PubliczneSkoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – opinia, zalety i wady

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – opinia, zalety i wady

Skoda Karoq należy już do weteranów wśród kompaktowych SUV-ów – debiutowała w 2017 r. Test rozsądnej benzynowej wersji 1.5 TSI (150 KM) pokazuje jednak, że z uwagi na swoje ponadczasowe zalety ten samochód skutecznie opiera się upływowi czasu. Ile kosztuje sensownie wyposażony egzemplarz z roku modelowego 2024? Sprawdzamy!

Mimo upływu lat Karoq nie narzeka na brak popularności – a jego „świeżość” przedłużył lifting z końca 2021 r. W ubiegłym roku Skoda dostarczyła klientom na całym świecie nieco ponad 100 tys. egzemplarzy modelu, o ponad 14% więcej niż w 2022. To jednak po części skutek „odblokowania” łańcucha dostaw, który ograniczał możliwości produkcyjne i wydłużał czas oczekiwania na zamówione pojazdy. Teraz dostawy są już realizowane w „normalnych” terminach. Przełożyło się to również na wyniki w naszym kraju: w 2023 r. Polacy kupili blisko 5300 Karoqów, o 38% więcej niż w 2022.

skoda karoq 15 tsi manual 2024 test tył

W roku modelowym 2024 Karoq oferowany jest wyłącznie z benzynowymi silnikami. Ofertę otwiera całkiem przyzwoity 3-cylindrowy silnik 1.0 turbo (TSI) o mocy 115 KM, seryjnie sprzęgnięty z 6-biegową skrzynią manualną. Ceny tej wersji startują od 121 900 zł. Pod kątem jazdy z udziałem dalszych tras i z większym obciążeniem, a także z uwagi na lepszą kulturę pracy warto rozważyć jednak mocniejszy 4-cylindrowy motor 1.5 TSI (150 KM); wariant ten, w połączeniu z 6-stopniową przekładnią manualną, kosztuje od 131 800 zł. Dla tej jednostki dostępna jest też 7-biegowa skrzynia DSG, która wymaga 6200 zł dopłaty. Do naszego testu trafił jednak Karoq z „manualem”. Czy w obliczu zalewu nowości warto interesować się kompaktowym SUV-em Skody?

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – nadwozie, wnętrze

Z długością 439 cm Karoq należy do mniejszych kompaktowych SUV-ów, ale… to dobrze. Ułatwia to parkowanie w zatłoczonych miejscach (średnica zawracania poniżej 11 m), nie rzutuje natomiast na ilość miejsca w kabinie, która należy do najlepszych w klasie. Po części to zasługa „pudełkowatego” nadwozia Skody oraz płasko poprowadzonej linii dach. Duże, stosunkowo prostokątne otwory drzwiowe i szeroko otwierane drzwi oraz wysoko zamocowane fotele ułatwiają wysiadanie i wysiadanie. Prześwit wynosi ok. 17 cm pod spojlerami i ok. 21 cm pod resztą podwozia, a za 900 zł można zamówić komplet osłon chroniących silnik, przewody hamulcowe i wiązki kabli.

Wnętrze Karoqa należy do najszerszych w segmencie, podobnie jak ilość miejsca na kolana z tyłu (po odsunięciu fotela kierowcy o 1 m do tyłu, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o wzroście ok. 180 cm, na nogi zostaje ok. 75 cm). Atutem Skody są doskonałe fotele – obszerne, porządnie wyprofilowane, z dużym zakresem regulacji. Także kanapa okazuje się bardzo wygodna. Jej wysoko zamocowane siedzisko zapewnia dobre podparcie ud. Na życzenie dostępne jest gniazdo 230 V.

Od chwili premiery Karoq może pochwalić się także opcjonalnymi osobnymi tylnymi siedzeniami Varioflex (2950 zł), które przypominają te stosowane w minivanach. Można je osobno regulować, składać i wymontowywać. To nie wszystko: po wyjęciu środkowego miejsca boczne da się przysunąć bliżej siebie. Minus: dość masywny tunel środkowy.

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – bagażnik

Jedna z popisowych konkurencji Skody. W wersji ze standardową kanapą (dwudzielne oparcie z otworem na długie przedmioty) bagażnik Karoqa ma pojemność od 521 do 1630 l, a z Varioflex – od 479 przez 588 l po podsunięciu tylnych siedzeń do przodu oraz 1605 l po ich złożeniu aż po 1810 l, gdy je wymontujemy. Plusów jest więcej: nisko położony próg załadunku (jedynie ok. 67 cm, w konkurencyjnych modelach to często blisko 80 cm), praktyczne wnęki i masywne haki na torby. Tylna pokrywa unosi się dość wysoko (ok. 188 cm), a w autach ze standardową kanapą oparcia składa się w wygodny sposób, klamkami w burtach.

Warto rozważyć dokupienie kilku przydatnych, praktycznych, a do tego niedrogich opcji. 500 zł kosztuje składane oparcie fotela pasażera z przodu, umożliwiające przewożenie w kabinie przedmiotów o długości ok. 2,5 m. Za 800 zł można dokupić zapasowe koło dojazdowe, a za 900 zł – podwójną podłogę bagażnika (dla aut bez Varioflexa).

Powodów do narzekań nie dają też ładowność (575 kg) oraz masa przyczepy z hamulcem (1500 kg).

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – deska rozdzielcza

Konwencjonalna deska rozdzielcza Karoqa jest bardzo rozsądnie rozplanowana, a przez to przyjazna w obsłudze. Do obsługi podstawowych funkcji (w tym wentylacji) służą tradycyjne instrumenty, w tym poręczne pokrętła, a ekran systemu operacyjnego szybko reaguje na dotyk. Plus za dopracowaną obsługę głosową oraz pokrętła na wyświetlaczu.

Do mocnych punktów Skody należą również rozbudowane cyfrowe wskaźniki z widokiem mapy oraz liczne półki i schowki, które ułatwiają utrzymanie porządku w kabinie. Przyzwyczaić trzeba się natomiast do nieco oddalonej lokalizacji centralnego ekranu (niektórzy kierowcy muszą odrywać plecy od oparcia, by do niego sięgnąć) oraz do masywnych przednich słupków, nieco utrudniających widoczność.

Skoda pozytywnie wyróżnia się natomiast szeregiem przydatnych (seryjnych) rozwiązań, jak parasol pod fotelem pasażera, skrobaczka pod klapką wlewu paliwa, klips na bilety parkingowe przy przedniej szybie czy uchwyty na napoje z wypustkami pozwalającymi wygodnie odkręcić typową plastikową butelkę przy użyciu jednej ręki.

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – silnik, zużycie paliwa

1,5-litrowa benzynowa jednostka napędowa Karoqa na przestrzeni lat przeszła wiele udoskonaleń. Zachowuje się nad wyraz kulturalnie, brzmi nienachalnie i ma przyjazną, płynną charakterystykę, z dość mocnym dołem. W uzyskaniu niskiego zużycia paliwa pomagają jej m.in. praca w efektywniejszym cyklu Millera oraz system odłączania dwóch środkowych cylindrów przy niewielkim obciążeniu.

To optymalny napęd dla tego kompaktowego SUV-a. Zapewnia lepsze niż dobre osiągi (0-100 km/h w 8,9 s), a sprawna jazda nie wymaga tu zapędzania wskazówki obrotomierza w pobliże czerwonego pole. Efekt: niewygórowane zużycie paliwa. Jazda na drogach pozamiejskich z ograniczeniem do 90 km/h owocuje wynikiem poniżej 6 l/100 km, a na autostradzie, przy 140 km/h, Karoq potrzebował zaledwie 7,1 l/100 km (odcinek 200 km). W mieście zużycie paliwa, zależnie od natężenia ruchu, wynosi od 7 do 8,5 l/100 km. To dane dla pomiarów w niezbyt sprzyjających styczniowych temperaturach, ze sporym obciązeniem na pokładzie (dwójka dorosłych, dwójka dzieci i trochę bagażu).

skoda karoq 15 tsi manual 2024 test silnik
1,5-litrowy turbodoładowany silnik TSI o mocy 150 KM to optymalne źródło napędu Karoqa. Jest cichy, zapewnia dobrą dynamikę i nie pali wiele.

Pytanie, czy warto dopłacać do skrzyni DSG. Jeśli niewiele jeździmy po mieście, to niekoniecznie. Dźwignia 6-stopniowej przekładni manualnej pracuje bardzo precyzyjnie, przyjemnie miękko, a elastyczność silnika sprawia, że nie trzeba sięgać do niej zbyt często.

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – właściwości jezdne, komfort

Karoq prowadzi się bardzo kompetentnie i bezpiecznie, zapewniając wystarczający zakres informacji zwrotnych od kół. To jednak typowo rodzinny kompaktowy SUV, nastawiony na nieangażowanie kierowcy. W czasie ofensywnej jazdy okazuje się bardzo zwinny i pewny w reakcjach, jednak pozwala sobie na lekkie przechyły, a jego układ kierowniczy, choć precyzyjny, nie jest zbyt napięty i pracuje dość syntetycznie. Plus za wysoką stabilność podczas jazdy na wprost przy wysokich prędkościach.

Komfort tłumienia jest poprawny. Skoda starannie wygładza pofalowania nawierzchni, jednak na wrażenia z jazdy negatywnie rzutuje niezbyt cicha praca zawieszenia: na wyrwach, typowych dla polskich dróg zwłaszcza po zimie, spod kół dobiega ciche dudnienie. Plus za dopracowane systemy wspomagające, które swoim działaniem budzą duże zaufanie i realnie odciążają kierowcę (przede wszystkim system centrowania auta na pasie ruchu w połączeniu z kierownicą z czujnikami dotyku, elementy pakietu Travel Assist).

skoda karoq 15 tsi manual 2024 test bok
Zawieszenie Karoqa jest „wyporne”, jeśli chodzi o tłumienie wszelkiej maści nierówności, ale na dużych dziurach nie pracuje cicho.

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – cena, wyposażenie

Skoda Karoq 1.5 TSI z manualną skrzynią kosztuje od 131 800 zł za wersję Selection, która w standardzie oferuje m.in. LED-owe oświetlenie, relingi dachowe, czujniki parkowania z tyłu, skórzaną kierownicę, dwustrefową klimatyzację automatyczną, dostęp bezkluczykowy, 17-calowe alufelgi oraz tempomat.

Do wyboru jest też droższy wariant Sportline o sportowej stylizacji, do którego nie dokupimy jednak np. tylnych siedzeń Varioflex. Takie auto z silnikiem 1.5 TSI (150 KM) i ręczną przekładnią kosztuje do 148 900 zł i jest seryjnie wyposażone m.in. w matrycowe reflektory LED, sportowe fotele, kamerę cofania, cyfrowe zegary, alufelgi 18″, nastrojowe oświetlenie, ładowarkę indukcyjną, podgrzewaną kierownicę oraz indukcyjną ładowarkę dla smartfona.

Dla obu odmian Skoda oferuje korzystnie wycenione pakiety wyposażenia. Pokusiliśmy się o skonfigurowanie sensownego egzemplarza Karoqa: Selection z podgrzewanymi fotelami i przednią szybą (1400 zł), czujnikami parkowania z tyłu i kamerą cofania (3600 zł), reflektorami LED Matrix i ambientowym oświetleniem kabiny (8400 zł), cyfrowymi zegarami i indukcyjną ładowarką (3500 zł), a także zestawem systemów wspomagających Travel Assist za 4600 zł (m.in. asystent martwego pola, adaptacyjny tempomat, fotochromatyczne lusterko wsteczne). Z lakierem metalik za 3100 zł wychodzi 156 400 zł, a jeśli dodamy do tego panoramiczny dach za 5600 zł – nieco ponad 160 tys. zł.

Karoq z roku modelowego 2024 jest objęty 3-letnią gwarancją mechaniczną z limitem 60 000 km (pierwsze 2 lata bez limitu); nabywcom Skoda oferuje promocyjne pakiety serwisowe i możliwość przedłużenia fabrycznej gwarancji do 4 lat.

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – PODSUMOWANIE

Skoda Karoq to zdecydowanie rodzinny SUV, który niemal się nie zestarzał – niezmiennie przekonuje przestronnością i funkcjonalnością, a zaktualizowane systemy z zakresu łączności i wsparcia kierowcy sprawiają, że wciąż jest aktualny technicznie. To samo dotyczy oszczędnego, harmonijnie pracującego tandemu silnika 1.5 TSI i manualnej skrzyni. Także cena na tle dzisiejszych standardów jest akceptowalna. Mimo wysokiego poziomu bezpieczeństwa i całkiem żwawego silnika nie jest to jednak SUV dla kierowców ze sportową żyłką.

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024): plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  obszerne fotele i kanapa, przestronne wnętrze, duży bagażnik, porządne wykończenie, dopracowana ergonomia i łatwa obsługa
 –  utrudniony dostęp do niektórych funkcji „zaszytych” w cyfrowych interfejsach, przeciętna widoczność w przód, wysoki tunel środkowy

Układ napędowy
 +  satysfakcjonujące osiągi, korzystna charakterystyka silnika, bardzo niskie zużycie benzyny, precyzyjna i miękka praca dźwigni zmiany biegów

Właściwości jezdne
 +  harmonijne tłumienie długich nierówności, zadowalająca stabilność przy wysokich prędkościach i w zakrętach, bezpieczna, przewidywalna charakterystyka, komunikatywna praca układu kierowniczego
 –  hałasy spod kół na największych dziurach

Wyposażenie i cena
 +  akceptowalna cena, 3-letnia gwarancja, atrakcyjna oferta dodatków oraz pakietów, rozległa sieć ASO

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – dane techniczne, osiągi, spalanie

Silnik benzynowy, turbo (R4, 16 V, 1498 cm³): moc maksymalna 150 KM, maksymalny moment obrotowy 250 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s, prędkość maksymalna 211 km/h, średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km (WLTP)

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024) – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Skoda Karoq 1.5 TSI manual
Silnik benzynowy, turbo
Układ cyl./zaw./pojemność (benz.) R4/16/1498 cm³
Moc maksymalna 150 KM przy 5000-6000 obr./min
Maks. moment obrotowy (benz./elektr./systemowy) 250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Napęd/skrzynia biegów przedni/manualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4,39/1,84/1,60/2,64 m
Masa/ładowność 1345/575 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 521/1630 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 215/55 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km
DANE TESTOWE (OPONY ZIMOWE)
0-100 km/h 8,7 s
100-0 km/h (zimne/ciepłe) 41,3/41,1 m
Hałas przy 50/100 km/h 59,0/62,7 dB
Liczba obrotów kierownicą 2,3
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie) 8,0/5,9/8,0 l/100 km
CENA
Wersja Skoda Karoq 1.5 TSI manual
Cena od 131 800 zł (wersja Selection)

Skoda Karoq 1.5 TSI manual (2024): zdjęcia

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji