UżywaneOpinieUżywana Tesla Model X (od 2016 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używana Tesla Model X (od 2016 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Tesla Model X to bardzo ciekawa propozycja dla osób, które szukają nietypowego, elektrycznego, ale wciąż przestronnego auta rodzinnego. Nowoczesny, rzadko spotykany, świetnie wyposażony, ale czy wciąż warty zakupu? Jakie są opinie o tym modelu?

Elektrycznych SUV-ów jest coraz więcej. Przybywa ich jak grzybów po deszczu i obecnie niemal każdy liczący się na rynku producent ma w ofercie elektrycznego lub przynajmniej zelektryfikowanego SUV-a. Tesla rozpoczęła swoją rynkową przygodę od produkcji elektrycznego dwumiejscowego roadstera, który z wielu powodów nie przyniósł firmie żadnego wielkiego sukcesu finansowego. Mimo to nie trzeba było długo czekać, aby zwrócić na siebie uwagę dzięki Tesli Model S z 2013 roku – dużemu, w pełni elektrycznemu samochodowi, który nawet dziś jest okrętem flagowym marki. Sukces nieuchronnie doprowadził do powstania Modelu X. To 2,5-tonowy siedmioosobowy SUV, wprowadzony na rynek w 2016 roku, który podziela niezwykłe osiągi Modelu S, nowoczesne i nietypowe rozwiązania oraz imponujący zasięg deklarowany, a także większość jego podstaw, ale ukrywa to wszystko w zupełnie innym nadwoziu.

Tesla Model X - tył
Charakterystyczna, dość muskularna, ale wciąż dynamiczna sylwetka wyróżnia się w tym segmencie.

Używana Tesla Model X – wymiary, nadwozie

Nie ma co ukrywać – Tesla Model X to duży i ciężki samochód. Ale to nie tylko luksus go obciąża, tylko – co oczywiste – akumulatory. Ich łączna waga to praktycznie dwa razy więcej niż konwencjonalny silnik i zbiornik paliwa. Na całe szczęście sama konstrukcja nie jest specjalnie ciężka, a niski środek ciężkości pozytywnie wpływa na prowadzenie. Poza tym samochód nie jest tak wysoki ani tak niezgrabny, jak większość aut w tej klasie. W sumie można uznać, że Model X to coś pomiędzy SUV-em a dużym kombi o dość płynnych, zgrabnych proporcjach. Wiem, że nie każdy jest fanem stylistyki Tesli z licznymi zaokrągleniami i praktycznie brakiem agresywnych linii, ale trzeba przyznać, że trudno obok Modelu X przejść obojętnie. Przód zdominowany jest przez ciekawie zaprojektowane światła oraz niewielką atrapę grilla z charakterystycznym logo. Profil jest dość muskularny, z dużymi płatami łagodnie wyprofilowanej blachy z lekko opadającym dachem. Jeśli ktoś lubi stylistykę SUV-ów coupe tj. BMW X6, Tesla Model X również mu się spodoba. Tył jest dość wysoki, zderzak ma charakterystyczne „zadarcie” z dyfuzorem, który poprawia przepływ powietrza pod autem. Z tyłu również zastosowano lampy LED o typowej dla Tesli sygnaturze, a całość spina szeroka chromowana listwa. Oczywiście nie można zapomnieć o najbardziej rozpoznawalnym elemencie – podnoszonych do góry drzwiach tylnych. Wygląda to niezwykle efektownie, choć nie każdy jest przekonany, czy to do końca praktyczne. Auto mierzy 5037 mm długości, 2071 mm szerokości i 1684 mm wysokości. Rozstaw osi to 3061 mm.

Tesla Model X - przód
Dynamiczna, oszczędna w formie sylwetka jednym się podoba, innych odrzuca przez zbyt łagodną i nijaką linię.

Używana Tesla Model X – wnętrze, bagażnik

O ile z zewnątrz stylistyka wydaje się dość spójna i nawet zachowawcza, pomijając otwierane do góry drzwi czy też ukryte klamki, tak w środku Model X niczego nie udaje i serwuje naprawdę nowoczesną i luksusową stylistykę oraz wykończenie. Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, zakres regulacji szeroki i w pełni elektryczny, a fotele niezwykle komfortowe. Na desce rozdzielczej dominuje cyfrowy wyświetlacz wskaźników przed kierowcą oraz ogromny 17-calowy ekran dotykowy, który steruje niemal wszystkimi ważnymi funkcjami samochodu. Wygląda to futurystycznie, ale nie do końca jest wygodne, zwłaszcza podczas jazdy – niektóre ikony są raczej małe i trudno w nie trafić. Co prawda jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest bez zarzutu, są obszary, w których wnętrze wydaje się trochę tanie i kiepsko spasowane.

Tesla Model X - deska rozdzielcza
Tesla w Modelu S zapoczątkowała modę na ogromne ekrany zamiast tradycyjnych przycisków. Takowy jest oczywiście i w Modelu X.

Jeśli chodzi o przestrzeń, jest jej mnóstwo. Wielu użytkowników wybierało wersje siedmioosobowe, chociaż dwa najbardziej wysunięte do tyłu siedzenia są prawdopodobnie dostosowane do dzieci. W środkowym rzędzie jest dużo miejsca, a dostęp do nich zapewniają spektakularnie wyglądające drzwi, których otwieranie robi niesamowite wrażenie na wszystkich dookoła. W odpowiednich warunkach zapewniają również dużą przestrzeń do wsiadania i wysiadania, ale problemem mogą być ciasne parkingi podziemne. W skrajnych przypadkach, drzwi się nie otworzą lub zostawią lukę, przez którą nie przeciśnie się nawet dziecko. Jest mnóstwo schowków, a bagażnik jest imponującej wielkości w ustawieniu pięcioosobowym – aż 857 litrów. Siedzenia w środkowym rzędzie można złożyć m.in. za pomocą przycisku na ekranie dotykowym, a wtedy całkowita przestrzeń bagażowa to imponujące 2495 litrów (wliczając w to przedni bagażnik).

Używana Tesla Model X – silniki

Pierwszą rzeczą, o której powie większość właścicieli Tesli, jest oszałamiające przyspieszenie ich samochodu. Dotyczy to także Modelu X, a połączenie natychmiastowego momentu obrotowego z silników elektrycznych i napędu na wszystkie koła oznacza, że ​​auto ma niesamowite tempo przyspieszania od 0 do 100 km/h. W przypadku topowej odmiany Plaid jest to zaledwie 2,5 sekundy. Nawet supersamochody mają gorsze wyniki! Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości nie mamy wrażenia, że ​​ciężar przesuwa się do tyłu, jak można by się spodziewać po dodaniu gazu w tradycyjnych, nawet mocnych SUV-ach. Jeśli chodzi o moc, do wyboru jest podstawowy model 60D, 75D, 100D lub superszybki P100D. Podstawowy model z baterią 60 kWh (60D), z deklarowanym zasięgiem około 320 kilometrów został wycofany po zaledwie roku, pozostawiając 75D jako bazowy Model X. Wersja z baterią 75 kWh oficjalnych testach zazwyczaj uzyskiwała około 410 kilometrów na jednym ładowaniu. Wersja 100D jest również cicha jak szept i wyposażona w baterię trakcyjną o pojemności 100 kWh, której oficjalny zasięg oszacowano na około 480 kilometrów (w wersji Long Range – nawet 580 km). P100D to topowa, niemal absurdalna wersja o wysokich osiągach, znana również jako „Performance Ludicrous”, która jest w stanie rozpędzić tego ciężkiego SUV-a od zera do 100 km/h w zaledwie 2,9 sekundy. Pomimo tak burzliwych osiągów pozostaje niezwykle wyrafinowany przy wszystkich prędkościach. Łączy to również z rzeczywistym zasięgiem około 370 kilometrów.

Tesla Model X - silnik
Jak to w elektryku, nie bardzo jest sens zaglądać pod maskę. Dlatego też… niewiele tam znajdziemy.

Używana Tesla Model X – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wciąż ciekawa stylistyka, która budzi zaciekawienie (głównie przez drzwi)”.

„Nieźle wyposażone i przyzwoicie wykonane wnętrze”.

„Mnóstwo przestrzeni w środku i nietuzinkowe rozwiązania”.

„Sporo wersji do wyboru i przyzwoity zasięg (w wersji Long Range), jak na taką masę i wielkość”.

 Wady 

„Cena zadbanych egzemplarzy jest za wysoka”.

„Przeciętne prowadzenie – w zakrętach czuć ogromną masę pojazdu”.

„Nadwozie przy wyższych prędkościach generuje sporo szumu”.

„Imponujące drzwi czasami sprawiają problemy (np. na niskim parkingu lub w garażu)”.

Używana Tesla Model X – awaryjność, typowe usterki

To duży samochód, który zapewne był używany w ciasnych centrach miast i na miejskich parkingach oraz na trasach szkoła-dom-praca, więc należy dokładnie sprawdzić karoserię pod kątem zadrapań i wgnieceń. Naprawa karoserii Tesli może być kosztowna i problematyczna. Warto również sprawdzić felgi aluminiowe, mechanizmy we wnętrzu, system składania i rozkładania foteli itp. W Modelu X jest mnóstwo gadżetów elektrycznych i elektronicznych, więc należy sprawdzić, czy wszystko działa tak, jak powinno, zwłaszcza ekran dotykowy, drzwi, systemy łączności i tylna klapa. Jeśli chodzi o usterki, tych niestety nie brakuje i tyczą się one przede wszystkim systemów elektronicznych, elektrycznych, systemu info-rozrywki etc. Nie ma konkretnej, poważnej wady, a mnóstwo drobniejszych i irytujących usterek, więc podczas oględzin wyszukanego egzemplarza warto być drobiazgowym.

Tesla Model X - ekran
Naszpikowane elektroniką i gadżetami wnętrze czasami może irytować drobnymi usterkami.

Używana Tesla Model X – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Tesli Model X znajduje się pod plastikową zaślepką z symbolem X po prawej stronie. Wystarczy otworzyć unoszone drzwi i delikatnie podnieś osłonę tak, aby wyskoczyła z zacisków. Dodatkowo VIN można znaleźć za szybą czołową w lewym dolnym rogu oraz na naklejce na lewym słupku B.

Tesla Model X - VIN

Używana Tesla Model X – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 30 ogłoszeń dotyczących Tesli Model X. Przykładowo model z 2016 roku w wersji P100D i przebiegiem 140 000 kilometrów to koszt około 200 000 złotych. Za około 350 000 złotych można znaleźć model z 2019 roku w tej samej wersji z przebiegiem 60 000 kilometrów.

Używana Tesla Model X – podsumowanie

Praktyczność stylu nadwozia Modelu X oznacza, że ​​spodoba się on jeszcze większej liczbie klientów niż Model S, a jego oszałamiające osiągi i użyteczny zasięg oznaczają, że nie ma miejsca na kompromisy. Wewnątrz jest mnóstwo miejsca, a cichy, płynny i szybki układ napędowy oznacza, że ​​jest to świetny sposób na podróżowanie. Nie spodoba się zapalonym kierowcom i osobom pokonującym długie dystanse, ale jeśli ktoś może sobie pozwolić na wysokie ceny, Model X może być po prostu SUV-em dla niego.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych autach elektrycznych:

Używany Nissan Leaf I (2010-2017) – opinie użytkowników

Używany Hyundai Kona I (2017-2023) – opinie użytkowników

Tesla Model X - bok

Tesla Model X – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 503/207/168 cm
Rozstaw osi 296 cm
Pojemność bagażnika 357-857-2166 l
Tesla Model X – dane techniczne, osiągi, zużycie energii (wybrane wersje)
Silnik 75D (75 kWh) 90D (90 kWh) 100D Long Range (100 kWh) P100D (100 kWh)
Paliwo/zasilanie elektryczny elektryczny elektryczny elektryczny
Maks. moc 262 KM 262 KM 422 KM (systemowa) 611 KM (systemowa)
Maks. moment 330 Nm 330 Nm 429 Nm (silnik z tyłu) 660 Nm (silnik z tyłu)
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,2 s 5 s 4,6 s 3,1 s
Prędkość maks. 210 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie energii 17,4 kWh/100 km 17,5 kWh/100 km 16,8 kWh/100 km 17,5 kWh/100 km
Zasięg 417 km 489 km 580 km 542 km

Używana Tesla Model X – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji