Piach, upał, pustynia i pędzące po niej terenówki – z tym od lat kojarzy się Rajd Dakar. Wydana ostatnio gra stara się przenieść tę atmosferę na nasze konsole. Czy Dakar Desert Rally to udana produkcja?

Popularny Rajd Dakar nie miał do tej pory szczęścia do swoich adaptacji komputerowych. Gry oparte na licencji Dakaru okazywały się przeciętne i budżetowe. Czy najnowszej edycji udało się przerwać złą passę poprzedników?

Dakar Desert Rally trudno jednoznacznie zdefiniować. Na najniższym poziomie trudności jest to zdecydowanie samochodowa gra zręcznościowa. Podniesienie poziomu zmienia jednak wiele i musimy się mocno skupić nie tylko na jeździe, ale także na nawigacji.

Dakar Desert Rally – dostępne pojazdy

Podobnie jak w prawdziwym rajdzie Dakar w grze mamy do dyspozycji pięć klas pojazdów: samochody, motocykle, ciężarówki, quady i lekkie buggy. W każdej klasie dostępnych jest kilkanaście pojazdów, więc mamy z czego wybierać. Oczywiście, wszystkie one zdecydowanie różnią się od siebie, samochody są łatwe w prowadzeniu i stosunkowo szybkie, motocykle znacznie trudniejsze w opanowaniu, ciężarówki zdecydowanie wolniejsze, quady stabilniejsze niż motocykle, a lekkie buggy wymagają zdecydowanie szybszych reakcji niż samochody.

Dakar Desert Rally buggy
Szybkie i zwinne buggy są trudne do opanowania.

Wszystkie dostępne pojazdy wyglądają dokładnie jak te, które startowały w prawdziwym Dakarze. Dodatkowo udostępniono także maszyny startujące w poprzednich latach – możemy więc zasiąść za kierownicą pojazdów z lat 2022, 2021, 2020.

Dakar Desert Rally – trasy

Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z tego, że Dakar Desert Rally nie do końca odtwarza prawdziwy rajd. Obecnie (sytuacja ma się zmienić niebawem, po wydaniu darmowego pakietu dodatków o nazwie „Saudi Arabia Extended Map”) gra jest tak naprawę zlepkiem kilku krótkich rajdów terenowych rozmieszczonych na terenie Arabii Saudyjskiej. Każdy z tych rajdów składa się z kilku odcinków specjalnych (najczęściej jest ich sześć, ale zdarzają się i krótsze i dłuższe imprezy).

Dakar Desert Rally
Bezpośrednia rywalizacja w podstawowym trybie rozgrywki zapewnia sporo emocji.

Wybieramy rajd, startujemy i staramy się wygrać. Po każdym odcinku trafiamy do strefy serwisowej, gdzie przyjdzie nam naprawić nasz pojazd. I tu zastosowano oryginalne rozwiązanie – naprawa kosztuje! Musimy za nią zapłacić odpowiednią ilość kredytów – te otrzymujemy za zwycięstwa w poszczególnych etapach gry. Za te kredyty możemy także kupić nowe samochody. Reasumując – jeżeli kiepsko nam idzie i mamy mało kasy, nie naprawimy samochodu, więc będziemy sobie radzić jeszcze gorzej. Na szczęście naprawy są stosunkowo tanie, jeżeli porównamy je do wypłat jakie otrzymujemy za zwycięstwa.

Dziwny i zaskakujący jest sposób przestawiania odległości – nie ma ona chyba nic wspólnego z rzeczywistością. Większość odcinków po jakich przyjdzie nam się ścigać ma po 60 km – przynajmniej tyle podają autorzy w ich opisie, jaki pojawia się na ekranie przed startem. A odcinek taki pokonujemy w mniej więcej 6 minut. Jak łatwo przeliczyć, przy takich danych, średnia prędkość na OS wynosi 600 km/h! To nawet Formuła 1 tak szybko nie jeździ… Takie podejście autorów do realiów bardzo psuje odczucia z gry, wszystko nagle staje się mało wiarygodne…

Dakar Desert Rally – rozgrywka

Na najniższym poziomie trudności (Sport) sama rozgrywka jest dosyć prosta – poruszamy się pomiędzy zaznaczonymi odpowiednim promieniem z nieba punktami kontrolnymi. Nie da się ich przeoczyć, jednak musimy wszystkie zaliczyć. Inaczej zostaną nam doliczone kary czasowe. Naszym zdaniem jest wyprzedzić wszystkich rywali i dojechać jako pierwszy na metę. W trybie Sport jednocześnie staruje kilka pojazdów, więc bezpośrednio rywalizujemy z przeciwnikami.

Dakar Desert Rally
Jak to na Dakarze – nie mogło zabraknąć ciężarówek.

Nieco wyższy poziom trudności (Professional) likwiduje tak wyraźne oznaczenia kolejnych punktów kontrolnych. Teraz musimy bardziej skupić się na nawigacji i zapoznać się z roadbookiem oraz nauczyć się go czytać i interpretować. Musimy też uważnie słuchać poleceń pilota – bez tego łatwo się zgubić i tym samym przegrać rywalizację. W znalezieniu poprawnej trasy pomagają mocno ślady na piasku – na ich podstawie widać, gdzie powinniśmy jechać. Gorzej, gdy nagle znikają… W trybie Professional starujemy już sami na trasie, a naszym jedynym przeciwnikiem jest upływający czas.

Najtrudniejszy tryb symulacyjny, to jeszcze mniej wskazówek i konieczność skupienia się dostępnych przyrządach nawigacyjnych.

Dakar Desert Rally – PODSUMOWANIE

Dobrym znakiem jest to, że Dakar Desert Rally to zdecydowanie najlepsza dotychczas wydana gra traktująca o tej imprezie. Złym, że nadal dużo brakuje jej do ideału. Można mieć pewne zastrzeżenia do modelu jazdy – nie jest do końca zły, ale wiele gier (chociażby DIRT 5 od Codemasters) robi to lepiej. Dziwne są te pozornie długie odcinki specjalne, które pokonujemy w kilka minut. Gra jest technicznie niezoptymalizowana i nawet na PlayStation 5 często dostaje zadyszki i wyraźnie spada ilość klatek na sekundę. Jednocześnie, wszystkie trasy i samochody są pełne szczegółów i wyglądają doskonale. Na najbliższy czas zaplanowano wydanie kilku darmowych dodatków i ulepszeń – być może wtedy, gra stanie się tym, na co czekamy?

Gra dostępna jest w wersji na PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S w angielskiej wersji językowej.

Nasza ocena 7/10

Dakar Desert Rally roadmap
Plan rozwoju gry na najbliższe miesiące wygląda bardzo obiecująco. Ciekawe, czy autorom uda się zrealizować ten ambitny plan…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj