Parujące szyby w aucie

Jesienną porą wiele samochodów dopada problem parujących szyb. Sprawdźmy, co może być przyczyną parowania szyb w aucie i jak sobie z poradzić z tym problemem.

Parowanie szyb jest zmorą głównie starszych aut, ale może dotknąć także samochody wyposażone w klimatyzację. Proces parowania zachodzi w wyniku kondensacji wilgotnego powietrza z zimną powierzchnią szyby. Wraz z rozprowadzeniem po wnętrzu, przez układ wentylacji, ciepłego powietrza szyba powinna odparować w ciągu kilku minut. Jeszcze sprawniej z zaparowanymi szybami „radzi sobie” klimatyzacja, sprawnie osuszając powietrze i niwelując parowanie nawet w przeciągu kilkunastu sekund. Oczywiście wiele zależy tu od kilku czynników, m.in. wielkości auta, powierzchni szyb czy sprawności układu.

Jak używać klimatyzacji, by szybko schłodzić wnętrze auta?

Jeśli system ogrzewania lub klimatyzacji nie jest w stanie poradzić sobie z zaparowanymi szybami, w naszym aucie mogła nagromadzić się zbyt duża ilość wilgoci. Powstaje ona m.in. przez przeciekanie wody przez zużyte uszczelki drzwiowe i zbieranie się jej na dywanikach lub na tapicerce foteli. Do akumulacji wilgoci przyczynia się również zalegający we wnętrzu brud, typu kurz i piasek, przenoszony w znacznej ilości zwłaszcza jesienną i zimową porą.

Jak zwalczyć problem zaparowanych szyb w aucie?

Z tego powodu pierwszym, wręcz obowiązkowym krokiem do podjęcia walki z zaparowanymi szybami jest dokładne oczyszczenie wnętrza auta (włącznie z umyciem szyb od wewnątrz) oraz wykrycie ewentualnych miejsc przecieków, chociażby w okolicach drzwi, klapy bagażnika czy szyberdachu (o ile samochód go ma). Najlepiej robić to w dwie osoby – jedna polewa wrażliwe miejsca wodą, druga szuka wycieków w środku auta. Gdy to nie pomoże, warto przeprowadzić serwis układu klimatyzacji, a w autach bez „klimy” sprawdzić stan nagrzewnicy. Czasami pomaga nawet… wymiana materiałowych dywaników na gumowe, które wchłaniają mniej wilgoci (przynajmniej na czas jazdy jesienią i zimą).

Istnieją również doraźne sposoby na zaparowane szyby w aucie. W supermarketach i sklepach motoryzacyjnych można kupić wiele preparatów typu anty-para, które z reguły wyraźnie ograniczają parowanie szyb, ale nie likwidują problemu całkowicie. Na półkach sklepowych znajdziemy również niedrogie (ok. 40 zł) pochłaniacze wilgoci. To produkty wielokrotnego użytku (do wysuszenia i ponownego zastosowania), przydatne także w domu. W naszych testach pozytywnie zdały egzamin z usuwania wilgoci z wnętrza auta, jednakże nie wpłynęło to w żadnym stopniu na parowanie szyb. Dlatego lepiej traktować je jako rozwiązanie uzupełniające.

Nasz test niedrogiego preparatu przeciwko parowaniu szyb w aucie

 

Parowanie szyb w samochodzie – sprawdź filtr kabinowy

Problem może też leżeć po stronie kondycji filtra kabinowego. Jeśli jest brudny i zawilgocony, nie jest w stanie oczyścić powietrza dostającego się do środka. Producenci zalecają jego wymianę co ok. 2 lata, ale aby zagwarantować sobie spokój w każdych warunkach, warto robić to co roku. Koszt: ok. kilkadziesiąt złotych + robocizna, ale zwykle jest to na tyle łatwa operacja, że poradzi sobie z nią niemal każdy. Filtr zwykle znajduje się w okolicach podszybia, schowka pasażera lub pedału gazu. Inną przyczyną mogą być zanieczyszczone odpływy wody na podszybiu. Przy znacznym nagromadzeniu wody w końcu dostanie się ona do filtra kabinowego, a to oznacza, że trafi i do wnętrza.

Co ile wymieniać filtr kabinowy? Jak to zrobić?

Oto lista popularnych modeli samochodów z uwzględnieniem miejsca umieszczenia filtra kabinowego.

  • Filtr kabinowy w podszybiu

Przykładowe modele: Audi A3 I, Audi A4 (B5), Audi TT I (8N), BMW serii 3 (E46), Ford Focus I, Ford Mondeo III, Mercedes klasy A (W168), Mercedes klasy C (W203), Opel Vectra B/C, Peugeot 206, Peugeot 307, Peugeot 406, Seat Toledo II, Seat Leon Leon I, Skoda Octavia I, Volkswagen Golf IV/VI, Volkswagen Passat B5.

  • Filtr kabinowy przy schowku pasażera

Przykładowe modele: Chevrolet Lacetti, Daewoo Nubira II, Fiat Punto II, Fiat Grande Punto, Kia Cee’d, Opel Astra G/H (II/III), Renault Megane II, Renault Laguna II, Seat Leon II, Skoda Octavia II, Toyota Corolla E12, Toyota Avensis II, Toyota Yaris I/II, Volkswagen Up!, Volkswagen Polo 9N, Volkswagen Golf V, Volvo S80.

  • Filtr kabinowy w okolicy pedału gazu

Przykładowe modele: Citroen C5 I, Ford Fiesta V, Ford Focus II, Ford C-Max, Peugeot 407

 

Filtr kabinowy