Na podstawie wyników naszych testów samochodów przygotowaliśmy zestawienie najoszczędniejszych kompaktowych SUV-ów wśród nowych aut. Które modele zużywają najmniej paliwa?
Kompaktowe SUV-y należą do najchętniej kupowanych nowych samochodów w Polsce. Wytłumaczenie jest proste: to jedne z najbardziej uniwersalnych aut na rynku. Są na tyle zwinne, by radzić sobie w mieście, i na tyle duże, by zabrać rodzinę na wakacje. Oferują zwiększony prześwit, który przydaje się nie tylko w lesie, oraz wysoką pozycję za kierownicą. A do tego mają w miarę rozsądne ceny.
Choć pandemia koronawirusa „przetrzebiła” statystyki sprzedaży i doprowadziła do znacznych spadków na rynku, w I półroczu 2020 r. zarejestrowano w naszym kraju m.in. ponad 4 tys. sztuk Toyoty RAV4 – aż o ponad ⅓ więcej od następnego w kolejności Hyundaia Tucsona (2,7 tys. egz.), 2,3 tys. sztuk Kii Sportage, 2,2 tys. VW Tiguanów oraz blisko 800 Citroenów C5 Aircross.
- Toyota RAV4
- Hyundai Tucson
- Kia Sportage
- Volkswagen Tiguan
- Volvo XC60
- Skoda Kodiaq
- Audi Q5
- BMW X3
- Citroen C5 Aircross
- Peugeot 3008
Korzystając z danych zgromadzonych w ramach naszych testów nowych samochodów, przygotowaliśmy ranking 10 najoszczędniejszych kompaktowych SUV-ów, które można kupić obecnie w polskich salonach. Wyniki zużycia paliwa dotyczą ok. 300-400-kilometrowych tras; połowę przejeżdżamy po mieście oraz miejskich arteriach, zarówno w warunkach gęstego ruchu w godzinach szczytu, jak i w godzinach wieczornych oraz w weekendy, co daje średnią prędkość oscylującą w okolicach 29-33 km/h. Druga połowa to trasy, głównie drogi jednopasmowe, gdzie średnia prędkość – z uwagi na mijane obszary zabudowane – oscyluje wokół 65-70 km/h.
Diesel, benzyna czy hybryda?
Przez długi czas optymalnym napędem dla SUV-ów wydawały się jednostki wysokoprężne. Ostatnie lata przyniosły jednak odwrót od diesli, które w wielu przypadkach nie okazały się tak ekologiczne, jak obiecywali ich producenci. Najnowsze silniki wysokoprężne, owszem, potrafią być „czyste”, ale niestety kosztem skomplikowanej konstrukcji, która podnosi ich cenę i rzutuje na opłacalność zakupu. Wymagają też m.in. uzupełniania czynnika AdBlue, a w dłuższej perspektywie koszty eksploatacji mogą zwiększyć usterki osprzętu, m.in. koła dwumasowego.
Z tego względu wybór diesla ma sens jedynie przy pokonywaniu bardzo wysokich rocznych przebiegów i powinien być poprzedzony chłodną kalkulacją.
![vw tiguan 2.0 tdi vw tiguan 2.0 tdi](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2020/08/vw-tiguan-2.0-tdi.jpg)
Do wyboru są oczywiście turbodoładowane silniki benzynowe, które stanowią obecnie trzon oferty większości producentów. To sensowne źródło napędu w przypadku kierowców, które przejeżdżają mniej kilometrów. Niestety, w mieście zużycie paliwa współczesnych „benzyniaków” często pozostawia wiele do życzenia, dlatego modeli z takimi jednostkami w naszym rankingu będzie niewiele. Przykładowo VW Tiguan 1.5 TSI (150 KM) ze skrzynią DSG w korkach potrzebuje ponad 9 l/100 km, a Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo CVT (163 KM) – ponad 10 l/100 km. Dodatkowo trzeba uwzględnić, że nowoczesne jednostki benzynowe, podobnie jak diesle, też są „obładowane” podatnym na zużycie osprzętem.
![eclipse cross 1.5 t eclipse cross 1.5 t](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2020/08/eclipse-cross-1.5-t.jpg)
Trzecia grupa to auta hybrydowe, które w ostatnich latach przestały być niszą, a w przypadku zużycia paliwa często zajmują czołowe miejsca w swoich segmentach. Nie inaczej jest w naszym rankingu – pierwsze miejsce zajęła w nim Toyota RAV4 Hybrid, która w mieście, według naszych pomiarów, potrafi zadowolić się 5-6 l benzyny na 100 km (zależnie od gęstości ruchu i pory roku). W tym przypadku zalety nie ograniczają się jednak wyłącznie do niskiego zapotrzebowania na paliwo. Elektryczne „wspomaganie” zapewnia Toyocie spory zastrzyk momentu obrotowego, dzięki czemu czasy jej elastyczności (przyspieszenie 60-100 i 80-120 km/h) są porównywalne z turbodieslami, a przekładnia E-CVT pozwala na bardzo płynną jazdę. Producent deklaruje ponad 70% czasu jazdy po mieście z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. I widać, że tak częste korzystanie z elektrycznej części napędu wpływa bezpośrednio na spadek zużycia paliwa w testach. Nie bez znaczenia jest też wysoka prognozowana bezawaryjność.
![toyota rav4 hybrid toyota rav4 hybrid](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2020/08/toyota-rav4-hybrid.jpg)
Trzeba jednak pamiętać, że hybryda hybrydzie nierówna. Coraz popularniejsze miękkie hybrydy (ang. mild hybrid) nie oferują oszczędności, jakie zapewnia „tradycyjny” napęd hybrydowy montowany np. w Toyotach. W przypadku miękkich hybryd rolę silnika elektrycznego pełni zazwyczaj alternator zintegrowany z rozrusznikiem, który nie jest samodzielnie w stanie napędzać samochodu – a w konsekwencji nie wpływa istotnie na obniżenie zużycia paliwa. To przydatny, jednak niewiele znaczący dodatek.
Najoszczędniejsze kompaktowe SUV-y na rynku 2020
Msc. | Marka, model, wersja | Rodzaj napędu | Moc maks. | Zużycie paliwa w teście* |
---|---|---|---|---|
1. | Toyota RAV4 Hybrid 2.5 Hybrid AWD-i | hybr., 4×4 | 222 KM | 5,9/5,8/5,9 |
2. | Seat Ateca 2.0 TDI 190 DSG 4Drive | diesel, 4×4 | 190 KM | 7,9/4,9/6,4 |
3. | Honda CR-V Hybrid AWD | hybr., 4×4 | 184 KM | 6,5/6,4/6,5 |
4. | Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180 | diesel, FWD | 178 KM | 8,1/5,1/6,6 |
5. | VW Tiguan 2.0 TDI 190 DSG 4Motion | diesel, 4×4 | 190 KM | 8,3/5,2/6,7 |
6. | Opel Grandland X 1.2 Turbo A6 Elite | benz., FWD | 130 KM | 8,4/6,1/7,4 |
7. | Subaru Forester 2.0 i-L | hybr., 4×4 | 150+17 KM | 8,4/6,6/7,5 |
8. | Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4WD | benz., 4×4 | 150 KM | 5,5/9,7/7,6 |
9. | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | benz., FWD | 150 KM | 9,4/6,1/7,8 |
10. | Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 | benz., FWD | 165 KM | 9,6/7,0/8,2 |
*miasto (średnia prędkość ok. 30 km/h)/trasa (średnia prędkość ok. 65 km/h)/średnie 50:50
![toyota rav4 2.5 hybrid awd toyota rav4 2.5 hybrid awd](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2020/08/rav4.jpg)