Nowa Honda Jazz (2020)

Piąte wcielenie Hondy Jazz zadebiutuje w salonach latem tego roku. Sprawdzamy, co łączy ten model z bolidami F1.

Nowa Honda Jazz na przekór rynkowym trendom pozostała minivanem, jednak aby sprostać unijnym normom emisji dwutlenku węgla będzie dostępna wyłącznie w wersji hybrydowej. Napęd e:HEV składa się z 1,5-litrowego silnika benzynowego, z którym współpracują dwie kompaktowe jednostki elektryczne. Pozostałymi elementami tej układanki są litowo-jonowy akumulator, bezstopniowa przekładnia e-CVT oraz jednostka sterująca przepływem mocy. Zadaniem całości jest zapewnienie niewielkiego zużycia paliwa i dostarczenie kierowcy przyjemnych wrażeń z jazdy.

Podczas prac nad tym całkowicie nowym układem hybrydowym japońscy inżynierowie korzystali z doświadczenia zdobytego przez lata startów w Formule 1. Warto w tym miejscu napisać, że silniki Hondy znajdziemy obecnie w bolidach zespołów Aston Martin Red Bull Racing i Scuderia AlphaTauri.

Hybrydowy zespół napędowy F1 o oznaczeniu RA620H obejmuje 6-cylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1,6 litra, wyposażony w układ rekuperacji energii. Energia kinetyczna odzyskiwana podczas hamowania oraz energia gazów wylotowych pozwalają wygenerować dodatkowy zastrzyk mocy niezbędnej podczas przyspieszania oraz zmniejszyć efekt tzw. turbodziury. W ubiegłym sezonie bolidy napędzane przez układ Hybrid Power Unit Hondy trzykrotnie zwyciężały w wyścigach Formuły 1 i sześć razy lądowały na podium.

Podczas każdych zawodów inżynierowie Hondy stale monitorują i korygują stosunek odzyskiwanej energii do tej pobieranej przez układ hybrydowy, starając się maksymalnie zoptymalizować osiągi. Uzyskana w ten sposób wiedza stała się podstawą dla stworzenia rozwiązań, które dziś są stosowane w samochodach osobowych Hondy z napędem e:HEV.

Nowa Honda Jazz (2020)

„Podczas weekendowych sesji w wyścigach Formuły 1, zespoły muszą bardzo skrupulatnie zarządzać zużyciem paliwa, aby nie złamać regulaminów przyjętych w tej klasie sportowej. W wyścigu dzielimy całkowity limit paliwa przez liczbę okrążeń, ale zdarzają się sytuacje, w których zespół może planować wyższe osiągi i większe zużycie w części wyścigu, a w innych jego partiach oszczędza paliwo na później, na przykład na wypadek poruszania się za samochodem bezpieczeństwa. Komunikacja między inżynierem wyścigowym a kierowcą jest kluczem do osiągnięcia optymalnego wyniku. Natomiast w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV wykorzystujemy naszą wiedzę specjalistyczną do projektowania jednostek sterujących układu napędowego, które zapewniają kierowcy idealne proporcje mocy do oszczędności, w każdym wymaganym trybie jazdy” – wyjaśnił Yasuaki Asaki, szef działu rozwoju Power Unit.

Więcej na temat nowej Hondy Jazz:

Honda Jazz (2020) – oficjalne informacje i zdjęcia

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here