Współpraca reklamowaDlaczego hybrydowy Fiat 600 to idealny miejski crossover?

Dlaczego hybrydowy Fiat 600 to idealny miejski crossover?

Hybrydowy napęd czyni z Fiata 600 samochód niezwykle przyjemny w użytkowaniu po mieście. Oto najważniejsze argumenty przemawiające za zakupem tej wersji.

Fiat z przytupem nawiązał rywalizację w licznie obsadzonym segmencie miejskich crossoverów. Wbrew pozorom, jest on bardzo wymagający, gdyż osoby chcące kupić auto do miasta nierzadko robią to „oczami”, a więc zwyczajnie kierują się wyglądem. Taki samochód musi mieć też zbilansowane rozmiary, ale jednocześnie powinien komfortowo zmieścić komplet podróżnych i zabrać do bagażnika wiele toreb z zakupami, bądź ekwipunek na krótki wypad w plener. Zaostrzone wymagania potencjalnych użytkowników dotyczą też zużycia paliwa. Nowości nie stanowi fakt, że eksploatacja miejska sprzyja podwyższonemu spalaniu, niemniej w dobie elektryfikacji napędów spalinowych istnieją ogromne możliwości zredukowania go do niezbędnego minimum.

Wszystkie te założenia spełnia Fiat 600, który doczekał się bardzo oszczędnej i przyjemnej w odbiorze odmiany hybrydowej. Samochód w pierwszej kolejności debiutował jako „elektryk” (Fiat 600e). Dla wielu osób przesiadka z dotychczas użytkowanego samochodu spalinowego na całkowicie elektryczny wiąże się z całkowitą zmianą dotychczasowych nawyków w eksploatacji auta, dlatego nierzadko planują – przed kupnem auta „na prąd” – spróbować czegoś plasującego się między obydwoma źródłami napędu. Hybryda w takim przypadku sprawdza się idealnie i pozwala ograniczyć koszty zakupu auta (względem wariantu elektrycznego) i późniejszej eksploatacji (względem modelu z silnikiem spalinowym).

Fiat 600 Hybrid
Fiat 600 Hybrid jak mało która hybryda łączy zalety elektrycznego i spalinowego źródła napędu.

Z powyższych powodów hybrydowy Fiat 600 ma szansę walczyć o miano idealnego miejskiego crossovera. W dalszej części materiału nieco rozwiniemy argumenty przemawiające za zakupem tego auta do miasta.

Fiat 600 Hybrid – wydajny napęd, który relaksuje

Główne źródło napędu Fiata 600 Hybrid to oczywiście silnik spalinowy – konkretnie 3-cylindrowy 1.2 o mocy 100 KM, standardowo konfigurowany z 6-biegową skrzynią automatyczną dwusprzęgłową. Z przekładnią kooperuje umieszczona w aucie jednostka elektryczna, które jest zdecydowanie mocniejsza niż w typowych układach mild hybrid, a właśnie taki spotkamy w Fiacie 600. Rozwija aż 29 KM i tym samym umożliwia wprawienie samochodu w ruch w trybie całkowicie elektrycznym (e-launch). Układ faworyzuje jednostkę „na prąd” także podczas wykonywania manewrów z minimalną prędkością (e-parking) i, co niezwykle istotne w mieście, jadąc w korku (e-queuering).

Fiat 600 Hybrid
Dzięki optymalnej masie własnej i sporemu „zastrzykowi” mocy silnika elektrycznego, 100-konny napęd Fiata 600 Hybrid zapewnia mu dobre osiągi.

Za sprawą innowacyjnego rozrusznika z napędem paskowym, układ hybrydowy samoistnie zarządza udziałem silnika spalinowego i elektrycznego we wprawianiu w ruch auta. Przy niewielkim obciążeniu i przy niskich prędkościach (30 km/h), o ile pozwala na to stan baterii, faworyzowany jest napęd elektryczny, natomiast jednostka benzynowa przejmuje „dowodzenie” w momencie spadku energii w akumulatorze lub przy większym zapotrzebowaniu na moc. Wtedy silnik EV wspomaga go, dając dodatkowy „zastrzyk” mocy podczas przyspieszania i lepszą reakcję na gaz z niskich obrotów. Przy utrzymywaniu stałej prędkości możliwe jest „zaprzęgnięcie do pracy” jednostki elektrycznej. Jej bateria pobiera energię drogą hamowania rekuperacyjnego.

Dla przeciętnego użytkownika hybrydowy napęd Fiata stanowi idealny kompromis między układami spalinowymi i w 100% EV. Auto rusza jak „elektryk” i tak się zachowuje się przy łagodnym operowaniu pedałem gazu, natomiast nie musimy się w nim martwić o to, że w akumulatorze zabraknie energii. Układ uzupełnia ją samoistnie, a kierowca musi jedynie pilnować poziomu paliwa.

Fiat 600 Hybrid
Użytkownik Fiata 600 Hybrid nie musi nigdzie szukać stacji ładowania. Układ sam dba o utrzymanie wymaganej ilości energii w baterii, a kierowca musi jedynie uzupełniać paliwo.

Fiat 600 Hybrid – niskie spalanie w mieście

Hybrydowy Fiat 600 potrafi przejechać 1 kilometr w trybie bezemisyjnym. Teoretycznie może nie jest to imponujący dystans, ale już budzący uznanie na tle innych aut z układami mikrohybrydowymi. Z drugiej jednak strony, w mieście nawet kilometr może stanowić sporą część łącznej długości podróży, a już na pewno jest to sporo, gdy stoimy w korkach.

Dzięki ruszaniu i „toczeniu się” przy zaangażowaniu silnika elektrycznego, Fiat 600 Hybrid potrafi pokonać drogowy zator praktycznie nie spalając paliwa i nie dając poczucia marnotrawienia go podczas zatrzymania wynikającego z zasad ruchu drogowego. Według zapewnień producenta, średnie zużycie benzyny wynosi ok. 4,9 l/100 km, lecz niewykluczone, że w gęstym ruchu miejskim (przy sprzyjających warunkach atmosferycznych) może być nawet niższe. Oszczędny charakter 600 Hybrid to również zasługa jego niewielkiej masy własnej (1275 kg), która sprawia, że wspomagany elektrycznym „zastrzykiem” silnik z lekkością napędza auto i nie wymaga wkręcania go na wysokie obroty.

Fiat 600 Hybrid

Fiat 600 Hybrid – wymiary w sam raz do miasta

Jeżdżąc Fiatem 600 da się odczuć, że jest on samochodem zaprojektowanym celem podbijania miejskiej „dżungli”. Poręczność auta zapewnia jego zbilansowana szerokość – 178 cm (bez lusterek) w sam raz wystarcza do wjeżdżania w ciaśniejsze miejsca parkingowe lub w zatłoczone uliczki. Nieprzesadzona długość (417 cm) sprawia, że w środku panują komfortowe warunki do przewozu kompletu pasażerów – na pewno zauważalnie lepsze od niewiele krótszych odpowiedników segmentu B. Na uwagę zasługuje też ustawny bagażnik o pojemności 385 l (o 25 l więcej niż w 600e). Nie od dziś wiadomo, że miasto to „królestwo” krawężników, ale kierujący Fiatem 600 nie musi się ich bać. Auto zawieszono ponad 20 cm nad ziemią i przez to doskonale odnajduje się także na gorszych jakościowo drogach (w tym gruntowych) nadal często spotykanych w peryferyjnych dzielnicach ośrodków miejskich.

Fiat 600 Hybrid
Jak na miejskiego crossovera, Fiat 600 Hybrid może się pochwalić dobrymi możliwościami przewozowymi.
Redakcja poleca:

Więcej na temat hybrydowego Fiata 600

Dlaczego warto kupić nowego Fiata 600?

Fiat 600 Hybrid

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji