PoradyPoradyDlaczego samochód piszczy podczas jazdy?

Dlaczego samochód piszczy podczas jazdy?

Wielu kierowców skarży się na piszczenie podczas jazdy autem. Dlaczego samochód piszczy? Gdzie szukać przyczyny problemu?

Piszczenie słyszane podczas jazdy autem wyraźnie daje do zrozumienia kierującemu, że któraś część uległa awarii lub po prostu przekroczyła granicę fabrycznej wytrzymałości. Można wręcz powiedzieć, że piski lub inne niepożądane dźwięki działają na korzyść właściciela, bo pozwalają w porę zareagować i wymienić lub naprawić uszkodzony element. Piszczenie jest bowiem na tyle irytujące, że nieustannie zwraca na siebie uwagę i nikt zwyczajnie nie ma ochoty podróżować piszczącym samochodem.

Jak się okazuje, piszczenie podczas jazdy może mieć wiele przyczyn i wcale nie musi oznaczać słusznie kojarzonych z tym dźwiękiem awarii układu hamulcowego. Poniżej wymieniamy wszystkie możliwe elementy mogące przyczyniać się do powstawania piszczenia w momencie jazdy autem.

Piszczenie podczas jazdy. To prawdopodobnie hamulce

Piski wydobywające się z okolic kół bardzo często oznaczają nieprawidłowości w działaniu układu hamulcowego. Wina przeważnie leży w klockach hamulcowych. Jeśli są już zużyte, w momencie wciśnięcia pedału hamulca naciskają na tarczę nie okładziną, tylko blaszką sygnalizującą, że materiał eksploatacyjny klocka wyczerpał się i trzeba go wymienić. Bagatelizowanie tego faktu, i tym samym jeżdżenie z zużytymi klockami hamulcowymi, w moment doprowadzi do uszkodzenia także tarcz i przyczyni się do pogorszenia skuteczności hamowania.

Samochód piszczy podczas jazdy 03
Za piszczenie hamulców mogą też odpowiadać zanieczyszczenia, które przedostały się do klocków hamulcowych.

Warto jednak wiedzieć, że piszczenie w samochodzie może nie ustąpić po wymianie klocków hamulcowych. Najbardziej prawdopodobna przyczyna to błąd w montażu klocków, zniszczona tarcza hamulcowa lub założenie zbyt twardych klocków, przystosowanych np. do samochodów o większej mocy. Jeśli piszczenie ma miejsce nie tylko w momencie hamowania, ale i podczas jazdy, mogą za nie odpowiadać zapieczone zaciski. Często dochodzi do tego wskutek ich kontaktu z solą drogową (np. po zimie) i w efekcie nie rozwierają się w pełnym zakresie, nieustannie powodując kontakt klocków z tarczami. Wtedy bardzo łatwo o przegrzanie hamulców, a nawet całkowite zablokowanie koła.

Piszczenie w kole podczas jazdy. Skąd się bierze?

Inna przyczyna niepokojących pisków może leżeć w zatartej lince hamulca ręcznego: w tym przypadku piszczenie dochodzi do uszu kierującego z okolic tylnych kół. Nim podejmiemy decyzję o wymianie linki, spróbujmy ją wyregulować i sprawdzić, czy poluzowanie nie wyeliminowało problemu. Czasami za piszczenie w kole podczas jazdy odpowiada nawet skrzywiona metalowa osłona tarcz hamulcowych. Jeśli nie jest mocno skorodowana, można spróbować ją lekko odgiąć i tym samym nie dopuścić do dalszego jej kontaktu z innym podzespołem auta.

Samochód piszczy podczas jazdy 03
Awariom linki hamulca ręcznego zapobiegnie jego regularne użytkowanie.

Poza układem hamulcowym, piszczenie w kole może mieć swoje podłoże w wyeksploatowanym łożysku koła (piasty). Co prawda główny objaw tej usterki to głośne chrobotanie lub głuchy odgłos słyszalny podczas jazdy na wprost, ale i w tym przypadku nie można wykluczyć piszczenia – przynajmniej w początkowym stadium awarii.

Samochód piszczy podczas jazdy. Winny silnik!

Piski wydobywające się spod maski samochodu mogą zwiastować problemy z paskiem osprzętu. Zaczyna on piszczeć, gdy jest nieprawidłowo założony lub zbyt luźny (rozciągnął się, co po pewnych przebiegach jest zjawiskiem naturalnym). Wydaje też charakterystyczny, krótki (ale głośny) pisk przy kontakcie z wodą, np. przy wjeździe w głęboką kałużę. Oprócz tego piszczenie wywołuje mechanizm naciągający pasek klinowy, z rolką napinającą włącznie. To samo można powiedzieć o osprzęcie paska rozrządu. Awaria m.in. napinacza paska także daje o sobie znać uporczywym piszczeniem.

Samochód piszczy podczas jazdy 03
Piszczenie podczas jazdy może zwiastować awarię alternatora.

Źródłem pisków spod maski bywa też uszkodzony alternator (który jest bezpośrednio połączony z paskiem klinowym) oraz kompresor klimatyzacji. Jeśli zaczyna piszczeć lub wydawać inne odgłosy, prawdopodobnie się „przyciera” i wymaga uzupełnienia krążącego po układzie czynnika.

Redakcja poleca:

Dlaczego samochód głośno chodzi?

Dlaczego auto skrzypi i trzeszczy?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji