Jeśli ktoś szuka kompaktowego crossovera i zależy mu na marce premium, powinien zwrócić uwagę na Audi Q3 drugiej generacji. Jakie są opinie o tym aucie i czy warto rozważyć jego zakup?
Po sukcesie pierwszej generacji i ogromnym wzroście popularności kompaktowych SUV-ów na rynku, Audi postanowiło w 2018 roku zaprezentować drugą generację modelu Q3. Dla jednych jest to fanaberia, dla innych ciekawa alternatywa dla podobnych, ale mimo wszystko skromniejszych i mniej wyszukanych aut z tego samego segmentu. Z crossoverami jest jak z zegarkami. Jedni wolą mieć droższy, ładniejszy i bardziej imponujący czasomierz, którego inni będą podziwiać i trochę zazdrościć, choć tak naprawdę o wiele tańszy zegarek spełniałby dokładnie to samo zadanie. Tak samo jest z Q3, który jest droższą, lepiej wyposażoną i oferującą szerszą paletę wersji i silników, wersją np. Volkswagena T-Roca. Czy warto dopłacać? Czy używane Audi Q3 II może być alternatywą dla nowych modeli w podobnej cenie? Poznajmy to auto bliżej zaczynając od stylistyki.

Używane Audi Q3 II – wymiary, nadwozie
Jeśli chodzi o stylistykę, Audi Q3 II to bardzo zgrabnie narysowane auto, które co prawda nie wzbudza zachwytów wśród obserwatorów, ale w odpowiedniej konfiguracji na pewno zwróci na siebie uwagę i wyróżni się z tłumu. Mocno symetryczne kształty ze sporą ilością przetłoczeń i zdecydowanych linii dodają dynamizmu i agresywnego wyglądu. Z przodu dominuje duży grill z tradycyjnym logo, który w wersji S line otoczony jest z dwóch stron dużymi wlotami powietrza w zderzaku (a raczej ich atrapami). W dolnej części również mamy wąską szczelinę z delikatną listwą. Światła prezentują się bardzo ładnie, z charakterystyczną dla nowych aut tej marki sygnaturą świetlną LED. Linia boczna jest smukła, uwagę zwracają uwydatnione nadkola oraz charakterystyczna pozioma linia, biegnąca od przednich do tylnych kloszu lamp. W odmianie Sportback, która ma linię nawiązującą do nadwozia coupe, linia dachu opada nieco wyraźniej, zaś klapa bagażnika ma zdecydowanie łagodniejszy kształt. Z tyłu z kolei główną rolę gra muskularny zderzak oraz szerokie i strzeliste klosze lamp. Auto mierzy 4484 mm długości, 1856 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Rozstaw osi to 2680 mm.

Używane Audi Q3 II – wnętrze, bagażnik
Również we wnętrzu panuje charakterystyczny, minimalistyczny, mocno symetryczny styl, zaś jakość wykonania jest godna segmentu premium. W większości miejsc trafimy na dobrej jakości materiały i wykończenie, choć to auto kompaktowe i musimy mieć świadomość tego, że w dolnych partiach znajdziemy twarde tworzywa sztuczne, co bardziej kojarzy się z Volkswagenem niż drogim Audi. Mimo to przestrzeń z przodu jest w porządku, a fotel i kierownica mają wiele możliwości regulacji, dzięki czemu kierowca może znaleźć wygodną pozycję. Osoby z tyłu mogą również regulować zarówno kąt siedzenia, jak i ilość miejsca na nogi, co jest świetną cechą dla wyższych pasażerów. Ostatecznie Volvo XC40 wciąż ma więcej miejsca i jest lepszym wyborem, jeśli ktoś szuka niedużego auta rodzinnego. Bagażnik jest jednym z największych (na papierze) w klasie i jest ulepszony przez standardową podłogę o regulowanej wysokości oraz dodatkową elastyczność mechanizmu dzielonego oparcia w stosunku 40:20:40. Pojemność w standardowym układzie to imponujące 530 litrów (nawet 675 litrów po przesunięciu kanapy do przodu), a po złożeniu oparć – 1525 litrów. Dla porównania w wersji Sportback (od 2019 roku) pojemność bagażnika to odpowiednio 530 i 1400 litrów.

Dla tych, którzy naprawdę chcą zaimponować sąsiadom, dostępna jest również wspomniana wyżej, bardziej atrakcyjna, nieco sportowa, ale mniej praktyczna wersja Audi Q3 w stylu coupe, znana jako Sportback. Obecnie na rynku używanych egzemplarzy tej wersji jest mniej, ale jeśli ktoś ma ochotę na odrobinę dodatkowego stylu, z pewnością powinien ją sprawdzić. Miejsca nad głową na kanapie jest odrobinę mniej (szczególnie w wersji z oknem dachowym), pojemność bagażnika po złożeniu oparć również jest wyraźnie skromniejsza (niższa linia dachu), ale nadwozie, szczególnie w usportowionej wersji S line, prezentuje się świetnie. Dla kogoś, kto nie potrzebuje dużej ilości przestrzeni z tyłu – w sam raz.
Używane Audi Q3 II – silniki
Jak przystało na Audi i modele z Grupy Volkswagena, wybór silników jest bardzo szeroki i zróżnicowany. Dla mniej wymagających przygotowano jednostkę 1.5 (35 TFSI) o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm, który jest optymalną propozycją dla tych, którzy nie oczekują sportowych emocji, ale płynnej i oszczędnej jazdy w każdych warunkach. Nieco więcej wigoru i możliwości ma silnik 2.0 (40 TFSI) o mocy 190 KM i momencie obrotowym 320 Nm, który rozpędza Q3-kę od 0 do 100 km/h w czasie 7,3 sekundy. Dla wymagających jest jeszcze wersja 2.0 (45 TFSI) o mocy 230 lub 245 KM (po 2021 roku) i momencie obrotowym 350 Nm. Tutaj sprint do setki zajmuje 6,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 233 km/h przy średnim spalaniu na poziomie 7,6 l/100 km.

Dla tych, którzy więcej czasu spędzają w trasie, ale nie chcą większego auta w klasycznym wydaniu, przygotowano silnik 2.0 TDI w dwóch wariantach, tj. 35 TDI o mocy 150 KM i 40 TDI o mocy 190 lub 200 KM (po 2020 roku). Moment obrotowy 400 Nm świetnie pasuje do napędu quattro i automatycznej przekładni, co owocuje bardzo dobrymi osiągami. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 sekundy, prędkość maksymalna to 225 km/h, a średnie spalanie jest w stanie spaść poniżej 7 l/100 km. Alternatywa? Od 2021 roku na rynku jest hybryda plug-in z napędem 1.4 (45 TFSI-e) o mocy systemowej 245 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 sekundy, prędkość maksymalna to 210 km/h, a zasięg na pełnej baterii może przekroczyć 50 kilometrów.

Nie można zapominać o topowej odmianie RS Q3, którą wyposażono w niemal ikoniczny już silnik pięciocylindrowy 2.5 TFSI. Moc 400 KM i moment obrotowym 480 Nm zamienia tego kompaktowego crossovera w prawdziwego torowego potwora, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4 sekundy i pozwala rozpędzić auto do 250 km/h (ograniczone elektronicznie).
Używane Audi Q3 II – opinie użytkowników
Zalety
„Świetne prowadzenie o sportowym zacięciu (szczególnie z aktywnym zawieszeniem)”.
„Bardzo dobrze wykonane, ergonomiczne i praktyczne wnętrze”.
„Szeroki zakres regulacji siedzeń, również z tyłu”.
„Bogate wyposażenie, choć za wszystko trzeba było dopłacać”.
Wady
„Bardzo wysoka cena zakupu zadbanych egzemplarzy”.
„Ciężko znaleźć dobrze wyposażony egzemplarz w dobrym stanie”.
„Większość jednostek benzynowych nie zachwyca oszczędnością paliwa”.
„Sporo błyszczących elementów we wnętrzu (zazwyczaj porysowanych)”.
Używane Audi Q3 II – awaryjność, typowe usterki
Audi Q3 II to świeże auto, które nie doczekało się negatywnych opinii związanych z powtarzającymi się usterkami, ale ze względu na fakt, że to miejski crossover, warto sprawdzić oglądany egzemplarz pod kątem uszkodzeń lakierniczych, rys, odprysków, uszkodzeń felg itp. W wielu wersjach wyposażenia auto wyposażone jest w kosztowne dodatki, nakładki i duże felgi. W większości wnętrz w Q3 zastosowano ciemne tapicerki i materiały odporne na plamy. Niektórzy pierwsi właściciele mogli zamówić pakiet Alcantara na częściach deski rozdzielczej i boczkach drzwi, więc należy upewnić się, że wszystko jest w dobrym stanie, przede wszystkim bez przedarć i dziur.

Używane Audi Q3 II – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Audi Q3 II znajduje się na podszybiu, w lewym dolnym rogu, widoczny przez przednią szybę. Oprócz tego numer VIN znajdziemy przed przednim fotelem pasażera z prawej strony (wytłoczony trwale na nadwoziu) oraz na wzmocnieniu bocznym z prawej strony, pod niewielką klapką, widoczny po podniesieniu maski.
Używane Audi Q3 II – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 250 ogłoszeń dotyczących Audi Q3 II. Przykładowo model z 2020 roku w wersji 2.0 (45 TFSI) i z przebiegiem 23 000 kilometrów to koszt około 190 000 złotych. Za odmianę 1.5 (35 TFSI) z 2019 roku z przebiegiem 40 000 kilometrów trzeba zapłacić 110 000 złotych.
Używane Audi Q3 II – podsumowanie
Nowe auto niższej klasy czy używane, ale bardzo zadbane Audi Q3 II? Jeśli ktoś nie musi mieć auta prosto z salonu i nie przeszkadzają mu przebiegi 20-30 tysięcy kilometrów, powinien zwrócić uwagę na Q3 w dobrej wersji, np. 45 TFSI. Zapas mocy, napęd na cztery koła, bardzo praktyczne i ergonomiczne wnętrze oraz wysoka jakość wykonania. Ceny bywają bardzo wysokie, ale jest spora szansa na znalezienie egzemplarza w idealnym stanie i jeszcze na gwarancji.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Audi:
Używane Audi Q3 I (2011-2018) – opinie użytkowników
Używane Audi Q5 II (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 448-450/185/156-161 cm |
Rozstaw osi | 268 cm |
Pojemność bagażnika | 530-1525 l, Sportback 530-1400 l |
Silnik | 1.5 (35 TFSI) | 2.0 (40 TFSI) | 2.0 (45 TFSI) | 2.5 TFSI (RS) | 1.4 (45 TFSI-e) | 2.0 (35 TDI) | 2.0 (40 TDI) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1498 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 2480 cm³ | 1395 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo + elektr | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 190 KM | 245 KM | 400 KM | 245 KM | 150 KM | 190 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 480 Nm | 400 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 7,4 s | 6,3 s | 4,0 s | 7,3 s | 9,3 s | 8,0 s |
Prędkość maks. | 211 km/h | 220 km/h | 233 km/h | 250 km/h | 210 km/h | 211 km/h | 221 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100km | 7,5 l/100km | 5,8 l/100 km | 9,0 l/100 km | 1,7 l/100km (zasięg. elektr. – ok. 51 km) | 5,7 l/100 km | 5,6 l/100 km |