UżywaneDiesel 1.5 dCi (Renault, Dacia, Nissan): opinie, awarie, rozrząd i spalanie

Diesel 1.5 dCi (Renault, Dacia, Nissan): opinie, awarie, rozrząd i spalanie

Oznaczony kodem K9K silnik 1.5 dCi jest jednym z najczęściej spotykanych małych diesli. Jak wygląda jego eksploatacja? Jakie ma opinie i awaryjność? Podpowiadamy też jak wybrać najlepszą odmianę.

Francuskie diesle słyną z oszczędności, wysokiej kultury pracy oraz dobrego zaopatrzenia w części zamienne. Z trwałością bywa różnie. Niektóre jednostki są wręcz pancerne. W przypadku niektórych motorów nie brakuje jednak doniesień o poważnych awariach. Do tej drugiej grupy należy silnik 1.5 dCi. Jak na ironię, potrafi być on bardzo trwały! Dużo zależy od sposobu eksploatacji i serwisowania samochodu.

Diesel 1.5 dCi K9K – wersje i występowanieNissan Note I silnik 1.5 dCi

Historia silnika 1.5 dCi sięga 2001 r. Motor wciąż jest w produkcji. W tym czasie normy emisji wielokrotnie się zmieniały, a silnik doczekał się wersji przewidzianych do różnych modeli. Jak nie trudno się domyślać, oznacza to potężną liczbę odmian, które znacząco różnią się osprzętem. Silnik 1.5 dCi doczekał się odmian bez dwumasowego koła zamachowego (do 82 KM), bez intercoolera, turbo o zmiennej geometrii, z układem wtryskowym Delphi (słabsze wersje z początku produkcji), Siemensa (mocniejsze odmiany) lub Boscha (słabsze odmiany, które spełniają normę Euro 5).

Początkowo DPF nie były montowane, ale z czasem 1.5 dCi zaczął otrzymywać filtr sadzy. Ogólnie obowiązuje zasada – im starszy silnik 1.5 dCi, tym ma mniej osprzętu, a do tego jest on prostszy (co nie zawsze oznacza jednak wyższą trwałość). Największe nagromadzenie dodatków występuje w używanych od 2018 r. dieslach 1.5 BlueDCi, których spaliny są najczystsze. Co ciekawe, od początku kariery 1.5 dCi w użyciu jest zaledwie 8-zaworowa głowica. Aby poznać dokładną specyfikację silnika 1.5 dCi w danym samochodzie, konieczne jest rozkodowanie numeru VIN.

Koncernowe powiązania sprawiły, że diesel 1.5 dCi trafił do wielu modeli samochodów. Poniżej prezentujemy, gdzie można go spotkać.

Renault: Twingo, Clio, Captur, Thalia, Modus, Megane, Fluence, Scenic, Kadjar, Kangoo
Dacia: Sandero, Logan, Duster, Logdy, Dokker
Mercedes (oznaczany jako OM607): klasa A, klasa B, CLA Citan
Infiniti: Q30
Nissan: Micra, Note, Almera, Juke, Cube, Tiida, Qashqai, NV200
Suzuki: Jimny

Spektrum mocy i momentu obrotowego jest bardzo szerokie – wynosi 54-115 KM oraz 130-260 Nm. W zależności od wariantu chiptuningiem można bez trudu wykrzesać dodatkowe 20 KM i 40 Nm.

Warto szukać mocniejszych wersji diesla 1.5 dCi, które łączono z sześciobiegowymi skrzyniami. „Piątki” są znacznie mniej precyzyjne, a z czasem można odnieść wręcz wrażenie, że przy każdej zmianie biegów „haczą”. Zalecamy natomiast dystans w przypadku dwusprzęgłowych skrzyń EDC. To konstrukcja firmy Getrag, która dostarczała również dwuprzęgłowe PowerShift dla Fordów – niestety dały się poznać, jako niezbyt trwałe oraz drogie w naprawach. Także w Renault z EDC mechanicy i kierowcy zwracają uwagę na szarpanie oraz palenie tarcz sprzęgieł.

Diesel 1.5 dCi – rozrząd

Renault 1.5 dCi - silnikRozrząd silnika 1.5 dCi jest napędzany paskiem. Co ile należy go wymieniać? Zalecenia producenta mówią o 6 latach lub 120 tys. km dla starszych wersji oraz 160 tys. km dla nowszych odmian. Mechanicy sugerują przebiegi rzędu 100-120 tys. km i pięcioletnie interwały. Polecane są oryginalne zestawy części lub markowe zamienniki oraz wymienianie kompletnego napędu, wraz z pompą wody.

Silnik 1.5 dCi (Renault, Dacia, Nissan) – spalanie

Dacia Sandero II silnikDiesel o małej pojemności powinien mało palić. I dokładnie tak jest w autach z jednostką 1.5 dCi. Przy spokojnej jeździe można bez trudu zejść poniżej 4 l/100 km. W cyklu mieszanym można liczyć na wyniki rzędu 5-6 l/100 km. I to nie tylko w małych modelach, ale crossoverach jak Nissan Qashqai.

Diesel 1.5 dCi awaryjność

Dacia Duster - silnikSłabymi punktami diesla 1.5 dCi są panewki wału oraz układ zasilania. W przypadku obu awarii koszt naprawy może być nieproporcjonalnie wysoki względem rynkowej wartości auta. Są też lepsze wiadomości. Ogromna popularność diesla 1.5 dCi sprawia, że kompletny silnik lub sam „słupek”, czyli blok z głowicą, można kupić relatywnie tanio. W zależności od stanu, przebiegu, okresu gwarancyjnego, odmiany czy kompletności sprzedający oczekują zwykle 2-6 tys. zł. To mniej niż pochłonęłaby rzetelnie przeprowadzona naprawa (gdy dojdzie do zatarcia na panewce, a tłok wybije dziurę w bloku jest ona zresztą niemożliwa). Można orientacyjnie podać, że po 2010 r. trwałość silników 1.5 dCi uległa poprawie.

Znaczenie ma także wymiana oleju – im częstsza, tym lepiej. Polecane jest skrócenie interwałów z 30 tys. km do 10-15 tys. km. W autach, których przebiegi przekraczają 100-150 tys. km, warto rozważyć profilaktyczną wymianę panewek. Za niewiele ponad tysiąc złotych można uchronić silnik przez zniszczeniem. Spadek mocy oraz świszczący odgłos spod maski może świadczyć o tym, że gumowymi przewodami układu dolotowego zainteresowały się zwierzęta bytujące pod maską – przypadki ich pogryzienia są na tyle częste, że czasami konieczne jest oczekiwanie na dostawę tych łączników do serwisu.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji