UżywaneNajszybsze auta za 15 tys. zł, czyli tani samochód sportowy

Najszybsze auta za 15 tys. zł, czyli tani samochód sportowy

Wiele osób marzy o aucie ze sportowym charakterem. Kto dobrze poszuka, znajdzie coś dla siebie nawet w budżecie do 15 tys. zł. Polecamy 10 modeli godnych uwagi.

Ostatnie dwa lata mocno dotknęły rynek wtórny. Import wyhamował, ceny zaczęły rosnąć, a postępująca moda na downsizing zwiększyła zainteresowanie autami z mocnymi silnikami. Kolejnych właścicieli szybko znajdują nawet egzemplarze, które nie są w idealnym stanie, a ich cena jest daleka od okazyjnej. Chciałbyś kupić mocne i dobrze wyglądające BMW za 15 tys. zł? Niestety każdy by chciał… Rynek jest już przebrany i żeby znaleźć coś dla siebie, trzeba szukać wśród propozycji innych marek – nie zawsze do końca oczywistych.

Takie podejście do potencjalnego zakupu szybkiego auta za 15 tys. zł zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu. Podkreślmy jednak, że cała operacja i tak będzie przypominała stąpanie po polu minowym. Prawdopodobieństwo trafienia na powypadkowy czy skatowany samochód jest wysokie. Dlatego przedzakupowa kontrola chociażby w stacji kontroli pojazdów to konieczność. Warto pójść na ustępstwa także w kwestii przebiegu, rocznika czy generacji modelu na rzecz jego lepszego stanu.

Poniżej, w kolejności alfabetycznej prezentujemy nasze typy na szybki samochód za 15 tys. zł. Braliśmy pod uwagę nie tylko ceny ofertowe, ale popularność danego auta na rynku wtórnym czy koszty ewentualnych napraw.

Używane Audi TT 8N (1998-2006)

Uzywane Audi TTEfektowniej stylizowany bliźniak Golfa IV, dzięki bardziej zwartemu nadwoziu i niżej położonemu środkowi ciężkości prowadzi się lepiej. Źródłem mocy jest doskonały silnik 1.8 Turbo – ponadprzeciętnie trwały, świetnie zaopatrzony w części zamienne i podatny na tuning. Audi TT było dostępne z napędem na przednie i cztery koła (tylną oś dołączało sprzęgło Haldex). Wersji z quattro nie należy się obawiać (rozwiązanie jest trwałe), ale taki napęd spotkamy w mocniejszych, ale i droższych egzemplarzach.

Uzywane Audi TTPlanując zakup Audi TT warto rozważyć przekroczenie założonego budżetu. Bezwypadkowy i przyzwoicie zachowany egzemplarz nie będzie już tracił na wartości. Na rynku niewiele jest aut, które trafiły do produkcji w formie tylko nieznacznie zmienionej względem prototypu. Za TT przemawia także wysmakowany projekt wnętrza, które wykończono świetnymi materiałami. Dziś już nie produkuje się samochodów w taki sposób. Nadwozie nie jest aluminiowe, ale i tak nie koroduje. Coraz trudniej mówić o typowych awariach – rosnący wiek pojazdów, a także nawarstwiające się zaniedbania serwisowe sprawiają, że usterki zaczynają mieć bardziej przypadkowy niż powtarzalny charakter.

Używane Audi TT – dane techniczne

Zasilanie/cyl. benz. turbo/R4
Pojemność 1781 cm³
Moc maks. 180 KM
Maks. moment obrotowy 235 Nm
Prędkość maks. 226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s
Śr. zużycie paliwa 9,0 l/100 km

Używany Citroen C2 VTS (2004-2009)

Uzywany Citroen C2 VTSZaryzykujemy stwierdzenie, że Citroen C2 w wersji VTS jest najbardziej sportowym modelem w całym zestawieniu. Ucieleśnia bowiem to, co w sporcie najważniejsze – zwarte nadwozie z krótkimi zwisami, niską masę, silnik chętnie wkręcający się na obroty oraz korzystną relację mocy do masy. Nie bez przyczyny C2 w nieprzesadnie zmienionej formie był używany na rajdowych trasach. Niestety to już ostatni dzwonek na zakup Citroena C2 w wersji VTS. Rynek jest coraz bardziej przebrany, a walory samochodu sprawiają, że szukają go także osoby rozpoczynające przygodę z rajdami, wyścigami czy rallycrossem. Wkrótce nie będzie w czym wybierać, a ceny zaczną rosnąć.

Uzywany C2 VTSNajlepszym materiałem inwestycyjnym jest auto w rzadko spotykanej limitowanej edycji „by Loeb”. Wersji VTS nie należy mylić z usportowioną VTR (zwłaszcza z silnikiem 1.6 ze zautomatyzowaną skrzynią Sensodrive, która zabierała całą radość z jazdy). Poza benzynową wersją pod szyldem VTS występował także 110-konny diesel 1.6 HDi. To także ciekawa propozycja – zamiast dynamiki krzesanej z obrotów oferuje sprawną jazdę na fali wysokiego momentu obrotowego (240 Nm przy 1750 obr./min). Nawet na karoseriach bezwypadkowych Citroenów C2 można znaleźć pierwsze ogniska rdzy. Do typowych usterek należą wycieki oleju, luzy w przednim zawieszeniu i maglownicą czy problemy z elektroniką.

Używany Citroen C2 VTS  – dane techniczne

Zasilanie/cyl. benz. /R4
Pojemność 1587 cm³
Moc maks. 122 KM
Maks. moment obrotowy 143 Nm
Prędkość maks. 202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Śr. zużycie paliwa 6,9 l/100 km

Używany Fiat Grane Punto 1.4 T-Jet (2007-2009)

Trzecia odsłona Punto jest jednym z najbardziej niedocenianych aut na rynku wtórnym. Niesłusznie. Ogólna trwałość Grande Punto i jego późniejszych odsłon stoi na przyzwoitym poziomie, a dzięki szerokiej bazie zamienników i konstrukcyjnej prostocie naprawy nie drenują domowego budżetu. Kto liczy na wrażenia za kierownicą, powinien poszukać Grande Punto z doskonałym silnikiem 1.4 T-Jet. Unowocześnione wersje tego motoru są do dzisiaj używane przez Fiata. Co równie ważne, jednostka jest tania i podatna na tuning – nie można zapominać, że napędzała też samochody marki Abarth. Wyjściowe 120 KM w Grande Punto można więc relatywnie niskim nakładem środków zamienić w 150-160 KM, a ambitni wycisną nawet 200 KM.

Uzywane Grande PuntoPlusem wielu Grande Punto z silnikiem 1.4 T-Jet jest bogata wersja wyposażeniowa Sport. Można trafić nawet na samochody z dwustrefową klimatyzacją, co w segmencie B jest nie lada gratką. W przypadku aut ze słabszymi silnikami konfiguracje są z reguły wyraźnie mniej atrakcyjne. Karoseria Punto jest odporna na korozję. Relatywnie częste awarie elektryki (np. alternatora czy cewek) lub zawieszeń są łatwe i tanie do zlikwidowania. Warto zwrócić uwagę na pracę skrzyni biegów – to przeciętnie trwała przekładnia M32.

Używany Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet – dane techniczne

Zasilanie/cyl. benz. turbo/R4
Pojemność 1368 cm³
Moc maks. 120 KM
Maks. moment obrotowy 206 Nm
Prędkość maks. 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km

Używany Ford Fiesta Mk6 ST (2005-2008)

Uzywana Fiesta STW zakładanym budżecie 15 tys. zł mieści się zarówno Fiesta Mk6 w wersji ST, jak również Focus I ST170. Polecamy mniejsze auto, które daje bardziej intensywne wrażenia z jazdy. Dzięki dobrze zestrojonemu zawieszeniu na odpowiednio krętej drodze każdy wariant Fiesty Mk6 może zafundować kierowcy uśmiech na twarzy. Sercem topowego wariantu jest 150-konny silnik 2.0 Duratec-HE. To niezwykle trwała jednostka, która wywodzi się z silników Mazdy. Dopóki nikt nie eksperymentuje z instalacjami LPG, nie sprawia poważniejszych problemów. Z powodu zapieczenia pierścieni tłokowych może jednak spalać nadmierne ilości oleju.

Używany Ford Fiesta ST

Największym problemem Fiesty Mk6 są coraz poważniejsze problemy z korozją nadwozia. Wspomniany silnik 2.0 jest trwały. Ewentualne problemy dotyczą jego osprzętu (np. czujników). Podczas oględzin warto zwrócić uwagę na stan zawieszenia (przednie ma przeciętną trwałość), hamulców czy opon. Znaczny rozrzut cen używanych egzemplarzy wynika z różnic w stanie technicznym poszczególnych pojazdów czy czynności serwisowych wykonanych przez dotychczasowego użytkownika. Praktyka dowodzi, że lepszym wyborem jest droższy, ale zadbany samochód.

Używany Ford Fiesta Mk6 ST – dane techniczne

Zasilanie/cyl. benz./R4
Pojemność 1999 cm³
Moc maks. 150 KM
Maks. moment obrotowy 190 Nm
Prędkość maks. 208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s
Śr. zużycie paliwa 7,4 l/100 km

Używana Honda Civic VII 2.0i (2004-2005)

Uzywana Honda CivicNiepozornie wyglądający Civic, jak przystało na Hondę, ma w sobie sporo sportowego ognia. Dotyczy to zwłaszcza pięciodrzwiowej wersji 2.0i – bardziej dynamiczna od niej była jedynie trzydrzwiowa Type-R. Oba samochody współdzielą legendarny silnik K20, który uwielbia pracę na wysokich obrotach. Pięciodrzwiowy Civic ma przestronne wnętrze, a nietypowo położony lewarek skrzyni biegów jest wygodny w obsłudze. Zawieszenie i układ kierowniczy dają sporo radości z jazdy. Z listy zakupowej nie należy skreślać także 110-konnego Civica 1.6i. Na sprint do 100 km/h potrzebuje sekundy więcej od wersji 2.0i, ale prowadzi się równie dobrze.

Uzywany Civic 2.0

Wersja 2.0i pojawiła się pod sam koniec produkcji, co przekłada się na przyzwoity stan dostępnych egzemplarzy. Niestety była produkowana krótko, więc pula aut jest ograniczona. Jak przystało na topową wersję, wyposażenie jest niezłe. W trakcie oględzin trzeba zwrócić uwagę na stan nadwozia – korozja dokonuje coraz większych zniszczeń. Istotna jest też praca skrzyni biegów – utrudniane przełączanie przełożeń oraz hałasy czy ruchy lewarka towarzyszące zmianie obciążenia to znak, że synchronizatory i łożyska swój najlepszy czas mają za sobą. Koszt rzetelnie przeprowadzonego remontu to ponad 1500 zł.

Używana Honda Civic VII 2.0i – dane techniczne

Zasilanie/cyl. benz./R4
Pojemność 1998 cm³
Moc maks. 160 KM
Maks. moment obrotowy 179 Nm
Prędkość maks. 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Śr. zużycie paliwa 7,6 l/100 km

Używane Mini R50/R53 (2001-2006)

Uzywane MiniOd lat za wzorzec sportowego samochodu uchodzi współczesna interpretacja kultowego Mini. Już pierwsza generacja Mini stworzonego pod dyktando BMW udowodniła, że wcale nie trzeba niezwykle wysokich mocy, by cieszyć się z każdego pokonanego kilometra drogi. Znacznie ważniejsza jest precyzja układu kierowniczego, zestrojenie zawieszenia czy niskie osadzenie siedzisk foteli, które potęguje wrażenie prędkości. Jak przystało na sportowe auto, Mini ma drzwi bez ramek na szyby. W przypadku tego auta można warto rozejrzeć się za Cooperem (R50) oraz topowym Cooperem S (R53). W budżecie 15 tys. zł można liczyć na świetnie utrzymanego i bogato wyposażonego Coopera z niskim przebiegiem oraz wymagającego doinwestowania lub mającego wysoki przebieg Coopera S.

Uzywany Mini CooperChoć auto powstało po przejęciu marki przez BMW, jakością wykonania przypomina starsze brytyjskie konstrukcje. Elementy wykończeniowe wnętrza relatywnie szybko pokrywają się śladami eksploatacji. W Cooperach zawodzą montowane do 2004 roku 5-biegowe skrzynie firmy Midland. Sporo problemów generuje elektryka. Zdarzają się usterki sprzęgieł. Korozja w pierwszej kolejności atakuje wydech. Zawieszenie, mimo że jest sztywne i skomplikowane (wielowahaczowy układ z tyłu) dzielnie znosi jazdę nawet po polskich drogach.

Używane Mini Cooper S – dane techniczne

Zasilanie/cyl. benz. kompresor/R4
Pojemność 1598 cm³
Moc maks. 163KM
Maks. moment obrotowy 210 Nm
Prędkość maks. 218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Śr. zużycie paliwa 8,5 l/100 km

Używany Opel Astra H 2.0 Turbo (2004-2010)

Uzywany Opel AstraGdybyśmy pokusili się o zestawienie „Najtańsze 200 KM”, Opel Astra H bezdyskusyjnie by w nim liderował. Taką moc w tym kompaktowym aucie zapewniał trwały silnik 2.0 Turbo z pośrednim wtryskiem, którego topowa ewolucja w Astrze OPC dostarczała 240 KM. Powstał też wariant zdławiony do 170 KM, który za sprawą 250 Nm rozwijanych w zakresie 1950–4000 obr./min wcale nie jest powolny. Zawieszenie Astry H nie ma ponadprzeciętnej charakterystyki. Przyzwyczajenia wymaga także przeładowany przyciskami kokpit z dużą ilością srebrnych wstawek.

Uzywana AstraSamochód broni się natomiast dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym, niskimi cenami części zamiennych i wysoką trwałością ogólną. Warto przygotować się jednak na naprawy łożysk ręcznej skrzyni M32 czy modułu CIM, który steruje wycieraczkami, kierunkowskazami i zapłonem. Dosyć drogim elementem są adaptacyjne amortyzatory w autach z układem IDS – można je regenerować, ale nawet to kosztuje ponad 2000 zł. Rozrzut cen używanych egzemplarzy jest znaczny – lepiej wybrać auto droższe, ale z udokumentowaną przeszłością i bezwypadkowe.

Opel Astra H 2.0 Turbo – dane techniczne

Zasilanie/cyl. benz. turbo/R4
Pojemność 1998 cm³
Moc maks. 200 KM
Maks. moment obrotowy 262 Nm
Prędkość maks. 237 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Śr. zużycie paliwa 9,3 l/100 km

Używany Mercedes CLK 320 (1997-2003)

Uzywany Mercedes CLKMocne silniki, napęd na tylne koła i atrakcyjna sylwetka sprawiają, że marzeniem wielu amatorów sportowych samochodów są coupe ze stajni BMW. Niestety ceny najlepszych egzemplarzy są nieracjonalnie wysokie. Sprawia to, że dużo zaczynają kosztować także przeciętne egzemplarze. Ciekawą alternatywą jest stojący od zawsze w cieniu „trójki” coupe Mercedes CLK. W budżecie 15 tys. zł w zasięgu będą zarówno egzemplarze z kulturalnym i bardzo trwałym silnikiem 3.2 V6 (218 KM), jak również słabsze, ale ciekawie brzmiące, lepiej wyważone i tylko nieco wolniejsze 200/230 Kompressor (odpowiednio 163-192 KM/193-197 KM). Co wybrać? Kluczowy jest oczywiście ogólny stan pojazdu, z czym niestety bywa różnie.Uzywane CLK

W CLK, podobnie jak i innych Mercedesach z przełomu wieków, największym problemem jest korozja. Nie zawsze jest widoczna na pierwszy rzut oka – wciąż dobrze prezentujący się zewnątrz samochód może mieć strawione przez rdzę podłużnice czy ramy pomocnicze. Naprawa nie będzie ekonomicznie uzasadniona, stąd przedzakupowa kontrola to konieczność. Warto być przygotowanym także na konieczność usuwania wycieków oleju z silnika czy wymianę płyty sterującej automatycznej skrzyni. Zdarzają się awarie elektroniki i czujników. Pozostałe problemy są zwykle pokłosiem zużycia eksploatacyjnego poszczególnych elementów.

Używany Mercedes CLK 320 – dane techniczne

Zasilanie/cyl. benz./V6
Pojemność 3199 cm³
Moc maks. 218 KM
Maks. moment obrotowy 310 Nm
Prędkość maks. 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Śr. zużycie paliwa 10,1 l/100 km

Używane Mitsubishi Colt VI 1.5 Turbo/RalliArt (2005-2011)

Myśląc o sportowym Mitsubishi zdecydowana większość kierowców widzi oczyma wyobraźni legendarnego Lancera Evolution. Mało kto wie o jego mniejszym bracie, czyli napędzanym wyłącznie przez przednie koła Colcie z silnikiem 1.5 Turbo. Rozwijał on 150 KM, ale nie był to bynajmniej kres możliwości tej jednostki. Specjalna wersja Colta na szwajcarski rynek generowała 197 KM, a Smart ForFour – technicznie bazujący na Mitsubishi Colcie – w odmianie Brabus był wprawiany w ruch przez 177 KM. Kto czuje potrzebę może więc bez obaw o trwałość silnika Colta podnieść jego parametry. Do liftingu w 2008 r. motor 1.5 Turbo był dostępny w trzydrzwiowym Colcie CZT oraz coupe-cabrio CTC. Po modernizacji, która przyniosła m.in. wzorowaną na Lacerze Evo X atrapę chłodnicy, topowy silnik był przypisany do usportowionej wersji Ralliart. Uzywany Colt

Jak przystało na japoński samochód, Colt jest lekki i zwinny w prowadzeniu. Materiały wykończeniowe czy wyciszenie wnętrza to kwestie drugorzędne. Dzięki temu, że auto jest surowe wrażenia z jazdy są bardziej intensywne, więc nie sposób tego rozpatrywać w kategorii wady. W najstarszych i powypadkowych autach nie brakuje już ognisk rdzy. Przednie zawieszenie ma niezbyt wysoką trwałość. Pozostałe problemy to już zwykle efekt sposobu eksploatacji czy zaniedbań serwisowych.

Używane Mitsubishi Colt VI 1.5 Turbo – dane techniczne

Zasilanie/cyl. benz. turbo/R4
Pojemność 1468 cm³
Moc maks. 150 KM
Maks. moment obrotowy 210 Nm
Prędkość maks. 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Śr. zużycie paliwa 6,8 l/100 km

Używany Seat Leon I 1.9 TDI Top Sport (2000-2005)

Uzywany Seat LeonNamierzenie wymarzonego Seata Leona może być trudne. Wszystko przez politykę Seata, który przed laty sporo mieszał w nazewnictwie, przypisując niektóre wersje do konkretnych silników. Na niektórych rynkach 150-konne 1.9 TDI (w opcji z napędem 4×4) było dostępne jako Top Sport, na innych jako Cupra. Swoje trzy grosze dołożyli właściciele samochodów, którzy dokładali starań, by upodobnić je do flagowych wersji, nierzadko podkręcając silniki słabszych odmian. Rozpoznanie z czym mamy jednak do czynienia nie jest przesadnie trudne – topowy wariant diesla 1.9 TDI był oznaczony kodem ARL. Kto nie jest przekonany do zrywnego i oszczędnego diesla, równie dobrze może wybrać wariant Top Sport (lub inaczej oznaczony) z benzynowym silnikiem 1.8 Turbo.Uzywany Leon

Technicznie Leon I jest spokrewniony z Golfem IV czy Skodą Octavią I, co oznacza świetne zaopatrzenie w używane części oraz ich zamienniki. W gamie zabrakło wersji kombi. Leon broni się natomiast wnętrzem, które stylistycznie i jakością materiałów nie odstaje z montowanego do Audi A3 pierwszej generacji. W zaniedbanych egzemplarzach z wysokimi przebiegami można znaleźć korozję w dolnej części nadwozia. Typowe są także luzy w przednim zawieszeniu, wycieki oleju czy awarie osprzętu silników.

Używany Seat Leon I 1.9 TDI Top Sport – dane techniczne

Zasilanie/cyl. turbodiesel/R4
Pojemność 1896 cm³
Moc maks. 150 KM
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Prędkość maks. 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji