Fiat 500 Hybrid (2022) - test

Z prądem zmian – zelektryfikowany zespół napędowy sprawia, że Fiat 500 Hybrid wcale nie musi jeszcze myśleć o emeryturze.

Aż trudno uwierzyć, że współczesna „500” ma tyle samo lat, co… iPhone. Ich debiut przypadł na 2007 r. Mały Fiat, tak jak popularny smartfon, znacząco się jednak od tamtej pory zmienił – i dzięki regularnym modernizacjom wciąż nie ma sobie równych w segmencie miejskich aut. Dość wspomnieć, że od lat Fiat 500 rokrocznie znajduje w Europie blisko 200 tys. nabywców, a zeszły rok nie był tu wyjątkiem.

NASZ SKLEP

Poza wprowadzoną niedawno wersją w 100% elektryczną „500” nadal jest dostępna w spalinowej odmianie Hybrid – z uhybrydowionym rzędowym, wolnossącym silnikiem benzynowym o 3 cylindrach, pojemności 1,0 litra oraz mocy 70 KM, połączonym z 6-biegową skrzynią manualną. Zastąpił on stosowaną wcześniej jednostkę 1.2 o mocy 69 KM. Cel: jeszcze niższe zużycie paliwa.

FIAT 500 II FL Hybrid Launch Edition 1.0 70KM 6MT FWD SB688AK 07-2020
Fiat 500 Hybrid (2022) i „oryginał” z lat 1957-1975. Współczesne wcielenie jest o 60 cm dłuższe (357 vs 297 cm) i o ponad 30 cm szersze (163 vs 132 cm).

Fiat 500 Hybrid: silnik

70-konna jednostka 1.0 R3 pod maską Fiata 500 Hybrid jest zaopatrzona w układ tzw. miękkiej (innymi słowy łagodnej) hybrydy: rozrusznik zintegrowany z alternatorem (BSG – z napędem pasowym, 12 V) pełni tu funkcję niewielkiego silnika elektrycznego (maksymalnie 5 KM mocy), a energia do jego zasilania pochodzi z dodatkowego, małego akumulatora (0,53 kWh) umieszczonego pod fotelem.

Fiat 500 Hybrid (2022) - silnik R3 1.0 70 KM
70-konny silnik 1.0 R3 pracuje z wysoką kulturą. Umieszczono go o 4,5 cm niżej niż poprzednią jednostkę 1.2. Efekt: lepsze prowadzenie.

Choć takie rozwiązanie nie pozwala poruszać się w trybie napędu wyłącznie elektrycznego, to ma szereg zalet. Większy potencjał odzyskiwania energii podczas hamowania pozwala obniżyć zużycie paliwa, elektryczny motor może okresowo wspomagać silnik spalinowy, a integracja rozrusznika z alternatorem poprawia kulturę pracy napędu. No i w przeciwieństwie do wysokonapięciowych pełnych hybryd dodatkowe koszty produkcji są tu bardzo niskie, a późniejsze serwisowanie nie wymaga od mechaników specjalnych uprawnień.

Fiat 500 Hybrid: zużycie paliwa

Instalacja miękkiej hybrydy nie przynosi rewolucji, ale i tak „zyski” są zauważalne. W trasie 500 Hybrid zużywa ok. 4,5 l na 100 km, a w gęstym ruchu miejskim – 6,5 l/100 km. To wyniki o ok. 0,3-0,5 l/100 km niższe od wersji 1.2.

Fiat 500 Hybrid: osiągi

Korzyści jest zresztą więcej. Po pierwsze 1-litrowy silniczek pracuje wyjątkowo gładko, cicho i generuje niewiele wibracji – zupełnie nie dając po sobie poznać, że ma tylko 3 cylindry. Po drugie do współpracy ma skrzynię 6-, a nie 5-biegową, znaną z wersji 1.2. Po trzecie, typowo dla miękkich hybryd, układ start-stop działa tu szybko i płynnie, a po wrzuceniu na „luz” włącza się już poniżej 30 km/h, co przy odpowiednich zwyczajach kierowcy zapewnia dodatkowe pole do oszczędzania paliwa.

500 Hybrid nie jest autem do sprintu spod świateł. Jego jednostka ma stonowany temperament i najlepiej czuje się w dolnych rejestrach obrotomierza. Mimo to dynamika okazuje się wystarczająca do sprawnej jazdy po mieście i okolicznych arteriach (0-100 km/h w 13,8 s), a czasy elastyczności są odczuwalnie lepsze niż w poprzedniej 4-cylindrowej wersji 1.2 o mocy 69 KM (60-100 km/h na 4. biegu w 12,2 wobec 14,7 s oraz 80-120 km/h na ostatnim biegu w 22,2 wobec 25,6 s).

Fiat 500 Hybrid: komfort, prowadzenie

1,0-litrowy silnik przynosi jeszcze jedną zmianę: jest zamontowany o 45 mm niżej od jednostki 1.2, a to korzystnie wpływa na zwinność „pięćsetki”. Mały Fiat od początku wyróżniał się zresztą przyjemnym prowadzeniem. Mimo krótkiego rozstawu osi jest ponadprzeciętnie stabilny, dość energicznie reaguje na skręt, a jego zawieszenie cicho i kulturalnie tłumi nierówności. Podczas jazdy po mieście docenia się mocne wspomaganie kierownicy, a skuteczność hamulców wciąż reprezentuje wysokie standardy.

Mimo swojego rynkowego stażu Fiat 500 ma bardzo kompetentne, przyjemnie zestrojone podwozie

Fiat 500 Hybrid (2022) - test - zawieszenie
Nawet z 16-calowymi felgami Fiat 500 łagodnie tłumi nierówności.

Fiat 500 Hybrid: wnętrze, bagażnik

Poza tym Fiat 500 to wystarczająco przestronny (z przodu) miejski samochód z łatwą w obsłudze deską rozdzielczą oraz udanym systemem operacyjnym. Nieźle wyprofilowane fotele zamocowano dość wysoko, co trzeba polubić, ale w zamian łatwo się tu wsiada i wysiada, a kierowca cieszy się dobrą pozycją obserwacyjną. Siedzenia z tyłu – typowo dla aut tego formatu – nadają się dla niewysokich osób. Plus za długie drzwi, które ułatwiają zajmowanie miejsc na kanapie.

Także bagażnik ma pojemność typową dla miejskich samochodów – 185 l. Dzięki dużej tylnej jest łatwo dostępny, można go też łatwo powiększyć poprzez złożenie oparć (na życzenie dzielonych 50:50). Objętość przestrzeni ładunkowej wzrasta wtedy do 520 l. Plus za wystarczającą ładowność (380 kg) oraz możliwość dokupienia dojazdowego koła zapasowego.

Deska rozdzielcza Fiacika łączy ergonomiczne rozplanowanie przyrządów ze stylowym wzornictwem i solidnym montażem. Cyfrowe wskaźniki są jednocześnie czytelne i efektowne, a zlokalizowany na szczycie kokpitu ekran dotykowy ma uporządkowane menu z dużymi polami oraz paskiem skrótów u dołu. Po bokach nie zabrakło fizycznych pokręteł, a niewiele niżej – tradycyjny panel do obsługi wentylacji. Codzienną eksploatację umila wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów. Minus: zbyt masywne podstawy przednich słupków.

Fiat 500 Hybrid: cena, wyposażenie

Wrodzony urok sprawia, że Fiatowi wybaczyć jego wady – zwłaszcza że mimo inflacji i perturbacji związanych z przerwanymi łańcuchami dostaw jego cena pozostaje na akceptowalnym poziomie. Za bazowy wariant 500 Cult z klimatyzacją trzeba zapłacić 56 400 zł, a za porządnie wyposażony wariant Dolcevita – 60 900 zł (m.in. regulacja wysokości fotela kierowcy, tempomat, panoramiczny dach, alufelgi 15″). Atutem Fiata jest też możliwość wydłużenia gwarancji nawet do 5 lat (za 1690-1990 zł, zależnie od limitu przebiegu) oraz promocyjne pakiety przeglądów.

Fiat 500 Hybrid (2022) test – PODSUMOWANIE

Choć wygląda jak gadżet, to jako auto miejskie Fiat 500 niezmiennie ma wiele atutów. W wersji Hybrid jest oszczędniejszy niż wcześniej i tak samo uroczy jak zawsze. Jego dopracowana konstrukcja skutecznie broni się mimo upływających lat, a miłym dodatkiem będą tania eksploatacja oraz niski spadek wartości. Używane „500” dobrze trzymają swoje ceny.

Fiat 500 Hybrid (2022): test – plusy i minusy

 +  design, niezła funkcjonalność, łatwa obsługa, dobre wykonanie, płynne działanie napędu, niskie zużycie paliwa, komfort jazdy, sprawdzona konstrukcja
 –  masywne przednie słupki, wysoko umieszczone fotele, przeciętne osiągi, dość wysoka cena

Fiat 500 1.0 70 KM Hybrid (2022) – dane techniczne, osiągi, spalanie

Silnik benzynowy (R3, 6 V, 999 cm³): moc maksymalna 70 KM, maksymalny moment obrotowy 92 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s, prędkość maksymalna 167 km/h, średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km (WLTP)

Fiat 500 Hybrid (2022) – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNEFiat 500 Hybrid
Silnikbenzynowy, wolnossący
Układ cyl./zaw./pojemność (benz.)R3/6/999 cm³
Moc maksymalna70 KM przy 6250 obr./min
Maks. moment obrotowy (benz./elektr./systemowy)92 Nm przy 3250 obr./min
Napęd/skrzynia biegówprzedni/manualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi3,57/1,63/1,49/2,30 m
Masa/ładowność980/380 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)185/520 l
Poj. zbiornika paliwa35 l (Pb 95)
Opony195/45 R16
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,8 s
Średnie zużycie paliwa4,9 l/100 km
DANE TESTOWE
0-100 km/h14,1 s
100-0 km/h (zimne/ciepłe)37,7/37,4 m
Hałas przy 50/100 km/h58,2/68,0 dB
Liczba obrotów kierownicą2,9
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie)6,6/4,8/5,7 l/100 km
CENA
WersjaFiat 500 1.0 70 KM Hybrid
Cenaod 56 400 zł (wersja Cult)

 

Fiat 500 1.0 70 KM Hybrid (2022): galeria zdjęć

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj