NowościAktualnościChińska Cupra za 85 tys. zł. Już wkrótce

Chińska Cupra za 85 tys. zł. Już wkrótce

Chiński tani elektryk wkracza do Europy. Nawet po doliczeniu cła i dostosowaniu do wymogów technicznych rynku europejskiego ma kosztować mniej niż 20 tys. euro.

Cena BYD Seagull wynosi mniej niż 10 tys. dolarów amerykańskich (ok. 40 tys. zł). Szefowie chińskiej marki zakładają, że nawet po doliczeniu niezbędnych kosztów dodatkowych, cena tego modelu w Europie nie powinna przekroczyć 20 tys. euro (ok. 85 tys. zł). Seagull to auto segmentu A, czyli miejskich aut mini (3,78m długości). Cupra Born w wersji mini. Porównanie do elektrycznej Cupry nie jest całkowicie przypadkowe. Oprócz podobieństwa wizualnego stoi za nim współautor projektu – Wolfgang Egger, który wcześniej pracował dla grupy VW. Od 7 lat pracuje dla BYD.

byd-seagull-7

Szokująco niska cena

Cena poniżej 85 tys. zł będzie zabójstwem dla europejskich konkurentów, którzy będą mieli problem z zaoferowaniem poniżej tej ceny swoich produktów. Rywalizacja z BYD może być szczególnie ostra. Marka ta w ubiegłym roku prześcignęła Teslę, stając się największym na świecie producentem pojazdów elektrycznych. Wprowadzenie modelu Seagull do Europy zwiększy presję na europejskich producentów samochodów w walce o dominację w erze post-spalinowej. „Bardzo dokładnie przyglądamy się temu modelowi i innym pojazdom pochodzącym od chińskich producentów EV”, powiedział Martin Sander, szef europejskiego działu pojazdów elektrycznych Forda. „Oczywiście jesteśmy nerwowi, gdy na rynek wchodzi nowa konkurencja”.

byd-seagull-6

Zaskakująco dobra jakość

Model Seagull jest chwalony za jakość wykonania, design i technologię, którą BYD chce oferować w tej cenie. To nie jest jednorazowy przypadek ani sondowanie rynku. Firma planuje wprowadzenie jeszcze wcześniej droższy model za 25 000 euro, powiedział na wydarzeniu branżowym w Londynie w tym miesiącu dyrektor zarządzający na Europę Michael Shu. Nadmienił także, że plany BYD dotyczące budowy dwóch fabryk w Europie mają złagodzić skutki wszelkich ceł, jakie Unia Europejska może nałożyć na chińskich producentów w obronie tutejszych producentów.
Model ten już dobrze radzi sobie poza swoją azjatycką bazą. W Meksyku, gdzie samochód nazywa się Dolphin Mini, kierowcy masowo kupują samochód za 358 800 peso (19 780 USD/ok. 78 tys. zł) od jego wprowadzenia na rynek w lutym, pomimo znacznie mniej rozwiniętej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

byd-seagull-2

Rywale będą mieć kłopot

BYD należy do czołówki chińskich producentów samochodów, którzy coraz częściej i śmielej podbijają zagraniczne rynki po przejęciu kontroli nad swoim rodzimym rynkiem. Elon Musk ostrzegał w styczniu, że „praktycznie zdemolują” większość innych producentów samochodów, jeśli nie zostaną wprowadzone bariery handlowe. Kierując się tą obawą Amerykanie wprowadzili cła zaporowe na chińskie pojazdy elektryczne, praktycznie zamykając drzwi dla pojazdów importowanych. W Europie sytuacja jest bardziej skomplikowana. Producenci europejscy są bowiem bardzo uzależnieni od dostępu do rynku chińskiego, co czyni ich bardziej podatnymi na środki odwetowe ze strony Pekinu. Unia Europejska rozpoczęła dochodzenie w sprawie dotowania chińskiego przemysłu pojazdów elektrycznych i zbliża się do momentu podjęcia decyzji w sprawie podniesienia barier celnych, ale przedstawiciele branży motoryzacyjnej się sprzeciwiają. Między innymi, a może głównie z powodu uzależnienia wielu firm od dostępu do chińskiego rynku. Dla wielu niemieckich marek wojna handlowa oznaczałaby gigantyczne problemy. Być może nawet związane z postawieniem pod znakiem zapytania ich dalszej egzystencji.

byd-seagull-5

BYD Seagull

Założona w 1995 roku firma BYD zaczynała od produkcji baterii, zanim w 2003 roku rozszerzyła działalność na motoryzację. Sprzedaż samochodów osobowych w Europie rozpoczęła zaledwie trzy lata temu.
Sądząc po recenzjach producenci samochodów w Europie i USA mają rację, biorąc Seagulla na poważnie. Caresoft Global, firma z Michigan, która rozkłada pojazdy na części, aby ocenić ich jakość wykonania, dokładnie przyjrzała się modelowi Seagull. „Wszyscy w branży powinni poważnie mówić o tym samochodzie, ponieważ to naprawdę jest coś wyjątkowego”, powiedział prezes Caresoft Terry Woychowski po zapoznaniu się z wynikami badania.
BYD Dolphin Mini ma baterię LFP o pojemności 30 lub 38,9 kWh. Zasięg: 196 lub 260 km w trybie mieszanym, 229 lub 304 jednostki WLTP. Silnik Seagulla ma 55 kW/75 KM mocy i 135 Nm momentu obrotowego. W ubiegłym roku BYD sprzedał 270 tys. sztuk tego modelu.

byd-seagull-3byd-seagull-4

Zobacz także:

Chińskie auta w Polsce

Chińskie marki samochodów. Najwięksi gracze z Państwa Środka

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji