PoradyPoradyDlaczego ubywa oleju w silniku?

Dlaczego ubywa oleju w silniku?

Jeśli nasz samochód zaczyna wymagać coraz częstszych dolewek oleju, to znak, że warto zainteresować się kondycją jednostki napędowej. Oto najczęstsze przyczyny nadmiernego zużycia oleju silnikowego.

W toku eksploatacji samochodu jego poszczególne podzespoły ulegają zużyciu i to zupełnie normalna sprawa. Nawet modele uchodzące za „pancerne” i „niezniszczalne” wraz z upływem czasu i przejechanymi kilometrami będą w końcu wymagały naprawy. Jednym z najczęstszych problemów, które pojawiają się w intensywnie użytkowanych autach jest konieczność regularnego dolewania oleju pomiędzy przeglądami.

Warto wiedzieć, że nie zawsze ubywanie oleju musi zwiastować drogi remont jednostki napędowej. Czasami zdarza się, że usterkę można naprawić całkowicie bezkosztowo. Przedstawiamy kilka możliwych przyczyn, z powodu których trzeba często dolewać oleju do silnika.

Wycieki

To jest najbardziej optymistyczny wariant, ponieważ zazwyczaj problem można rozwiązać tanim kosztem, a nawet zupełnie za darmo. Przykładowym źródłem nieszczelności może być korek spustowy, miska olejowa, filtr oleju, pokrywa zaworów, czujnik ciśnienia oleju lub uszczelniacz wału. Takie wycieki są też dość łatwe do zlokalizowania, gdyż najczęściej towarzyszy im „zapocenie” na bloku silnika czy pojawienie się plamy pod autem. Jeśli mamy szczęście, może okazać się, że np. mechanik nie dokręcił filtra albo miski olejowej i wystarczy zrobić to samemu.

Sprawdź, jak ograniczyć wycieki oleju

Zużyte pierścienie tłokowe

Znacznie bardziej kosztownym powodem mogą być nieszczelne pierścienie tłokowe. Nagar odkładający się w silniku przez lata może doprowadzić do zablokowania pierścieni, które w wyniku tego przestają pełnić swoją funkcję. Ponadto we współczesnych silnikach niektórzy producenci zaczęli montować cienkie pierścienie, aby zredukować tarcie, jednak w praktyce mają one zbyt delikatną konstrukcję i dość szybko zaczynają przepuszczać olej (już przy 100 000 km). Z tego ostatniego problemu „słyną” m.in. pierwsze silniki TSI montowane w autach grupy Volkswagena.

Dowiedz się, czy można dolewać oleju do ciepłego silnika

Zużyte uszczelniacze zaworowe

Przyczyny podwyższonego zużycia oleju można się dopatrywać także w uszkodzonych uszczelniaczach zaworowych. Z wiekiem twardnieją przez co olej zaczyna ściekać z głowicy do komór spalania. Da się to zaobserwować zwłaszcza podczas odpalania auta po dłuższym postoju. Jeśli po uruchomieniu silnika z rury wydechowej wydobywa się niebieskawy dym, a po chwili przestaje, to może to właśnie świadczyć o konieczności wymiany uszczelniaczy.

Wyjaśniamy, jak często wymieniać olej

Zużyta turbosprężarka

W przypadku silników z turbodoładowaniem, a więc obecnie większości benzynowych i wszystkich Diesli dostępnych w nowych autach, wraz z upływem lat problemy może zacząć sprawiać turbosprężarka. Ze względu na zużyte łożyskowanie albo zatkany przewód odprowadzający olej, środek smarny przedostaje się do układu dolotowego i odkłada się w intercoolerze.

Objawy uszkodzonej turbosprężarki – jak je rozpoznać?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji