PoradyPoradyKontrolka poduszki powietrznej. Jak ją wyłączyć?

Kontrolka poduszki powietrznej. Jak ją wyłączyć?

W samochodzie może świecić się kontrolka poduszki powietrznej. Jak zareagować na palącą się kontrolkę airbagu? Przy jakich awariach może się zaświecić?

Jak działa poduszka powietrzna w pojeździe?

Poduszki powietrzne to kluczowy element ochrony kierowcy i pasażerów w przypadku kolizji. Dzięki nim można uniknąć lub zmniejszyć obrażenia głowy, szyi i klatki piersiowej.  Aby poduszki powietrzne działały prawidłowo, potrzebują sprawnego systemu, który kontroluje ich aktywację i dezaktywację. System ten jest monitorowany przez kontrolkę poduszki powietrznej, która znajduje się na desce rozdzielczej samochodu. Kontrolka ta ma zwykle kształt poduszki powietrznej lub napis SRS (ang. Supplemental Restraint System; system SRS). Zapalenie się kontrolki poduszki powietrznej lub jej mruganie może oznaczać różne rzeczy, w zależności od sytuacji. W tym tekście wyjaśnimy, co oznacza kontrolka poduszki powietrznej w samochodzie, jak ją wyłączyć i czy jest to bezpieczne i legalne.

Co zrobić, gdy w samochodzie świeci kontrolka poduszki powietrznej?

Kontrolka poduszki powietrznej świeci się na żółto lub pomarańczowo po uruchomieniu silnika i gaśnie po kilku sekundach? Jest to normalne zachowanie, które oznacza, że system poduszek powietrznych jest sprawny i gotowy do działania. Jeśli jednak ta kontrolka nie gaśnie, świeci się stale lub mruga, oznacza to, że system poduszek powietrznych ma jakiś problem i wymaga diagnostyki lub naprawy. Problem ten może dotyczyć samej poduszki powietrznej, czujników, przewodów, modułu sterującego lub innych elementów systemu. Najczęstsze przyczyny świecenia się kontrolki airbagu to m.in.:

  • uszkodzenie, zużycie poduszki powietrznej lub jej elementów;
  • zwarcie lub przerwanie w obwodzie elektrycznym systemu;
  • wilgoć bądź korozja w złączach lub stykach;
  • niewłaściwe podłączenie, odłączenie poduszki powietrznej lub jej elementów;
  • niski poziom napięcia akumulatora lub alternatora;
  • uszkodzenie lub awaria modułu sterującego systemu;
  • ingerencja w system poduszek powietrznych przez nieuprawnione osoby.

Jeśli kontrolka poduszki powietrznej świeci się lub mruga, należy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego, aby sprawdzić i naprawić usterkę. Nie należy ignorować tego sygnału, ponieważ może to oznaczać, że poduszki powietrzne nie zadziałają w razie wypadku (nie wystrzelą) lub zadziałają nieprawidłowo, co może być niebezpieczne dla kierowcy i pasażerów. Ponadto jazda z zapaloną kontrolką poduszki powietrznej jest nielegalna i może skutkować mandatem i/lub zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Jak wyłączyć kontrolkę poduszki powietrznej (airbagu)?

W większości nowoczesnych samochodów nie ma możliwości ręcznego wyłączenia kontrolki poduszki powietrznej. Jest to zabezpieczenie, które ma na celu zapewnienie pełnej ochrony pasażerów w razie kolizji. Wyłączając kontrolkę, narażamy się na brak ostrzeżenia o ewentualnych problemach w systemie. Jedynym sposobem na wyłączenie kontrolki poduszki powietrznej jest naprawa lub wymiana uszkodzonego elementu systemu i skasowanie kodów błędów za pomocą specjalnego skanera diagnostycznego. Tylko wtedy kontrolka poduszki powietrznej zgaśnie i system będzie działał prawidłowo.

Kontrolka poduszki powietrznej 03
W samochodach nie można wyłączyć poduszki powietrznej kierowcy. W niektórych modelach da się jednak dezaktywować airbag pasażera.

Niektóre samochody mogą mieć przycisk wyłączający poduszkę powietrzną pasażera, który znajduje się na desce rozdzielczej lub w konsoli środkowej. Przycisk ten służy do dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera w przypadku, gdy na przednim fotelu znajduje się dziecko w foteliku montowanym tyłem do kierunku jazdy. Jest to zgodne z zaleceniami producentów fotelików i samochodów, ponieważ poduszka powietrzna pasażera może być niebezpieczna dla dziecka w takiej pozycji. Jeśli jednak na przednim fotelu znajduje się osoba dorosła lub dziecko w foteliku montowanym przodem do kierunku jazdy, przycisk ten powinien być włączony, a poduszka powietrzna pasażera aktywna. W przeciwnym razie pasażer nie będzie miał odpowiedniej ochrony w razie wypadku.

Z jakiego powodu mruga kontrolka poduszki powietrznej? Możliwe awarie SRS

Kontrolka poduszki powietrznej może mrugać z różnych powodów, w zależności od modelu i marki samochodu. Mruganie kontrolki poduszki powietrznej może oznaczać, że system poduszek powietrznych jest w trybie diagnostycznym i wyświetla kody błędów. Kody te mogą być odczytane za pomocą skanera diagnostycznego lub liczone na podstawie liczby mrugnięć kontrolki. Na przykład, jeśli kontrolka poduszki powietrznej mruga trzy razy, zatrzymuje się na sekundę, a następnie mruga cztery razy, oznacza to kod błędu 34. Kody te mogą wskazywać na konkretny problem w systemie bezpieczeństwa, taki jak uszkodzenie czujnika, poduszki powietrznej, modułu sterującego lub innego elementu.

Mruganie kontrolki poduszki powietrznej może też oznaczać, że system poduszek powietrznych jest wyłączony lub częściowo wyłączony. Może to być spowodowane przez niski poziom napięcia akumulatora, który nie zapewnia wystarczającej mocy do działania systemu. Może to być też spowodowane przez nieprawidłowe podłączenie lub odłączenie poduszki powietrznej bądź jej elementów, co może zakłócić komunikację między modułem sterującym a poduszką powietrzną. W takim przypadku należy sprawdzić stan akumulatora i połączenia poduszki powietrznej i upewnić się, że są prawidłowe.

Kontrolka poduszki powietrznej 03

W każdym przypadku, gdy kontrolka poduszki powietrznej mruga, należy skonsultować się z mechanikiem lub warsztatem samochodowym, aby zdiagnozować i naprawić problem. Mruganie kontrolki poduszki powietrznej oznacza, że system poduszek powietrznych nie działa prawidłowo i nie zapewnia pełnej ochrony w razie zderzenia.

Czy auto przejdzie przegląd z kontrolką poduszki sygnalizującą usterkę?

Jak już wspomnieliśmy, w niektórych krajach, takich jak Polska, samochód z zapaloną kontrolką poduszek powietrznych nie przejdzie przeglądu technicznego i nie będzie mógł być dopuszczony do ruchu. Jest to zgodne z dyrektywą Unii Europejskiej, która wymaga, aby system poduszek powietrznych był sprawny i działający w każdym samochodzie wyposażonym w ten system. Przegląd techniczny ma na celu sprawdzenie, czy samochód spełnia wymagania bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Kontrolka poduszek powietrznych jest jednym z elementów, które są sprawdzane podczas przeglądu. Jeśli kontrolka poduszek powietrznych jest zapalona, oznacza to, że system poduszek powietrznych jest uszkodzony lub wyłączony, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Dlatego jeśli kontrolka poduszek powietrznych się zapali, należy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego, aby sprawdzić i naprawić system, zanim pojedziemy na przegląd.

Redakcja poleca:

Kontrolka SRS. Co oznacza i jak ją wyłączyć?

Spis wszystkich kontrolek w samochodzie

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji