Salon motoryzacyjny w Pekinie dobiega końca (25 kwietnia – 4 maja br.). W stolicy Chin pokazano sporo interesujących premier. Poza nowym Lexusem ES i BMW M2 Competition są to jednak przede wszystkim auta opracowane specjalnie na rynek Państwa Środka. Prezentujemy najciekawsze nowości.
Chiny to największy rynek motoryzacyjny świata. W ubiegłym roku sprzedano tam 29 milionów samochodów (dla porównania, w USA 17,5 mln, a w całej Unii Europejskiej i krajach EFTA – 15,6 mln). Dla wielu – europejskich i nie tylko – producentów to już dziś najważniejszy rynek, na którym działają, albo zaraz takim będzie. Najwyraźniej starają się o to także sami Chińczycy, bo w 2022 r. ostatecznie mają zniknąć obostrzenia w produkcji aut przez zagraniczne koncerny (teraz muszą one zawierać spółki joint venture, w których minimum 51% udziałów mają chińskie firmy). Ponadto, Chińczycy mocno stawiają na rozwój samochodów elektrycznych, co również zbiega się z ogólnoświatowym trendem. Możemy zatem zacząć przyzwyczajać się do tego, że najważniejsze światowe premiery będą pokazywane na salonach w Szanghaju czy Pekinie, a nie w Genewie czy Paryżu. Zresztą mieliśmy ostatnio dwa przykłady tego trendu – Volkswagen w marcu zaprezentował w stolicy Chin nowego Touarega, a Lexus na pekińskim salonie – kolejną generację modelu ES.
Poniżej prezentujemy najciekawsze nowe samochody (także prototypowe), jakie pokazano na wystawie Auto China 2018.
Lexus ES
![2019lexusescomboshot Lexus ES (rok modelowy 2019)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/2019lexusescomboshot-1024x358.jpg)
Dla większości Polaków Lexus ES jest właściwie samochodem egzotycznym, sprowadzanym indywidualnie z USA. W Stanach Zjednoczonych to z kolei jeden z najczęściej kupowanych modeli japońskiej firmy. Od 1989 r. sześć generacji tego sedana klasy wyższej znalazło tam 1,5 mln nabywców. Wraz z prezentacją siódmej generacji Lexus ES po raz pierwszy trafi także do oficjalnej sprzedaży w Europie. Zbudowane na nowej płycie podłogowej GA-K (wspólnej m.in. dla Toyot Camry i Avalon), napędzane na przednie koła auto ma 498 cm długości (dla porównania: BMW serii 5 mierzy 494 cm). W Polsce Lexus ES będzie sprzedawany od grudnia 2018 r. Jedyna dostępna odmiana to hybryda 300h, wyposażona w silniki benzynowy 2.5 R4 i elektryczny. Łącznie rozwijają one moc 218 KM. Poza standardowymi odmianami do oferty trafi także wersja F Sport (m.in. wyposażona w zawieszenie AVS z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce pracy). Na innych rynkach (w tym rosyjskim) klienci będą mieć większy wybór silników – w ofercie pojawią się także odmiany z jednostkami benzynowymi 2.5 R4 oraz 3.5 V6.
W Europie nowy ES zastąpi w gamie tej samej klasy, ale tylnonapędowy, model GS. Nie ma się co dziwić, że Japończycy zdecydowali się na taki krok, bo GS sprzedawał się na Starym Kontynencie w ilościach śladowych – w ubiegłym roku znalazł zaledwie 1573 nabywców (dla porównania, Mercedes klasy E – 128 tys., BMW serii 5 – 110 tys.). Bardzo możliwe, że z czasem tak samo stanie się w USA, bo także tam sprzedaż GS-a leci na łeb na szyję (w 2017 r. było to zaledwie nieco ponad 7,7 tys. sztuk, w porównaniu z ponad 50 tys. ES-a).
BMW M2 Competition
![P90298666-highRes BMW M2 Competition (rok modelowy 2019)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/P90298666-highRes-1024x683.jpg)
M2 Competition to zmodernizowana wersja M2 Coupe, która zastąpi je w gamie BMW. Udoskonaloną odmianę wyposażono w silnik 3.0 R6 biturbo oparty na jednostce z M3/M4. Rozwija on 410 KM i 550 Nm (M2 miało jedno turbo i 370 KM/465 Nm) i może być łączony z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową dwusprzęgłową. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 s lub 4,2 s (z przekładnią DCT) – w M2 trwało to o 0,1 s dłużej – i rozpędza się maksymalnie do 250 km/h (280 z pakietem M Drivers; poprzednio: 270 km/h). M2 Competition ma ponadto m.in. zmodyfikowane układy wydechowy, chłodzenia i kierowniczy, opcjonalny układ hamulcowy M Sport, nowe lusterka, przedni zderzak, grill oraz 19-calowe obręcze. Nowością są także przyciski M1 i M2 na kierownicy, dzięki którym prowadzący auto będzie miał bezpośredni dostęp do ulubionych ustawień samochodu.
Citroen C4 Aircross
![Citroen_C4_AIRCROSS Citroen C4 Aircross (rynek chiński)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/Citroen_C4_AIRCROSS-1024x597.jpg)
W porównaniu z europejskim C3 Aircrossem, C4 Aircross na rynek chiński mierzy o 12 cm więcej – ma wydłużony o 5,5 cm rozstaw osi (do 265,5 cm) oraz powiększony o 6,5 cm tylny zwis.
Volkswagen Lavida
![Volkswagen Lavida Volkswagen Lavida (rynek chiński)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/Volkswagen-Lavida-1024x673.jpg)
Lavida to najważniejszy model Volkswagena w Chinach (zajmuje drugie miejsce na liście bestsellerów). Kolejna generacja tego kompaktowego sedana została zbudowana na najnowszej płycie podłogowej – MQB.
Mercedes klasy A L Sedan
![Weltpremiere der A-Klasse L Limousine; Z 177 Mercedes klasy A L Sedan (rynek chiński)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/Mercedes-klasy-A-L-Sedan-1024x576.jpg)
Mercedes poszedł w ślady BMW, które tylko w Chinach sprzedaje kompaktowego sedana (seria 2). Nowa klasa A L Sedan w porównaniu z oferowanym w Europie hatchbackiem ma wydłużony o 6 cm – do 279 cm – rozstaw osi.
Audi Q5L
![Audi Q5L Audi Q5L (rynek chiński)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/Audi-Q5-L-2019-1024x576.jpg)
Audi od dawna oferuje w Chinach wydłużone wersje swoich modeli A4 i A6. Teraz do gamy aut przygotowanej specjalnie dla chińskich nabywców dołącza pierwszy SUV – Q5L. Dzięki wydłużeniu o 9 cm rozstawu osi w porównaniu ze standardowym Q5 wersja L ma długość 477 cm. W efekcie znacznie wzrosła ilość miejsca na nogi na kanapie (bagażnik ma niezmienioną pojemność 550 l).
![Audi Q5L Audi Q5L](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/Audi-Q5-L-2019-tył-1024x576.jpg)
Nissan Sylphy
![Nissan Sylphy Nissan Sylphy](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/Nissan-Sylphy-1024x679.jpg)
Sylphy to pierwsze elektryczne auto Nissana, które będzie masowo produkowane w Chinach. Ten kompaktowy, spokrewniony z nowym Leafem sedan (dzieli z nim m.in. platformę) ma mieć zasięg ok. 340 km. Na razie Nissan nie podaje więcej szczegółów technicznych.
![180425-02-07-source Nissan Sylphy](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/180425-02-07-source-1024x679.jpg)
Skoda Kamiq
![skoda kamiq Skoda Kamiq (rynek chiński)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/skoda-kamiq-1024x703.jpg)
Skoda oferuje już w Chinach SUV-y znane z Europy – Kodiaqa i Karoqa. Teraz opracowała model specjalnie dla tamtejszych klientów. Kamiq ma 439 cm długości, 178 cm szerokości, 159 cm wysokości i rozstaw osi wynoszący 261 cm. Mimo że jest to zatem SUV o rozmiarach bardzo zbliżonych do Karoqa (poza mniejszą o 6 cm szerokością) ma być od niego pozycjonowany niżej. Do napędu wykorzystano silnik 1.5 o mocy 110 KM.
![180426-SKODA-KAMIQ-Interior-01-1440x1079 Skoda Kamiq - kokpit](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/180426-SKODA-KAMIQ-Interior-01-1440x1079-1024x767.jpg)
Toyota Corolla/Levin plug-in hybrid
![Toyota Corolla phev Toyota Corolla plug-in hybrid](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/Toyota-Corolla-phev-1024x724.jpg)
Toyota zamierza poszerzyć chińską gamę o 10 hybrydowych i elektrycznych wariantów swoich aut do 2020 r. Na salonie w Pekinie zaprezentowała modele Corolla i Levin wyposażone w napęd hybrydowy typu plug-in (z możliwością ładowania akumulatorów ze źródła zewnętrznego). Auta wejdą do sprzedaży w przyszłym roku, a ich zasięg na prądzie ma przekraczać 50 km.
BMW Concept iX3
![BMW iX3 Concept - przód BMW iX3 Concept](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/BMW-iX3-Concept-przód-1024x637.jpg)
W 2020 r. BMW wprowadzi do sprzedaży seryjną wersję swojego pierwszego elektrycznego SUV-a – iX3. Na salonie w Pekinie niemiecka firma pokazała prototyp tego samochodu. W porównaniu z ze standardowym X3 wizualnie najbardziej zmienił się przód. Podobnie wyglądający grill otrzymają także inne elektryczne auta BMW. iX3 wyposażono w silnik elektryczny o mocy 270 KM i akumulatory o pojemności 70 kWh, pozwalające pokonać bez ładowania dystans ok. 400 km.
Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury
![Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury, Auto China 2018 Prototyp Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/Vision-Mercedes-Maybach-Ultimate-Luxury-1024x682.jpg)
Ogromny, mierzący 526 cm koncepcyjny SUV pokazuje nie tylko rozumienie luksusu według niemieckiej marki, ale może przede wszystkim to, jaką technologią ona dysponuje. Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury został wyposażony w cztery silniki elektryczne generujące 750 KM i baterie o pojemności 80 kWh, które mają zapewniać zasięg rzędu 500 km. O ile można z dużą dozą pewności założyć, że tak radykalnie wyglądający samochód – SUV z karoserią typu sedan – nie wejdzie do seryjnej produkcji, warto zwrócić uwagę na niektóre detale stylizacji – np. grill czy felgi – bo mogą się one znaleźć w Mercedesie-Maybachu opartym na następnej generacji klasy GLS.