego musi bazować na jednostce seryjnej, zespoły napędowe i podwozia obu Fabii są diametralnie różne. „Wszystkie części podwozia powstały w rezultacie naszych własnych prac rozwojowych – nie mają nic wspólnego z modelem seryjnym” – mówi Aleš Rada. Przednia i tylna oś samochodu rajdowego muszą być osiami typu McPherson. Wersja produkcyjna ma tego typu oś tylko z przodu, natomiast z tyłu jest to oś z wahaczem wleczonym.

Hamulce również są różne, chociaż oba samochody mają hamulce tarczowe na obu osiach. Przekładnia rajdowej Fabii to także własny projekt Skoda Motorsport. Nawiasem mówiąc, układ napędowy pozwala rajdówce osiągnąć prędkość maksymalną około 200 km/h, dzięki czemu seryjnie produkowana Fabia Monte Carlo wyposażona w najmocniejszą jednostkę 1.5 TSI (150 KM) w ofercie może faktycznie jechać szybciej (jej maksymalna prędkość to 222 km/h). Z drugiej strony dzięki turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 1,6 litra, napędowi na wszystkie koła i mocy 214 kW (291 KM) samochód rajdowy oferuje znacznie lepsze przyspieszenia.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji