OponyIle dają niskie opory toczenia opon?

Ile dają niskie opory toczenia opon?

Wielu kierowców zastanawia się, na jakie korzyści mogą liczyć, wybierając ogumienie o niskim współczynniku oporów toczenia. Wyjaśniamy to na przykładach przetestowanych w praktyce.

Każdego sezonu w europejskich magazynach motoryzacyjnych publikowanych jest kilkanaście profesjonalnie przeprowadzonych testów opon. Biorąc pod uwagę ogumienie letnie, zimowe i wielosezonowe, daje to kilkadziesiąt porównań rocznie. W każdym z nich jedną z konkurencji jest próba określająca współczynnik oporów toczenia. Wartość ta jest wyznaczana na laboratoryjnym stanowisku bębnowym i określa ilość energii pochłanianą na toczenie się opony. Na podstawie wyniku próby czytelnicy testu widzą, które opony są energooszczędne, a które w zestawieniu wypadają gorzej. Jednak wielu kierowców zastanawia się, jak wyniki testu oporów toczenia przekładają się na zużycie paliwa.

Na to pytanie postanowili odpowiedzieć dziennikarze niemieckiego magazynu Auto Bild. Podczas realizacji ostatniego testu opon wielosezonowych w rozmiarze 225/45 R17 nie ograniczyli się jedynie do wyznaczenia współczynnika oporów toczenia w laboratorium. Poszli o krok dalej i przeprowadzili czasochłonny i kosztowny test praktyczny. Podczas jazdy identycznymi samochodami w realnych warunkach drogowych zmierzyli zużycie paliwa. Poniżej przedstawiamy współczynnik oporów toczenia oraz rzeczywiste zużycie paliwa dla poszczególnych uczestników testu.

Współczynnik oporów toczenia

Opona Współczynnik oporów toczenia
1 Firestone Muti Season 2 7,16 kg/t
2 Continental AllSesonContact 2 7,68 kg/t
3 Dunlop Sport All Season 7,68 kg/t
4 Kleber Quadraxer 3 7,69 kg/t
5 Michelin CrossClimate 2 7,69 kg/t
6 BF Goodrich Advantage All Season 7,70 kg/t
7 Bridgestone Turanza All Season 6 7,86 kg/t
8 Nexen N’Blue 4Season 2 8,01 kg/t
9 Toyo Celsius AS2 8,10 kg/t
10 Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 8,21 kg/t
11 Hankook Kinergy 4S2 8,24 kg/t
12 Vredestein Quatrac 8,27 kg/t
13 Kumho Solus 4S HA32 8,51 kg/t
14 Pirelli Cinturato All Season SF2 8,59 kg/t
15 Ceat 4 SeasonDrive 8,73 kg/t
16 Falken EuroAll Season AS220 PRO 9,01 kg/t

Rzeczywiste zużycie paliwa

Opona Rzeczywiste zużycie paliwa
1 Dunlop Sport All Season 5,35 l/100 km
2 Bridgestone Turanza All Season 6 5,46 l/100 km
3 Kleber Quadraxer 3 5,47 l/100 km
4 Michelin CrossClimate 2 5,48 l/100 km
5 Firestone Muti Season 2 5,49 l/100 km
6 Continental AllSesonContact 2 5,56 l/100 km
7 BF Goodrich Advantage All Season 5,57 l/100 km
8 Toyo Celsius AS2 5,58 l/100 km
9 Falken EuroAll Season AS220 PRO 5,64 l/100 km
10 Ceat 4 SeasonDrive 5,65 l/100 km
11 Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 5,66 l/100 km
12 Kumho Solus 4S HA32 5,67 l/100 km
13 Pirelli Cinturato All Season SF2 5,68 l/100 km
14 Nexen N’Blue 4Season 2 5,68 l/100 km
15 Hankook Kinergy 4S2 5,74 l/100 km
16 Vredestein Quatrac 5,78 l/100 km

 

Jak widać, nie wszystkie dane uzyskane w laboratorium przekładają się na realne wyniki zużycia paliwa. Podczas jazdy po drodze dochodzi szereg dodatkowych czynników wpływających na wynik, takich jak m.in. wiatr, temperatura czy charakterystyka silników poszczególnych aut. Aby zniwelować ich wpływ podczas pomiarów zużycia paliwa, samochody jadą w konwoju ze zmianami zajmowanych pozycji oraz rotacją kół pomiędzy autami.

Jednak największą różnicą pomiędzy laboratoryjnym stanowiskiem, a rzeczywistymi warunkami, są zmiany temperatury oraz rodzaju nawierzchni. A od tych czynników zależą opory toczenia opon i mogą się one zmieniać w różnym stopniu dla poszczególnych uczestników testu. Widać to m.in. na przykładzie opon Falken oraz Nexen. W próbie laboratoryjnej Falken uzyskał najgorszy wynik, tymczasem w rzeczywistości jego zużycie paliwa było na przyzwoitym poziomie. Z kolei w przypadku Nexena sytuacja była odwrotna. Sklasyfikowana na 8 pozycji po próbach maszynowych opona spadła na miejsce 14 w rzeczywistej próbie.

Testy wykonane przez niemieckich dziennikarzy pokazały, że pomiędzy najoszczędniejszą, a zajmującą ostatnią lokatę oponą, różnica w zużyciu paliwa wyniosła nieci ponad 0,4 litra. W rzeczywistości oznacza to, że kierowcy oszczędnych diesli pokonujący rocznie 20 tys. km mogą liczyć na oszczędności rzędu 530 zł.

Opony – rzeczywiste zużycie paliwa. Jak wygląda w przypadku ciężarówek?

O ile w przypadku pojedynczego samochodu osobowego kwota rzędu 44 zł miesięcznie może się wydawać niewielka, to gdy mówimy o flocie ciężarówek, oszczędności robią się pokaźne. Udowodnił to test przeprowadzony przez producenta opon Continental wraz z firmą Anneberg Transpol. Zebrano dane dotyczące rocznego zużycia paliwa 10 ciągników siodłowych wyposażonych w opony różnych producentów eksploatowanych na stałych trasach z jednakowymi ładunkami. Następnie na samochody zamontowano opony o obniżonych oporach toczenia – Continental EcoRegional. Na tym ogumieniu eksploatowano ciężarówki przewożące jednakowe ładunki przez 14 miesięcy na tych samych trasach. Zebrane wyniki pokazały, że dzięki zmianie ogumienia na zakupach paliwa zaoszczędzono 0,9 procent. Czy to dużo? Biorąc pod uwagę wielkość floty (firma Anneberg Transpol posiada około 100 ciągników), zakładając zużycie paliwa na poziomie 27 l/100 km oraz roczny przebieg samochodu rzędu 130 tys. km oszczędność firmy na montażu opon energooszczędnych należy szacować na około 22,5 tys. litrów oleju napędowego. To daje rocznie ponad 150 tys. zł.

Opony zużycie paliwa
Flota licząca 100 ciągników siodłowych po zamontowaniu opon Continental EcoRegional może liczyć na oszczędności rzędu 150 tys. zł rocznie na paliwie.

Redakcja poleca:

Nie tylko niskie opory toczenia. Czym się różnią opony do aut elektrycznych?

Ewolucja opon. Jak zmieniało się ogumienie samochodowe?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji