UżywaneOpinieUżywane BMW X5 E53 (1999-2006) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane BMW X5 E53 (1999-2006) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

BMW X5 E53 to krążownik szos przebrany w auto o terenowych predyspozycjach. W teren jednak rzadko wjeżdża, za to świetnie czuje się na autostradach i w mieście. Jakie są opinie o BMW X5 E53 i czy warto rozważyć zakup tego modelu?

BMW X5 E53 jest dobrze zaprojektowanym i świetnie wyglądającym rywalem Mercedesa klasy M i Land Rovera Range Rovera. Ma osiągi luksusowej limuzyny o dużej mocy, z wysoką pozycją za kierownicą i z pewnością większymi możliwościami terenowymi, niż „tradycyjny” odpowiednik. np. BMW serii 5. Silnik V8 jest pożądanym i w sumie wszechstronnym rozwiązaniem, ale motor wysokoprężny jest równie imponujący i przy tym zdecydowanie bardziej ekonomiczny. Ceny na rynku wtórnym wydają się atrakcyjne, ale należy pamiętać, że to BMW, dość leciwe i w większości przypadków mocno eksploatowane, więc warto mieć sporą część kwoty zakupu na pierwsze naprawy oraz inwestycje. Czym charakteryzuje się ten model i czy warto go kupić?

BMW X5 E53 - tył
Charakterystyczne linie sprawiają, że trudno BMW X5 E53 pomylić z jakimkolwiek innym modelem.

Używane BMW X5 E53 – wymiary, nadwozie

BMW X5 E53 był jednym z pierwszych dużych SUV-ów w tym segmencie i pierwszą generacją X5. Mimo debiutu ponad 20 lat temu, wciąż prezentuje się nieźle, a zadbane egzemplarze utrzymane w oryginale są bardzo pożądanymi kąskami. Klasyczna sylwetka, świetne proporcje, ciekawe rozwiązania stylistyczne i elegancka, choć dość muskularna sylwetka wciąż zwracają na siebie uwagę. Z przodu znajdziemy tradycyjne dla marki, jeszcze wtedy dość skromnie wyglądające „nerki” i smukłe światła z delikatnymi zaokrągleniami w dolnej części. Sylwetka boczna przypomina nieco klin z dość długo utrzymującą się linią dachu. Na nadkolach znajdziemy z kolei niewielkie nakładki z tworzywa, w dolnej części można znaleźć stopnie ułatwiające wsiadanie, prześwit jest dość duży, a w wyższych wariantach M całość zdobią bardzo duże felgi z niskoprofilowymi oponami. Tył również jest nie do pomylenia z bardzo charakterystycznie wyprofilowanym zderzakiem. BMW X5 E53 mierzy 4667 mm długości, 1872 mm szerokości i 1707 mm wysokości. Rozstaw osi to 2820 mm.

BMW X5 E53 - przód
Sporo wersji do wyboru, ale większość prezentuje się agresywnie i ze sportową nutą.

Używane BMW X5 E53 – wnętrze, bagażnik

Wewnątrz BMW X5 E53 można poczuć się jak w typowym, klasycznym BMW z tamtych lat. Deska rozdzielcza niemal całkowicie przeniesiona jest z ówczesnej serii 5, choć pojawiło się kilka zmian i pasujących do charakteru auta modyfikacji. Co prawda w niektórych aspektach ergonomia nie jest idealna – m.in. niewielkie przyciski i pokrętła – ale wszystko jest na swoim miejscu a obsługa nie nastręcza trudności. Z przodu komfort jest doskonały: fotel kierowcy ma elektryczną regulację wysokości, a kierownicę można regulować pod kątem zasięgu i wysokości, więc każdy powinien znaleźć miejsce, które mu odpowiada. Poza tym to BMW, więc pozycja za kierownicą jest co prawda wyższa niż w serii 5, ale wciąż ma sportowy charakter.

Widok na zewnątrz jest również wyraźny, chociaż większość modeli ma czujniki cofania, które są bardzo przydatne – w końcu X5 to dość duże auto. Praktyczność też jest doskonała. Z tyłu jest miejsce dla trzech dorosłych osób i chociaż bagażnik nie jest największy, to jest ustawny i ma kilka przydatnych rozwiązań. Ponadto klapa tylna jest dzielona, ​​dzięki czemu można otworzyć tylko szybę, by np. wrzucić drobne bagaże do zapakowanego już bagażnika (nic z niego nie wypadnie, gdy otworzymy klapę). Poza tym dolna część opuszcza się, tworząc płaską platformę ładunkową i… wygodną ławkę do siedzenia. Minusem może być fakt, że po opuszczeniu dolnej części klapy, niskie osoby mogą mieć problem z sięgnięciem do wnętrza bagażnika. Jeśli chodzi o pojemność, bagażnik w standardowym ułożeniu oparć kanapy oferuje 465 litrów, a po ich złożeniu przyzwoite 1550 litrów.

Używane BMW X5 E53 – silniki

Oferta silnikowa jest bardzo szeroka i będą zadowoleni zarówno miłośnicy silników benzynowych, jak i Diesla. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, ofertę otwiera jednostka 3.0i o mocy 231 KM. To sześciocylindrowa, rzędowa jednostka generująca 300 Nm i w połączeniu ze skrzynią automatyczną i napędem na cztery koła jest w stanie rozpędzić BMW X5 od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy osiągając 210 km/h prędkości maksymalnej. Następna w kolejce jest jednostka 4.4i V8 o mocy 286 lub 320 KM (od 2003 roku). W mocniejszej wersji do dyspozycji kierowcy jest aż 440 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na niezłe osiągi – 7 sekund do setki i 210 km/h prędkości maksymalnej. Jest jeszcze jednostka 4.6iS oraz 4.8iS. W topowej wersji auto ma 360 KM i 490 Nm momentu obrotowego, a sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 6,1 sekundy.

BMW X5 E53 - silnik
Silnik V8 daje mnóstwo frajdy i pięknie brzmi, ale trzeba wziąć poprawkę na to, że wymaga sporych nakładów finansowych z wysokim spalaniem włącznie.

W palecie silników wysokoprężnych była tylko jedna jednostka, ale za to bardzo udana 3.0d o mocy 184 lub 218 KM (po 2003 roku). Mocniejsza wersja generuje aż 500 Nm momentu obrotowego i pozwala uzyskać 100 km/h w czasie 8,3 sekundy. Prędkość maksymalna to 210 km/h a średnie spalanie wg producenta to około 8,6 l/100 km.

BMW X5 E53 - silnik
Rzędowy silnik wysokoprężny również oferuje świetną dynamikę i elastyczność, pali stosunkowo niewiele, ale usterki osprzętu mogą być kosztowne.

Używane BMW X5 E53 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wciąż niezły wygląd i świetny sposób na wyróżnienie się na ulicy”.

„Sporo frajdy z jazdy, bardzo dobre prowadzenie z zachowaniem komfortu”.

„Niezła jakość wykończenia i przyzwoite wykonanie”.

„Sporo wersji do wyboru i bardzo dobre wyposażenie”.

 Wady 

„Cena zakupu dobrze wyposażonej i zadbanej wersji może być wysoka”.

„Jeśli ktoś szuka podstawowych możliwości terenowych dużego SUV-a, tu tego nie znajdzie”.

„Niewielki wybór na rynku wtórnym i wiele zaniedbanych egzemplarzy”.

„Koszty utrzymania jednostek V8 mogą być bardzo wysokie”.

Używane BMW X5 E53 – awaryjność, typowe usterki

X5 z silnikami benzynowymi sprawiają mniej problemów niż diesle. Ten ostatni może mieć problemy np. z powodu nadmiernego doładowania (w przypadku wadliwego ECU), podczas gdy pęknięte kolektory dolotowe i wadliwe czujniki masy powietrza prowadzą do spadków elastyczności i braku mocy. Skrzynie automatyczne przy dużych przebiegach lubią szwankować, a olej powinien być wymieniany co około 80-100 tys. kilometrów. Warto również sprawdzić całą elektrykę, ponieważ liczne gadżety i dodatki lubią się zepsuć, a naprawa świateł ksenonowych może być bardzo kosztowna. Pojawiło się również kilka akcji serwisowych, które dotyczą między innymi awarii układu kierowniczego i odłączenia pedału hamulca, utratę mocy silnika i problemów z poduszkami powietrznymi. Możliwe były również przetarte przewody hamulcowe, uszkodzone pasy bezpieczeństwa i wentylatory chłodzące silnik.

BMW X5 E53 - skrzynia biegów
Automatyczna skrzynia biegów w modelach z dużym przebiegiem może sprawiać problemy.

Używane BMW X5 E53 – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w modelu BMW X5 E53 znajduje się na prawym wzmocnieniu bocznym, w pobliżu mocowania prawego amortyzatora.

BMW X5 E53 numer VIN

Używane BMW X5 E53 – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 120 ogłoszeń dotyczących BMW X5 E53. Przykładowo model z 2004 roku w wersji z silnikiem 3.0d oraz z przebiegiem 353 000 kilometrów to koszt około 25 000 złotych. Za około 35 000 złotych można znaleźć model z 2005 roku z silnikiem 4.8iS i z przebiegiem 220 000 kilometrów.

Używane BMW X5 E53 – podsumowanie

BMW X5 E53 to już niemal klasyk i nie lada gratka dla miłośników marki, którzy chcą jeździć autem mocnym, komfortowym, bardzo ciekawym i nietuzinkowym, ale jednocześnie nie chcą na nie wydawać bardzo dużej sumy pieniędzy. Należy jednak pamiętać, że to kosztowne w utrzymaniu auto, więc początkowo niska inwestycja może przerodzić się w dość kosztowną, choć bardzo ciekawą przygodę.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych BMW:

Używane BMW X5 E70 (2006-2013) – opinie użytkowników

Używane BMW X3 E83 (2003-2010) – opinie użytkowników

BMW X5 E53 - bok

BMW X5 E53 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 466/187/170 cm
Rozstaw osi 282 cm
Pojemność bagażnika 465-1550 l
BMW X5 E53 – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki benzynowe i Diesla)
Silnik 3.0i R6 4.4i V8 4.6iS V8 4.8iS V8 3.0d R6
Pojemność 2979 cm³ 4398 cm³ 4619 cm³ 4799 cm³ 1997 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel
Maks. moc 231 KM 320 KM 340 KM 360 KM 218 KM
Maks. moment 300 Nm 440 Nm 480 Nm 490 Nm 500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 7,0 s 6,5 s 6,1 s 8,3 s
Prędkość maks. 215 km/h 210 km/h 240 km/h 246 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 12,7 l/100 km 13,1 l/100 km 14,9 l/100 km 13,5 l/100 km 8,6 l/100 km

Używane BMW X5 E53 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji