TechnologiaForza Motosport 8 (2023) – RECENZJA GRY

Forza Motosport 8 (2023) – RECENZJA GRY

Ponad 6 lat czekaliśmy na premierą nowej części gry Forza Motorsport. Czy ósma edycja serii przyciągnie do siebie fanów motoryzacji? Oto nasza recenzja tej gry.

Pierwsza Forza Motorsport pojawiła się na rynku w 2005 roku, na pierwszą generację Xboksa. Konsola ta jednak nie była oficjalnie dostępna w Polsce, stąd też sprzedaż tego tytułu pośród naszych graczy była niewielka.

Druga część wydana została także na popularnego w Polsce Xboxa 360, stąd jest już u nas bardziej znana. Jednak dopiero trzecia część wydana w 2009 roku okazała się sporym sukcesem także na naszym rynku. Gra okazała się bardzo silnym konkurentem dla serii Gran Turismo znanej z konsol PlayStation. Już pierwsza Forza Motorsport oferowała ponad 500 samochodów i ponad 100 różnych torów wyścigowych. Była to świetnie dopracowana gra wyścigowa, z przyjemnym, symulacyjnym modelem jazdy i płynną grafiką.

Forza Motorsport 2005
Forza Motorsport z 2005 roku zapewniała niesamowitą jak na tamte czasy grafikę. Jednak warto porównać jak bardzo zmieniła się jakość grafiki przez ostatnie prawie 20 lat.

W tym roku na sklepowe półki trafia długo oczekiwana ósma część serii. Po raz pierwszy pozbawiona cyferki w nazwie, debiutuje na najmocniejszą obecnie konsolę od Microsoftu – Xbox Series X. Dostępne są także wersje na wolniejszy Xbox Series S i popularny PC. To pierwsza gra z serii Forza, która zrywa z korzeniami tkwiącymi jeszcze w poprzedniej generacji konsol – w odróżnieniu od wydanej w 2021 roku Forza Horizon 5, nie przygotowano wersji na Xbox One.

Forza Motosport 8 (2023) – ROZGRYWKA, TORY WYŚCIGOWE

W odróżnieniu od typowo zręcznościowej edycji Horizon, Motorsport w serii gier Forza jest wyścigową symulacją. Ścigamy się więc nie na otwartej przestrzeni i po ulicach, ale po torach wyścigowych. Część z nich to wierne kopie prawdziwych torów – znajdziemy w tu takie sławy jak Spa-Francorchamps, Le Mans, Indianapolis czy Silverstone. W edycji premierowej jest co prawda tor Nurburgring, ale tylko jego pętla Grand Prix. Póki co zabrakło słynnej, ponad 20 kilometrowej trasy Nordschleife. Ta ma być dodana do gry wiosną 2024 roku. W sumie dostępnych jest 20 torów. To niewiele w porównaniu do chociażby 37 obiektów w Gran Turismo 7.  Jednak autorzy gry zapewniają, że regularnie dodawane zostaną kolejne. Pierwszym ma być tor Yas Marina z Abu Dhabi.

Forza Motorsport 8 (2023)
Takie samochody startowały w tym roku w 24h Le Mans. Cadillac nie zwyciężył co prawda tego wyścigu, ale nadal jest piekielnie szybkim autem.

Sama rozgrywka prowadzona jest klasycznie i nie ma tu żadnych udoskonaleń typu fabuła, czy jakieś wątki odtwarzające wydarzenia z prawdziwych wyścigów. Mamy tu sprawdzony schemat – za pierwsze dostępne w grze pieniądze kupujemy samochód. Nim startujemy w początkowej serii wyścigów – za zwycięstwa otrzymujemy pieniądze, które przeznaczamy na zakup kolejnych modeli (niezbędnych do startów w kolejnych seriach wyścigowych).

Jedna seria składa się z kilku wyścigów. Pomiędzy nimi, możemy modyfikować nasze auto, tak by stało się ono nieco szybsze. Oczywiście, nasi przeciwnicy także korzystają z takiej możliwości, więc i ich pojazdy stają się coraz to szybsze. Modyfikacje auta umożliwiają tak zwane Punkty Doświadczenia Samochodu (CXP). Otrzymujemy je za różnego rodzaju manewry wykonywane za kierownicą danego pojazdu – wyprzedzenia, szybkie okrążenia, zwycięstwa. Im więcej jeździmy danym samochodem, tym więcej zdobywa on tych Punktów Doświadczenia. I tym samym odblokowywany jest dostęp do kolejnych części, które możemy zamontować w naszym pojeździe, by uczynić go szybszym.

Forza Motorsport 8 (2023)
Trzeba przyznać, że dbałość o szczegóły w Forza Motorsport jest oszałamiająca.

I mimo, że sposób prowadzenia rozgrywki jest generalnie zbliżony do tego jaki znamy z konkurencyjnej serii Gran Turismo (na konsole PlayStation) to wyróżnia się jednym, ale znaczącym rozwiązaniem. W Forza Motorsport możemy wypożyczyć dowolny samochód i pościgać się nim na każdym z torów. Takim wypożyczonym autem nie zdobywamy co prawda Punktów Doświadczenia, ale cieszy możliwość pojeżdżenia nawet takimi egzotykami jak stare bolidy F1, bez konieczności ich zakupu…

Zaletą Forzy Motorsport jest dobrze dobrany poziom trudności. Z włączonymi wszystkimi asystami (ABS, kontrola trakcji, wspomaganie hamowania) nawet początkujący gracze poradzą sobie z prowadzeniem najszybszych pojazdów. Bardziej doświadczeni mogą stopniowo wyłączać kolejne ułatwienia i tym samym zwiększać poziom trudności i realizmu. Co ważne, samo prowadzenie dopracowano tak, że bez problemów poradzimy sobie bez kierownicy, grając jedynie za pomocą kontrolera. Oczywiście, kierownica z pewnością poprawi nasze doznania z gry, nie jest jednak niezbędna.

Forza Motorsport 8 (2023)
Wnętrza samochodów są bardzo szczegółowo odwzorowane.

Forza Motosport 8 (2023) – SAMOCHODY

W Forza Motosport 8 (2023) dostępnych jest ponad 500 pojazdów. Znajdziemy pośród nich zarówno supersportowe wozy od Pagani, Rimaca czy Bugatti. Będą także nieco bardziej popularne egzotyki takie jak Ferrari i Lamborghini, czy popularne Porsche. Nie zabrakło klasyków pokroju kilku wersji Mitsubishi Lancera Evo, czy chociażby Volvo 850 R z 1997 roku.

Do gry trafiły także bardziej przyziemne auta – chociażby dostępnych jest kilka generacji Mazdy MX-5, pojawiła się Alfa Romeo Giulietta czy Renault Clio. Nie zabrakło także aut startujących w wyścigach długodystansowych – mamy więc hybrydową Toyotę, która zwyciężała w Le Mans, czy tegorocznego Cadillaca startującego w serii IMSA.

Forza Motorsport 8 (2023)
Wyścigi w nocy to kwintesencja rywalizacji długodystansowej.

Pula samochodów jest ogromna i wydaje się, że każdy znajdzie coś dla siebie i spełni swoje odwieczne marzenie zasiadania za kierownicą chociażby Porsche 356A Speedster z 1957 roku. Jednak ta przyjemność byłaby niczym, gdyby nie to, że wszystkie samochody są doskonale odwzorowane. Wnętrza wszystkich pojazdów są pełne szczegółów – odwzorowano nawet minimalne przetłoczenia na desce rozdzielczej, tak że mamy wrażenie zasiadania za kierownicą prawdziwego modelu. Z zewnątrz także nasze auta prezentują się olśniewająco. Mamy możliwość ich dowolnego lakierowania oraz projektowania własnych naklejek. Fani danego modelu z pewnością spędzą długie godziny na projektowaniu idealnego malowania dla swojego auta.

Forza Motorsport 8 (2023)

Najważniejsze dla dobrej, symulacyjnej gry wyścigowej to poprawne odwzorowanie zachowania samochodów. I to udało się autorom Forza Motorsport rewelacyjnie. Mamy nie tylko świetnie odwzorowane wrażenie prędkości. Rzeczywiście, czujemy się jak za kierownicą prawdziwych samochodów – zarówno tych sportowych, jak i bardziej przyziemnych.

Forza Motorsport 8 (2023) – GRAFIKA, DŹWIĘK

Tegoroczna Forza Motorsport to zdecydowanie najładniej wyglądająca symulacyjna gra wyścigowa jaka dotychczas powstała. Oczywiście, takie gry jak Forza Horizon 5 czy The Crew: Motorfest również wyglądają obłędnie, ale to jednak inny gatunek gry – wyścigi zręcznościowe w otwartym świecie. W Forza Motorsport 8 postawiono na jak dokładniejsze odwzorowanie torów wyścigowych i to wszystko wyszło świetnie. Widzimy praktycznie wszystkie drzewa, budynki i barierki, które są takie same, jak prawdziwym torze. Asfalt pełen jest śladów opon i krawężniki wyglądają dokładnie ja te z prawdziwych torów, a wokół toru rośnie wyglądająca jak prawdziwa trawa.

Są jednak pewne niedociągnięcia. Dużym zaskoczeniem okazał się brak trybuny przy zakręcie Eau Rogue na torze Spa-Francorchamps. Trybuna ta została wybudowana w 2022 roku, więc jest już na tym torze od blisko 2 lat.

Forza Motorsport 8 (2023)
Na prawdziwym torze Spa-Francorchamps, w miejscu tych bannerów po lewej stronie znajduje się teraz ogromna trybuna.
Spa Eau Rouge trybuna
A tak to miejsce wygląda w rzeczywistości…

Grafika (w wersji gry na Xboksa) ma trzy tryby. Wydajność (zapewnia największą płynność animacji), Wydajność z raytracingiem (lepsza jakoś grafiki) oraz Jakość (mniejsza płynność grafki, ale lepsza jej jakość). Nam najbardziej odpowiadała gra w środkowym trybie, zapewniającym odpowiednią płynność animacji oraz świetną grafikę.

O tym jak dokładnie odwzorowano samochodu już wspominaliśmy, ale warto także pochylić się chwilę nad jakością dźwięku. Wszystkie auta mają swój własny ton, zgodny z tym z prawdziwych modeli. Brzmią inaczej, jeżeli wybierzemy widok zza kierownicy, inaczej, gdy korzystamy z kamery umieszczonej za samochodem.

Forza Motorsport 8 (2023)

Forza Motorsport (2023) – PODSUMOWANIE

Długo przyszło nam czekać na kolejną odsłonę serii Motorsport, ale było warto. Świetna grafika, duża liczba dostępnych samochodów oraz doskonale odwzorowane tory wyścigowe to kwintesencja udanej gry wyścigowej. Nie można też zapomnieć o dopracowanym modelu jazdy – mamy wrażenie, że samochody prowadzą się jak ich prawdziwe odpowiedniki.

Gra wydana została w polskiej (kinowej) wersji językowej. Niestety, pojawia się trochę błędów i nieścisłości w tłumaczeniu. Widać, że niektóre zwroty przetłumaczono bez zbytniej znajomości specyficznego, motoryzacyjnego języka. No i tor Nurburgring nie znajduje się w Norymberdze, ale wokół miejscowości Nurburg!

Forza Motorsport 8 (2023) wydana została w wersji na konsole Xbox Series X, Xbox Series S oraz PC. Jeżeli kupicie wersję cyfrową gry otrzymacie dostęp do edycji na Xboksa i PC. Wersja sprzedawana na płycie dostępna jest wyłącznie na Xboksy. Forza Motorsport od momentu premiery dostępna jest także w abonamencie Game Pass.

Standardowa edycja Forza Motorsport kosztuje 349 zł. W sprzedaży jest także edycja Deluxe (dodatkowy dostęp do 30 nowych samochodów) za 449 zł oraz Premium (to co w Deluxe oraz członkostwo VIP, pakiet powitalny i dostęp do gry na 5 dni przed premierą) za 499 zł.

Nasza ocena: 9/10  

Egzemplarz do testów otrzymaliśmy od wydawcy gry.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji