Rzeczywiste zużycie paliwa

Zawarte w katalogach wyniki zużycia paliwa prawie zawsze różnią się od tych uzyskiwanych w normalnej jeździe. Niestety, na niekorzyść użytkownika samochodu. Oto część 1 naszego raportu, obejmująca auta małe i miejskie, kompaktowe, klasy średniej i klasy wyższej.

Część II raportu (auta luksusowe, sportowe, elektryczne, minivany, pick-upy).

W tabelkach z danymi technicznymi, które producenci zamieszczają w oficjalnych katalogach, nawet luksusowe limuzyny osiągają średnie spalanie 4-5 l/100 km i na jednym baku mogą przejechać sporo ponad 1000 kilometrów. Rzeczywistość jednak już nie jest tak różowa, bo w normalnej jeździe samochody spalają nawet ponad połowę więcej paliwa niż deklaruje producent.

Dlaczego są takie różnice między spalaniem rzeczywistym a oficjalnym?

W fabrycznych testach samochody pod kątem spalania sprawdzane są na hamowni, a „jazda” w takich warunkach absolutnie nie odnosi się do prawdziwej i ma znacznie mniejszą dynamikę. Dodatkowo producenci wykorzystują jak się da luki zawarte w procedurach, czyli np. mierzą spalanie auta w najlżejszej wersji, pompują mocno koła lub zaklejają szpary w nadwoziu. W efekcie uzyskiwane przez nich zużycie paliwa jest zwykle o kilkadziesiąt procent niższe od uzyskiwanego w rzeczywistości. Problem nabrał takiego znaczenia, że już niedługo samochody będą sprawdzane w próbach drogowych oraz przy większych prędkościach. Może wtedy dane z katalogów będą bliższe tym prawdziwym.

Tygodnik „Motor” sprawdził rzeczywiste spalanie najczęściej spotykanych reprezentantów aż 10 segmentów. W pierwszej części weźmiemy pod lupę cztery tradycyjne i najpopularniejsze klasy, czyli auta małe i miejskie, kompaktowe, klasy średniej i wyższej. Producenci najbardziej oszukują w swoich modelach klasy średniej – cały segment ma odchylenie od rzeczywistości sięgające 37,6%. Jednak właściwie w każdym z nich (oprócz aut miejskich) da się znaleźć samochód spalający połowę więcej od deklarowanego paliwa. Spośród kompaktów znalazła się jednak Honda Civic Type R, której oficjalne zużycie paliwa całkowicie pokrywa się z rzeczywistym. Szkoda tylko, że następny „najlepszy” oszukuje już o 14%.

Auta małe/miejskie

Chociaż „na papierze” wypada średnio, w rzeczywistości najoszczędniejszym samochodem miejskim jest Honda Jazz i ma też najmniejsze odchylenie od wyniku producenta (13,7%). Osiem badanych aut ma średnie fabryczne spalanie 4-5 litrów, a tak naprawdę sięga ono nawet 6-7 litrów. Peugeot 208 najbardziej „oszukuje”, zwłaszcza w kwestii zasięgu. Realnie jednak pali niedużo.

Marka, model, wersjaPaliwo  Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)    Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednieRóżnica (%)
Honda Jazz 1.3 i-VTECB6,24,55,16,84,85,813,7
Peugeot 208 1.6 GTiB74,55,48,14,86,520,4
Renault Clio 1.2 TCe IntensB6,84,55,38,456,726,4
Fiat 500 1.2B6,24,24,97,556,226,5
Citroen C3 1.2 PureTech 110 ShineB5,544,67,34,7630,4
Opel Karl 1.0B5,63,94,57,14,9633,3
Skoda Fabia Combi 1.2B644,77,45,26,334
Peugeot 208 1.2 PureTech 110 AllureB5,23,74,37,14,75,937,2

Auta kompaktowe

Tak powinno być w każdym aucie – zarówno średnie spalanie, jak i zasięg Hondy Civic Type R pokrywają się z rzeczywistymi rezultatami. Druga Astra przekłamuje już o 15%, natomiast większość kompaktów między 20 a 30%. Rekordziści palą o połowę więcej deklarowanego paliwa, jednak 7 litrów Skody Rapid i Forda Focusa to wciąż przyzwoity wynik.

Marka, model, wersjaPaliwo  Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)    Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednieRóżnica (%)
Honda Civic Type R 2.0B9,46,67,88,96,67,80
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI A6 EliteD5,83,94,66,54,15,315,2
Renault Megane 1.6 dCiD4,73,645,444,717,5
Hyundai Elantra 1.6 CRDiD5,73,84,56,24,35,317,8
Fiat Tipo 1.4 LoungeB7,74,65,77,95,76,819,3
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 LoungeB7,7568,65,87,220
Citroen C-Elysee 1.6B8,756,49,16,37,720,3
Volkswagen Golf 1.4 TSIB6,74,35,27,65,26,423,1
Subaru Levorg 1.6B8,56,37,110,87,2926,8
Infiniti Q30 2.0t AWDB8,75,56,710,66,58,628,4
Ford Focus RS 2.3B106,37,711,87,99,928,6
VW Jetta 2.0 TDID4,93,74,16,54,15,329,3
Renault Megane 1.2B6,74,65,48,45,77,131,5
Peugeot 308 GTi 1.6B8,14,969,36,47,931,7
Seat Leon Cupra 2.0B8,45,76,610,46,98,731,8
Nissan Pulsar 1.2B6,34,358,34,96,632
Peugeot 308 1.2 PureTechB5,844,67,24,96,132,6
Toyota Auris 1.2B5,54,14,67,45,26,337
Opel Astra 1.4 TurboB6,34,35,18,25,8737,3
Mercedes A200B85,16,210,86,68,740,3
Kia Cee’d 1.0B6,24,24,98,45,87,144,9
Mini Clubman 2.0B7,25,15,910,56,78,645,8
Ford Focus 1.0 EcoBoostB5,74,14,78,65,4748,9
Skoda Rapid 1.2 TSIB644,78,267,151,1

 

Auta klasy średniej

Opel Insignia spala 1,3 litra więcej niż „na papierze”, tym samym oszukując nas o prawie 18%. To i tak malutko w porównaniu do konkurentów, gdzie różnice sięgają nawet kilku litrów i setek kilometrów w zasięgu. To najbardziej „zakłamany” segment – aż połowa samochodów ma średnie spalanie wyższe o 40% od deklarowanego przez producenta.

Marka, model, wersjaPaliwo  Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)    Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednieRóżnica (%)
Opel Insignia 1.8B10,35,67,310,36,98,617,8
Volvo S60 3.0B14,87,510,2168,412,219,6
Renault Talisman 1.6 TCe 150 EDC IntensB7,54,65,68,35,8725
BMW serii 3 xDrive 3.0D6,54,95,58,65,26,925,5
Peugeot 508 1.6 e-THP ActiveB7,74,75,88,85,87,325,9
Peugeot 508 2.0 BlueHDiD4,93,84,26,64,55,531
Skoda Superb 2.0 TSIB96,27,211,77,29,531,9
Lexus IS 200t 2.0 PrestigeB10,85,97,713,37,510,435,1
Hyundai i40 1.7 CRDiD5,24,44,77,65,26,436,2
Skoda Superb 2.0 4×4D6,14,55,18,65,5737,3
Mazda 6 2.2 Skyactiv-DD5,13,64,27,24,65,940,5
Renault Talisman 1.6 TCeB7,54,65,610,35,57,941,1
Audi S5 3.0 V6B9,85,87,312,87,810,341,1
Skoda Superb 2.0 TDID4,83,74,16,94,75,841,5
Ford Mondeo 2.0D5,84,558,75,47,142
VW Passat 2.0 TDID4,73,646,84,55,742,5
Kia Optima 1.7 CRDiD5,14,14,47,55,16,343,2
Ford Mondeo 2.0 TDCiD4,83,84,27,44,86,145,2
Opel Insignia 1.6 CDTID4,73,53,96,84,55,746,2
Renault Talisman 1.6 dCiD4,53,53,96,64,85,746,2
Audi A4 2.0 TDID4,83,74,17,44,86,148,8
Mercedes C 220 CDID5,64,14,68,55,36,950
BMW 318iD5,23,94,48,25,26,752,3

Auta klasy wyższej

Tutaj zbadano tylko cztery auta, ale już patrząc na 4,3 litra Mercedesa Klasy E i 4,6 litra BMW serii 5 już na początku można się spodziewać dużego odchylenia od rzeczywistości. I słusznie – te samochody zużywają o połowę więcej paliwa, a BMW przekłamuje zasięg o blisko 400 kilometrów. Samochody Audi wypadają tutaj wiarygodniej.

Marka, model, wersjaPaliwo  Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)    Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednieRóżnica (%)
Audi A7 3.0 TDID7,65,66,39,66,4827
Audi RS 6 Avant 4.0B13,47,49,616,79,313,136,5
Mercedes E 220 d 2.2D4,74,14,38,14,96,551,2
BMW 525d xDrive 2.0B64,65,16,59,17,852,9
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]