PoradyPoradyJak oszczędnie jeździć autem benzynowym?

Jak oszczędnie jeździć autem benzynowym?

Silniki benzynowe są bardzo wrażliwe na styl jazdy. Optymalizując go można więc sporo zaoszczędzić na coraz droższym paliwie.

Ceny paliw nie są stabilne. Po chwilowym spadku znów poszybowały w górę. Zjawisko szczególnie mocno uderza w kierowców wyjeżdżających za granicę, gdzie benzyna i olej napędowy są wyraźnie droższe niż w Polsce. Użytkownicy diesli są w dosyć dobrej sytuacji. Silniki o zapłonie samoczynnym – nie dość, że są oszczędne, to okazują się relatywnie mało wrażliwe na styl jazdy. Oczywiście agresywna eksploatacja podniesie spalanie, ale przykładowe przejście z 5 na 8 litrów na sto pokonanych kilometrów nie jest tak bolesne dla kieszeni jak w przypadku jednostek benzynowych, gdzie o zamianę 8 w 12 czy 14 l/100 km nie trzeba się przesadnie starać. Na szczęście niekorzystny trend można przełamać, a nawet odwrócić. W wielu, zwłaszcza starszych modelach, których spalanie podawano według innych od obecnie obowiązujących norm, można zejść poniżej deklaracji producenta – i to zarówno w cyklu miejskim, jak i na trasie.

Optymalna zmiana biegow
W samochodzie z ręczną skrzynią kierowca na pełną kontrolę nad pracą napędu – może uniknąć wprowadzania silnika na zbyt wysokie obroty, a także przydławiania go na przesadnie niskich obrotach, co zdarza się współczesnym automatom.

Jak oszczędzać paliwo? – obroty i biegi

Zużycie paliwa jest wypadkową dwóch czynników – stopnia otwarcia przepustnicy, a więc wpadającej do cylindrów ilości powietrza i dopasowywanej do niej dawki paliwa oraz obrotów. Przepisem na zmniejszenie spalania jest więc ograniczenie stopnia otwarcia przepustnicy oraz korzystanie z możliwie niskich obrotów. Wbrew pozorom nie powinno się to jednak odbywać podczas rozpędzania. Kiedy silnik pracuje pod obciążeniem, przepustnica jest mocno otwarta i silnik pali dużo. Trzeba więc skrócić ten niekorzystny okres pracy do minimum. Poza tym na niższych biegach przepustnica musi być w mniejszym stopniu otwierana niż na wyższych – skrzynia biegów sprawia, że na niższych biegach koła otrzymują wyższy moment obrotowy, więc silnik musi mniej intensywnie pracować. W samochodach z turbo odpada konieczność budowania ciśnienia doładowania, które rośnie wraz z siłą nacisku na gaz. A im większe ciśnienie doładowania, tym więcej paliwa trafia do cylindrów.

Jak oszczednie jezdzic autem na benzyne
Jadąc po mieście 50 km/h w wielu modelach można z powodzeniem włączyć czwarty, a czasem nawet piąty bieg. Oczywiście przyspieszanie trzeba poprzedzić redukcją.

Jak oszczędnie jeździć autem benzynowym? – przyspieszanie

W fazie rozpędzania procentuje zdecydowanie kierowcy – powinien on dążyć do możliwie szybkiego uzyskania pożądanej prędkości, wciskając pedał gazu nawet do 3/4 maksymalnego położenia i pozwalając silnikowi wkręcać się na 2500-3000 obr./min, a nawet wyżej – optymalną strategię jazdy dla danego samochodu najlepiej wypracować w oparciu o wskazania zużycia paliwa (próbując różnych strategii jazdy i kasując wskazanie komputera po zbadaniu każdej z nich). Bezpośrednio po rozpędzeniu samochodu należy włączyć najwyższy dostępny w danej sytuacji bieg oraz do minimum ograniczyć nacisk na gaz – musi on wystarczyć jedynie do podtrzymania prędkości. Jeżeli chcemy ją zmienić, wskazana jest redukcja, dynamiczne nabranie prędkości i ponowne wrzucenie możliwie najwyższego biegu.

Redakcja poleca: 10 diesli bez turbo. Tanie, oszczędne, trwałe i spalą wszystko!

Jak oszczędnie jeździć autem benzynowym? – płynność jazdy

Oczywiście na tym nie koniec. Niezwykle istotne jest uzyskanie wysokiej płynności jazdy. Eliminując niepotrzebne hamowania i przyspieszania ograniczamy straty energii. Kluczem do sukcesu jest nauczenie się obserwowania rozwoju sytuacji na drodze i reagowanie nawet z kilkusetmetrowym wyprzedzeniem. Zamiast podtrzymywać prędkość, a później hamować, warto zdjąć nogę z gazu i płynnie wytracać tempo, np. dojeżdżając do stojących w korku samochodów, bramek autostradowych czy sygnalizatorów wyświetlających czerwony sygnał. Być może w tej sytuacji zostaniemy wyprzedzeni przez inne samochody. Zwykle wszyscy „spotykają” się jednak w tym samym punkcie, co jest najlepszym dowodem, że walka o płynność jazdy ma sens. Tym bardziej, że przy okazji zmniejszymy zużycie tarcz, klocków hamulcowych czy opon.

Jak zmniejszyc spalanie benzyny
Intensywność hamowania silnikiem zależy od biegu – jeżeli chcemy, by proces przebiegał bardziej intensywnie, możemy zredukować przełożenie.

Jak oszczędnie jeździć autem benzynowym? – hamowanie silnikiem

Jeżeli zachodzi konieczność zatrzymania, zdejmijmy nogę z gazu, ale nie wciskajmy od razu pedału sprzęgła, a tym bardziej nie wrzucajmy na luz. Gdy bieg jest załączony, po zdjęciu nogi z gazu rozpocznie się proces hamowania silnikiem, w trakcie którego nie będą zużywane najmniejsze ilości paliwa. Oczywiście trzeba pilnować, by na poszczególnych biegach obroty nie spadały np. poniżej 1500 obr./min i sukcesywnie redukować przełożenia, a przed samym zatrzymaniem wcisnąć sprzęgło.

Jak zmniejszyc zuzycie benzyny
W większości samochodów przy 90 km/h można z powodzeniem włączać najwyższy bieg. Przełoży się to na zmniejszenie spalania oraz poziomu hałasu w kabinie.

Wykorzystywanie siły pędu samochodu poprzez wciśnięcie sprzęgła czy ustawienie lewarka skrzyni w pozycji biegu jałowego ma sens tylko w nielicznych sytuacjach – np. gdy aktualną prędkość chcemy wytracić na dużym odcinku drogi lub zjeżdżamy z długiego wzniesienia i nie będziemy musieli hamować.

Jak oszczędnie jeździć autem benzynowym? – optymalna prędkość

Optymalna z punktu widzenia zużycia paliwa prędkość, w zależności od typu samochodu, skrzyni biegów oraz rodzaju silnika, wynosi 90-110 km/h. Szybsza jazda nie zawsze znacząco skróci czas dojazdu do celu na tyle, żeby warte było to kwot, jakie wydamy na stacji paliw. Kto nie wierzy, może spróbować  pokonać daną trasę w zwykle utrzymywanym tempie, a wrócić nieco wolniej i samemu odpowiedzieć sobie na pytanie, czy warto.

demontaz bagaznika dachowego
Demontaż podstawy bagażnika nie jest ani trudny, ani czasochłonny. Usuwając belki z dachu wyeliminujemy zbędne opory powietrza, co w pewnym stopniu wpłynie na spalanie (oczywiście znacznie mniejszym niż optymalizacja techniki jazdy).

Zużycie paliwa można dodatkowo zmniejszyć redukując częstotliwość używania klimatyzacji, korzystając z trybu jazdy Eco, pilnując właściwego ciśnienia w oponach (lub zwiększając je np. o 0,2 bara względem zaleceń producenta), a także wybierając ogumienie o możliwie niskich oporach toczenia (informacja znajduje się na etykiecie informacyjnej). Warto również zdemontować bagażnik dachowy czy belki do jego mocowania, a bagażnik w kabinie opróżnić z niepotrzebnych przedmiotów, czyli dodatkowej masy, którą silnik musi wprawiać w ruch.

Próbując zoptymalizować swój styl jazdy trzeba pamiętać o jeszcze jednej kwestii – oszczędzanie to proces długofalowy. Zmniejszenie spalania o 5, 10, 15 czy nawet 25% na dystansie 100 kilometrów przełoży się na niezbyt wymierne kwoty. Ale w perspektywie 1000, 10 000 czy 100 000 km zamieniają się one w grube tysiące złotych i mniejsze zużycie samego pojazdu.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji