UżywaneSilnik 1.2 TSI (EA111, EA211): opinie, wady i zalety, typowe usterki, dane...

Silnik 1.2 TSI (EA111, EA211): opinie, wady i zalety, typowe usterki, dane techniczne

W wielu modelach Seata, Skody i Volkswagena silnik 1.2 TSI pełni rolę podstawowego źródła mocy. Na rynek trafił w dwóch generacjach – starszej, z nietrwałym łańcuchem rozrządu (EA111) oraz nowej 1.2 TSI EA211, z paskiem rozrządu.

Inżynierowie koncernu Volkswagena do perfekcji opanowali tworzenie kolejnych silników w oparciu o istniejące komponenty. Modyfikując średnice i skoki tłoków z silnika 1.4 TSI udało się zbudować bardziej budżetową jednostkę 1.2 TSI. W jej przypadku downsizing nie uderzył z pełną siłą. Co prawda nie zabrakło turbosprężarki i bezpośredniego wtrysku, pojemność nie jest wielka, ale moce i momenty obrotowe są spore, jednak ich źródłem są cztery, a nie trzy cylindry, co może przekonać wielu kierowców do aut z silnikami 1.2 TSI. Warto pamiętać, że w końcu motor 1.2 TSI został wyparty przez systematycznie wzmacniane silniki 1.0 TSI (EA211).

1.2 TSI – jak odróżnić generację EA111 od EA211

Silnik 1.2 TSI - wady zalety opinie
Starszy silnik 1.2 TSI EA111 można rozpoznać po niewielkiej oraz wąskiej pokrywie rozrządu, która osłania tylko jeden wałek rozrządu.

Istnieje kilka sposobów na odróżnienie silników 1.2 TSI EA111 od 1.2 TSI EA211.  Jednym z nich są lata produkcji. Silnik 1.2 TSI EA111 zadebiutował w 2009 r. Był oznaczany kodami CBZA, CBZB i CBZC (by je poznać, trzeba rozkodować VIN lub odczytać z wlepki w bagażniku). Ma 8-zaworową głowicę i jeden wałek rozrządu. W 1.2 TSI EA211 w 16-zaworowej głowicy pracują dwa wałki rozrządu – pokrywa zaworowa jest więc bardziej rozbudowana. Inaczej wygląda także układ komponentów pod maską. Motor zadebiutował w 2011 r., ale był wprowadzany sukcesywnie – w niektórych modelach był dostępny od początku (np. Skodzie Octavii III), w innych pojawiał się w ramach modernizacji (np. w Skodzie Rapid w 2015 r.). Oznaczenia kodowe motoru 1.2 TSI EA211 to CJZB, CJZC, CYVA, CJZA, CJZD oraz CYVB.

Silnik 1.2 TSI – rozrząd

Obie generacje silnika 1.2 TSI istotnie różnią się koncepcją napędu rozrządu. Starszy motor EA111 ma łańcuch. W teorii świetne i bezobsługowe rozwiązanie, w praktyce – zwłaszcza przy rzadkich wymianach oleju – tak samo obsługowe, jak klasyczny pasek rozrządu. W jednostce 1.2 TSI EA211 postawiono na pasek rozrządu. Jest on bardzo trwały – producent rekomenduje wymiany co 210 tys. km. Nawet jeżeli skrócimy interwał o 40 czy 50 tys. km, będzie oznaczało to kilka lat eksploatacji i trwałość nawet wyższą od łańcucha w starszym 1.2 TSI EA111.

Silnik 1.2 TSI – dane techniczne, modele

Zainteresowani zakupem auta z silnikiem 1.2 TSI EA111 mają trzy warianty mocowe. Bazowy rozwija 85 KM i 160 Nm. Pojawiły się też odmiany generujące 90 KM i 160 KM oraz 105 KM i 175 Nm. Dynamika jazdy jest wyższa, niż mogłoby wynikać z suchych danych technicznych, bo maksymalny moment obrotowy jest dostępny od niskich obrotów i długo utrzymuje się na wysokim poziomie. Silnik montowano m.in. w Audi A1, Seatach Ibiza, Leon i Toledo, Skodach Fabia, Octavia, Rapid i Yeti oraz Volkswagenach Polo, Golf, Beetle i Caddy.

Silnik 1.2 TSI EA211 - opinie awarie
Silnik 1.2 TSI EA211 ma bardziej rozbudowany dekiel zaworowy i charakterystyczną obudowę filtra powietrza w kształcie odwróconej litery L.

Silnik 1.2 TSI EA211 generuje 86 KM i 160 Nm, 90 KM i 160 Nm, 105 KM i 175 Nm oraz 110 KM i 175 Nm. Także w jego przypadku krzywe mocy i momentu obrotowego są mocno wypłaszczone oraz rozpięte. Dzięki temu dynamiką silnik może z powodzeniem równać się z wolnossącymi 1.6 czy nawet 1.8. Motory 1.2 TSI EA211 trafiły do Audi A3, Seata Ibizy, Leona, Toledo, Skód Fabia, Octavia, Rapid i Yeti oraz Volkswagenów Polo, Golf oraz Touran.

Bez względu na odmianę i generacje silniki 1.2 TSI są podatne na chiptuning. Najlepiej na rasowanie reagują bazowe wersje, z których można wycisnąć blisko nawet dodatkowe 40 KM i 40 Nm.

Silnik 1.2 TSI – osiągi i zużycie paliwa

Silnik 1.2 TSI EA211 - moc i moment obrotowy
Rozłożyste i wypłaszczone krzywe mocy i momentu obrotowego sprawiają, że silniki 1.2 TSI dobrze sprawdzają się podczas codziennej jazdy. Często nawet w seryjnym wydaniu mają lepsze parametry niż deklaruje producent.

Jak wspomnieliśmy, silniki 1.2 TSI bardzo równomiernie oddają siły napędowe. Nie są demonami prędkości, ale z drugiej strony – jak na bazowe silniki w wielu modelach – zapewniają wystarczająco dobre osiągi, a kulturą pracy zawstydzają wszystkie trzycylindrowe motory. Spalanie zależy od trybu, warunków i stylu eksploatacji pojazdu. Orientacyjnie można podać, że motory 1.2 TSI spalają ok. 4,5-6,5 l/100 km na trasie oraz 7-9 l/100 km w mieście. Podobnie jak w innych silnikach turbo – płynna jazda procentuje. Na rynku można spotkać samochody z silnikami 1.2 TSI i instalacjami LPG. Nie jest to rozwiązanie idealne – niektóre instalacje wykorzystują technologię tzw. dotrysków paliwa (przepływając przez bezpośrednie wtryskiwacze odbierają od nich ciepło), których częstotliwość jest ustalana w zależności od obciążenia. Przy forsownej jeździe motor 1.2 TSI z instalacją gazową może palić tylko… benzynę.

Silnik 1.2 TSI – awarie i usterki

Silnik 1.2 TSI EA111
Nawet pierwsza odsłona silnika 1.2 TSI miała wodny intercooler. W drugiej mocno dopracowano także układ chłodzenia silnika, by skrócić czas nagrzewania się motoru i podnieść jego wydajność.

Najlepiej znanym problemem silników 1.2 TSI jest niska trwałość łańcucha rozrządu w starszych motorach EA111. Warto poprosić sprzedającego, by silnik auta które chcemy oglądać był zimny. Jeżeli po rozruchu usłyszymy metaliczne hałasy – warto negocjować przynajmniej 1-2 tys. zł rabatu na wymianę łańcucha rozrządu oraz napinacza. Niektórzy kierowcy skarżą się na zwiększony pobór oleju, pojawiają się doniesienia o wypalonych uszczelkach pod głowicą, ale dużo częściej zawodzą turbopsrężarki. Podobnie jak w innych silnikach z bezpośrednim wtryskiem – przy wysokich przebiegach w dolocie może znajdować się sporo nagaru. Potencjalnie może być on największym problemem w motorach EA211, po poza niezbyt licznymi doniesieniami o problemach z osprzętem, silnik wydaje się wolny od poważnych wad. Paradoksalnie najsłabszym elementem układanki może okazać się 7-biegowa skrzynia DSG o oznaczeniu DQ200. Jej dwa suche sprzęgła nie są specjalnie żywotne, a do tego część kierowców narzeka na płynność działania przekładni czy tendencję do utrzymywania silnika na przesadnie niskich obrotach.

Silnik 1.2 TSI – jaki olej?

Do silników 1.2 TSI eksploatowanych w trybie Long Life zalecany jest olej o aprobacie VW 504.00/507.00. Kto planuje wymieniać olej co roku lub 15 tys. km, może wybrać oleje spełniające normę VW 502.00/505.00. Zalecana lepkość to 5W30, aczkolwiek kierowcy eksperymentują z innymi – np. 0W40 czy 5W40.

Silnik 1.2 TSI – podsumowanie

Jednostka 1.2 TSI EA111 nie była perfekcyjna, ale okazała się punktem wyjścia do zbudowania udanego motoru. Mimo tego starszego silnika nie warto z założenia skreślać. Jego słabe punkty są rozpoznane, mechanicy potrafią radzić sobie z diagnostyką i naprawami, a zamienników nie brakuje. Co równie ważne – zła fama może utrudniać odsprzedaż auta, więc dotychczasowy właściciel może być bardziej skłonny do negocjacji cenowych.

Redakcja poleca:

Najlepsze silniki po downsizingu – wysilone, a mimo tego bezawaryjne!

Silnik 1.6 EcoBoost – opinie, trwałość, usterki, dane techniczne

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji