BMW iX

Nowe BMW iX to największy SUV z napędem elektrycznym w gamie bawarskiej marki. Ma 500 KM, a na jednym ładowaniu przejedzie 600 km. Sprawdź szczegóły.

Bawarski producent skrupulatnie realizuje swoje plany. Wczoraj odbyła się prezentacja nowego elektrycznego SUV-a, który dotychczas funkcjonował pod nazwą iNEXT. W wersji produkcyjnej ten model to BMW iX, a jego rynkowy debiut zaplanowano pod koniec 2021 roku.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

BMW iX

Zacznijmy od stylistyki. Nadwozie BMW iX zostało zoptymalizowany pod kątem właściwości aerodynamicznych (współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,25), a jego projekt jest bardzo oszczędny w formie, pozbawiony nadmiernych przetłoczeń czy załamań na karoserii. Długość i szerokość nowego SUV-a odpowiada wymiarom X5, za to wysokość jest bardziej zbliżona do X6.

BMW powoli zaczyna nas przyzwyczajać do tego, że w kolejnych modelach stosuje sporych rozmiarów „nerki”. Podobnie jak w przypadku i4, grill w iX nie pełni funkcji wlotu powietrza, lecz pod przezroczystą powierzchnią skrywa kamery, radar i inne czujniki, z których korzystają systemy wspomagające kierowcę.

Uwagę zwracają także przednie światła. Bawarski producent chwali się, że są to najbardziej płaskie reflektory, jakie kiedykolwiek pojawiły się w modelu tej marki. Do tego dochodzą takie detale, jak chowane klamki, bezramkowe szyby w drzwiach oraz pokrywa bagażnika obejmująca cały tył i wyjątkowo wąskie tylne lampy. Wszystkie te elementy stanowią przykład stylistyki „Shy Tech”. Zgodnie z jej zasadami nowoczesne technologie mają się nie narzucać użytkownikowi, a ich obecność ma być zauważona dopiero w momencie korzystania z nich.

BMW iX

We wnętrzu BMW iX także króluje minimalizm. Projekt deski rozdzielczej jest uporządkowany, a elementy obsługi zredukowane do niezbędnego minimum – większością funkcji zarządza się za pośrednictwem dużego ekranu centralnego. Koncepcja „Shy Tech” objawia się tutaj poprzez niewidoczne głośniki, filigranowe nawiewy powietrza, ogrzewane powierzchnie czy projektor wyświetlacza BMW Head-Up wbudowany w kokpit w sposób niemal niezauważalny.

Przestronne wnętrze, wykończone materiałami wysokiej jakości, zapewnia komfortowe warunki zarówno podczas jazdy po mieście, jak i w dalszej trasie. Nowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz duży, szklany dach panoramiczny podkreślają luksusową, salonową atmosferę w kabinie. Przejawem realizacji zasad zrównoważonego rozwoju jest zastosowanie naturalnych materiałów oraz takich, które pochodzą z recyklingu.

Konstrukcja nadwozia jest oparta na aluminiowej ramie i innowacyjnej karbonowej klatce, a zespół akumulatorów został zabudowany w podłodze. Zapewnia to wysoką sztywność skrętną oraz zwinność i maksymalną ochronę pasażerów przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej masy auta.

Podobnie jak wspomniane i4 oraz wprowadzone niedawno do sprzedaży iX3, BMW iX także korzysta z napędu elektrycznego eDrive piątej generacji. Na obecnym etapie przygotowań, bawarscy inżynierowie przewidują, że nowy model będzie wytwarzać ponad 500 KM, a „setkę” osiągnie w mniej niż 5 sekund.

BMW iX

Według założeń średnie zużycie energii w cyklu pomiarowym WLTP ma wynosić poniżej 21 kWh/100 km, co w połączeniu z baterią o pojemności przekraczającej 100 kWh powinno zapewnić zasięg na poziomie 600 km.

BMW iX będzie również przystosowane do ładowania prądem stałym z mocą 200 kW, dzięki czemu wystarczy 10 minut, aby zyskać ponad 120 km zasięgu. Takie szybkie „tankowanie” od 10% do 80% zajmie niecałe 40 minut. Natomiast korzystając z wallboxa o mocy 11 kW, pełne ładowanie (0-100%) potrwa mniej niż 11 godzin.

W drugiej połowie 2021 r. ruszy produkcja nowego BMW iX w fabryce w niemieckim Dingolfing i zapewne wówczas poznamy polski cennik tego modelu. Mając na względzie fakt, że ceny iX3 zaczynają się od prawie 300 tysięcy zł, na zakup iX będzie trzeba prawdopodobnie przygotować ok. 400-500 tysięcy zł.

1 KOMENTARZ

  1. Czy producent przewidzial ile razy w roku bedzie stal na lawecie , bo cos mi wierzyc sie nie chce ze takie cos cholernie drogie bedzie osiagalo pulap 600 kilometrow i ladowanie w 10 minut na przejechanie 120 km

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here