ElektromobilnośćFord F-150 Lightning – pierwsza jazda

Ford F-150 Lightning – pierwsza jazda

580 KM i 1050 Nm. Takie parametry są w stanie zapewnić doskonałe osiągi. Nie tylko w supersamochodzie, ale nawet potężnym pickupie z USA. Czym jeszcze kusi Ford F-150 Lightning?

Świat elektrycznej motoryzacji nabiera rozpędu. I to wcale nie tylko w Europie. Boom na „elektryki” trwa również w Chinach oraz USA. Każdy z rynków ma swoją specyfikę i własne oczekiwania. Za Oceanem na szczycie sprzedaży od lat znajdują się Fordy z rodziny F. Większości mieszkańców Europy niewiele to mówi. Śpieszymy więc z wyjaśnieniem, że chodzi o pickupy – od średniej wielkości F-150 po duże F-650. Oczywiście taka skala ma zastosowanie wyłącznie za Oceanem.

Ford F150 Lightning - test
Czasy, w których elektrycznym samochodem nie można holować przyczepy do już przeszłość. Ford F-150 Lightning może pociągnąć na haku 3,5 tony.

Na drogach Starego Kontynentu najmniejszy przedstawiciel rodziny F, czyli Ford F-150, który sprzedaje się w tempie gwarantującym mu tytuł jednego z najpopularniejszych samochodów na świecie, okazuje się kolosem, sprawiającym problemy przy manewrowaniu i parkowaniu. Model budzi też duże zainteresowanie wśród innych użytkowników dróg. Nic dziwnego – nie jest dostępny w oficjalnej sieci sprzedaży Forda w Europie.

Ford F-150 Lightning – napęd i osiągi

Ford F150 Lightning - wskazniki
Wygląd cyfrowych wskaźników jest uzależniony od aktywnego w danej chwili trybu jazdy. Kierowca ma też możliwość wyboru typu wskazywanych informacji – na przykład o rozkładzie momentu obrotowego na osie.

Aby klienci mieli swobodę wyboru, Ford opracował elektryczną wersję Lightning. Błyskawica w nazwie nie jest przesadzona. Do wyboru są wersje rozwijające 452 lub 580 KM oraz 1050 Nm (w obu przypadkach), co nawet w pickupie długim na sześć metrów i ważącym 3 tony zapewnia wyborne osiągi. Na suchej nawierzchni sprint do 100 km/h w 580-konnym Lightningu trwa 4,7 sekundy. Towarzyszy temu pisk opon i wgniatanie podróżnych w oparcia wygodnych foteli. Jeszcze większe wrażenie robi zachowanie samochodu na mokrej nawierzchni – kopnięcie gazu potrafi zakończyć się zabuksowaniem kół nawet przy 70 km/h. Elektryczny F-150 to naprawdę mocny zawodnik.

Ford F-150 Lightning - wtyczka
O amerykańskich korzeniach Forda F-150 przypomina standard gniazda do ładowania – inny od powszechnie stosowanego w europejskich autach.

Zużycie energii waha się w przedziale 25-35 kWh/100 km. Nie jest rekordowo niskie, ale problemów z prądem nie trzeba się obawiać. Pakiet akumulatorów mieści 98 lub 130 kWh, co w teorii przekłada się na 370 lub 515 km zasięgu. Praktyka również nie rozczarowuje. Testowane auto z większym pakietem akumulatorów bez trudu przejedzie na ładowaniu ponad 450 km.

Pewne komplikacje mogą pojawić się przy ładowaniu, które można realizować z mocą do 150 kW. Lightning otrzymał gniazdo w amerykańskim standardzie. W Europie trzeba podawać prąd przez adapter, który uniemożliwia ładowanie z pełną mocą.

Ford F-150 Lightning – nadwozie i wnętrze

Ford F-150 Lightning - pas przedni
Twórcy Lightninga postawili na delikatną kosmetykę, a nie rewolucję – elektryczna wersja Forda F-150 otrzymała aerodynamiczny grill i pas świetlny między lampami.

Niektóre samochody z daleka manifestują fakt posiadania napędu elektrycznego. Zespół odpowiedzialny za stworzenie Lightninga nie eksperymentował przesadnie z designem. Znakiem rozpoznawczym samochodu stały się świetlne belki, które „rozpięto” między przednimi i tylnymi lampami.

Ford F-150 Lightning - tylne światła
Użytkownik samochodu nie musi zmagać się z masywną, tylną klapą – do jej otwarcia lub zamknięcia wystarczy naciśnięcie przycisku.

Podobnie jak inne samochody elektryczne, także Ford F-150 oferuje wyborny komfort jazdy. Kabina jest wolna od wibracji czy hałasu zespołu napędowego. Cicho jest nawet w trakcie jazdy z prędkościami autostradowymi, co przy niezbyt opływowej karoserii można uznać za spore osiągnięcie.

Ford F-150 Lightning - wnetrze
Czasy, w których typowo amerykańskie auta straszyły siermiężnymi wnętrzami to już przeszłość – kabina elektrycznego Forda F-150 wygląda ciekawie, a została wykończona wysokiej jakości materiałami. Złego słowa nie można powiedzieć także o spasowaniu czy solidności montażu elementów.

Majestatyczny pickup daje kierowcy i pasażerom ogromne poczucie bezpieczeństwa. Nie rozczarowuje także ilością przestrzeni, którą zawstydza topowe europejskie limuzyny. Pozycja za kierownicą jest wzorowa – uzyskano ją dzięki dużemu zakresowi regulacji fotela, kolumny kierownicy, a nawet pedałów.

Ford F-150 Lightning - ekran
Użytkownik elektrycznego Forda F-150 może umilić sobie postój, np. pod ładowarką, korzystając z różnych funkcji systemu multimedialnego. Zaszyto w nim zarówno gry, jak i notatnik.

Kolejną niespodzianką okazuje się bardzo rozbudowana elektronika – nie odstaje ona od europejskich limuzyn z półki premium. Pozwala nie tylko na zmianę sposobu oddawania mocy poprzez wybór trybu jazdy, ale także konfigurowanie działania elementów bogatego wyposażenia. Kierowca Ligthinga musi mieć oczy dookoła głowy – siedzi niemal na wysokości dachu innych pojazdów, co przekłada się na duże martwe strefy. Na szczęście producent nie poskąpił systemów wsparcia – wszystkie wersje Lightninga otrzymują w standardzie Ford Co-Pilot 360, czyli rozbudowany pakiet asystentów kierowcy.

Ford F-150 Lightning – zawieszenie i prowadzenie

Ford F-150 Lightning - naped
Tylne koła są prowadzone przez niezależne zawieszenie. Silnik, a także inne kluczowe elementy, otrzymały metalowe osłony.

Jak przystało na Forda, F-150 ma dobrze zestrojone zawieszenie. Skutecznie tłumi ono krótkie i długie nierówności, a do tego zapewnia stabilność nawet przy prędkościach autostradowych, co w samochodzie z tak dużą powierzchnią boczną jest sporym osiągnięciem. Wkład w prowadzenie ma ciężar akumulatora, który dzięki niskiemu położeniu obniża środek ciężkości samochodu. Swoje dokłada oparcie tylnego zawieszenia o sprężyny i niezależne wahacze, co nie jest standardem w świecie pickupów. Za wypadek, gdyby właściciel Forda F-150 Lightning spróbował zjechać z utartych szlaków, samochód wyposażono w metalowe osłony podwozia i silników, a także ręcznie sterowaną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego.

Ford F-150 Lightning - stopien
Aby ułatwić wchodzenie na „pakę” mieszczącą dwie europalety, Ford zaprojektował ręcznie wysuwane z tylnej burty stopień oraz uchwyt.

Dużych rozmiarów skrzynia ładunkowa przypomina o użytkowych korzeniach Ligthtinga – wchodzenie na nią ułatwia rozkładany próg z pionową poręczą. Kto nie chce ryzykować przemoczenia lub kradzieży bagażu może schować go pod maską.

Ford F-150 Lightning - frunk
Przedni bagażnik rozwiązuje problem pickupów w postaci otwartej skrzyni ładunkowej. Co ciekawe, ma on podwójną podłogę – w dolnej wnęce można schować przewody do ładowania.

Usunięcie silnika spalinowego pozwoliło na zaprojektowanie „schowka” o pojemności 400 l (w Ameryce nazywanego frunk). Jego pokrywa jest oczywiście elektrycznie otwierana i zamykana. Zgodnie z amerykańskimi wymogami nie zabrakło też przycisku, który umożliwia otwarcie bagażnika przez osobę, która została w nim zamknięta.

Ford F-150 Lightning - schowek
Pod siedziskiem kanapy znajduje się spory schowek. Plastikową przegrodę można złożyć – wówczas przedmioty będzie można wkładać i wyciągać bez konieczności podnoszenia siedziska,

Kolejnych, sporych rozmiarów skrytki znajdują się pod kanapą oraz centralnym podłokietnikiem z przodu. Dodając do tego schowki w desce rozdzielczej, kieszenie w drzwiach czy uchwyty na kubki stworzono samochód, w którym można bez trudu rozlokować cały niezbędny nawet podczas długiej podróży bagaż. A jeżeli kierowca lub pasażer akurat zapragną skorzystać z laptopa lub coś zanotować? Żaden problem! Jednym szybkim ruchem dłoni można zamienić wspomniany podłokietnik w dużych rozmiarów stolik.

Ford F-150 Lightning – cena i wyposażenie

Ford F-150 Lightning - gniazda
Na pokładzie Forda F-150 Lightning znajduje się kilkanaście gniazd z prądem o napięciu od 5 do 240 V.

W Ameryce elektryczny Ford F-150 Lightning jest wyceniany na 52-97 tysięcy dolarów. Czy to dużo? Bazowy Ford F-150 ze spalinowym silnikiem startuje z poziomu 34 tys. dolarów, ale ma dwuosobową kabinę i dość skromne wyposażenie. Doposażone warianty to już rewiry 63-85 tys. dolarów. Nie sposób więc mówić o przepaści cenowej. Na razie zanosi się jednak, że F-150 Lightning będzie droższy od Tesli Cybertruck – wstępnie mówi się o cenach w przedziale 40-70 tys. dolarów.

Lightning przekonuje nie tylko mocą, ale również wyposażeniem. Nawet bazowa wersja ma napęd na cztery koła, komplet asystentów kierowcy, system multimedialny SYNC 4 z 12-calowym ekranem, a nawet pokładowe gniazda 120 V o mocy 2,4 kW – wystarczająco dużej, by podłączyć elektronarzędzia. W dwóch najbogatszych wersjach wyposażeniowych dostępne jest też gniazdo 240 V, a pokładowa elektryka wytrzyma pobór mocy do 9,6 kW.

Ford F-150 Lightning – PODSUMOWANIE

Ford F-150 Lightning - pierwsza jazdaKto jest zainteresowany zakupem F-150 Lightning ma… problem. W USA Ford w ciągu kilku tygodni przyjął zamówienia na 200 tys. egzemplarzy, co dla ostatnich w tej kolejce oznacza przeszło… 3 lata oczekiwania. Trudno o lepszy dowód, że wbrew obiegowym opiniom żaden z rynków nie jest ślepo przywiązany do silników o monstrualnych pojemnościach. Dobry produkt obroni się sam, bez względu na rodzaj napędu.

Ford F-150 Lightning – dane techniczne, osiągi, zużycie energii

Silniki: dwa silniki elektryczne (moc maksymalna: 580 KM); przyspieszenie: 0-100 km/h: 4,7 s; prędkość maksymalna: 180 km/h; średnie zużycie energii: ok. 30 kWh/100 km

Ford F-150 Lightning Lariat Extended Range Battery
DANE TECHNICZNE Ford F-150 Lightning
Silnik 2xelektryczny
Moc maksymalna 580 KM
Maks. moment obrotowy 1050 Nm
Napęd/skrzynia biegów 4×4/automatyczna, 1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 5,91/2,03/2,00/3,70 m
Średnica zawracania 15,6 m
Masa własna ok. 2,9 t
Pojemność bagażnika (p/t) 400/1495 l
Pojemność akumulatora 131 kWh (użytkowa)
Prześwit 22,6 cm
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,7 s
Średnie zużycie energii 25-35 kWh/100 km
CENA
Wersja Ford F-150 Lightning Lariat
Cena wersji podstawowej (Pro) 51 974 dolary (w USA)
Cena wersji topowej (Platinum) 96 874 dolary (w USA)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji