NowościAktualnościNie tylko Holden. Te marki uśmierciło General Motors

Nie tylko Holden. Te marki uśmierciło General Motors

W 2021 r. australijski Holden przestanie istnieć. To już kolejna marka, która znika z portfolio General Motors w ostatnich latach. Poznaj szczegóły.

Na początku tego tygodnia pojawiła się informacja, że GM zamierza zlikwidować Holdena do 2021 r. Tak zakończy się ponad 70-letnia historia tej zasłużonej australijskiej marki. W 1948 r. do sprzedaży trafił pierwszy Holden – model FX 48-215. Do najbardziej znanych aut tego producenta należy zaliczyć: sedana Commodore i bazującego na nim pickupa Ute oraz dwudrzwiowe Monaro (sprzedawane też jako Pontiac GTO).

Holden FX 48-215
Holden FX 48-215

„Początkiem końca” tej marki był rok 2017 – wówczas decyzją władz GM zaprzestano lokalnej produkcji aut w Australii. Od tego momentu pod nazwą Holden sprzedawano już tylko „zrebrandowane” samochody innych producentów. Przykład? Aktualny Holden Commodore to tak naprawdę Opel Insignia B, a Holden Barina to Chevrolet Aveo drugiej generacji.

Wspomnieliśmy, że Holden to już następna marka, którą General Motors postanowiło zamknąć. Pierwszym przykładem z XXI wieku jest Oldsmobile. Ponad 100-letnia marka została zlikwidowana w 2004 r. Do najbardziej znanych aut tego producenta należy zaliczyć Toronado, które zadebiutowało w 1966 r. Typowo amerykańskie, ogromne coupe otrzymało benzynowy silnik o pojemności 7,0 litrów, który przekazywał moc 390 KM na… przednie koła! Oldsmobile Toronado został pierwszym powojennym autem produkowanym w USA z tym rodzajem napędu.

Oldsmobile Toronado
Oldsmobile Toronado

W czasie światowego kryzysu gospodarczego GM pożegnało aż 5 marek. W 2008 r. z portfolio amerykańskiego giganta zniknęło koreańskie Daewoo (zastąpione przez GM Korea), a w kolejnym roku przestał istnieć Saturn. „Rekordowy” był rok 2010 – wtedy zamknięto Pontiaca, Saaba i Hummera. Jak wiemy, historia tych dwóch ostatnich marek nie skończyła się definitywnie. Szwedzki producent znalazł nowego inwestora i w latach 2013-2014 zmontowano jeszcze kilkaset egzemplarzy Saaba 9-3. Niedawno jedno z tych aut trafiło na aukcję. Z kolei w tym roku wielki powrót zalicza Hummer, ale już nie jako odrębna marka, tylko jako elektryczny pickup GMC.

Warto przeczytać również:

Nieudane ataki na segment premium

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji