PoradyPoradyJaki olej do diesla? Dobór właściwego jest kluczowy

Jaki olej do diesla? Dobór właściwego jest kluczowy

Odpowiedni olej jest niezwykle istotny dla prawidłowej pracy silnika wysokoprężnego. Odpowiadamy na pytanie, jaki olej do diesla wybrać.

Wymiana oleju to obowiązkowa czynność eksploatacyjna w samochodach i innych pojazdach napędzanych silnikami spalinowymi czterosuwowymi. Niektórzy kierowcy zastanawiają się jednak, czy do jednostek benzynowych i diesli można stosować takie same oleje. Okazuje się, że do silników Diesla przewidziane są osobne rodzaje środków smarnych. W dużej mierze dobór oleju do jednostki wysokoprężnej wygląda jednak podobnie jak w przypadku kupna produktu do silnika benzynowego – także w tym przypadku trzeba zwracać uwagę na klasę jakościową czy lepkość. Jaki olej do diesla wybrać? Czym się kierować, szukając właściwego środka smarnego?

Olej do diesla – syntetyczny, mineralny czy półsyntetyczny?

W kwestii doboru oleju syntetycznego, mineralnego lub półsyntetycznego do silnika Diesla należy kierować się podobnymi wytycznymi jak w przypadku środków smarnych do jednostek benzynowych. Także w przypadku diesli oleje syntetyczne zaleca się do nowszych konstrukcji o wyższym stopniu „wysilenia”, a także eksploatowanych intensywniej lub pod większym obciążeniem. Cechują się bowiem lepszymi właściwościami ochronnymi i wyższą odpornością na niskie temperatury oraz pozytywnie wpływają na zużycie paliwa – a to w dieslach ważna kwestia. Pod tymi względami znacznie gorzej wypadają oleje mineralne, których baza powstaje przez destylację ropy naftowej (a nie, jak w przypadku syntetycznych, przez syntezę chemiczną). Dlatego też rekomendowane są do silników starszej daty lub mających za sobą duże przebiegi. Pewnym „pomostem” między olejem syntetycznym i mineralnym jest produkt półsyntetyczny. Można go stosować m.in. w samochodach rzadko jeżdżących pod znacznymi obciążeniami lub w silnikach nie wykazujących jeszcze oznak „zmęczenia eksploatacyjnego”.

Jaki olej wybrać – syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?

Jaki olej do diesla? Na co zwrócić uwagę?

W zdecydowanej większości przypadków oleje do silników Diesla są oznaczone w taki sposób, by omyłkowo nie kupić środka smarnego przeznaczonego do jednostki benzynowej. Charakteryzują się właściwościami sprzyjającymi prawidłowej pracy podzespołów spotykanych w dużej mierze właśnie w dieslach, np. turbosprężarek i filtrów cząstek stałych. Oprócz tego w sklepach można znaleźć oleje przystosowane do użytku m.in. w silnikach z pompowtryskiwaczami. Po czym rozpoznać olej do diesla i czym się kierować podczas zakupu?

Olej do diesla – klasyfikacja API

Jedną z form oznaczeń oleju silnikowego jest klasa jakości API. Rozdziela ona produkty do diesli literą C, podczas gdy te przeznaczone do silników benzynowych oznakowane są jako S. Po literze C występuje jeszcze jedna określająca jakość konkretnego oleju: może być także połączona z cyfrą. Im wyższa litera i cyfra występująca wraz z literą C, tym olej jest lepszy jakościowo. Właściciel auta dobierając olej może zdecydować się na bardziej zaawansowany produkt, ale nie może schodzić z normą jakościową „w dół”. Podział olejów silnikowych do Diesla wg API prezentuje się następująco:

  • API CC (do silników eksploatowanych w niewielkim lub średnim stopniu obciążenia);
  • API CD (do silników wolnossących i z doładowaniem);
  • API CE (do silników eksploatowanych w średnim lub wysokim stopniu obciążenia);
  • API CF (dla silników pracujących na paliwie z dużą zawartością siarki);
  • API CH (do silników o niskiej emisji spalin);
  • API CI, API CJ (do silników z bezpośrednim wtryskiem, doładowaniem i układami oczyszczającymi spaliny).

Olej do diesla – klasyfikacja ACEA

Dobierając olej do diesla wg podziału ACEA należy zwrócić uwagę na literę określającą przeznaczenie do jednostek wysokoprężnych. Jest to B (oleje wysokopopiołowe) lub C (oleje nisko- i średniopopiołowe), przy czym ta druga może oznaczać kompatybilność zarówno z dieslami z DPF, jak i silnikami benzynowymi z katalizatorami. Z reguły jednak podział produktów wg ACEA prezentuje się następująco:

  • B1: standardowy olej do pojazdów osobowych i dostawczych;
  • B2: olej do silników z wtryskiem pośrednim;
  • B3: olej do silników w autach sportowych (niska lepkość);
  • B4: olej do silników z wtryskiem bezpośrednim;
  • B5: oleje o obniżonej lepkości;
  • C1, C2, C3, C4: oleje o niskiej zawartości generowanego popiołu, przy czym im większa cyfra po literze C, tym owa zawartość jest mniejsza.
Jaki olej do diesla
Dokładnie oznaczenia oleju silnikowemu znajdziemy na etykiecie z tyłu opakowania.

Olej do diesla – klasyfikacja lepkości SAE

Oleje do silników wysokoprężnych także mają swoje klasy lepkości. Składa się na nią liczba lub cyfra określająca klasę lepkości zimowej (przed literą W) oraz liczba mówiąca o letniej klasie lepkości (za literą W). W efekcie oleje do diesli mogą mieć oznaczenia np. 0W20, 5W40, 10W30 itp. Im niższa liczba klasy zimowej, tym olej będzie lepiej sprawdzał się w eksploatacji w niskich temperaturach. Z kolei wyższa liczba klasy letniej informuje o tym, że produkt będzie bardziej optymalny do pracy w wysokich temperaturach. Przy doborze oleju do diesla wg klasy lepkości kluczowy jest wybór produktu uniwersalnego, który nie zaszkodzi silnikowi zarówno latem, jak i zimą.

Jaki olej do diesla z DPF?

Filtry cząstek stałych spotkamy już w zdecydowanej większości samochodów z silnikami Diesla. Na obecność DPF-u musimy się nastawić kupując auto napędzane jednostką wysokoprężną wyprodukowane po 2010 roku, a zatem mowa już o kilkunastoletnich pojazdach, których nadal jest mnóstwo na rynku wtórnym. Do takich silników zaleca się stosowanie olejów przeznaczonych do diesli z DPF, czyli tzw. niskopopiołowych. Podczas spalania emitują one mniej zanieczyszczeń (popiołów) które potem mogą potencjalnie trafić do filtra cząstek stałych, obniżając efektywność jego pracy. Takie oleje określane są jako „Low SAPS”, choć podobne właściwości mają również produkty oznaczone jako C1, C2, C3 lub C4 (wg normy ACEA).

Jaki olej do diesla
Rozglądając się za olejem do diesla trzeba zwracać uwagę na oznaczenia sugerujące przeznaczenie środka smarnego do jednostek wysokoprężnych.

Olej do diesla – jaki wybrać?

Nim rozpoczniemy poszukiwania oleju do silnika naszego auta, sprawdźmy w instrukcji obsługi lub książce serwisowej, czy producent nie wpisał tam norm lub klas olejowych dopuszczalnych do stosowania w jednostce napędowej. Powinny się tam również znaleźć normy ustalone przez samą firmę motoryzacyjną, czyli np. 505.01 w Volkswagenach, 934B w Fordach lub LL01 w BMW. Kupno takiego oleju da pewność dobrego wyboru.

Redakcja poleca:

Wszystkie oznaczenia oleju silnikowego

Czy można mieszać oleje silnikowe?

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji