Tego jeszcze nie było – Audi Q3 Sportback 45 TFSI zadziwiająco umiejętnie łączy nadwozie kompaktowego SUV-a z cechami coupe. Zgrabnie i bez większych strat na funkcjonalności. Tylko ten napęd…
Zaczęło się od BMW X6. A właściwie od Infiniti FX. Ale to BMW rozsławiło segment SUV-ów w stylu coupe – najpierw tych większych, a potem także mniejszych. Dziś takie auta oferuje wielu producentów, a niektóre z nich, jak Renault Arkana czy Skoda Kodiaq GT, nie są dostępne w Europie. Do tej pory nie było jednak SUV-a coupe z prawdziwego zdarzenia wśród kompaktów premium. Owszem, bardziej sportowy, a mniej użytkowy charakter już na pierwszy rzut oka zdradzają Mercedes GLA pierwszej generacji czy BMW X2, ale żaden model nie był mniejszą kopią „X-szóstki”. Aż do premiery Audi Q3 Sportback.
Audi Q3 Sportback: wymiary, nadwozie
„Sportback” ma w gamie Audi wiele znaczeń: A3 Sportback to po prostu 5-drzwiowy hatchback, A5 Sportback to liftback z mocno opadającą linią dachu, a w przypadku Q3 Sportback mamy do czynienia z SUV-em w stylu coupe.
Nowy wariant niewiele różni się od „zwykłego” Q3 – ma 450 cm długości (+1,6 cm), 184 cm szerokości (-1,3 cm) i 268-centymetrowy rozstaw osi (bez zmian). Wyjątek stanowi o 5 cm mniejsza wysokość nadwozia (157 cm), która w połączeniu z płynnie opadającą linią dachu decyduje o dynamicznych proporcjach Sportbacka.
Rezultat: nowa odmiana „Q-trójki” wygląda wyjątkowo atrakcyjnie, w czym także zasługa dużej dbałości o detale – efektownych wlotów powietrza, wyrazistych przetłoczeń, tylnego zderzaka z nakładką w kształcie dyfuzora i poziomych tylnych lamp, poszerzających optycznie karoserię.
Co istotne, transformacja w kierunku coupe odbyła się bez większych szkód na funkcjonalności. Prześwit wynosi wciąż sensowne 17 cm, wsiadanie (i wysiadanie), zarówno do przodu, jak i do tyłu, nie nastręcza problemów, a przeszklenie i przejrzystość nadwozia okazują się co najmniej wystarczające. W szczególności trzeba docenić widoczność w przód: smukłe przednie słupki i przymocowane do poszycia drzwi lusterka sprawiają, że Q3 Sportback góruje w tym względzie nad większością kompaktowych SUV-ów. Szkoda natomiast, że mimo rodowodu premium czujniki bezdotykowego odblokowania zamków znalazły się wyłącznie w przednich klamkach.
Audi Q3 Sportback: przestronność
Pod względem ilości miejsca z przodu Audi należy do klasowej czołówki. Nawet bardzo wysokie lub tęgie osoby będą miały tu dużo swobody, a poczucie przestronności wzmaga spora szerokość kabiny. Z tyłu warunki podróży są już odczuwalnie gorsze niż w Q3, choć zupełnie niezłe, biorąc pod uwagę bolączki innych SUV-ów w stylu coupe. Miejsca nad głową wystarczy dla osób mierzących do 180-185 cm wzrostu, zaś przestrzeń na wysokości kolan jest typowa dla aut tej klasy. Co istotne, nie brakuje miejsca na stopy, a nieprzesadnie nisko zamocowana kanapa zapewnia niezłe podparcie ud. Cennymi udogodnieniami są regulacja kąta pochylenia oparcia i możliwość przesuwania kanapy
w zakresie 13 cm – co pozwala wybierać pomiędzy większym bagażnikiem a przestrzenią dla pasażerów z tyłu.
Audi Q3 Sportback: bagażnik
Bagażnik Audi Q3 Sportback ma pojemność 530 l, czyli taką samą jak w „Q-trójce”. I jest wzorowo funkcjonalny. Wykończono go porządną wykładziną i zaopatrzono w skuteczne oświetlenie, schowki po bokach oraz haki na torby. Oparcie kanapy jest w standardzie dzielone
na trzy części, pokrywa unosi się wysoko, a na życzenie Audi oferuje koło dojazdowe (630 zł). I tylko próg załadunku znajduje się dość wysoko – ale taki już urok „coupe”.
Audi Q3 Sportback: deska rozdzielcza, kokpit
Z perspektywy kierowcy Q3 Sportback przekonuje nie tylko dobrą widocznością w przód. Opcjonalne sportowe fotele (1560 zł dopłaty) są
warte każdej złotówki – sprawdzają się zarówno podczas ofensywnej jazdy krętą drogą, jak i w trakcie dalekich podróży trasami szybkiego ruchu. Mają obszerne, mocno wyprofilowane siedzisko i oparcie (także na wysokości barków), oferują duży zakres regulacji, a ponieważ umieszczono je niezbyt wysoko, nie odbierają poczucia integracji z samochodem. Dodatkową wygodę zapewnia dwupłaszczyznowo regulowany podłokietnik.
Kokpit Sportbacka został przeniesiony wprost z Q3 – lecz to żadna ujma. Pomijając połać szarego plastiku w okolicach pokrętła głośności oraz brak „żaluzji” zasłaniającej uchwyty na pojemniki z napojami, kabinę wykończono nad wyraz porządnie i estetycznymi materiałami. Okładziny są precyzyjnie zmontowane, pokrętła i przyciski pracują z wymierzonym oporem, a kieszenie drzwi mają gumowaną wyściółkę.
Wnętrze Audi wygląda schludnie, ale nie brakuje tu ciekawych akcentów, takich jak nietypowe klamki drzwi czy tapicerowane wstawki. Przede wszystkim kokpit Q3 Sportbacka jest jednak doskonale „zorganizowany” – na szczęście zachowano tu analogowe instrumenty do obsługi podstawowych funkcji. Panel sterowania wentylacją ze zwyczajnymi pokrętłami umieszczono w zasięgu ręki, podobnie jak schowek z (opcjonalną) indukcyjną ładowarką na smartfon. Obok znalazły się dwa porty USB, po jednym starego i nowego typu. Nie ma więc potrzeby korzystania z przejściówki.
Audi Q3 Sportback: system multimedialny MMI
Naczelne miejsce w kokpicie zajmuje dotykowy ekran systemu multimedialnego MMI – szybkiego w działaniu, z przemyślanym menu i użyteczną obsługą głosową. Przydałby się tylko klawisz pozwalający wrócić do poprzedniego widoku, bo niekiedy użytkownik musi od nowa przechodzić przez kolejne ekrany. Plus za pokrętło regulacji głośności z funkcją zmiany utworu/stacji, umieszczone po stronie pasażera.
Audi Q3 Sportback: prowadzenie
Audi zbudowano na modułowej platformie MQB, z której korzystają liczne modele koncernu Volkswagen, w tym zbliżony gabarytowo VW Tiguan. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, zaś z tyłu pracuje układ wielowahaczowy. Masa własna praktycznie nie różni się od porównywalnej „Q-trójki” (testowana wersja: od 1625 kg).
Zgrabne proporcje Sportbacka sugerują zwinne prowadzenie – i Audi pod tym względem nie zawodzi. Seryjna specyfikacja obejmuje progresywny układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu, który robi tu „dobrą robotę”. Na parkingu ułatwia manewrowanie, a w zakrętach odznacza się żywiołową reakcją na zmianę kierunku jazdy. Co więcej, jego wyczucie nie jest tak syntetyczne jak w wielu innych aktualnie produkowanych modelach Audi.
Ta spontaniczność Q3 Sportbacka idzie w parze z dużym zapasem stabilności. Szybka jazda autostradowa nie wymaga szczególnej uwagi, a ruchy nadwozia w zakrętach są niewielkie. Pod obciążeniem – typowo dla aut zbudowanych na MQB – Audi okazuje się neutralne, nie wyjeżdża przodem, a na 19-calowych kołach ma mnóstwo przyczepności. O jego kompetencjach najlepiej świadczy zachowanie po wyłączeniu systemu stabilizacji toru jazdy, gdy również nie przejawia żadnych niepokojących tendencji i daje się ustawiać samym gazem.
Audi Q3 Sportback 45 TFSI: napęd 4×4 quattro, komfort
Także napęd quattro – tu ze sprzęgłem wielopłytkowym Haldex – działa sprawnie i w przeciwieństwie do niektórych konkurencyjnych rozwiązań nie wykazuje zwłoki przy wciśnięciu gazu na skręconych kołach.
Bolączką Q3 Sportback jest natomiast głośne tłumienie krótkich nierówności. Zawieszenie nieźle izoluje od wstrząsów i dobrze spisuje się na autostradzie, ale na dziurach – przy 19-calowych obręczach – pozwala sobie na popukiwanie nieprzystające autu segmentu premium (w ograniczonym stopniu dotyczy to także podwozia z aktywnymi amortyzatorami). Wygłuszenie oraz skuteczność hamulców – bez zarzutu.
Audi Q3 Sportback 45 TFSI: silnik, zużycie paliwa
Teoretycznie 230-konne Q3 Sportback 45 TFSI ma osiągi zbliżone do hot hatchy, ale w praktyce jego 2-litrowy benzynowy silnik turbo rozczarowuje. Fakt, imponuje płynnością przyspieszania w szerokim zakresie obrotów. Nie brzmi jednak zbyt przyjemnie, subiektywnie wydaje się mniej żwawy niż „na papierze”, a do tego nie jest zbyt oszczędny przy nierównomiernej jeździe – w mieście nietrudno przekroczyć 12 l/100 km. Na drogach lokalnych zużywa około 7,5 l, a na autostradzie – 10,3 l na każde 100 km.
Audi Q3 Sportback 45 TFSI: dwusprzęgłowa skrzynia biegów S tronic
Przede wszystkim Audi doskwierają jednak ospałe reakcje dwusprzęgłowej przekładni S tronic, której misją jest utrzymywanie możliwie niskich obrotów. Wybudzenie jej z letargu trwa dłuższą chwilę, co potrafi zirytować nie tylko wyprzedzaniu. Kierowcy pozostaje używanie trybu sportowego, który na szczęście korzysta nawet z najwyższych biegów. Plus za gładką pracę oraz funkcję luzu, minus za brak funkcji auto hold.
Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic: cena, wyposażenie
Aydu Q3 Sportback nie należy do najkorzystniejszych cenowo propozycji w klasie kompaktowych SUV-ów premium. Wersja 45 TFSI względem porównywalnego Q3 wymaga 9000 zł dopłaty (jej ceny startują od 190 500 zł), choć częściowo rekompensuje ją lepsze wyposażenie. Do ceny bazowej trzeba jednak doliczyć dodatki, bo podstawowa specyfikacja jest bardzo uboga. Dopłaty wymagają nawet czujniki parkowania. Efekt: rozsądnie skonfigurowany egzemplarz kosztuje ok. 250 tys. zł.
Biorąc pod uwagę różnicę w cenie, rozsądniej zainteresować się słabszą wersją 35 TFSI (1.5 150 KM) z przednim napędem, która w połączeniu ze skrzynią S tronic (od 153 900 zł) dysponuje układem mikrohybrydowym. Jest wystarczająco dynamiczna, a przy tym oszczędniejsza od testowanej. Niestety, nie można jej nabyć z napędem 4×4
Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic – test: PODSUMOWANIE
Audi Q3 Sportback to starannie wykonany, nowoczesny, bezpieczny SUV. Niestety także drogi, dlatego warto rozważyć wybór słabszej, tańszej wersji silnikowej. Co najważniejsze, atrakcyjny design tylko w niewielkim stopniu rzutuje tu na praktyczność. Nic zatem dziwnego, że według Audi wersja Sportback będzie miała aż 40% udziału w sprzedaży Q3.
Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic – test: opinie, zalety i wady
Nadwozie i wnętrze:
+ atrakcyjny design, dużo miejsca z przodu, świetne opcjonalne sportowe fotele oraz widoczność w przód, pojemny i funkcjonalny bagażnik, staranne wykończenie, bardzo dobrze rozplanowany kokpit, przyjazny w obsłudze system operacyjny
– ograniczona wygoda podróżowania z tyłu
Układ napędowy:
+ bardzo harmonijne oddawanie mocy i dobra kultura pracy silnika, gładka zmiana przełożeń, możliwość zmiany charakterystyki napędu poprzez tryby jazdy
– irytująco ospała reakcja na gaz i kick-down w bazowym trybie, wysokie zużycie paliwa, subiektywnie gorsza dynamika niż wskazują dane fabryczne
Właściwości jezdne:
+ spontaniczny, bezpośredni i precyzyjny układ kierownicy, niewielkie przechyły w zakrętach, neutralne, bezpieczne zachowanie pod obciążeniem, wysoka stabilność, dopracowany napęd 4×4
– zawieszenie hałasuje i przenosi wstrząsy na nierównościach
Wyposażenie i cena:
+ niewygórowana dopłata do porównywalnego Q3, spora sieć salonów i serwisów, dostępność korzystnie wycenionych pakietów wyposażenia i przeglądów, bogata lista opcji
– wyjątkowo uboga specyfikacja bazowa, nietanie elementy wyposażenia dodatkowego
Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic – test: dane techniczne
DANE TECHNICZNE | Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic – test |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Układ cylindrów/liczba zaworów/pojemność skokowa | R4/16/1984 cm³ |
Moc | 230 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 350 Nm/1500 |
Napęd | 4×4 |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,50/1,84/1,57 m |
Rozstaw osi | 2,68 m |
Średnica zawracania | 11,8 m |
Masa/ładowność | 1625/585 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 530/1400 l |
Poj. zbiornika paliwa | 60 l (Pb 95) |
Opony (testowanego egzemplarza) | 215/65 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 231 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,6 l/100 km |
DANE TESTOWE | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,8 s |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce ciepłe/zimne) | 42,7 m/42,1 m |
Poziom hałasu przy 50/100 km/h | 58,2 dB/62,7 dB |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie 50:50) | 12,1/7,5/9,8 |
CENA | |
Wersja | Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic |
Cena | od 190 500 zł |